Máte rádi historické hry? Tak to by vám neměla uniknout jedna povedená indie hra z českých luhů a hájů, která zamíří do husitského období. U pevně ohraničených událostí dějin ovšem nezůstává a přimíchá si i trochu toho pekelna.
Jak to všechno začalo?
Píše se rok 1428 a každý si chce uzmout kus země ve jménu svého jediného a toho pravého boha. To samé platí také o husitech, kteří spatřují v zemi bez vládce skvělou příležitost, a tak podniknou tažení do Slezska. Společně po jejich boku se s Hynkem, husitským hejtmanem, vydáme na temné dobrodružství, které vede skrze bitevní pole a vypálené vesnice.
Jenže když narazí na vypálenou vesnici, do které ještě stěží došlo husitské vojsko, tuší podraz. Jeho stopy a pronásledování jej dovedou do jeskyně, aby odkryl nebezpečné tajemství. Oni totiž nejsou tím jediným nebezpečím, které se na svět řítí a chce si urvat svůj podíl, ne-li všechno.
Na druhé straně barikády stojí Lothar, johanitský rytíř, snažící se bránit zemi okupovanou těmi kacíři. Neváhá se zapojit do přímých bojů společně se svými řádovými bratry, aby ochránil bezbranné. Především pak také svoji sestru, k jejímuž městu se řítí krvelačná vojska srovnávající veškeré vesnice se zemí.
Dvě jedinečné dějové linie, které nám promítají příběh z rozdílných úhlů pohledu. Dva tak odlišní lidé – Hynek jakožto opilec se svérázným humorem a Lothar jako zásaditý a nebojácný mladík – kteří se budou pravidelně po kapitolách střídat, abychom vedli jejich kroky mezi znepřátelenými stranami a zažili nejeden střet. Společně s nimi pozvedneme zbraň, abychom čelili zásadnímu nepříteli, který se napříč kapitolami plíží jako temný stín, než se definitivně odhalí.
To vše představuje ve své hře jeden jediný vývojář Petr Kubíček pocházející z Brna. Ten si pro nás připravil na první pohled nejspíše vypadající historické toulky a bitky, ale jakmile se ponoříte hlouběji, zjistíte, že fantasy linka je zde opravdu podstatná a pomalu, ale jistě se deroucí na povrch.
Doslova pekelné síly se rozhodnou přihlásit o slovo a vše překvapivě působí nenásilně, perfektně do sebe zapadá jako ozubená kola. Nutno podotknout, že tato jízda je ovšem určena pro dospělé hráče, neboť se nevyhneme ani sexuálním scénám. Tak ale pojďme kouknout blíže, copak je tahle česká herní novinka zač.
Od každého žánru trochu
1428: Shadows over Silesia je hra kombinující v sobě rovnou tři žánry a to RPG, stealth a adventuru. Zajímavým způsobem je spojuje, a když v jedné kapitole hráče přesvědčí, že je potřeba se plížit kolem stráží, v další kapitole tomu bude naprosto jinak. Nikdy tak nedojde k monotónnosti a opakování. A pokud přeci jen byste chtěli ustrnout v tom stylu hry, který jste před chvílí rozehráli, hra vás potrestá a nenechá jít dál.
Pokud tedy nejde se kolem stráží proplížit, pak je zkuste zabít. A že nejde ty padouchy ani zabít? Tak se marně nesnažte a prostě se pořádně rozhlédněte kolem dokola, protože tahle překážka bude mít nejspíše nápaditější řešení.
Na druhou stranu právě díky kombinaci těchto žánrů je obtížnost hry poměrně nízká, až na závěrečné kolo a pár záludných hlavolamů. Jinak platí jednoduchá věc – nikdy nestůjte proti přesile nepřátel. Sice vás hra občas do této situace vmanipuluje a prověří vaše bojové schopnosti a reakce, ale jestliže si nepřátele podáte hezky jednoho po druhém, nebudete mít většího problému. Vždyť každý z nich má určité schéma pohybu, stačí se do něj zadívat, vychytat skulinu kdy zaútočit a je to.
Chodbami se mimo jiné můžete také plížit a v té chvíli se zapne režim, během kterého nenaděláte tolik hluku a hlavně vidíte, kam se dívají stráže. Je to také moment, během kterého se můžete rozhlédnout trochu více do okolí, abyste do některé ze stráží nevrazili. Jinak je rozhled do okolí dle mého názoru notně omezený, mnohdy jsem se v podzemních prostorách orientovala podle minimapy a klidně bych zvolila jiný úhel pohledu na naši hlavní postavu.
Sbírání předmětů a inventář
Stejně příjemně funguji úkolové prvky v této hře. Jednoduše klávesou si můžete vyvolat po okolí aktivní předměty, s kterými jde manipulovat, abyste náhodou něco nepřehlédli. Tedy až do chvíle, kdy máte něco doslova hledat, v té chvíli nemůžete očekávat, že vám tvůrce dopřeje této berličky. Řešení vás většinou trknou, pokud se opravdu více zamyslíte nebo prošmejdíte veškeré prostory kolem sebe.
Je ovšem potřeba počítat s tím, že kromě předmětů potřebných pro úkol se tady povaluje také spousta věcí nadbytečně. Třeba takové kameny, knihy a jiné věci, které vám jen zatíží kapsy. Hra tak předkládá omezený inventář pomocí váhového limitu, kdy po překročení už nebudete moci utíkat. Takže si příště rozmyslíte, jestli s sebou budete tahat hlouposti nebo třeba ten červený lektvar, který se minule hodil k obnově zdraví.
Právě lektvary mne velice bavily. Kromě toho, že u žádného z nich nemáte napsáno, jak funguje a prostě musíte poprvé vyzkoušet, tak se na vás také projeví účinky alkoholu, ze kterého se vyrábí. Otázkou tak zůstává, když jdete na bosse, je lepší se nadopovat co nejvíce lektvary s povzbuzujícími účinky, ale klátit se tam přiopile s rozostřeným zrakem nebo to raději vzít více za střízliva s přesnými údery?
A ještě k jedné věci se vrátím, tou jsou knihy. Ačkoliv není potřeba je tahat všude s sebou, pokud se chcete do hry ponořit a zakusit tu pravou atmosféru středověku, rozhodně se do nich začtěte. Nabízí nahlédnutí do dobových událostí, účetnictví, smolné knihy, mystických umění nebo náboženských textů, které celé dění perfektně podtrhávají.
Nesmím zapomenout ani na sbírání mincí v jednotlivých lokací. Zlaťáky jsou totiž zakutáleny všude i na těch nejpodivnějších místech. A že se budou hodit, protože v pozdější fázi hry za ně budete moci nakoupit výzbroj, výstroj, ale i třeba takové lektvary.
Jinak se platit nedá, protože věci z inventáře neprodáte, takže vlastně postrádá i smysl nosit u sebe více jak jeden meč či štít, na což vývojář myslel. Postava tak v situaci, kdy si ze země vezme jeden meč, ten svůj odhodí, protože už jí nadále nebude k užitku (ani na to zpeněžení).
Celkově je zde ovšem mincí nadbytek, já je tedy nevyužila ani z poloviny a nakonec se pro mne staly spíše sběratelským prvkem pro splnění achievmentu.
Ovládání hry
Hned od první kapitoly vás hra učí pohybování vašeho hrdiny a právě během celé první části jste upomínáni využívat kolečka myši pro směrování hrdiny, kdy pak už jen stačí k tomu přidat šipku vpřed. Problém nastává v situaci, kdy se přepnete do bojového režimu a postava se otáčí nikoliv za kolečkem, ale za kurzorem, kdy musíte využít šipky. Je to notně chaotické, občas jsem se v soubojích nachytala, špatně využila naučené a zemřela.
Rozhodně je to věc, na kterou jsem si zvykala celou hru a když jsem opomněla, byla jsem náležitě potrestána. Nic ale nebrání pravidelně ukládat hru, abyste se vrátili za nejbližšího poraženého nepřítele. Tohle byl opravdu jeden z nesympatických bodů, ovšem to, zda vám herní mechanika bude vyhovovat, si můžete vyzkoušet v uvolněném demu přímo na Steamu.
Jak jsem již zmiňovala výše, samotné souboje jsou jinak poměrně jednoduché, pokud pozorujete chování nepřítele a nepouštíte se do přesily. Velký důraz je zde kladen na obranu, ústup a hlavně vám nestačí jen švihat zbraní. Mnohdy je nepřítel rychlejší než vy, takže při takových bezhlavých pokusech se může snadno stát, že padnete mrtvi k zemi dříve, než jste uštědřili byť jedinou ránu.
Co mi ovšem trochu zkazilo soubojovou chuť, byly hromadné útoky, kdy navíc v tom všelijakém počasí, které rozhodně není slunné, jen odhadujete, která ta postavička v houfu je vaše. Naštěstí se jedná prakticky o jedinou kapitolu, takže vám vaši kolegové ve zbrani nebudou překážet dlouho.
Vizuální stránka
Co hra nahání na příběhu a rozmanitosti hraní, to trochu ubírá na samotném vzhledu. Grafika není detailní, uhlazená, spíše využívá vektorů. Ovšem tím, že se díváme na svět a našeho hrdinu z výšky, to většinou ničemu neuškodí. Nemluvě o tom, že velká část hry se odehrává v kobkách, jeskyních, noci a dalších temných prostředích, kde ty detaily rozhodně postrádat nebudete.
Naopak slabým místem se ukazují videosekvence se záběry přímo ze hry, kdy je přiblíženo na postavy. Při hře mi pak vadila příroda a její rozsáhlá zelená pole, kde to prostě působilo prázdně a ani ten strom či občasný keř tomu zrovna nepomohl.
Jako velké plus ovšem, jak už mohlo vyplynout výše, musím zmínit proměnlivost jednotlivých lokací, denní doby, ale hlavně také počasí. Takže si zažijeme nejen slunný den, ale také mlhu nebo třeba liják, které nám opět změní vnímání prostředí (a občas se nám ty kapky roztečou i po obrazovce).
Ačkoliv dnes i české hry bývají primárně lokalizovány do angličtiny, 1428: Shadows over Silesia nezapomněla na hráče ze své rodné země a je kompletně v češtině. Tím myslím i dabing, kdy bylo příjemné slyšet českého slova a nemuset všechno číst. Na druhou stranu by dabingu jistě neuškodila větší péče, když třeba porovnám s nezapomenutelným dabingem hry Robin Hood z roku 2002.
Kromě toho má tahle hra ještě jedno velké plus a to, že je přizpůsobena pro slabozraké a nevidomé hráče. Lze si nastavit zvukovou lokalizaci aktivních předmětů, komentář děje nebo třeba větší kontrast hry. Zhodnocení těchto prvků je ovšem na osobách, na které je tímto cíleno.
Tohle není konečná
Závěrem bych chtěla podotknout, že na hře se stále pilně pracuje, vývojář pečlivě naslouchá poznámkám jednotlivých hráčů a snaží se hru optimalizovat a lépe uhladit, aby prohloubil hráčský prožitek. Je možné, že se tedy může oproti recenzi něco ještě změnit, ale většinou upravuje již drobnosti a pokud se rozhodnete hrát a budete mít nějaké připomínky, neváhejte se mu ozvat. Bedlivě naslouchá.
1428: Shadows over Silesia
Vývojář: KUBI Games
Vydavatel: KUBI Games
Platformy: Microsoft Windows
Doporučený věk: 18+
Předpokládaná délka hraní: 20-25h