Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán vás učiní vládcem temného podzemí a monster. Máte jediný úkol – odrazit nájezdy rytířů toužících po slávě a vašem zlatu.

Znáte ty příběhy, jak se hrdinní rytíři odvážně vydávají do temných jeskyní, kde bojují se zlými příšerami a vydobývají si slávu a zlaťáky nemilosrdným sekáním hlav monster? Tak na to všechno můžete zapomenout. Ve hře “Příšeří: hrdinům vstup zakázán“ je to totiž přesně naopak!

Jste příšerky poklidně si žijící ve svém podzemním doupěti, ale co to? Další odrzlý člověk si to sem štráduje a chce vám ukrást váš poklad! Co to do těch rádoby hrdinů jenom vjelo? No ano, občas nějakého toho narušitele zavřete do katakomb, ale to jenom proto, aby vám konečně dali pokoj! To je snad pochopitelné, nebo ne?

V téhle kooperativní hře se každý hráč vžije do role jednoho z devíti klanů příšer a společně pak budou chránit svůj těžce vydřený poklad před hordami hrdinů z povrchu.

Hluboko tam v příšeří je náš domov příšeří

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

Jedná se o asymetrickou hru, což znamená, že každý hráč má jiné schopnosti. Přesněji řečeno: každý klan příšer je má. Některé klany jsou spíše útočné, jiné obranné anebo podpůrné. Liší se také počty figurek, které jednotlivé klany mají. Třeba takových Krysáků dokážete na herní plochu dostat až devět, kdežto Drak je jen jeden. Z toho pak logicky vyplývá, že každý klan využívá zcela jinou strategii. 

Ve hře najdete modulární plán a k němu 20 různých scénářů. Na začátku každé partie si dle návodu v knize podzemí sestavíte své doupě a do balíčku hrdinů přidáte scénářové karty.

Některé scénáře začínáte s přesně postaveným podzemím, v jiných je budete budovat v průběhu hry. Pokaždé vás tedy čeká malinko jiný příběh. Hra navíc obsahuje tři různé úrovně obtížnosti – rodinný mód, výzvu a krutopřísný mód.

Jak se to hraje?

Máme postavené podzemí a vybrané klany příšer. Každý klan dostane vlastní specifický balíček karet a klanovou kartu, která říká, kolik figurek vstupuje na začátku do hry a kam je mohou hráči nasadit. Dále z ní vyčtete také speciální schopnost vašeho klanu. 

Ještě než se pustíte do hraní, je třeba na herní plán rozmístit truhly s pokladem, po nichž praží hrdinové a případné další žetony. Každá z místností ve vašem podzemí má svůj účel a většina z nich umožňuje vykonat specifickou akci. V pokladnici můžete generovat mince, v knihovně knihy, ve stoce žáby.. a v dalších místnostech pak tyto získané zdroje můžete směnit za kořist.

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

Za minci získáte zbraň, za knihu svitek a tak podobně. Kromě toho se na každé místnosti podzemí nachází v levém horním rohu také jeden z pěti symbolů typu místnosti. Tyto symboly slouží k určení toho, kde se rodí nové příšerky, ale i kudy vám zrovna do podzemí vlezou ti otravní hrdinové. 

Jsme téměř připraveni pustit se do boje. Ještě je třeba připravit nabídku kořistí. Jednoduše zamíchejte balíček karet a vyložte 5 z nich lícem nahoru. Hru zahajuje hráč s nejméně početným klanem. Zamíchá svůj balíček karet klanu a 5 z nich si vezme do ruky. Následně zahraje libovolný počet karet a vykoná akce kartami určené. Může se jednat například o pohyb, boj na dálku nebo zblízka, aktivaci schopnosti a podobně.

Poté, co hráč dokončí svůj tah, přijdou na řadu hrdinové. Podle zvolené úrovně otočí hráč jednu, dvě nebo i tři karty hrdinů. Jedna karta hrdiny vpustí do podzemí vždy dva lotry.. tedy pardon, hrdiny. A to buď mágy, válečníky, lučištnice nebo zlodějky. Symbol na kartě určí, kam umístíte žetony hrdinů.

Každý z nich má navíc specifickou akci, kterou udělá hned potom, co se vám vloupá do brlohu. Lučištnice vystřelí, barbar odhodí zdroje z místnosti, zlodějka umí odstranit past a mág dokáže vysvobodit hrdiny z vězení v katakombách.

Tím jejich záškodničení však teprve začíná. Nachází-li se ve stejné místnosti příšerka, hrdina na ni zaútočí. Příšerka pak buď bídně zhyne nebo se může bránit, má-li na to její představitel v ruce karty. Pokud tam příšera není, ale v místnosti leží truhla, pak se ji hrdina pokusí otevřít. Zda se mu to podaří, záleží na síle truhlice.

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

Každá truhla má na sobě napsané číslo od 1 do 4, které symbolizuje, kolik hrdinů je třeba k jejímu otevření. Pokud je tedy hrdina v místnosti sám a u nohou mu leží truhla s číslem dva, otevřít ji nedokáže. 

Když je hrdina nasazen do místnosti, kde má co dělat (útočit na příšerku nebo vykrádat truhlu), po provedení této akce se unaví, jeho žeton se otočí šedou stranou nahoru a dál nic nedělá. Pokud však co dělat nemá, vydává se do sousední místnosti směrem k pokladnici.

Čímž se dostáváme k další nepříjemnosti. Pokud totiž v této sousední místnosti již nějaký unavený hrdina leží, nově příchozí svého kamaráda probudí a nyní se oba dva pěkně vesele porozhlížejí po tom, co by tak udělali. A jsme znovu, kde jsme byli. Pokud mají hrdinové co dělat, provedou akci, unaví se a zůstanou na plánu nečinně ležet. Už asi tušíte, co se stane, pokud v místnosti co dělat nemají.

A takto se vám pak hrdinové jako sněhová koule nabalují jeden na druhého a dokáží vám během jednoho tahu vyvraždit půlku osazenstva, ne-li úplně všechno.

V balíčku karet hrdinů se nacházejí také scénářové karty. Karty jednotlivých scénářů mají vždy unikátní vlastnosti, které si musíte nastudovat před hraním daného scénáře. V prvním scénáři například musíte nosit žáby čarodějnici. Pokud má v době otočení scénářové karty připravenou u kotlíku žábu, čarodějnice si žábu odnese a nic se neděje.

Běda vám však příšerky, pokud tam tu žábu nemá! Za tuhle drzost zaplatí každý hráč odložením jedné karty z ruky. A to je něco, co jednoduše nechcete, protože karty k úspěšnému zdolání hry potřebujete. 

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

Klidně se vám totiž může stát, že než se dostanete na tah, budete mít v ruce jen dvě karty nebo taky vůbec žádnou. Pro získání dalších karet můžete jednou za kolo zariskovat a uvrhnout horní kartu z balíčku hrdinů do katakomb. Vezmete žeton daného hrdiny a položíte ho neaktivní stranou na desku katakomb. Tuto akci rozhodně vřele doporučuji, hraní karet je prostě k dosažení vítězství stěžejní!

Vždycky však musíte zvážit také rizika. Pokud totiž otočíte kartu mága, do katakomb přichází aktivní a probudí také všechny ostatní vězně. Ti se vám pak mohou vyrojit do podzemí a na průšvih je zaděláno!

Pokud se vám podaří přežít vpád hrdinů, je na tahu další hráč. Ten opět použije libovolné množství karet, které má k dispozici a na konci tahu vpustí do podzemí hrdiny. Snadné, že? K vítězství musíte protočit balíček hrdinů celkem dvakrát. Pokud se vám to podaří a zároveň ubráníte svou nejcennější (a jedinou) truhlu s pokladem s číslem 4, vítězíte!

Toto rozhodně není kompletní výčet pravidel. Na hráče v nich čeká ještě mnoho dalších (nepříznivých) překvapení. Na ty už si však budete muset, milé příšerky, přijít sami 🙂

Co najdete v krabici?

Krabice má rozměry klasické větší deskovky a najdete v ní dva poměrně obsáhlé sešity. První z nich obsahuje pravidla hry s popisem typů klanů hrdinů, místností, karet akcí a vším, co k pochopení pravidel hry potřebujete. Průběh tahu hráče a vysvětlení piktogramů na kartách pak najdete znovu přehledně na zadní straně pravidel.

Druhým sešitem je Kniha podzemí. V ní se dozvíte vše o jednotlivých scénářích. Těch je ve hře celkem 20 a můžete si je zahrát buď jednorázově nebo ve formě Kroniky.

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

V prvním případě si vyberete libovolný scénář, odehrajete ho a hotovo. V tom druhém pak hrajete čtyři po sobě navazující scénáře vždy se stejným klanem. Pokud se vám podaří danou kroniku vyhrát, odemknete si nové pravidlo do dalších her. 

Co rozhodně zaujme na první pohled jsou velké dřevěné figurky. Ty se prostě opravdu povedly. Na plánu jsou dobře vidět, ale zároveň ho nezaberou celý a pohodlně se vejdou i s žetony hrdinů. Dobře se s nimi při hraní manipuluje, snad jen Krysákům se nechce moc stát 🙂

Díly podzemí jsou z tvrdého kartonu a mají detailní a krásně nakreslenou grafiku. Pak už zbývá jen hromada karet a kartonových žetonů.

Hodnocení

Příšeří je krásná rodinná hra, která vám ovšem nedá nic zadarmo, a tak se připravte, že první hru dost možná nevyhrajete. A možná že ani tu druhou. Každý klan je jiný a ke každému scénáři se hodí jiné druhy příšerek. Najít tu správnou kombinaci při tom správném počtu hráčů chvilku zabere.

Hra vás dokáže opravdu neskutečně přejet. Všechno běží hladce jako po másle a najednou jediný hrdina probudí celou hordu ostatních a je konec, než se stačíte nadechnout. Zároveň to však motivuje k dalšímu a dalšímu pokusu. Teď už přece musíte vyhrát! Devět možných klanů přináší velkou variabilitu. Postupně prostě chcete prozkoušet všechny. 

Hru můžete dle pravidel hrát v jednom až šesti hráčích, i když na krabici píšou max. 4, což je skutečně maximální rozumný počet hráčů pro příjemné hraní, a i tak už je to celkem na hraně.

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

Při hře ve čtyřech hráčích už se čekání na tah protahuje, a navíc se vám taky klidně může stát, že než na vás přijde řada, jednoduše už nemáte na hracím plánu žádnou svou figurku, protože vás nájezdy hrdinů po vašich spoluhráčích dočista vymydlili. Vy pak musíte plýtvat své karty na nasazování figurek a nezvládnete provést tahy, které byste jinak chtěli. 

Záleží také samozřejmě na zvolené úrovni. V rodinném módu se otáčí z počátku jen jedna karta hrdiny a nepřátel tak v podzemí mnoho nemáte. Dává vám to více prostoru na získávání lepších karet s lepšími akcemi.

Pak je to ta příjemná hra pro hraní s dětmi. My jsme si při první hře řekli, že nejsme žádná másla a zkusíme rovnou úroveň střední. Nemusím myslím příliš zdůrazňovat, že nám to hrdinové pěkně nandali 🙂 My jsme se ale nevzdali a tvrdohlavě se pokoušeli dál. Musím zahanbeně přiznat, že první vítězná partie přišla až v osmé partii, kdy jsem tu hru začínala ze srdce nenávidět! Chuť nad ní zvítězit však byla silnější.

Autorem hry je Luís Brüeh, a jak má ve zvyku, sám ji také ilustroval. Vzhledově i tematicky může malinko připomenout českou hru Zachraňte příšerky. Grafická stránka Příšeří je opravdu vyvedená. Figurky příšerek jsou roztomilé, kresby na kartách i dílech podzemí také. Otázkou je, zda nejsou roztomilé až moc. Hra totiž od pohledu evokuje spíš jednoduchou hru pro děti než tak trochu frustrující zábavu pro dospělé.

Říkám si, zda to ty starší děti, pro které je hra určená, naopak roztomilostí neodradí. Nás roztomilomilné dospělé to samozřejmě přitahuje jako magnet, nemusí to tak ale působit na všechny. S obdobným problémem se potýkají například Draci v práci. Když pak ale brouzdám internetem a narazím na fotku tří urostlých vousatých pánů, jak se zaujetím sedí nad Příšeřím, mám přece jen pocit, že mé obavy byly zbytečné 🙂 

Ještě než to uzavřu, musím pochválit překlad. Příšeří jako kombinaci šera a příšer prostě žeru a v podobném duchu se pak nese celý překlad hry, jehož kvalita je výborná. Nemohu zde nevypíchnout už výše zmiňovaný „krutopřísný“ mód 🙂

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

Texty k jednotlivým scénářům jsou zábavné, a ačkoliv je k samotnému hraní v podstatě nepotřebujete, příjemně naladí atmosféru. Oceňuji také to, že v pravidlech najdete doporučení, jak se kterým klanem pracovat. Například Drakovi radí zaměřit se na lektvary a svitky s akcí útok, Kostlivci zase mají získávat kořist s akcí pohyb. Tohle se obzvláště hodí v prvních hrách, kdy ještě nemáte jednotlivé klany a jejich schopnosti osahané.

Otázkou je, zda bylo nutné pravidla a scénář rozdělit do dvou sešitů. Můžete si být ale jistí, že ať už hledáte jakoukoliv informaci, vždycky zásadně první do ruky vezmete ten druhý sešit.

Ačkoliv na krabici deklarují délku hry 45 minut, počítejte spíše s hodinkou a kousek. Obzvláště při prvních hrách, kdy ještě nemáte zcela zažité symboly na kartách a pohyb hrdinů. Může to však být taky mnohem méně při náhlé pohře 🙂

Počet hrdinů v balíčku je stále stejný, proto se délka hry výrazně nemění s různým počtem hráčů. Co se ovšem mění je čekání na tah a také to, kolikrát se na tah v průběhu hry dostanete. Čímž nechci říct, že se ve čtyřech hráčích nebudete bavit, jen je třeba počítat s tím, že si nezahrajete tolik. A pokud byste byli natolik odvážní, že hru zkusíte v šesti, pak si přichystejte také nějaké to kafíčko a občerstvení, kam si budete chodit krátit dlouhou chvíli, než se znovu dostanete do akce.

V tomto případě se balíček hrdinů protáčí třikrát, takže zde již dojde k prodloužení celé partie tak na ty dvě hodinky. Nejlépe si zahrajete ve 2-3 hráčích.

Koncept příšerek bránících své podzemí není úplně unikátní, setkat jsme se s ním mohli třeba ve hře Vládci podzemí českého autora Vládi Chvátila. Rozhodně je ale zábavný. Tenhle obrácený „dungeon crawler“ můžu s klidem doporučit všem, co mají rádi jednoduchá pravidla, ale ne snadná vítězství. 

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán
Zdroj: MINDOK

Co si zapamatovat před první hrou:

  • Odehrát můžete libovolný počet karet z ruky.
  • Karty do ruky si doberete na konci svého tahu, nikoliv před novým tahem. 
  • Jednou za kolo můžete vsadit hrdinu do katakomb a získat tak k dispozici tři karty. Důrazně doporučuji na tuto akci nezapomínat 🙂
  • Mág dokáže vysvobodit hrdiny z katakomb, ale pouze pokud je nasazen právě do katakomb. 
  • Pokud máte dát do podzemí hrdinu, ale v zásobě již nezbývá jeho žeton, aktivujete všechny tyto hrdiny na herní ploše a spolu s nimi také všechny hrdiny, kteří se s nimi nacházejí v místnosti. A to fakt nechcete 🙂

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán

Vydavatelství: Mindok

Autor: Luís Brüeh

Ilustrace: Luís Brüeh

Jazyk: čeština

Český překlad: Michal Stárek

Počet hráčů: 1 – 4 (hra obsahuje pravidla pro až 6 hráčů)

Minimální věk: 10 +

Délka hry: 60 minut

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
75 %
Lucie “Rin” Hrivňáková
Mamka dvou kluků a milovnice deskových her. Kromě deskovek ráda čte a sleduje sci-fi a fantasy. Fanda Star treku a únikových her. Občasná moderátorka společenských akcí a soutěží.
hrdinum-vstup-zakazan-ubrante-sve-doupe-odrazte-rytire-a-nasadte-draka+ modulární herní plán a 20 herních scénářů + detailní propracovaná grafika + kvalitní zpracování + stejná délka hry v různém počtu hráčů - dlouhé čekání na tah ve vyšším počtu hráčů - grafika je možná až příliš infantilní - prvotní neúspěchy mohou mladší hráče odradit