Znovu je vám jedenáct let a ve schránce právě přistál dopis s voskovou pečetí. Kolem domu se houfují sovy a vy si se zatajeným dechem čtete seznam potřeb pro první ročník studia v Bradavicích.
Tři černé pracovní hábity, špičatou černou čapku, cínový kotlík… hůlku. Hůlku! Bez hůlky je kouzelník jako bez ruky. Bez hůlky nesešlete jediné kouzlo, neodrazíte hrozbu, nepoškádlíte kamarády. Hůlka je absolutní nutnost. Tu pravou koupíte u Ollivandera…
Osm hůlek pro osm kouzelníků
V téhle hře najdete hůlek hned osm. Osm hůlek pro osm kouzelníků. Osm kouzelníků, to znamená hra až pro osm hráčů! Přiznejme si, takových her není úplně mnoho. Tahle je navíc moc zábavná, přístupná i mladším hráčům a pravidla má tak snadná, že do ní vplujete rychleji, než čokoládová žabka stačí pláchnout z obalu.
Hráči v rolích studentů budou sbírat body pro svou kolej, všichni přece vědí, že školní pohár může získat jen jedna z nich. Bude to Nebelvír, Zmijozel, Havraspár nebo snad Mrzimor?
Hra je určena nejméně pro čtyři hráče, v tom případě každý z kouzelníků hraje za jednu kolej. Pokud se školního klání účastní pět a více hráčů, hrají někteří ve dvojici, pod stejnou vlajkou za stejnou kolej.
Pravidla myslí i na lichý počet hráčů, tak, aby byly týmy vyrovnané. Někteří hráči pak hrají v rolích tzv. dvojčat. Podle počtu hráčů se také na stůl vyloží karta rozdělení, která určuje, na jakém místě zástupci jednotlivých kolejí sedí. V případě hry šesti a sedmi hráčů jsou ve hře jen tři koleje, pokud hraje čtyři, pět nebo osm kouzelníků, jsou zastoupeny všechny koleje.
Hráči se tedy na začátku zařadí do svých kolejí (postaví před sebe do stojánku vlajku příslušné koleje), každý si vezme jednu hůlku a vyloží před sebe lícem dolů osm karet kouzel. Tři karty Mdloby na tebe! sesílají na protihráče omračovací kouzlo, pět karet Nepovedené kouzlo slouží k blafování a lze s nimi dobře taktizovat, nebo, chcete-li, čarovat.
Hra se hraje na osm kol, každé kolo sestává ze sedmi fází. V každém kole kouzelníci soupeří o nejlepší odměny vyložené uprostřed stolu. Na začátku každého kola hráči položí na stůl kartu Staňte se oblíbencem a kolem ní osm náhodně vylosovaných karet odměn.
Ty přináší vítězné body v různé hodnotě (40, 20 a 10 bodů), karty lektvarů a sympatií, které se vyhodnocují až na konci hry, karty soukromých hodin, během nichž můžete získat kouzlo navíc nebo obraceč času, který anuluje výsledek jednoho omračujícího kouzla. V každém kole si hráči také mohou vzít kartu oblíbence, která také zruší následek jednoho omráčení a navíc budou v dalším kole vedoucím hráčem, který určuje tempo hry a začíná s výběrem odměn..
Jak již bylo zmíněno, každé koho začíná odhalením odměn, o které se v tomto utkání bude soutěžit. Zábava však začíná až v dalším kroku. Každý z hráčů si tajně zvolí jednu z karet kouzel a položí si ji lícem dolů před sebe. Poté se slova ujímá oblíbenec. Na pokyn “Čarodějové a čarodějky, připravte si hůlky” všichni hráči popadnou svou kouzelnickou hůlku a mají jen několik sekund na rozmyšlenou. Když oblíbenec napočítá do tří, namíří všichni hráči svou hůlku na někoho z protivníků.
Po dalším odpočtu do tří začíná opravdová mela a kouzelníci musí všichni současně vyslat kouzlo, které si nachystali na začátku kola (tedy karta, kterou před sebe vyložili). Pomocí kouzla Mdloby na tebe! buď omráčí protivníka, na něhož míří hůlkou, vyslali-li nepovedené kouzlo, nic neříkají a sklopí hůlku, případně se mohou chránit před cizím útokem kouzlem Protego! Ochranné kouzlo lze použít kdykoliv, bez ohledu na kartu vyloženou před sebou. Hůlku v tom případě namíří na sebe a na nikoho jiného neútočí.
Po kouzelnickém souboji nastává fáze vyhodnocení. Kouzlo Protego! hráče chrání před účinky všech kouzel, které na něj mířily. Nehrozí mu tedy žádné nebezpečí a pouze sklopí svou vlajku, zároveň ale nemá nárok získat v další fázi žádnou odměnu. Hráč omráčený kouzlem Mdloby na tebe musí rovněž sklopit svou vlajku a navíc si přibrat jeden žeton zdržení.
Rozdělování odměn se mohou zúčastnit pouze hráči, jejichž vlajka stále stojí. Počínaje oblíbencem (nebo pokud je ochromen, tak hráčem po jeho levici) si kouzelníci postupně rozeberou všechny odměny, které jsou pro dané kolo vyložené. Může se tedy stát, že jeden kouzelník shrábne všechny odměny z celého kola. Kvůli tomu se už vyplatí zariskovat, že?
Karty lektvarů a sympatií nechávají hráči vyložené před sebou až do konce hry, karty soukromých hodin a obraceče času se okamžitě vyhodnotí a provedou efekty, které přináší a hráči je pak odhodí. Karta oblíbence se opět vyloží doprostřed stolu. Bodovací karty s čísly hráči vhodí do schránek svých kolejí.
Balení a insert
Na tomto místě se sluší vypíchnout promyšlený insert, který s pomocí desky s otvory vytváří důmyslný úkryt na vítězné body. V průběhu hry hráči schránku neotvírají a spolu s dalšími kartami, jejichž efekty se vyhodnocují až na konci hry, je celkový počet bodů trochu obestřen tajemstvím. Protože kdo by se uprostřed lítého boje zabýval sčítáním bodů po paměti.
Touto sedmou fází končí kolo, hráči opět vztyčí své vlajky, oblíbenec odhalí nové odměny pro následující kolo a ujme se dalšího vyhlášení kouzelnického souboje. Osmým kolem končí celá hra a hráči kromě bodování posledního kola vyhodnotí také karty lektvarů a sympatií.
Hráč s největším počtem lektvarů získá kartu Mistr lektvarů, kterou vloží do schránky své koleje. Mistr lektvarů přináší koleji zisk 100 bodů. Karty sympatií se vyhodnocují podle tabulky v pravidlech a každý hráč jednotlivě si přičte vítězné body, které pro svou kolej získal.
Kouzelník s nejvyšším počtem žetonů zdržení se naopak stává Opozdilcem a jeho kolej si bude muset 100 bodů odečíst. Vítězný pohár pak získá kolej s nejvyšším počtem bodů, které pro ni hráči získali do schránky během hry a v jednotlivých bonusech za sympatie.
Snadno do světa Harry Pottera
Hra Mdloby na tebe! je v porovnání s většinou her ze světa Harryho Pottera velmi jednoduchá. Hráči se nepotřebují orientovat v postavách a reáliích a do kouzelnického světa vklouznou během okamžiku.
Po kouzelnících nikdo nebude chtít dlouhé přemýšlení a složité plánování strategie, žádoucí je naopak reagovat rychle, bez okolků a dlouhého zdržování. Hru tak ocení i nehráči, kteří se ke stolu s deskovkami přichomýtnou náhodou na nějaké oslavě, pobaví se u ní děti i dospělí a může skvěle fungovat jako hra pro skupinu dětí třeba do družiny nebo na tábor. Kdo hledá sofistikovanou hru, bude možná poněkud zklamán.
Mdloby na tebe! jsou zábavná párty hra pro děti i dospělé a nejlíp bude fungovat s dobře naladěnou partou, která se chce hlavně zasmát a nepotřebuje se předhánět v počítání bodů.
Výhodou i úskalím může být počet hráčů. Najít dobrou hru pro osm osob není úplně snadné, zároveň je ale jisté, že tahle hra skvěle funguje právě díky větší partě. Ve čtveřici i v šesti lidech si ji zahrajete zcela plnohodnotně, s větší skupinkou to ale bude ještě větší zábava.
Lichý počet hráčů není na překážku, pravidla jsou pak ale mírně upravená a kolej dvojčat bude začínat s jiným počtem karet kouzel a odstartují už se zdržením. Tím se vyrovná jejich převaha oproti kolejím s jedním hráčem. Hru jsme vyzkoušeli hrát i ve trojici, a pokud neočekáváte třaskavou řachandu, půjde celkem pěkně zahrát i ve třech. Ve hře pak jsou jen tři koleje a každý hraje jen za sebe, zároveň ale pochopitelně nemáte příliš mnoho možností, kterým směrem namířit hůlku.
Pokud navíc hrajete s dítětem, přímému konfliktu se moc nelze vyhnout. Z toho důvodu bych hru příliš nedoporučila ani o moc mladším dětem, než uvádí vydavatel. Osm let je ideální, sedmiletí ji s trochou ohledů už asi zvládnou dobře, pro šestileté je hodně hraniční a dost možná potečou slzy. Z vlastní zkušenosti si navíc myslím, že pro mladší děti ještě bude těžké zorientovat se v akcích a možnostech a svižně reagovat ve fázi kouzelnického klání.
Nádherné zpracování
Hra je krásně zpracovaná, ilustrace skvěle zapadají do čarodějnického světa Harryho Pottera a celkový dojem umocňují i lesklé třpytivé prvky na kartách odměn. Milovníci filmů se na kartách sympatií setkají s oblíbenými postavami a mohou zabojovat třeba o přízeň ředitele Brumbála nebo profesorky McGonagallové.
Věční opozdilci využijí obraceč času, ctižádostiví studenti budou usilovat o získání soukromých hodin a ti největší šplhouni a šprti si určitě zamilují kartu oblíbence, vtipně uvedenou fotografií Hermiony.
Když je řeč o zpracování, nemohu nezmínit ani hůlky. Kvůli nim si hru oblíbíte už na první pohled. Jsou sice plastové, ale je zcela pochopitelné, že podobně pěkně zpracované dřevěné hůlky by hru neúměrně prodražily. Každá z hůlek je originální, jinak tvarovaná a na každého hráče jistě čeká ta pravá. Ta, která kouzelníkovi sedne nejlépe do ruky a je pro něj jak stvořená. Ostatně, jak se píše v knize, hůlku si nevybírá kouzelník, hůlka si vybírá kouzelníka.
Harry Potter: Mdloby na tebe!
Vydavatelství: ADC Blackfire
Autor: Ludovic Maublanc
Vývoj: Cédrick Caumont a Thomas Provoost
Jazyk: Čeština
Počet hráčů: 4-8 (lze upravit pravidla i pro 3)
Minimální věk: 8+
Délka hry: 30 minut
Cena: 1089,- Kč