Co se to sakra děje?
Je to velmi jednoduché, proberete se na zahradě a vaše lidské rozměry odpovídají velikost mravence.
Po chvíli hraní zjistíte, že místo abyste běželi k bodu vašeho questu, bloumáte po zahradě a stavíte si domeček.
Tak hybaj zahradničit!
V první řadě bych měl zdůraznit, že nejsem velký fanda survival her.
V Grounded je to maličko jinak právě díky prostředí, ve kterém se vše odehrává. Příjemná a jednoduchá grafika nádherně dokresluje příběh, u něhož máte pocit, že jste součástí jakéhosi polo-dětského dobrodružství jako byl Back to the Future nebo Stranger Things (první série hlavně).
Se svými kamarády objevujete zákoutí džungle a za každým rohem očekáváte něco nového.
Ano, stále musíte baštit a pít. Občas vysrknete kapku rosy, někdy se netrefíte a napijete se z louže, což má stejné účinky, jaké by to mělo v reálném světě. Někdy máte štěstí a naleznete plechovku od Coca Coly nebo krabici od džusu a můžete vylíznout zbytky, které vám dají nějaký menší buff (sugar rush, baby!).
Voda je všeobecně větší problém než jídlo. To je totiž na sehnání o dost jednodušší. Krom hlíny a suchého listí můžete ulovit a zbaštit všechno, co se hýbe.
A vlastně i to co ne. Saturace vašich potřeb není nepříjemně krátká, takže zbytečně neotravuje a nemusíte každou chvíli řešit lov atp.
Milým překvapením je crafting. Uživatelské rozhraní výstavby a tvorby věcí je skvělé. I mně (jakožto absolutnímu chaotikovi) se stávalo minimálně, že bych tápal. Vývojářům se podařilo vytvořit UI, které je prakticky „blbuvzdorné“. A ještě se na něj velmi dobře dívá.
Dalším velkým plusem je množství materiálu potřebné na craftění jednotlivých pomůcek (nebo příbytků). Vybalancování se opravdu povedlo a je vidět, že cílí na rychlejší dílčí úspěchy hráče, které postupně dají dohromady větší věc, stavbu, item (doplňte dle svého crafting přesvědčení).
Nejlepší ovšem na tom je, že i když se vám podaří vytvořit jen nějaká blbůstka, je to prostě skvělý pocit. A proč?
Protože jste přežili samotnou cestu za materiálem! Ano, mluvím o ostatních obyvatelích zahrady.
Hmyz je všude!
V prvních chvílích nejspíš narazíte na mravence. To je banda velmi příjemných a zvídavých pracantů, kteří si vás očichají, prohlédnou a pak jdou po svém.
Když je budete chvilku následovat, zjistíte, že nezmizí za nejbližším listem nebo hroudou, ale že opravdu žijí, shánějí potravu a pouštějí se do šarvátek s jinými hmyzáky.
Jakmile začnete stavět a nebo vařit, zjistíte, že až tak kamarádští nejsou a po chvíli vás začnou vyloženě trochu sr… zlobit.
Když se pošesté vrátíte z výpravy za materiálem a pošesté máte vyžranou spižírnu, zkazí vám to odpolední čaj. Jenže jakmile bacíte jednoho, přiřítí se jich celé stádo s větou na rtech „nas mnogo!“, a pak už je to „kajtovací“ jízda.
Ale vše je méně náročné, když máte pořádnou zbraň a zbroj. Třeba z berušky! Stejně to byla pěkná mrcha…
Když už si říkáte, že jste v suchu a začínáte se cítit jako „pán všech moří“, tak přijdou pavouci. Jeden pavouk.
A rázem máte plné gatě a jste, jak se říká mezi hráči, mínus.
S těmito zvířátky si vývojáři opravdu pohráli a na rovinu říkám, že vám budou nahánět hrůzu.
Způsob jejich chování a pohybu věrně napodobuje jejich skutečné příbuzné a jejich velikost malého karavanu na děsu zrovna neubírá.
Chytré hlavy z Obsidianu ale věděly, co vytvořili a proto také do hry přidaly možnost v nastavení, které se jmenuje Arachnophobia Safe Mode.
Na tomto slideru v settings si z hrůzostrašných vícenohých zabijáků můžete udělat hezky vypadající, přítulné dvě kuličky s očima ve vzduchu, které vás ovšem „zmínusují“ stejně rychle jako ty původní chlupaté mrchy!
Jedinou výhodu, kterou to má, je fakt, že pokud na vás z křoví vyskočí tohle, nemusíte si jít vyměnit hnědé spodky.
Stopařův průvodce po zahradě!
Nepropadejte panice! Hra vás totiž od začátku nebude vodit za ručičku a kromě hlavního questu (který stejně budete mít za chvíli hotový) je to povětšinou na vás.
Pokud nejste ostřílení survivalisti, nebo pokud nehrajete v partě a nemáte moc zkušeností s tímto typem her, doporučuji se mrknout na nějaké basic guidy.
Usnadní vám to první hodinky přežití ve hře.
Je dobré mít na paměti, že hra je stále v betě a že na celém projektu se neustále pracuje.
Ovládání je jednoduché a můžete přepínat mezi first a third person režimem. Osobně doporučuji 1st person. Zážitek z noční džungle totiž pak hned tak nezapomenete.
A není to málo?
Hlavní dějová linka může být dohrána za méně než hodinu a kousek. To ovšem neznamená, že se to postupně nezmění.
S každou laboratoří, kterou se vám podaří objevit (a naschvál jsem o nich nemluvil v části popisu hry), se totiž děj lehce rozšíří a nabídne vám možnost dalšího průzkumu po vlastní ose.
Pokud hru začnete hrát teď, mějte na paměti, že se jedná o betu a že hlavní dějová linka je stále ve výstavbě. Zatím jsme dostali jen ochutnávku, ale i ta, pokud ze hry ždímáte co to dá, se může protáhnout na pár desítek hodin.
Zejména pokud hrajete s přáteli.
Grounded si už dnes můžete pořídit na Xbox Game Pass, Microsoft Store a nebo na Steamu.
Hra je připravena pro crossplay. Datum vydání je stanoveno na 28. července tohoto roku.
Pokud hledáte něco nového ve starém žánru a jste fanoušci dobrodružných filmů s hmyzí tématikou, je hra Grounded právě pro vás.
Souhra grafického zpracování, atmosféry a dobře udělaného UI dává dohromady kousek, který už teď stojí za to.
Pevně věřím, že hlavní dějová linka při releasu hry ještě podtrhne motivaci hráčů pro objevování jejich dvorků s jezírky, bažinami a pavouky!
Grounded
Vývojář: Obsidian Entertainment
Vydavatel: Xbox Game Studios
Návrhář: Bobby Null
Engine: Unreal Engine 4
Platformy: Xbox One, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows