Gamebook- cover
- Reklama -

Představte si, že máte absťák po role-play zážitku, a od nejhranější masivně multiplayerové RPG na světě (normální život) si potřebuje na chvíli odpočinout. Mobilní hry neuspokojují ani vás, ani baterii vašeho smartphonu. Svoji herní techniku máte daleko za horami, nebo zkrátka chcete zkusit něco jiného. Kniha může být i v tomto případě nejlepším přítelem člověka.     

Počítačové hry vám sice mohou sázet ty nejlepší efekty, podsouvat ty nejkrásnější postavy obou pohlaví nebo nabízet ty nejotevřenější světy, ve kterých se můžete ztrácet hodiny a hodiny… ale pořád tady jsou jisté hranice vytvořené jak herními developery, tak i samotnou technologií. Možná to bude znít jako klišé, nicméně lidské fantazii se zatím dosud nic nevyrovnalo. A navíc, máte ji u sebe pořád, což se například o klávesnici říct nedá.

Jak to funguje?

Gamebook - Lone Wolf Právě na základě vaší představivosti fungují tzv. gamebooky, ve kterých hrajete za hrdinu či hrdinku a prodíráte se příběhem skrze svá rozhodnutí. Spíše než o knihu, se jedná o formu textové hry, kterých bylo na trhu o pár dekád zpět poměrně požehnaně. Ničemu to ale nevadí. Vše, co potřebujete je příslušný literární scénář, ať už s fantasy, sci-fi či s jinou tématikou, kostku, tužku, gumu a papír. Někdy ani tyto pomůcky nejsou nutné, ale pro jistou svižnost, lepší přehled a zážitek doporučuji pořídit co nejvíce příslušenství.

Konec konců, bude to hlavně váš zážitek, tak proč si ho neudělat co nejlepší. Jakmile jste si vybrali vše potřebné, můžete se vrhnout vstříc nervy drásajícímu dobrodružství. Ano, sice u gamebooku není taková volnost jako třeba v počítačových hrách, ale možná i díky tomuto „omezení“ vás příběh vtáhne o něco rychleji.

Po krátkém úvodu vás kniha seznámí se základními pravidly hry, která nepřekypují žádnou přílišnou složitostí. Naopak vás možná i překvapí, jak jednoduše se dá hrát. Pravidla většinou nepřesahují tři strany a pokud ano, je to většinou kvůli modelovým příkladům či nabídce dovedností a startovní výbavy. Jakékoli doplňky ke hře, od deníku vaší postavy po mapku herního světa, si můžete vyrobit buď sami, nebo některé hry nabízejí na svých webech šablony doplňkového materiálu ke stažení.

Základním kamenem je tedy příběhový scénář, kterým se prochází různými způsoby. Každá klíčová situace vyžaduje vaše osobní rozhodnutí, určitou schopnost nebo bojové dovednosti. Nikdy nevíte, jaká věc, artefakt nebo zbraň se vám bude hodit. Stát se může cokoli. V jednu chvíli jste válečník na úrovní barbara Conana, a o čtyři odkazy dále jste žrádlo pro červy.

Všechno má svůj následek

Gamebook - Rytíř temného slunce Jak už bylo zmíněno, knihou procházíte pomocí jednoduchého systému číselných odkazů na každé stránce, připravte se tedy na to, že budete často listovat. Navíc to, že má gamebook třeba 500 stran neznamená, že všechno přečtete za jednu hru. To je jedna z dalších předností tohoto žánru – příběh se dá hrát znovu a jinak. Každé zahnutí doprava/doleva otevírá jinou část knihy. Pokud někdy ve hrách (a nejen v nich) zažíváte kleptomanské tendence, při důkladném prozkoumání místností můžete narazit na tajné chodby a truhly, anebo tak na skryté pasti a monstra.

Zkrátka každé rozhodnutí se počítá. Jdete na hřbitov nebo do bažin? Pomůžete cizinci v nouzi, nebo radši ne? Vyslechnete arogantního prince s chladnou hlavou, nebo mu dáte královský políček jako dodatečný srdečný pozdrav? Pokaždé mají vaše činy jiné následky s jinou, nebo aspoň lehce odlišnou dějovou linií. A když zemřete? Tak prostě zemřete. A pokud si nepamatujete čísla posledních odkazů – smůla, rozjeďte to znovu. Osobně proto doporučujeme provozovat prostý „save game“ tím, že si čas od času zapíšete číslo předchozího odkazu.

Dovolíme si vám ukázat, jak taková typická situace s mnoha netušenými následky může vypadat (ukázka ze série Lone Wolf):

„Opouštíš mýtinu a pokračuješ v cestě. Už po několika minutách chůze však zahlédneš cizince v rudých šatech, který stojí uprostřed stezky přímo před tebou. Stojí k tobě zády a jeho hlava je skryta pod kápí barvy a jeho roucha. Na natažené ruce mu sedí černý havran, kterého jsi zahlédl dříve.
Chceš-li na neznámého muže zavolat, otoč na stranu 534.

Rozhodneš-li se k němu opatrně přiblížit, otoč na stranu 475.

Nebo můžeš vytasit zbraň a na neznámého zaútočit, v tom případě otoč na stranu 431“

Co bychom řekli závěrem

Gamebook - Měsíční oheň Gamebook si dnes můžete koupit v knihkupectví či přes web za velice přijatelnou cenu. „Díru do světa“ udělala proslulá herní série od Joa Devera s názvem Lone Wolf čítající přes deset dílů v češtině, které na sebe samozřejmě navazují. V originále má tato série kolem 30 dílů a prodalo se jí přibližně přes 9 miliónů výtisků. Jako další příklad bychom mohli uvést gamebook Rytíř temného slunce od Swena Hardera nebo Měsíční oheň od bratří Sussnerových. Takto bychom mohli jmenovat i další tituly, ale jsme si jisti, že jich sami pod označením „gamebook“ najdete dost.

Gamebooky nemusí být tím správným korbelem piva pro každého. Vždycky bude záležet na autorovi a zpracování, stejně jako u jakékoli knižní publikace. Brak bude vždycky brak, nehledě na to, jestli je to v digitální či fyzické podobě. Příběh zrovna nemusí u každého vybičovat endorfinový prožitek na maximum, hra může mít chyby v odkazech, nebo i prostá forma psaní nemusí být vyhovující – je příjemné číst bez toho, aniž by vám tryskala krev z očí.

Velkou přednost mají gamebooky v tom, že se vše odehrává ve vaší hlavě, nikoli na obrazovce. Samotný tok a formu představ nic nebrzdí, maximálně vy sami. Epickou, temnou i dramatickou hru na hrdiny si můžete vzít kamkoli a odmění vás úměrně tomu, kolik vlastního entuziasmu do hry investujete. Každopádně vřele doporučujeme vyzkoušet aspoň jednu.

Nezbývá tedy nic než osedlat svoji fantazii, zavřít se na samotku a užívat si četná dobrodružství skrze vlastní představivost. A i když celá tahle věta vyzněla zvláštně, věřte, že vás na konci čeká příjemný pocit.

Reklama

- Reklama -
Jsem autorem podcastu o světě Warhammeru - Rohatá Kostka. Vášnivý fanoušek fantasy, barvíř miniatur a hráč počítačových her. Jeden z prvních styků s videohrami byl Doom v 5 letech. Nezanechalo to žádné vážné následky *mrk mrk*. Milovník RPG, (audio)knih a podcastů. Mnohonásobný vítěz v disciplínách typu „nenech se vytočit každou hovadinou“.