Vzpomínáte si na kultovní hru Lovci pokladů? Princip hry byl jednoduchý. Kartičky podobné pexesu jste zamíchali a rozložili na stůl do čtverce 9 x 9. Uprostřed jste umístili růžici, na lodičkách jste čtverec obeplouvali a vysílali jste své námořníky hledat poklady. Hra skrývala mnohá, krásně ilustrovaná podmořská nebezpečí v podobě krakenů, žraloků, rejnoků a dalších potvor, které vám cestu za poklady řádně komplikovaly. 

Mnozí z nás byli v dětství na této hře závislí. Pocit dobrodružství byl nakažlivý. O to příjemnější bylo zjištění, že se na trhu objevila nová hra, která na úspěch Lovců pokladů volně navazuje. Hra, která stejně jako Lovci pokladů vychází z české produkce. Hra, která využívá všechny zdařilé principy této kultovní záležitostí, ale přináší nové funkce a herní prvky, které hru posunují o level výš. Slyšíte ty fanfáry? Toť Farao, žhavá novinka od Jiřího Slavíka z produkce společnosti Dino. 

Na své si přijdou i neplavci

Jak asi už díky názvu tušíte, hra se neodehrává na moři, ale na místě, které už nemůže být vodě více vzdálené. V této hře nepátráte po ničem menším, než je hrobka stavitele pyramid Imhotepa, kterého sami Egypťané řadí mezi dávné bohy. Jako neohrožení archeologové se vydáváte do tajemné pyramidy na hranicích Abústru, abyste objevili místo jeho posledního odpočinku.

Ale nebude to tak jednoduché. Kromě toho, že pyramida sama o sobě skrývá mnohá nebezpečí, nejste na to objevování sami. Ve hře jsou další archeologové, kteří touží po tom samém – být v hrobce slavného Imhotepa první. A není jich málo.

Hra je určená pro 2 – 6 hráčů. Zatímco ve dvou je hra poklidná, v šesti hráčích je to už opravdu jízda. Ani v jednom případě se však nudit nebudete. Farao totiž zdaleka není hrou jen o náhodě. V jakémkoli počtu mají hráči slušnou možnost taktizovat.

Během hry hráči odkrývají jednotlivá pole pyramidy, ale kromě jedovatých hadů a nejrůznějších pastí, které přinášejí smrt a zkázu, mohou hráči v labyrintu pyramidy nalézat různé předměty, které jim mohou pomoci se k pokladu rychleji dostat.

To je jeden z momentů, který odkazuje, že dobrá rodinná hra umožňuje potomkům vítězit nad rodiči, aniž by tomu rodiče nahrávali. S nalezenými předměty se totiž dá provádět řada akcí, které mění vzhled bludiště, komplikují spoluhráčům cestu a mohou poskytnout hráči řadu výhod. Pokud se ovšem nebojí riskovat. 

Životy, že by je i egyptská kočka mohla závidět

Pyramidu si tvoříte sami. Jak už jsme říkali, hra v tomto navazuje na hru Lovci pokladů a v rámci přípravy rozestavujete hrací pole v podobě jednotlivých čtvercových kartiček do čtverce, v jehož středu je uzavřená Imhotepova hrobka. Než se k ní dostanete, můžete umřít. Dokonce velmi snadno. Stačí odkrýt špatné pole. Ale zatímco v Lovcích pokladů jste přišli o námořníka a náhradu získávali jen obtížně, vaše archeologická základna je nevyčerpatelná.

K dispozici máte tři figurky, se kterými se současně můžete pohybovat po pyramidě. Ale pokud vám některý z těchto archeologů zemře, stačí ho odstranit z pyramidy a v dalším kole se může vrátit do hry. Jen musí absolvovat celou cestu znovu nebo se zkrátka vydat jinudy. 

Z toho vyplývá, že na rozdíl od Lovců pokladů si své archeology vzájemně nezotročujete, ale můžete se okrást a smrtelně zranit. Druhým rozdílem oproti Lovcům pokladů, který hru ovlivňuje, je kostka, kterou ve hře určujete maximální počet kroků pro svůj tah. Nutno ale říct, že tyto změny – nevyčerpatelný zdroj archeologů, kostka a řada předmětů, jejichž taktické využití může průběh velmi ovlivnit – dodávají hře patřičný šmrnc. 

Bez hieroglyfů se neobejdete

Zní to jednoduše. Vlezu do pyramidy, najdu hrobku, otevřu ji a vyhraju. Jenomže otevřít hrobku může jen ten, kdo dokáže přečíst všechny starověké nápisy. Abyste je mohli přečíst, musíte je nejprve najít. Najdete je jedině tak, že se svým archeologem dorazíte na místo, kde se nápis ukrývá.

Nápisy musíte pochopitelně najít dříve, než je najdou kolegové archeologové, nesmíte přitom nadmíru umírat (smrt zkrátka zdržuje) a také musíte mít trochu štěstí. 

Přes množství předmětů a jejich funkce, starověké nápisy i význam odkrývaných polí se ve hře budete ale dobře orientovat. Pravidla jsou jednoduchá, přehledná a příhodně zpracovaná nikoli v egyptském písmu, ale v češtině a slovenštině na pomocných kartách, které můžete mít během hry vždy při ruce a na kterých jsou shrnuté funkce předmětů i polí ve hře. 

Malá pyramida velkého Imhotepa

Hra při více hráčích zabere cca 40 minut. Na nedělní odpoledne skoro málo. Ale co když je těsně před večerkou? Nemáte na hru dost času? Nebo jste ve hře začátečníci? Nevadí. Hra totiž nabízí hned dvě varianty.

Pro jednodušší a kratší hru v menší pyramidě stačí jen vyřadit určité předměty a hrací pole. Herní komponenty jsou k tomu uzpůsobené.

Je ale docela klidně možné, že jakmile se na menší variantě hry naučíte pravidla, k malé hře se už nevrátíte. Už jen z toho důvodu, že vyřazování hracích polí vám zabere čas, který můžete věnovat hře ve velké pyramidě.

Zatímco jsou předměty pro obě varianty odlišeny barvou, hrací pole jsou totiž označené velmi malými symboly, které snadno přehlédnete, a proto je třídění hracích polí trochu otravné. 

Rodinná hra v pravém slova smyslu

Výtvarného zpracování hry se ujal Petr Štefek. Hra je určená po děti od 6 let. Krásné, lež trochu jednoduché a pohádkové zpracování odpovídá doporučenému věku hráčů, ale nudit se u Faraa nebudou ani dospělí.

Je ostatně docela klidně možné, že před večerkou stihnou krátkou verzi s dětmi a po večerce, u láhve vína, svedou nelítostný boj sami mezi sebou.

Protože kdo z nás, kteří jsme vyrostli na dobrodružství Indiana Jonese, někdy netoužil po nebezpečí a kráse zapomenutých chrámů a pokladech ukrytých hrobů…  

 

FARAO: Tajemství prastaré hrobky

Autor: Jiří Slavík

Vydal: Dino Toys

Herní doba: 45 min

Počet hráčů: 2 – 6

Doporučený věk: 6+

Cena: 440 Kč