Válka, ta se možná nikdy nemění, ale Fallout, ten teda jo. Nejlepší ukázkou je nový Fallout 76, kterému jsme se podívali pod pokličku. Sice to zatím byla otevřená beta verze, ale první dojmy jsme stihli nasát. A jak na nás první on-line Fallout zapůsobil? K tomu se hned dostaneme. Tak si nasaďte svůj power armor a následujte nás do pustiny, je tady Reclamation day!

Veď mě dál, cesto má…

Fallout 76 se odehrává pohých 25 let po válce, a tenhle údaj je extra důležitý, protože udává tón celé hře. Ta vás totiž postaví do role „osadníka“, který má za úkol znovu zalidnit zemi a vrátit civilizaci její ztracený lesk. Jak ovšem velice záhy zjistíte, pár osadníků už kryt 76 opustilo, včetně hlavní dozorkyně.

Právě v jejích stopách se pak vydáte, jakmile spatříte světlo světa. Byla by to ale nuda, kdybyste dozorkyni ihned našli a tak vás samozřejmě čekají desítky až stovky úkolů, souboje, crafting a mnoho dalšího.

Ihned po tom, co jsem opustil kryt 76, mě něco praštilo do očí. Ten svět hraje všemi barvami. Jak je to možný? Fallout 76, se odehrává v Západní Virginii, která dle příběhu nebyla zasažena natolik extrémně, jako jiné části USA. Je to sice nezvyk, ale pokud se dnes podíváte, jak vypadá Černobyl, zas tak rozdílné to není. Kdo tedy čekal spáleniště, má smůlu. Atmosféra jako taková, je díky tomu pozitivnější. I první vesnice nevypadaly tak zbídačeně, dokud jsem nepotkal jejich obyvatele, pokud se to tak dá nezývat.

V novém Falloutu totiž narazíte jak na ghouly, tak na supermutanty, ale první koho jsem potkal já, jsou „spálení“. Na první pohled vypadají skoro jako lidé, jen jsou znetvoření a dost nepřátelští. Asi jako cokoliv, co tady potkáte.

Během toho času, kdy jsme mohli betaverzi ozkoušet, jsem potkal hned několik nových příšer a mutantů a líbí se mi, že se v Bethesdě nebáli popustit uzdu fantazii. Co se mi naopak nelíbí, je naprosté vypuštění všech NPC postav. Kromě pár robotů, tady nepromluvíte s živou duší.

Já vím, jednak jste první osadníci, takže byste nikoho potkat neměli a druhak by bylo dost komplikované budovat příběh, kdyby vám někdo před nosem vystřílel celé město. Varianta udělat NPC postavy nesmrtelné, by zase byla taková „nefalloutovská“. Prostě tady asi dobré řešení neexistuje, ale i tak je to něco, co citelně chybí. Příběh tím trpí. 

Jaký je Fallout, když na něj nejste sami?

A co taky dělat v pustině jiného, než se navzájem zabíjet. Tady už přichází první velké rozdíly, oproti předchozím dílům. Jelikož je Fallout 76 online, nečekejte tahové souboje, těm je šmitec. Máte dvě možnosti, buď střílíte a mlátíte klasicky v reálném čase, nebo zapnete obdobu VATS, které znáte z minulých dílů.

Ovšem VATS už nefunguje tahově, ale pouze jako jakýsi automatický zaměřovač, který vám za cenu akčních bodů pomáhá střílet. Osobně mi to přijde jako takové polovičaté řešení, ale jinak to asi nešlo.

Dalším faktorem jsou hráči, kteří s vámi mapu prozkoumávají. Veliké obavy komunity totiž mířily na to, zda neuvidíme nešvar známý z podobných her, a totiž zabíjení nezkušených hráčů, těmi zkušenějšími. K tomu naštěstí ve velké méře nedochází, neboť pokud se dobrovolně nepustíte s někým do křížku, tak vám jejich zbraně moc neubližují.

Pokud by vás i přesto někdo upižlal, bude na něj vyhlášena odměna a všichni hráči ho na mapě uvidí jako lovnou zvěř. Díky tomu jsou hráči spíše motivováni na úkolech spolupracovat. Čas od času se také na mapě objeví živá událost, které se můžete zůčastnit a spolu s dalšími hráči plnit vedlejší úkoly, které jsou obvykle limitovány časem. 

Grafika beze změn, ale crafting baví

Grafika nedoznala nějakých extra velikých změn, oproti Fallout 4. Stejně tak ovládání, takže kdo má něco nahráno ve F4, nebude tady tápat. Verze na PS4 oplývala řadou grafických chyb a záseků, ale budu, možná naivně, doufat, že to byla jen vada betaverze a v plné verzi se s tím nepotkáme.

V nabídce radiových stanic tentokrát najdete výběr toho nejlepšího z předchozích dílů, včetně hlavního hudebního motivu F76 – Country roads, take me home (v české verzi Veď mě dál, cesto má…). Dále pak klasickou hudbu a pak také spoustu kanálů napojených na úkoly.

Zásadním herním prvkem ve F76, je crafting a stavění přístřešku. Jednak po celém světě sbíráte tuny odpadu, abyste z něho následně mohli skládat zbraně, brnění a další vybavení. A pak máte taky svůj vlastní přenosný tábor, který si můžete rozložit a složit téměř kdekoliv na mapě.

Abyste svůj příbytek mohli budovat, musítě opět sbírat suroviny jako dřevo, ocel, měď, cement a další. Má to sice tendence svádět k tupému hromadění věcí, ale překvapivě je to zábava. Obzvlášť když vidíte, jak vám domek roste pod rukama a postupně přídáváte vybavení. 

První dojmy?

A jaké jsou tedy mé dojmy? Zatím rozpačité. Co se rozhodně povedlo, je prostředí a s ním spojená touha poznávat, stavět, zkoumat a zkoušet. Mapa je veliká a je na ní pořád co dělat.

Pokud jde o multiplayer, má zkušenost je zatím taková, že si spíše každý jede na vlastním písečku a maximálně se hráči spojí při živé události. Na druhou stranu, je tohle faktor, který bude potřebovat více času.

Fallout nikdy nebyl online hra pro více hráčů a tak dá rozum, že si musíme zvykat. Grafiku v beta verzi hodnotit nebudu, ale zatím nebylo o co stát. Rozporuplné, ale pochopitelné rozhodnutí, že ve hře nebudou NPC, ubralo na síle příběhu. Stejně jako absence tahových soubojů ubrala na možnosti taktizovat. Ale opět, Bethesda prostě musela udělat kompromisy.

Zatím mám pocit, že vznikla kombinace DayZ, PUBG a Falloutu, přičemž zde ale postrádám souboje z prvních jmenovaných her a sílu příběhu a dialogů z klasických Falloutů. Taková byla ale beta, a jak nakonec dopadne v recenzi plná verze, uvidíte příště.