Endless Dungeon je space western střílečka stylu „tower defense“ se skvělým designem, hromadou emzáků a vybuchující zábavy.
Ano! To chceme!
A teď zpět na zem. Endless Dungeon nám přináší vývojářské studio Amplitude, které má na svém kontě slušnou řádku “nekonečných” her (Endless Space 1+2, Endless Legend, Dungeon of the Endless, Humankind).
Endless Dungeon je považován za nástupce jejich původní hry Dungeon of the Endless (DotE), který tak položil základy pro letošní “návrat krále” již v roce 2014. DotE vzniklo jako vedlejší projekt, který studio vystřelil do hráčského povědomí a komunit.
Jak si vede jeho aktuální nástupce? Bude se o něm vyprávět za světla poblikajících CRT monitorů v daleké budoucnosti, nebo upadne v zapomnění a jeho kód se ztratí v softwarové variantě křemíkového nebe? Pojďme se na to mrknout!
Vesmírný divoký západ aneb “blast!” na druhou
Divoký a vše obsahující vesmír se hned v úvodní scéně prostírá za okny kokpitu lodi Success. Na ní se nacházíte i vy a právě míříte na Auriga Prime. Tato planeta byla původně využívána jako velká věznice, kde se špatňáci a špatňačky skrz práci učili, jak se znovu stát pilíři společnosti.
Vaše posádka naneštěstí ztroskotá na oběžné stanici, kde je všechno špatně. Problikávající světla, nekonečné chodby, průchody a rozsáhlé místnosti plné šílených robotů, biomutošů a jiných potvor, jejichž jediným cílem je vaše totální anihilace – a to je jen začátek!
Nezbývá než postavit partičku pochybných osobností a vyrazit na průzkum. Rabování se samo neudělá, to dá rozum!
Po krátkém tutoriálu se objevíte v kantýně, která slouží nejen jako společný hub pro vaší partu, ale také jako místo vylepšování jednotlivých hrdinů, jejich schopností a vybavení.
Každý hrdina má tři staty, a sice útok, odolnost a podpora. Asi není třeba vysvětlovat, co je k čemu dobré.
Postavy mají dále své aktivní, pasivní a ultimátní schopnosti. Bunker je skvělý tank, který si dočasně zvýší odolnost, Sweeper zase zvedá rychlost útoku postavených věží a tak dále a Zed dokáže jedou ranou vypálit masivní energetický paprsek.
Následně v návaznosti na postup nekonečnými dungeony získáváte přístup k dalším hratelným postavičkám, k různým zbraním a vylepšením. Zároveň vám hra, pomocí různých psaných záznamů a sběratelských předmětů postupně odhaluje osud stanice. Všechny sebrané informace je možné přečíst v knihovně vašeho hubu.
“Ťuk ťuk.”
“Kdo je?”
“GNARKGHchrlifujROAR!”
Cílem hry je protlačit váš robotický nosič energokrystalu až do středu lodi. Postupně otevíráte dveře a zkoumáte zákoutí procedurálně generované mapy. S každým zaskřípěním pantů se ale zvedá možnost útoku nepřátel. Indikátorem přicházejícího průšvihu je kmitající amplituda nad vaší minimapou.
V jednotlivých místnostech pak nacházíte nejen nepřátele, ale i spoustu věcí, které by vám měly průchod usnadnit. Můžete narazit na truhly, obchodníky nebo stanice, které generují stavební materiál!
Věže, kam se podíváš!
Právě vhodné a promyšlené používání zdrojů, kterých není mnoho, vede hráče k vytváření strategií. Je třeba předpokládat, taktizovat a kombinovat schopnosti, postavení věží a rozložení materiálů. Pokud vyplácáte matroš na základní věže v místnosti s generátorem, těžko to dotáhnete někam daleko. To samé platí při otevírání dveří.
Za matroš z nepřátel a z generátorů si pak chystáte cestičku pro robůtka nesoucího krystal. Hráči dostávají do rukou různé druhy věží, nebo nášlapných zařízení, jejichž úkolem nemusí být jen zpomalení nepřátel, ale také podpora postav.
Všechny tyto vesměs jednoduché mechaniky nutí hráče spolupracovat a využívat všechny dostupné zdroje. Progres tady opravdu bolí!
Zabaleno v pěkných texturách. Ale beze slov…
Vizuální stránka hry je velmi povedená. Space western stylizovaný v lehce retro komiksovém stylu perfektně vytváří humornou, ale zároveň heroickou atmosféru osamělých hrdinů v nelítostné galaxii. Hrdinové občas pronesou tvrdou hlášku nebo mezi sebou prohodí pár slov.
Osobně mi velice chyběl dabing úkolů a dialogů. V tomto případě by to skvěle dobarvilo obraz divokého vesmíru, kde je každý sám za sebe. Nebo za krystal.
Střílej sem, střílej tam, střílej jako velkej osminohej emzák!
S rouge-like hrami se v posledních letech roztrhl pytel. Ve většině z nich se setkáváme se slušným RPG systémem, promakaným soubojem, originálním dějem, ale v žádném z předchozích titulů nevidíme prvky “tower defence” žánru a nutnost taktizování (maximálně tak kombinace perků atp.).
Je to právě symbióza všech výše uvedených prvků, co dělá z Endless Dungeon hru, která se svým předchůdcům nejen vyrovná, ale v lecčem je předčí. A aby toho nebylo málo, navrh dostáváme ještě souboje s mega potvorami. A když říkám mega, myslím tím emzáky přes půlku monitoru!
Kde hra ovšem opravdu září je hudba. Skladatelé Lera Lynn (True Detective na HBO) a Arnaud Roy dali dohromady opravdu prvotřídní soundtrack.
Spojení indie folku, popu a retro sci-fi ambientu neskutečně vyzdvihuje a k dokonalosti přivádí skvělou celkovou atmosféru celé hry. Pokud bychom chtěli k hudbu k něčemu připodobnit, byl by to soundtrack k Borderlands 2 a Mass Effect 2.
Jak to panečku běhá!
Hra je velmi slušně optimalizována. Standardní počet FPS se držel nad 90. Nenarazil jsem na žádné sekání ani propady. Nic vám tedy nebrání kosit hordy nepřátel co hrdlo ráčí.
Ale…
Vývojáři měli sice open betu a její výsledky a připomínky z ní značně zapracovali do současné verze hry, ale něco tu jaksi chybí. Hra po několika hodinách začne být velmi repetitivní. A to se stane o dost dřív, než bychom u podobného titulu čekali. Celkový dojem z hraní tak dosti rychle vyčpí a nepřidává tomu ani malé množství zbraní nebo nedostatečná možnost upravovat si vizuální stránku vašich hrdinů.
Ano, v obchodě si můžete koupit nějaký ten skin. Jeden nebo dva. A my se ptáme – není to málo Romaine de Waunerte (Aplitude Chief Creative Officer)? Endless Dungeon by si opravdu zasloužil výše uvedené, ať už v podobně možných úprav vzhledu nebo širší nabídky arzenálu. Opravdu mi to přišlo jako nevyužitý potenciál.
Endless Dungeon ve svém herním žánru přináší kombinaci zajímavých mechanik a prvků. Je rozhodně originálem mezi srovnatelnými tituly. Naneštěstí však si od všech vypůjčil jen část a žádná není zcela dotažená.
Věřím ale, že vše bude napraveno a vylepšeno během několik následujících patchů a vy si tak budete moci vychutnat nekonečnou jízdu plnou střelby, taktizování, vylepšování a umírání.
Endless Dungeon
Vývojář: Amplitude Studios
Vydavatelé: Sega, HUBLOTS
Platformy: Nintendo Switch, PlayStation 5, NVIDIA GeForce NOW, Android, Microsoft Windows, Xbox Series X a Series S