Dungeons & Dragons cover

Volný čas se dá trávit různými způsoby. Někdo preferuje pasivní koukání na televizi, jiný zas prožije kus svého života online. Jsou ovšem i tací mezi námi, kteří chtějí zažít něco víc. Například se stát nebojácným trpaslíkem a rubat lebky smradlavých skřetů při cestě za nehynoucí slávou!

Vytvořte si svou vysněnou postavu a zažijte s ní rozličná dobrodružství ve světech daleko od reality, kde vám nad hlavami budou létat draci, nebeské koráby či hořící šípy znepřátelených armád. Vžijte se do role opuštěného sirotka, který se zvedne z bláta ulice a přidá se k partě podivínů, jež se vydá vyřešit záhadu na nedaleký hrádek, v němž po nocích straší, nebo buďte ostříleným veteránem, který se po návratu z války rozhodl vykonat také nějaké dobro. Možností je spousta. Záleží jen a pouze na vaší představivosti! Pojďme se spolu podívat na nejrozšířenější rpg hru na světě.

Když nevíte jak, zeptejte se svého dítěte

Gary Gygax a Jeff Perren Na začátku 70. let představil Gary Gygax a Jeff Perren první verzi středověké wargame hry s miniaturami, Chainmail, do níž postupem času přibývalo čím dál tím více fantasy prvků, inspirovaných primárně dílem J. R. R. Tolkiena a R. E. Howarda. V mezičase Dave Arneson začal vytvářet vlastní kousek, v němž se na rozdíl od celé armády zaměřil na jednotlivce, jenž navíc mohl zlepšovat svou úroveň, získával body zkušeností a v neposlední řadě měl nějaké konkrétní povolání.

Jelikož Arneson pro vyhodnocování soubojů používal mechaniky z Chainmail, netrvalo dlouho a přizval Gygaxe ke stejnému stolu a v roce 1974 tak spatřila světlo světa první moderní RPG (role play game) hra, kterou již znají všichni pod názvem Dungeons & Dragons. Jen pro zajímavost, konečný název z větší nabídky vybrala Gygaxova tehdy dvouletá dcera. Celý projekt pak zastřešila Garyho firma Tactical Studies Rules Inc. (TSR), jelikož nikdo jiný nechtěl D&D publikovat.

Základním principem celého D&D bylo a je vyprávění, přičemž samotní hráči reprezentují jednotlivé postavy v menší či větší družině dobrodruhů. Pod vedením Dungeon Mastera (v češtině Pán jeskyně) pak zažívají nejrůznější dobrodružství, plní úkoly a budují samotný příběh. Ještě než však půjdeme do větších detailů, bylo by dobré si říct něco málo o historii hry.

Povinná exkurze k prameni RPG žánru

Dungeons & Dragons basic set Hra samotná prošla v průběhu let značným vývojem, přičemž na svém počátku se orientovala nejvíce na fanoušky wargamingu, obecně známá jako D&D Original. Pravidla ještě nebyla úplně utřepaná a mnohdy byla chaotická. Jak postupem let však rostla její popularita i mezi ostatními lidmi, nejvíce mezi studenty středních škol a univerzit, došlo na revizi, v níž se jednotlivé nedostatky vyhladily a hra se tak stala dostupná široké veřejnosti, prodávána pod titulem D&D Basic set.

V roce 1977 vyšla vylepšená verze, která hru více strukturovala, doplnila a rozšířila pravidla a celkově ji posunula na nový level, zvláště pro hráče, kterým základní sada již neměla co nabídnout. Advanced Dungeons & Dragons obsahovalo tři knihy, z nichž jedna byla zaměřena na Pána jeskyně (Dungeon Master – o tom ještě později), druhá na hráče samotné a třetí se týkala nepřátel a monster. 1989 se AD&D dočkalo druhé edice, jež opět upravila pravidla a změnila některé aspekty hry.

Dungeons & Dragons basic rules Obě tyto varianty (Basic a Advanced) procházely samostatným vývojem a byly na sobě zcela nezávislé. K jejich opětovnému sloučení došlo až v roce 2000, tentokrát již pod taktovkou Wizzards of the Coast, kteří bankrotující TSR v roce 1997 koupili, a to v tzv. D&D třetí edice.

Po ní následovala ještě edice čtvrtá a v současné době také ta poslední, edice pátá, pro jejíž tvorbu WotC sesbíralo zpětnou vazbu od více než 75 000 testovacích hráčů! Vydána byla v roce 2014, ke čtyřicátému výročí od publikování prvního D&D. Netřeba říkat, že došlo opět ke změnám v některých pravidlech.

Aby toho nebylo málo, mimo základní edice vyšla ještě obrovská spousta různých variací, modulů, doplňkových příběhů a dalších komponent, jež hru mohou oživit a zpestřit. V Česku například vznikla úplně nová hra, Dračí doupě (ale o té třeba jindy). A to by k historii mohlo stačit.

Dobrá kumpanyje, polovina úspěchu!

Dungeons & Dragons basic rules RPG Nemá moc smysl rozepisovat jednotlivá pravidla, už jen vzhledem k tomu, že jsou popsána v několika samostatných knihách. Řekneme si tedy spíše jen v obecné rovině, jak se D&Dčko vlastně hraje.

Základem jsou lidi, bez nich se to neobejde. Nicméně, je třeba dobře vybírat, s kým budete hrát. Jak jsme totiž již zmínili o kousek výše, klíčové je vyprávění a také vžití se do role (odsud odvozen onen „role play gaming – RPG“), které pomáhá vybudovat tu správnou atmosféru a umocňuje celkový zážitek. Pokud by to v partě někdo jen nezaujatě odseděl, nejen že je to ztráta jeho času, ale rovněž tím zkazí hru i ostatním. Mimo personální obsazení pak budete potřebovat ještě tužku, gumu, papír a kostky (alespoň v rámci úplného základu).

Dungeons & Dragons hra Podíváme-li se na složení skupiny, jeden člověk vždy zaujme pozici tzv. Pána jeskyně (Dungeon Mastera), který je zodpovědný za přípravu téměř celého dobrodružství, zasazení děje do konkrétního světa (na němž se může parta klidně dohodnout předem), za tvorbu zápletky, úkolů či akce jednotlivých nehráčských postav. Je to průvodce samotnou hrou, člověk, který vidí nejvíc do zákulisí (byť i hráči samotní mohou mít svá tajemství, aby to bylo více napínavé) a v případě potřeby je schopný hrdiny postrčit tím správným směrem.

Jeho cílem není co nejvíce komplikovat ostatním život, naopak správný PJ se má postarat o to, aby si to všichni užili naplno. A co si budeme povídat, v rámci D&D (a v podstatě ve všech obdobných hrách) je to klíčová role, na níž staví ostatní hráči a která někdy vyžaduje i hodiny příprav.

Naproti němu pak sedí ostatní, jež se vžijí do jednotlivých hrdinů, které si vytvoří ku obrazu svému (samozřejmě v rámci určitých pravidel). Zde je nutno podotknout, že vytvořit dobře postavu je poměrně náročný a dlouhý proces.

Reklama

Dungeons & Dragons players Nicméně kreativitě se zde meze nekladou a tak i když pravidla dávají na výběr určitý počet ras, povolání a jiných charakteristik, včetně jejich základních atributů (určených pomocí kostek a modifikátorů), po dohodě s přáteli si je můžete poupravit dle vlastní potřeby anebo je třeba úplně předělat do nové hry. Krásným příkladem budiž Končina, v níž se odehraje i připravovaný seriál z hraní D&D, Krotitelé Draků, o němž jsme již psali.

Jakmile máte připraveny své trpaslíky, elfy, hobity, půlorky či drowy a řádně jste si zvolili své povolání barda, kouzelníka, paladina a tuláka (nebojte se, všeho je podstatně víc, jen nemá smysl to zde vypisovat) a jsou vám známy všechny vaše specifikace, přesvědčení, jazyky, ideály atd. jste připraveni vyrazit na své první dobrodružství.

Chopte se zbraní a hurá na draka!

Dungeons & Dragons figurky Pokud to vezmete hezky od podlahy a nebudete skákat rovnou do hlubokého bazénu, začnete s vašimi postavami hezky na první úrovni. V rámci budování příběhu není špatné říct, odkud jste se vzali a jak jste se vlastně dali dohromady, což může být někdy dosti vtipné, vzhledem k různorodosti celé družiny. Načež přichází PJ s první zápletkou či úkolem a už to jede.

Do třetice všeho dobrého zdůrazníme aspekt vyprávění, jelikož od této chvíle, kromě okamžiků, kdy je třeba házet kostkou (vyhodnocování iniciativy, soubojů a dalších situací), již stojí vše jen na ústní komunikaci a popisu. Jak moc podrobní budete, jak věrohodně své postavy ztvárníte, záleží jen a pouze na vás. Z pozice hráčů pak sami rozhodnete, kam půjdete, co budete dělat a jakým způsobem to provedete, přičemž váš průvodce bude pouze korigovat okolní události (a sem tam taky vás, pokud se pustíte příliš daleko mimo příběh).

Společně budete překonávat jednotlivé nástrahy, zažívat velkolepé úspěchy i kritické neúspěchy (to když vám padnou sakra blbé čísla na kostkách) a postupně zvyšovat svou úroveň. S tím budou rovněž přibývat i nové schopnosti u vašich postav (samo sebou že každé povolání umí něco jiného), budete si pořizovat lepší vybavení, ale také přijdou nové výzvy. Až jednoho dne narazíte třeba na ty draky.

A pokud vás hra opravdu pohltí, můžete do ní zakomponovat všelijaké rekvizity od map jednotlivých oblastí, přes malé dopisy, až po meč zabodnutý uprostřed stolu. Zkrátka a dobře vše, co zážitek ještě více umocní!

Slovo závěrem

Dungeons & Dragons drak Asi vám je již jasné, že Dungeons & Dragons není hra na jedno odpoledne. Někdy to může být záležitost klidně na půl života. Ostatně Richard Garfield, tvůrce slavné karetky Magic: The Gathering, řekl, že kdyby přišla zombie apokalypsa, jednou z pěti her, které by určitě zachránil, by bylo právě D&D. A to už je co říct!

PS: Zkuste se podívat na Krotitele draků, kteří hrají Dungeons & Dragons před kamerami a aktuálně na Startovači sbírají vaši podporu pro další natáčení!

Gary Gygax a Dave Arneson – Dungeons &  Dragons

Vydal: Wizzards of the Coast

Počet hráčů: ideálně 2+

Doporučený věk: 10+

Doba hry: nespecifikovatelná

Čeština: pravidla ne

Cena: různá

Reklama