Rody Harkonnenů a Atreidů se znovu utkají v nelítostném souboji a jen vy rozhodnete, kdo se stane vládcem Arrakisu.
Desková hra Duna: Zrada vychází z knižní předlohy Franka Herberta a patří do skupiny sci-fi deskových her. Hra má relativně jednoduchá pravidla, a jak už název napovídá, jedná se o typ hry, kde za intrikami a zradou nepůjdete daleko.
Jelikož je Duna: Zrada týmová „blafovací hra“, budete muset umět spolupracovat. Hra dělí hráče na dva týmy, respektive na dva rody, rod Atreidů a rod Harkonnenů. Od počtu hráčů se odvíjí nastavení hrací desky, jelikož tato hra umožňuje hru i v lichém počtu hráčů. Tuto skutečnost určitě ocení skupiny, které se chtějí utkat proti sobě ve vyrovnaném souboji a nemusí tak lichého hráče posadit na „střídačku“.
U této hry je dovoleno jakkoliv a s kýmkoliv komunikovat a je na vás, jestli budete spoluhráčům říkat pravdu, a nebo se pokusíte od nich dostat jen užitečné informace. Tuto vlastnost hry ocení určitě hráči, kteří jsou velmi společenští a baví je používat ve hře intriky.
Co se týká samotné hry Duna: Zrada a jejího vzhledu, tak relativně malá krabička nabízí přesně to, co od ní hráč může očekávat. Skromných 78 karet, 9 skladných žetonů a jeden minimalistický herní plán. Líbí se mi, že vydavatel přizpůsobil vnitřní uspořádání karet tak, že zespodu krabičky jsou ohnuté rohy tak, aby se daly jednoduše vybírat. Tím pádem není nutné pořizování žádných pořadačů.
Pokud se podíváme na karty, určitě bych doporučil obal, jelikož jsou dle mého názoru tenké, a i když karty nemáte v rukou, naopak leží na stole, nechcete je poničit. Herní plán je elegantně zpracovaný a vývojáři hry hezky vyřešili hru v sudém a lichém počtu, kdy z každé strany nalezneme herní plán pro přesný počet hráčů.
Jako mínus hodnotím určitě počítadlo kol – je příšerně malé a je zde velké riziko ztráty postupu. Celkovou grafiku hry bych, vzhledem k ceně, očekával propracovanější. Celkově jsou pravidla hry relativně jednoduchá, všechno je krásně vysvětleno v tenkém sešitku.
A o co vlastně ve hře Duna: Zrada jde? Musíte zvítězit nad druhým rodem. Rozdělení hráčů je náhodné, každý dostane jednu kartu rodu, plus obdrží kartu identity, která ho zařadí buď mezi šlechtice nebo bojovníky. Každý rod má jisté výhody, například harkonnenský šlechtic zná své bojovníky, ale bojovníci neznají svého šlechtice.
Poznání bojovníků rodu Harkonnenů je velice zajímavé. Šlechtic musí přečíst krátkou řeč, při které všichni hráči mají zavřené oči. V jednom okamžiku je šlechtic otevře, vyzve své bojovníky, aby zvedli ruku a tím je pozná. Při tomto okamžiku je důležité, aby mezi hráči byl větší prostor, aby ostatní necítili, kdo zvedá ruku.
Každý hráč ke dvěma již rozdaným kartám dostane ještě tři karty vlastností, mezi které patří symbol jednotlivých rodů, tj. karta rodu Harkonnenů a karta rodu Atreidů. Poslední je karta bojovníka. Z nich si necháte pouze dvě karty. Nepoužitou kartu zasunete pod kartu identity nebo ji můžete uložit do krabice, tak aby nebyla vidět. Šlechtic zahodí kartu bojovníka, zatímco bojovník zahodí kartu nepřátelského rodu.
Pomocí akčních karet je možné tyto vlastnosti hráčů odkrývat. Záleží na akční kartě, zda kartu vlastností odhalíte pro sebe nebo pro někoho druhého. Ale pamatujte na to, že jakmile odhalíte vlastnost konkrétního hráče, tato karta se uzamyká. Do konce hry se jiný hráč už nedozví, co na ní je.
Proto je důležité pozorovat a zkoušet předvídat, na kterého hráče se chcete zaměřit a zda třeba někdo jiný již podle své volby akčních karet neodhalil svou vlastnost. Hráč částečně může odhalit svou vlastnost v průběhu první poloviny hry, kdy v prvních třech kolech si každý v průběhu své akce bere jednu kartu ze třech možných.
Na každé akční kartě je vyobrazený bodový přinos, a to buď pro bojovníky nebo pro šlechtice. Dále může být bodový přinos pro jeden či druhý rod. Takže pokud si jeden z hráčů během svých třech kol vezme vždy akční kartu s bodovacím symbolem jednoho rodu, může to znamenat, že právě on k tomuto rodu patří, jelikož při bodovacím kole právě tyto karty budou znamenat zisk bodů pro jeho rod. Samozřejmě to není tak jednoduché, touto cestou můžete soupeře zmást a tímto způsobem blafovat.
Po třech kolech, kdy soupeři alespoň trochu ví, kdo je bojovník nebo šlechtic a k jakému patří rodu, přijde na řadu útočná fáze, při které dojde k razantnější komunikaci mezi hráči. Nebojte se, že při prvních hrách nebudete tušit, kdo je váš spojenec a kdo je váš nepřítel, rozhodně se nenechte odradit, postupem času se to určitě bude zlepšovat.
Útočná fáze hry se rozděluje do dvou kol, které se nazývají „zaměřovací kola“. V těchto kolech budete přiřazovat jednu ze dvou karet, které dostanete na začátku hry a jedná se o karty Útok nebo Obrana. Už podle názvu je význam těchto karet zřejmý, kartu Útoku budete chtít směřovat na hráče, o kterém si myslíte, že je z jiného rodu, než jste vy. Obranu naopak budete chtít nejspíš dát vašemu šlechtici, případně bojovníkovi.
A jak to tak bývá u této hry, má to svá omezení. Hráč může dostat maximálně tři zaměřovací karty. Proto, i když budete neoblíbený, i z osobního hlediska, hra vás trochu ochrání. V neposlední řádě přijde bodovací kolo, kdy se postupně zapisují body (posouvá se ukazatel) na hracím plánu od začínajícího hráče až k poslednímu. Rod, u kterého zůstane ukazatel bodu, se stává vítězem hry. A protože žádný z rodů není z těch, které by se nechaly snadno zahanbit, můžou poražení své soky ihned vyzvat na další bitvu.
Závěrem bych zmínil, že Duna: Zrada je relativně jednoduchá hra na vysvětlení i pochopení, a téma intrik a spolupráce je hezkým mechanismem propojeno. Líbí se mi vývoj hry, kdy v prvních kolech nevíte skoro vůbec kdo je kdo a postupem času přes zaměřovací kola odhalujete soupeře.
V bodovacím kole potom zjistíte, že vás někdo pěkně přechytračil. Na první pohled hra nemá dostatečnou variabilitu, nicméně opak je pravdou díky náhodně přiřazené identitě a možnostem výběru ze tří akčních karet.
Malá krabice dělá z hry velice skladnou a snadno přenosnou deskovku, takže při šťastném výběru spoluhráčů ji lze označit za skvělou párty hru.
Duna: Zrada
Vydavatel: Blackfire Entertainment
Autor: Don Eskridge
Počet hráčů: 4-8
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 20-40 min
Jazyk: Čestina