Los Angeles si užívá plně propuknutou infekci zombie viru. Několik vyvolených se dostává na poslední chvíli do posledního letadla opouštějícího rozpadající se civilizaci.
Pokračování úspěšné exotické zombie akce Dead Island bylo ohlášené už roku 2014 famózním trailerem. O rok později ovšem odpadlo z projektu studio Yager a po pokračování se slehla zem.
Tedy až do loňského roku, kdy se objevily zprávy o tom, že se Dead Island 2 nejen vyvíjí, ale že práce jdou velmi dobře a začátkem roku 2023 by hra mohla být hotová. A tak se taky stalo. Otázkou jen zůstává: Stálo to tařka desetileté čekání za to?!
Zombie, kam se podíváš
Úvodní sekvence nás vrhne přímo do paniky městské evakuace. Los Angeles si užívá plně propuknutou infekci zombie viru. Několik vyvolených se dostává na poslední chvíli do posledního letadla opouštějícího rozpadající se civilizaci jednoho z nejznámějších měst světa. Málokdo ovšem tuší, že jeden z pasažérů je infikovaný a letadlo se brzy zaboří čumákem do země poblíž známého Bel-Air.
V ten moment se stáváte postavou poeticky nazvanou Slayer a pouštíte se do hry. Vymotat se z trosek v krátkém tutoriálu je základ a pak už se můžete vydat za ostatními přeživšími. Manželský zraněný pár, chlápek s prasklými ušními bubínky a herečku s jejím poskokem. Vy, jakožto hrdina lidu, se rozhodnete páru pomoci a ostatní coby sobečtí zmetci vám dají adresu, kde je najdete a zmizí.
Pak už vše nabírá trochu kontury až příliš známého scénáře. Všechno se pokazí a kousne vás zlobivec. Zjistíte, že jste imunní proti viru, který terorizuje lidstvo. Rozhodnete se tak kontaktovat autority, aby vyrobily protilék. Samozřejmě, všechno není tak jednoduché a suché, ale platí, že jedeme bez spoilerů, a proto už se příběhu dál věnovat nemůžeme. Není totiž zase tak předvídatelný a prvoplánový, jak by se mohlo zdát.
Musím říct, že v příběhu se objevuje několik zvratů a myšlenek, které zrovna nemusí být úplně originální, ale jsou skvěle podané. Některé bych dokonce řekl, že hru celkově definují i mechanicky.
Nejslabším článkem příběhové linky jsou určitě postavy. Není to tím, že by byly vyloženě špatně napsané. Spíš jde o to, že se pohybujete v Los Angeles. Mezi namyšlenými herci, pitomci a sociopaty, kteří si myslí, že jsou lepší než ostatní. Tím pádem je celkem těžké si k nim vytvořit nějaký vztah. Tedy alespoň pro mě.
Opačně je to s hratelnými charaktery. Vyzkoušel jsem během testování dvě postavy a za Ryana odehrál celý příběh. Je to exotický tanečník, který se v převleku hasiče ze svého posledního kšeftu dostal do evakuačního letadla. Chodící hora svalů, která cynicky komentuje dění kolem sebe a za zvuku křupání kostí proplouvá hrou, vám musí prostě učarovat.
Hell-A – prostředí a gameplay
Prostředí LA, vtipně překřtěné na Hell-A, funguje skvěle. Pořád jsme v tropech, jako v předchozích hrách, ale nejsme omezeni ostrovem a počet zombies okolo dává mnohem větší smysl. Přeci jen, když dohrajete hlavní příběh (počet mrtvých 1957) a vrhnete se na late game, tak se ta čísla začnou rychle drát nahoru (po dalších dvou hodinách 2320 mrtvých).
Masy mrtvol, ať už ležících, či chodících, působí lépe v zalidněném prostředí, než na malém ostrově, kde už to u třetí tisícovky mrtvol začne působit trochu komicky, jako klauni v autě.
Lokace v Dead Island 2 jsou navíc nečekaně rozmanité. Vystřídáme vilové čtvrti, pláž, hotely, tajné laboratoře, filmová studia a dokonce se podíváme na udílení filmových cen! Sice se nejedná vyloženě o open world, protože jednotlivé lokace jsou uzavřené, ale jakýkoliv další pohyb v nich a prozkoumávání je čistě volné a na hráči.
Právě průzkum je jednou z velkých domén druhého dílu zombie akce. Zatímco hlavní příběh nabízí 24 skvěle odvyprávěných a zvládnutých misí, tak nám hra nabídne přes 30 misí vedlejších. K tomu zde najdeme spousty unikátních klíčů k skrytým sejfům a mnoho dalších collectibles. Herní doba hlavní linky je uváděna na zhruba dvacet hodin, já měl včetně nějakého sekání končetin okolo (celkem 1812) dohráno za 32,5 hodiny.
Druhý prim vedle prostředí je úzce spjatý s grafickou stránkou hry. Jde samozřejmě o zombíky, zbraně a gore. Především asi ten gore, protože co si budeme povídat je ho tu hodně. Sakra hodně. Pro některé možná až moc. Když klepnete zombíka do hlavy „baseballkou“, vylítnou mu oči z důlků a kývají se tam jako rolničky, zatímco se vám snaží prokousnout hrdlo.
Křupavý zvuk doprovází lámaní končetin, když se shnilé maso odloupne a ostré konce zlomených kostí trčí všemi směry. Dobře mířený sek uvolní prohnilá střeva z jejich vězení. Rána ze strany na čelist ji pošle letem bumerangu na poslední cestu. A mohl bych pokračovat dál a dál. Navíc tu máme novou mechaniku poprav a finisher moves. Komu přišlo šlápnutí na hlavu málo, tak tady si určitě užije.
Samotní zombíci jsou neuvěřitelně rozmanití. Nejen tím, že vidíte různé typy oblečení, pohlaví, profesí a dalších maličkostí. Klasičtí nemrtví mají varianty jako například hasičský oblek, který zabrání zranění ohněm. Někteří jsou rychlí, někteří jsou už mrtví moc dlouho.
Navíc zde najdeme i tzv Apex zombies. Speciální „tuhoně“, kteří potřebují víc než dvě rány kladivem do hlavy, aby bylo hotovo. A i ty mají samozřejmě varianty. Celkově jak jde o desítky druhů nepřátel. Pak tu máme bossy, minibossy a unikátní zombíky se jménem, kteří jsou součástí questů nebo mají klíč k určitému sejfu atd. Rozmanitosti tedy DI2 meze určitě neklade.
To samé platí i pro zbraně, meče, sekery, kladiva, kopí a mnoho dalších tupých a chladných zbraní s vlastními animacemi a vlastnostmi. K Dead Island samozřejmě platí i jejich úpravy, kterých máme opět velké množství.
Kromě klasických zatížení, elektrických úprav a podobných, přidali vývojáři i úpravy založené na vlastnostech nakažených virem. Když dojde ve hře slovo na střelné zbraně, tak ty jsou na tom podobně, co se týká variability i vylepšitelnosti.
Navíc v prvním díle, když jste získali střelné zbraně, tak se dost změnila nálada hry, tady tomu tak není. Počet nábojů, které můžete mít u sebe, je značně omezený a ani brokovnice nezastaví dvě stě kilovou hromadu svalů vylepšenou virem. Najít ideální kombinaci střelných zbraní a zbraní na blízko, která vyhovuje právě vám, je jedno z mnoha kouzel hry.
V neposlední řadě se dočkáme i úpravy samotného herního stylu. Zatímco v předchozích dílech výběr postavy de facto určoval jak budete hrát, tady je to vyloženě na vás. Postavy jsou unikátní především úvodními schopnostmi a vlastnostmi, jako jsou maximální životy a obratnost.
To ale neznamená, že když vaše postava není Hercules, tak nemůžete použít pořádné kladivo. K tomu, jaký herní styl si vyberete, slouží především karty schopností. Jste pomalejší tank charakter? Možná zvolíte schopnosti, které se nabíjí, když dostanete zranění. Mrštnější zase zvolí schopnosti těžící z úhybů a mnoho dalších variant.
Celkový vizuál a pojetí hry se tedy může zdát být zbytečně zaměřený na brutalitu a možnosti, jak prolévat hektolitry krve. Je to pravda jen z malé části. Ze všeho co jsem tu vypsal je cítit jasná hravost a tendence k humoru.
Jistě, ten humor je černý jako noc, ale je esencí hry. Od hlášek slayerů po výběr hudby. Od kontrastu zombie apokalypsy se super pozitivním prostředím pláží a zmrzlinových stánků. Najdeme zde nespočet odkazů na filmy, hry i komiksy.
A právě vtipnost, zábavnost a hravost je to, co vás společně s brutálně syrovým prostředím a skvělým příběhem ke hře přiková a nepustí. A to všechno si navíc můžete užít v jednoduchém online coopu až tří hráčů najednou.
Grafika a technické provedení
Z grafické stránky lze vytknout jen málo co. Prostředí, postavy i detaily jsou vykresleny skvěle. Jistě nejde o nejhezčí hru na trhu a nebudete obdivovat jednotlivě renderovaná zrnka písku, ale na to si ani Dead Island 2 nesnaží hrát.
Maličké výtky bych tu ale měl. Hlavně jsou to vlasy, které působí..prostě divně, nedodělaně. Je možné, že jde o early access detail, který bude opraven v plánovaném Day 0 patchi, ale všimnete si ho. Na detailech nemrtvých si vývojáři dali záležet, takže věřím, že jde jen o prostý poslední krok před spuštěním. Díky tomu, že grafika není z jiného next gen vesmíru si hru pohodlně zahrajete při nižších detailech i na starších pc.
Hru by měl rozjet i majitel grafické karty GeForce GTX 1060 a ekvivalentních. S 3070 rozjedete hru na High (druhé nejvyšší nastavení) v pohodě na 120 FPS a na nejvyšší pak ucítíte jisté frame dropy pod 60, ale nic zásadního co by znemožňovalo hru hrát. Optimalizace a přístupnost hry je tedy vynikající a stejně tak technický stav hry.
I přes fakt, že testovací verze se s tou, která bude vypuštěna 21. dubna, neshoduje a je ještě “nedodělaná”, tak je v lepším stavu než naprostá většina AAA titulů, které se v dnešní době dostanou na trh. Během hraní jsem narazil na dva větší bugy, kdy jednou mě zaseklo zábradlí a já musel hru znovu načíst, a podruhé byla jedna postava během cut scény po kolena v textuře. Co by za takový stav jiné hry daly, třeba i půl roku po vydání…
Rozsudek nad Dead Island 2
Příběh, který baví? Hratelnost na dlouhé hodiny i po dohrání? Takřka bezchybná grafika i technická stránka? Zábavný Gameplay? Skoro by se zdálo, že Dead Island 2 nemá chybu.
Ano, opravdu žádnou velkou nemá. Detaily jako vlasy nebo otravné charaktery (úmyslně otravné) jsou jen hnidy, které se snažím vypíchnout.
Jistě grafika není nejmodernější Next Gen, ale já jsem raději za funkční a zábavnou hru, než za zabugovanou podívanou. Dead Island 2 možná nebude hrou roku, ale za mě osobně si zatím určitě zaslouží nominaci. Čekání se vyplatilo.
Dead Island 2
Vývojář: Deep Silver, Dambuster Studios
Série: Dead Island
Vydavatelé: Deep Silver, Plaion
Platformy: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows