Cities Skylines II je pokračováním úspěšné budovatelské strategie, ve které stavíte své město snů.
Fanoušci budovatelských strategií si již v prvním díle chrochtali blahem a s velikým očekáváním vyhlíží druhý díl, který přichází. Velká část úspěchu byla i díky věrné moderské komunitě, jež do hry přinesla velkou porci obsahu. Překoná pokračování svého předchůdce?
Cities Skylines je synonymem budovatelské strategie a převzalo štafetu po SimCity od kterého dalo Electronic Arts ruce pryč a po jedné snaze o návrat této legendy k dalšímu pokračování nedošlo. Spousta vývojářů, kteří stáli za SimCity, přešla právě do studia Colossal Order, které stojí právě za Cities Skylines.
Cities Skylines původně vyšlo již v roce 2015 a od té doby ji na Steamu zdobí hodnocení přes 90 procent a hra je stále velmi aktivní. Vývojáři se po dlouhá léta o hru i řádně starali a přinesli více jak šedesát různých rozšíření. Kvůli tomu to bude mít druhý díl hrozně těžké, jelikož nahradit tento klenot s tak rozsáhlým obsahem, na kterém se usilovně pracovalo spoustu let, není žádný snadný úkol.
Nedávno také vyšla VR verze hry pro PSVR 2, která vychází z verze pro Oculus Quest s drobným vylepšením. Tato VR verze se nemůže rovnat hlavnímu dílu, ale přesto se jedná o povedený titul, který sice nenabízí tolik obsahu a možností, ale virtuální realita má zase jiné přednosti.
Nová generace stavění
Při oznámení druhé dílu si Cities Skylines II získalo velkou pozornost hlavně díky oznamovacímu traileru. Ten nabídl neskutečnou podívanou a lehce poodhalil, co mohou fanoušci očekávat od pokračování. Do očí bijící nádherné grafické zpracování musí upoutat i nehráče budovatelských strategií.
Vývojáři v něm ukázali obrovské mrakodrapy, nádherně zpracované odlesky od těchto budov, parádně ztvárněné nebe, nebo střídání ročních období, které promění celé město do té správné atmosféry.
Osobně jsem první díl hrál, ale přehršle možností v kombinaci s nedostatkem času mě bohužel od tohoto titulu odpoutali. Na druhou stranu jsem více hrál VR verzi, takže alespoň jsem nějaké základy měl. Právě oznamovací trailer mě upoutal natolik, že jsem se do druhého dílu musel pustit.
Kromě grafického zpracování, které sebou přineslo i řadu nepříjemností, jako je navýšení minimálních hardwarových požadavků, a odklad verzí pro konzole, vývojáři slibovali posun ve všech směrech. Aby hráči mohli budovat opravdu obří metropole, tak druhý díl nabízí stavbu výškových budov, které by Spider-man rád použil pro svoje houpání v oblacích.
Další výraznou novinkou je střídání ročního období a proměnlivé počasí. Tato funkce není jen věcí estetiky a hezké podívané na hráčská města pod sněhem, nebo v závěji padajícího listí či odlesků v dešti. Ale má vliv na běžné fungování města, ekonomiku a spokojenost obyvatelstva. S nepřízní počasí se musí vypořádat každý řádný starosta.
Ještě před vydáním hry a recenzí sami vývojáři s vydavatelem přišli s tím, že vědí, že hra není ještě dobře optimalizovaná a do vydání se technický stav nestihne opravit, ale žádný další odklad celé hry již nechtějí.
Při hraní jsem na své sestavě nezaregistroval nějaké zásadní technické problémy, které by znemožňovaly klidné hraní. Ano, je pravda, že když se moje město tyčilo již do nebes a zastavěná byla většina dostupné plochy, tak drobné záseky přišly, hlavně v cinematic kameře, která slouží k obdivování vlastního díla z velmi detailní perspektivy.
Další problémy nejsou ani tak v optimalizaci, jako spíše v divném shlukování lidí na některých místech, kdy je hlava na hlavě a vzájemně se překrývají. V tu chvíli jsem nevěděl, jestli to má být trénink jógy nebo technoparty, kde to přehnali s pilulkami.
Největší problém, který mi hodně vadil byl způsob, kterým stavby kopírují nerovný terén. Takže třeba parkoviště u nějakého obchodu bylo divně zkroucené, výjezd z technické správy byl zvláštně do kopce a nenavazoval na silnici, což pak podráží jinak velmi hezké a detailní zpracování každé budovy. Jedinou pomocí je upravit před stavbou terén, což sice lze snadno, ale to pak na některých místech působí nepřirozeně vůči krajině.
Zatímco dopravní prostředky a budovy jsou zpracované dokonale, tak co se týče obyvatel to už taková podívaná není. Ani nelze vyčíst vývojářům, že se dost archetypů často opakuje, už takhle je hra náročná na hardware, ale třeba fakt, že některé děti vypadají jak ošklivý liliputi, už moc hráčsky příjemné není.
To samé platí i o umělé inteligenci. Zatímco dopravní provoz je plynulejší a vozidla využívají všechny silnice a objížďky bez zbytečných zácp, tak obyvatelé jsou jak tupá zvířátka, která lezou přes sebe.
Budování města je jinak dokonalé
Oproti prvnímu dílu se všemi DLC nemá druhý díl zase tolik obsahu, což se dá pochopit a nikdo snad nemohl doufat, že všechno, co obsahoval první díl s šedesáti rozšířeními, nabídne druhý díl v základu ve spojení s lepší propracovaností a více možnostmi. Ale i tak toho nabízí opravdu hodně a ve srovnání se základní verzí o poznání více.
Velkou změnou prošel interface, který je nyní daleko hezčí a přehlednější, takže se v něm vyznají i úplní nováčci. Došlo také k velkému usnadnění rozvodů elektřiny, vody a odpadu. Vše je zanesené v silnicích, takže když vám silnice vede k transformátoru, který má přivedené vysoké napájení z elektrárny, tak v rámci vozovky je vedená i elektřina.
To samé platí i u vody a odpadu, kdy vše stačí napojit na nejbližší silnici. Není tak potřeba se trápit desítky minut s těmito rozvody, které v prvním díle spíše byly na obtíž.
Ve městě také nemusíte mít desítky nemocnic, škol, hasičských stanic a podobně. Pokud nestačí kapacita nemocnice pro velké město, tak lze přistavět garáže pro sanitky, aby pokryly větší část města, nebo další lůžkové oddělení pro pobrání více pacientů.
Takhle to funguje u všech veřejných služeb. Samozřejmě, pokud máte jedno město mezitím nějaké farmy či doly a pak stavíte skoro celé další nové město, tak je potřeba vystavět nové služby, jelikož se jedná vlastně o více měst na jedné ploše, což umožňují daleko větší mapy.
Některé budovy zabírají obrovskou plochu místa a nelze ani myslet při počátečním stavění na vše. Pokud nechcete masivně bourat již prosperující část města, je někdy lepší postavit další část města kousek opodál.
Za zvyšování populace a prosperity se odemykají další a další možnosti staveb. Jakou část hráči chtějí odemknout nejdříve je jen na nich. Vše má svůj strom možností a s každou úrovní hráči získají určitý počet bodů a za ně si odemknou, co se jim zrovna hodí.
Infrastruktura, všechny tři záchranné složky, budovy na přístup k vodě či elektřině, odpadové hospodářství, vše má svůj strom možností.
Dále je potřeba si také ohlídat finance, jelikož je k dispozici nějaký rozpočet a pak je potřeba dostat svoje město k prosperitě a výnosům do městské kasy. Sice hlavně z počátku pomáhají státní dotace nebo půjčky, ale z toho nelze táhnout rozvoj města do nekonečna. Nejvíce nákladné jsou režijní náklady za odpad, záchranné složky, vodu a elektřinu.
Opět záleží do jaké energie se investuje a jak se bude nakládat s odpadem. Postavit jen sběrný dvůr nestačí, pro umírnění ekologických dopadů, čistější vodu a ovzduší pro obyvatelstvo si žádá třeba i recyklační centrum, které při velké velikosti města a odpadků může i generovat nějaký zisk.
Taková uhelná elektrárna nabízí dostatek proudu pro všechny, ale je velmi nákladná a o ekologii nemusí být ani řeč. Elektřinu lze také vykupovat, což je ze začátku dobré řešení, ale později velmi drahé. Větrná energie je zase levná, ale pokud ve městě nevybudujete pole elektráren, tak větší město nelze na větrech utáhnout.
K prosperitě je potřeba i vyváženost obytných částí, které se dělí dle velikostí a ekonomických tříd. Nelze stavět jen obří mrakodrapy, někteří lidé chtějí žít v klidných rodinných domcích a slabší ekonomická třída obyvatelstva zase vyžaduje levnější byty.
Navíc je potřeba také některé zóny věnovat pro obchody, další pro kanceláře, ale také tovární části, které nelze umístit k obytným zónám, jelikož z nich jde hluk a smog, ve kterém nikdo nechce žít.
Na to má vliv i vítr, takže když se postaví velká tovární část města i daleko od hlavního města a vítr fouká směrem na město, tak se smogu nevyhnete. Nebo stavět továrny nad pozemní vodou, kterou město čerpá pro obyvatele je další zlo.
V tomto směru je hra vybalancovaná a uvěřitelná ve všech aspektech. Což už bylo z velké části i v prvním díle, ale zde je to všechno dotažené k dokonalosti.
Nově také přibyly i základní suroviny, které lze těžit či pěstovat. Pokud se tento speciální průmysl ve městě nenachází, je potřeba suroviny dovážet, což se děje automaticky a to je samozřejmě z dlouhodobého hlediska velmi drahá záležitost, ale tyto budovy potřebují správné místo. Přeci jen nelze těžit dřeva na zelené pláni.
Bankrotem tohle neskončí
Vývojáři hry Cities Skylines II vesměs naplňují všechna očekávání a sliby hráčům, jen to nějaký čas potrvá, než se odstraní nejpalčivější problémy a vylepší se optimalizace, aby hra běžela na všech možných sestavách. Osobně jsem měl to štěstí, že jsem veliké problémy neměl. Bohužel to bude dráždit obří část komunity, a i když věřím, že hře budou dávat minimálně stejnou péči jako v případě prvního dílu, tak vývojáři slíznou ze začátku velkou kritiku.
Lze i očekávat, že do hry postupem času přibude spousta různých módů, které i bez práce vývojářů celou hru pozvednou a nabídnou i jiné zážitky. Jen to nějaký ten čas potrvá, ale tohle není hra, která by za pár měsíců ztratila hráče.
Cities Skylines II je hra, která se opět bude hrát dlouhé roky a osobně se těším až vývojáři vše opraví a vybuduji další velkoměsta na jiných mapách a vyzkouším další postupy jak celé město uřídit.
Cities Skylines II
Vývojář: Colossal Order
Vydavatel: Paradox Interactive
Vydavatel v ČR: Playman/Comgad
Platformy: PC, PlayStation 5, Xbox Series X a Series S (konzolové verze vyjdou na jaře příštího roku)
Žánry: Budovatelská strategie
Česká lokalizace: ne