Dračice Nictotraxian se uložila ke spánku a odvážní lupiči tak mají volnou cestu k pokladům, které se skrývají v jejím doupěti a v jeskyních okolo. Ale pozor, stačí malá nepozornost a trocha hluku by ji mohla probudit. A naštvat Niki… to nechcete…
Fantasy námět se vším, co k tomu patří, napasovaný na klasický deck-buildingový mechanismus. Dalo by se říci příběhový archetyp. Někdo se snaží oloupit obludnou stvůru (feministky prominou) dračici Nictotraxian, která si spokojeně chrupe na svých nahromaděných pokladech a nečeká nic zlého.
Nedělejte hluk!
V Břinku! můžou hrát až 4 hráči, každý za jiného lupiče. Dále dostane každý po deseti základních kartách a po třiceti kostičkách, které budou používat, když je hra a karty, které při ní vynesou, donutí udělat hluk. Hluk je vůbec alfa a omega toho, co v místním podzemí způsobit nechcete . Ale k tomu se ještě dostaneme.
Vraťme se ke kartám, protože ony jsou to, co určuje, jakou hru si zahrajete. Břink! je čistý deck-building říznutý fantasy atmosférou a propojený s pohybem po herním plánu. Kdo by snad nevěděl – deck-building je typ hry, ve které si budujete svůj balíček, ze kterého stále dokola dobíráte a hrajete karty.
A to, jaké si do něho vezmete a jaké si v něm necháte, určuje to, jak úspěšná hra vás čeká. Na kartách najdete mimo jiné specifické akce, tři zcela zásadní mechaniky – Pohyb (v podobě černé boty na zlatém čtvercovém podkladu), Boj (černý meč v rudém kruhu) a Zručnost (černá číslice v modrém kosočtverci).
To jsou tři nejdůležitější symboly, se kterými budete celou hru pracovat a které se budete snažit různě kombinovat tak, aby jste dostali co nejlepší výsledek v každém svém kole. Ještě jedna informace vás bude provázet celý Břink! Tady nikoliv jako název celé hry, ale jako citoslovce klopýtnutí, které spouští nejen pro daného hráče nepěkné věci.
Protože vždy, když vynesete kartu s textem Břink! (a těch je ve hře několik různých), musíte vzít jednu ze svých kostiček a umístit je na společné sběrné místo na mapě, které se jmenuje originálně Břink! Tam vám budou vaše opuštěné kostičky ležet do té doby než za a) budete muset přidat další vy nebo vaši protihráči, za b) budete si je moci vzít zpět (ano i takové karty v balíčku karet odkud svoje karty získáváte jsou, nebo za c) při doplňování karet z dobíracího prostoru zjistíte, že je na některé z nich symbol dračího útoku.
V takovém případě na vás dračice Nictotraxian zaútočí. To se stane tak, že se vezmou všechny kostky ležící v prostoru Břink! a přidají se do moc pěkného pytlíku s vyšitým rudým drakem…dračicí. Pak některý z hráčů kostičky v pytlíku zamíchá a vytáhne právě tolik kostiček, kolik jich ukazuje místo na kterém dračice Nictotraxian v pravém dolním rohu hracího plánu stojí.
Kostičky které vytáhnete rozdělíte na příslušná počítadla podle barev. Je možné, že vytáhnete nějakou černou kostku. V tom případě máte štěstí, protože ty jsou neutrální a nikomu neublíží. Postupem času budou kostičky na jednotlivých barevných stupnicích přibývat a může se stát, že bude některý z hráčů donucen přidat kostku do své barevné stupnice i na poslední místo, na kterém je znázorněna lebka. V tu chvíli daný hráč končí a omdlévá.
Beze smrti a se spoustou zábavy
To je na Břinku sympatické. Hráči neumírají. Pouze omdlévají a jejich další osud je ve hvězdách. Přesto je tu jistá šance, že vás vesničané z blízkého okolí vytáhnou na povrch a vy se ještě stále budete moci stát nejlepším lupičem. Ale jen tehdy, budete-li nad úrovní “hlubiny podzemí”, protože v hlubině se skrývá drak a tam nikdo soudný ani nepáchne.
Mluvil jsem tu před pár řádky o kartách v dobíracím prostoru. To je místo u hracího plánu, kde je lícem nahoru otočeno šest karet z dobíracího balíčku. U každé z nich je v pravém dolním rohu napsána cena zručnosti, jakou je potřeba zaplatit / mít v tu chvíli na ruce, aby si ji mohl některý z hráčů ve svém kole “koupit” a zařadit ji do svého balíčku. Pro hráče, kteří mají deck-building zažitý to není nová mechanika a ničím nepřekvapí. Každá karta má i nějaké další schopnosti, dovednosti, něco způsobí, něčím je. Některé se kombinují vzájemně, některé jsou příšery, které je možné porazit a získat jednorázový bonus. Nebudu tento dobírací balíček dále rozebírat, jen řeknu, že některé názvy nebo obrázky karet stojí za to.
Neměl bych zapomenout na další karty, které jsou vyložené vedle hracího plánu a které, zejména ze začátku, než si je hráči začnou kupovat z dobíracího prostoru, pomáhají získávat dostatek pohybu, zručnosti, nebo bojové síly. Tyto pomocné karty jsou čtyři – Žoldák, který dodává právě bojovou sílu a jednu zručnost, Průzkum, která dodává dvě zručnosti a pohyb (ten je obzvláště ze začátku velmi potřeba, aby se hráči dostali do hlubiny podzemí), Tajemná kniha, která neumí nic, za to při jejím nákupu získáte sedm vítězných bodů, a nakonec Skřet, kterého, když porazíte, získáte jednu minci. A ani to není k zahození, protože každý zlaťák, který na konci budete mít v držení, znamená jeden vítězný bod.
A když už jsem zmínil vítězné body, tak se jim věnujme trochu více. Můžete je získat díky kartám, které nakoupíte v dobíracím prostoru, nebo právě díky Tajemné knize. Symbol vítězných bodů vypadá nejspíš jako smaragd, je umístěn v pravém horním rohu a je na něm vždy znázorněna číslice odpovídající hodnotě té dané karty. Například Tajemná kniha reprezentuje 7 vítězných bodů.
Dalšími způsoby jak získat VB jsou věci, které můžete najít v podzemí, artefakty (bez kterých se nedá vyjít z podzemí ven) různé předměty, které naleznete cestou tam a zase zpátky. Během vašeho putování po podzemí budete v jednotlivých jeskyních nalézat velké poklady, malé poklady a v krámku si budete moci za uspořené mince koupit i nějaké nápomocné zboží…
A proč o vítězných bodech mluvím? Protože to ony jsou tím o co vám v první řadě jde. O co nejvyšší počet vítězných bodů. Podle toho na konci určíte, kdo je ten nejlepší lupič v širém kraji.
Jak jsem řekl už řekl, Břink! je vlastně jen deck-building navlečený do fantasy hávu propojující tuto mechaniku s chytlavou atmosférou. Srovnám-li Břink! a třeba Dominion (jednu z prvních her u nás s tímto systémem), vyhrává u mě na celé čáře právě Břink!. A možná, že právě o tu atmosféru. O to ne-bezhlavé opakování stejné mechaniky pořád dokola. Propojení s hlukem a podzemím, kterým se musím jako hráč pohybovat, dává tomuto způsobu hraní jiný rozměr? Prostě něco na víc.
Závěrem
Hrál jsem hru v několika různě věkově složených skupinách a užívali jsme si ji všichni, ať už bylo hráčům osm nebo třicet osm. Rozhodně bych Břink! zahrnul mezi rodinné hry. Na druhou stranu znovu hratelnost u této hry není přespříliš veliká. Nejsem příznivcem stopadesáti rozšíření ke hře, tak jak tomu v současnosti bohužel bývá, nicméně této hře by něco takového slušelo. Jedno, maximálně dvě rozšíření v podobě dalších karet do dobíracího balíčku, do počáteční ruky, nebo do karet, které mají pomoci se rychleji rozvíjet.
A teď i na třetí stranu – pro zkušenější hráče bude nejspíš po nějaké době Břink! spíše filler – tedy výplň mezi hraním náročnějších kousků, ale pro mladší hráče (věkem nebo zkušenostmi) je tato hra velmi dobrá. Ono naučit se postavit si balíček tak, aby v něm nebylo zbytečných, nebo nadbytečných karet, je přeci jen trochu umění. Co bych ještě ocenil, jsou dvě strany hracího plánu – jedna pro začátečníky a ta druhá už je spíše pro zkušenější hráče. Za mě jednoznačně plus.
Další plus pro mě je, že si každý “tlačí na pilu” tak jak sám chce. To jak hluboko se pustí do podzemí je jen jejich volba. Tak trochu mechanika Push your luck.
Toto ovšem neplatí ve chvíli, kdy některý z hráčů sebere první artefakt, na který natrefí a vezme roha.
Co bych ještě hře vyčetl, je občasný rozpačitý začátek, kdy je náročné přejít cestu, kde jsou potřeba dva pohyby najednou. To může některé hráče poměrně znechutit hned z kraje hry.
Další plus, který u hry vnímám, je její hrací doba. Dá se zahrát za 40 minut. Pokud už budete hrát s lidmi, kteří ji znají, klidně i za půl hodiny. Hodně záleží i na taktice, kterou hráči zvolí.
Nemám nahrány úplně všechny hry s touto herní mechanikou na českém herním nebi, nicméně z toho co znám, je Břink! to nejlepší co se můžete sehnat.
Břink!
Vydavatelství: Rexhry
Autoři: Paul Dennen
Český překlad: Jan Březina
Počet hráčů: 2-4
Minimální věk: 8+
Délka hry: 30 – 75 podle počtu hráčů a jejich schopností
Jazyk: Čeština
Cena: 1199 ,-