Než se stala proslulou čarodějkou masakrující všechno svaté i pekelné, byla Bayonetta malá holka, nejistá a bojácná. Příběh Cerezy nezačal šťastně, ale díky novince pro Nintendo Switch se můžeme přesvědčit, jak se z holčičky stala mocná čarodějka.
Cereza je dítětem zakázané lásky. Ale jak už to tak bývá, zatímco otec vyvázl s „pouhým“ vyhnanstvím, matka skončila v nejtemnějším žaláři. Malá dívka, která se leká i vlastního stínu, však ví, že není dost mocná, aby maminku dokázala zachránit.
Chce se stát tou nejlepší, ale jako by pro učitelku Morganu nebyla dost dobrá. Navíc každé složitější kouzlo pokazí. Nemůže proto odolat lákavé nabídce: získáš dostatek magie pro záchranu matky, stačí udělat jednu věc – vstoupit do zakázaného lesa Avalonu.
Nechoď tam, říkali
A tak jste tady: je vám deset, umíte tancovat a zvládáte bezpečně právě jedno kouzlo. To nevypadá jako dostatečná výbava na výpravu do nebezpečných končin. Ale naštěstí je tu Cheshire, kocour… počkat, ona je to jen vycpaná hračka. Tak asi nic. Touha po moci je ale silnější než zdravý (dětský) rozum.
Avalonský les obývají zlotřilé bytosti. Říkejme jim třeba víly, ale rozhodně se nejedná o žádné Zvonilky nebo rusalky. Těmhle čtyřnohým bytostem jde o vaši duši, aby ji mohly mučit a pak využít k dalším temným účelům.
Cereza se rozhodne vyzkoušet tu poslední věc, kterou nezvládla, a to vyvolat démona na vlastní obranu. Jenže je to malá nedoučená strašpytlice. Co by se asi tak mohlo stát?
Vyvolání démona se podaří, ale asi ne tak, jak si to dívka plánovala. Démon totiž posedne jejího vycpaného kočičáka, ze kterého se stane krvelačné monstrum s rudými tesáky a drápy. S víláky si nějak poradí, potom ale svůj hněv obrátí na čarodějku. Chce vrátit zpátky do Inferna, jenže…
Cereza se sotva dostala k tomu, aby se učila démony vyvolávat, nikoli odvolávat. Démon však dívce k vlastnímu překvapení ublížit nemůže, a tak začíná trochu nečekané spojenectví: projdou společně Avalonem a až Cereza získá velkou magickou moc, vrátí démona zpátky.
Dvě postavy na jednom ovladači
A teď začíná ta pravá legrace pro hráče. Ať už třímáte v ruce dvojici JoyConů nebo jiný typ ovladače k Nintendu Switch, levá polovina patří Cereze, zatímco pravá démonskému kocourovi Cheshirovi. Levou analogovou páčkou tak ovládáte její pohyb, zatímco pravou jeho.
První zkušenost říká: Je to na palici! Po chvilce hraní však přijdete na to, že je to vlastně překvapivě zábavné. Navíc ovládat kocoura a čarodějku zvlášť nemusíte po celou dobu. Obří monstrum nepřišlo o možnost vrátit se do podoby plyšové hračky, takže se může nechat nést, když ho chůze po vlastních tlapách omrzí.
Každá z forem Cheshira má své výhody a pro souboje i řešení puzzlů využijete obě. Potřebujete kocoura dostat do výšky? Stačí zmenšit a vyhodit. Potom jsou tu úseky cesty, kde roste rozmarýn. Ten démonům nevoní, takže Cereza projde, ale Cheshire musí hledat jinou cestu.
Podobných puzzlů je ve hře hned několik a patří rozhodně k tomu nejnápaditějšímu, co tento titul nabízí.
Čtyři elementy k vašim službám
Avalonský les vedle mnoha odkazů na Artušovskou legendu připomíná také říši divů – ano, tu od Alenky. Jenže tady místo bílého králíka sledujete bílého vlka. A ten vás vede do útrob lesa, stále hlouběji. Kde jinde by se měla nacházet slibovaná obří magická moc?
Jenže po cestě je potřeba rozbít čtyři elementální jádra, která si víly samozřejmě bedlivě střeží. A taky pár magických bariér. Ty jsou obzvláště zrádné, protože prostředí kolem nich se vlní, jako byste měli čarodějku na pořádném tripu.
Jakmile však objevíte trhlinu v této magické bariéře, stačí do ní vejít a otevře se vám nový svět. Doslova. Tír na nÓg je označení onoho světa v irské mytologii. Vy tu však nutně umřít nemusíte. Čeká na vás další logická hádanka, souboj s vícero nepřáteli případně obojí zároveň. A jakmile splníte zkoušku, tajemná oblast vás propustí a magická bariéra v části Avalonu zmizí.
Čtveřice elementů tu taky není jen tak náhodou. Z každého rozbitého jádra totiž Cheshire získá novou moc, která podléhá danému elementu, a tím umožní vedle efektnější likvidace nepřátel také další postup ve hře. Cestou jste si všimli zataraseného průchodu s háčkem. Na ten potřebujete šlahoun zemského elementu. A co ty zmrzlé útvary? Ty rozpustí jedině ohnivý Cheshire.
Hra vás tak zdánlivě nenápadně vede přesně tou jedinou vytyčenou cestičkou a minimálně zpočátku je značně lineární. A je to vlastně dobře, jelikož na útvar, který tvůrci nazývají mapou, byste potřebovali vyšší dívčí.
Kompletní kompletace
Ukládání hry je možné na mýtinách zvaných Sanctuary a také některých dalších speciálních místech, kde se pohupuje červený lampión. Při každém uložení se čarodějka dočká léčení a vy procentuální informace, jak daleko jste ve hře. Číslo však neukazuje, jak blízko jste k finálnímu bossovi, ale de facto kompletaci sbírky.
Po lese jsou totiž jednak rozmístěné měsíční kameny, které pomáhají vylepšovat Cereziny magické dovednosti, jednak pekelné ovoce, které vylepšuje démona, a pak také horda ztracených dětských duší. Na některé z nich narazíte při plnění hlavní mise, ale pro jiné musíte někam vyšplhat, něco jim donést a podobně.
Pokud se na doplňkové úkoly a hledání zlepšováků vykašlete, finální boss na vás čeká krátce po dosažení číslovky 70. Délka gameplaye se tak v závislosti na finalizaci sbírky pohybuje zhruba mezi 15 a 25 hodinami.
Inovativní? Ani ne, ale přesto…
Cereza and the Lost Demon je překvapivá hra. Žádný z jejích herních prvků nelze označit za jednoznačně nový a převratný, všechno už jsme tak nějak někde viděli. Originální je však způsob, jakým jsou jednotlivé dílky zakomponované do sebe.
Třeba ovládání dvou postav na jednom ovladači nabízí hra Phogs!, i když v jejím případě se jedná o opačné konce dvouhlavého psa. Sbírání dílků, které složí dohromady objekt zvyšující zdraví, najdeme v mnoha hrách ze série Legend of Zelda, stejně jako realmy s jednotlivými úkoly a zkouškami (Breath of the Wild je jimi doslova posetá).
Logické úkoly, které řeší dvě postavy s unikátními schopnostmi a musí se doplňovat, tu už taky byly nespočetněkrát. Přesto hru nelze doporučit jako titul pro dva hráče, byť Nintendo Switch umožňuje, aby každý z JoyConů třímal někdo jiný.
Velmi často totiž Cereza musí přepínat mezi „kocourem v bitevním módu“ a „kocourem v náruči“, takže by koordinace mezi dvěma lidmi byla opravdu náročná, pokud ne nemožná, a hráč s „kocouří“ polovinou ovladače by si pravděpodobně brzy začal připadat jako z poloviny nevyužitý.
Příběhové cutscény jsou designované jako obrázková knížka včetně animace otáčení listů. Hru doplňuje zajímavý atmosférický soundtrack a voiceover v angličtině a japonštině.
Potud skvělé. Tak v čem je háček?
Svým způsobem lze říct, že se jedná o hru pro mladší hráče. Nejde jen o desetiletou hrdinku a celkovou stylizaci, ale i při základním nastavení není hra přehnaně náročná a prakticky okamžitě po vysvětlení nové herní techniky se zeptá, jestli si hráč přeje tuto mechaniku usnadnit. Ať už jsou to automatizované tance, snížení damage od nepřátel nebo doplňování rysky magie.
Ukládací a léčivá místa jsou poměrně častá a počet kytiček, které reprezentují zdraví, narůstá v porovnání třeba právě se Zeldou velmi rychle.
Hráč nemá vůbec možnost ovládat umístění kamery. Ta se posouvá automaticky podle pohybu Cerezy a Cheshira. To však v mnoha případech znamená, že jdete někam a vůbec nevidíte kam – včetně toho, že za první větví může čekat vílák nebo jiné nebezpečí, ale vy prostě nemáte šanci ho vidět dopředu.
Cereza a Cheshire jsou svázáni kouzlem a nemohou se od sebe příliš vzdálit. Na tomto principu jsou založeny právě logické úkoly, kdy se musí dvojice posouvat tak nějak společně, i když je každý na jiném břehu či větvi. Hned několikrát v průběhu děje ale hra sama tuto premisu doslova zamete pod koberec, ať už jde o úkol, který Cheshire odmítne plnit, nebo fakt, že povolená mezera se mění od zhruba pěti po klidně padesát teoretických metrů. Zkrátka jak se to zrovna hodí.
No a nakonec nesmíme zapomenout ani na finálního bosse, který je pravým trnem v patě a oplývá oním pro japonské hry typickým: už jste mě skoro porazili, takže změníme pravidla a začneme od začátku. A pokud selžete, hra vám sice nabídne pokračování souboje od posledního checkpointu, ale už vám nevrátí léčivé lektvary, které jste v té době měli. A poslední uložení s možností doplnit zásoby bylo půl hodiny a dva souboje zpátky.
Z Cerezy Bayonettou
Cereza and the Lost Demon tak kolísá mezi skvělou hrou s mnoha zajímavě aplikovanými mechanikami a titulem, který zbytečně narušují drobnosti, které jsou však ve výsledku k vzteku.
Je skvělé pozorovat, jak se z bojácné dívky stává odvážná čarodějka a jak se ve hře postupně objevují i takové prvky, které jsou typické právě pro dospělou Bayonettu – jmenovitě třeba zakončení souboje zavřením do železné panny nebo obdoba bullet timu zvaná Witch time.
Hra je to opravdu rodinná, při snížení náročnosti soubojů si ji užijí i mladší členové domácnosti. Připravte se však na několik náročnějších soubojů s velkými nepřáteli, mezi kterými nechybí třeba legendární drak Jabberwock. Ano, opět jsme u Alenky z říše divů. Jenom ten Vorpálový meč se tu nevyskytuje.
Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon
Vývojář: PlatinumGames
Vydavatel: Nintendo
Platformy: Nintendo Switch