Retrofuturistická akce Atomic Heart od studia Mundfish je konečně zde. Vydejme se do alternativního Sovětského svazu padesátých let v ruské verzi “Bioshocku”, která v posledních měsících vzbuzuje mezi hráčskou veřejností značnou kontroverzi.
Když politika úřaduje
Popravdě neděláme to rádi, ale v případě této hry musíme přece jen udělat výjimku. Ačkoliv za běžných okolností necháváme jakoukoliv politiku či náboženství stranou, v případě Atomic Heart jsou věci, které by rozhodně měly zaznít. Celkový postoj naší redakce k válce na Ukrajině je obecně známý a rozhodně se stavíme za podporu utlačovaného národa a plně odsuzujeme nevyprovokovanou agresi Ruska vůči sousednímu státu. A právě z tohoto důvodu zde musí zaznít informace okolo již zmíněné kontroverze, která se k této hře váže.
Pojďme se tedy podívat na to, co obecně na Mundfish a jejich postojích hráčům vadí. Vše má samozřejmě návaznost na právě probíhající konflikt na Ukrajině a sankce proti Rusku jako takovému, což je třaskavé téma samo o sobě.
Samotné herní studio se navenek snaží prezentovat jako mezinárodní společnost s pobočkou na Kypru. Ve skutečnosti jde ale o ruské studio s centrálou v Moskvě. To navíc vcelku pochopitelně sponzorují ruští investoři, včetně bývalého top manažera Gazpromu. To by však ještě nebyl takový problém, hráčům nejvíce vadí postoj studia k válce a to, že nezaujalo pevné stanovisko, na které straně konfliktu stojí.
Ostatně, zde je citace jejich příspěvku na sociální síti twitter, ze které si můžete sami udělat obrázek: „Všimli jsme si otázek na to, kde my, coby Mundfish, stojíme. Chceme vás ujistit, že Mundfish je studio s globálním týmem soustředěným na inovativní hru a nepopiratelně pro-mírová organizace proti násilí na lidech. Nekomentujeme politiku ani náboženství. Ale můžete si být jistí, že jsme mezinárodní tým a usilujeme o to, aby se Atomic Heart dostalo do rukou hráčů po celém světě.“
A právě toto nic neříkající vyjádření nadzvedlo fanoušky ze židle. Na druhou stranu pro velké technologické firmy to patrně není zas tak velký problém, jelikož se studiem nerozvázal spolupráci ani Focus (mezinárodní vydavatel), ani Microsoft, který sovětský BioShock hodlá poslat do Game Passu rovnou v den vydání.
Nakolik vám tedy tento postoj bude vadit či nikoliv, necháme zcela na vás. A to včetně případného bojkotu hry. Myslíme si však, že je velice důležité, aby zde i tyto informace zazněly, a to přesto, že by se politika a umění neměly míchat dohromady. Jak však sami dobře víme, ne vždy to funguje…
Dost ale chození okolo horké kaše a řešení otázek, na které patrně nemůžeme najít jednoduchou odpověď. Nechme tedy politiku stranou a pojďme se podívat na to nejdůležitější, a to, jestli má Atomic Heart vůbec šanci u hráčů uspět, bez jakýchkoliv předsudků a kontroverzí.
Za slávu velkého Sovětského svazu
Pokud jste v posledních měsících nežili zcela odtrženi od okolního světa, velice pravděpodobně vás kromě již propírané kontroverze neminuly ani informace o hře jako takové. Vcelku záhy po oznámení hry média hru překřtila na “ruský Bioshock” a po odehrání jim více méně musíme dát alespoň do určité míry za pravdu.
Tematicky mají obě hry k sobě skutečně blízko. Ostatně stejně jako v Bioshocku, i zde se dobrá myšlenka a zdánlivě utopistický sen vcelku ošklivě zvrhne.
Ocitáme se v alternativní utopické historii 50. let minulého století, kde Sovětský svaz porazil Německo díky svému náskoku v robotice. Sláva a síla velkého Sovětského svazu je cítit na každém kroku, obzvláště pokud se procházíte po prosluněných ulicích města Chelomey, vznášejícího se vysoko mezi mraky. Jak už jsme se i v naší skutečné historii několikrát přesvědčili, soudruzi někde udělali chybu. A v případě Atomic Heart tomu není jinak.
Továrna 3826 měla být místem, které mělo světu přinést roboty a materiály usnadňující lidskému druhu existenci. Vše šlapalo jako hodinky až do momentu, než se něco ošklivě pokazilo. Roboti sice Sovětům pomohli k vítězství v druhé světové válce, z nějakého záhadného důvodu se ale svým stvořitelům vzepřeli. Na vás v roli agenta P-3 (major Sergey Nechaev) bude, abyste vzpouru strojů řízenou zdivočelou umělou inteligencí zastavili.
Atomic Heart je stejně jako již několikrát zmíněný Bioshock akční střílečkou z první osoby s RPG prvky, kde se v roli agenta P-3 budete pohybovat po otevřeném světě, jenž vám poskytne mnoho podnětů k průzkumu. Vydáte se jak do volné přírody, nablýskaných ulic nejkrásnějšího sovětského města, tak i do zatuchlých kanálů a polorozbořených chodeb tajných vědeckých zařízení a továren.
Trhání robotických zadků
Oblastí a prostředí k prozkoumávání je zde více než dost. Přestože se ale pohybujeme v otevřeném světě, příběh jako takový vám nabídne relativně lineární zážitek, a to přesto, že zde najdete i pár side-questů, které vám zpestří hlavní příběhovou linii. Není jich však moc a jejich hlavní funkcí je především rozšířit vám celkový lore, potažmo získat nějaký ten šťavnatý loot navíc.
Celkově se tak připravte, že ve hře strávíte minimálně něco přes 20 hodin. Pokud však máte rádi výzvu a patříte k těm hráčům, kteří se vyžívají v průzkumu světa, připravte se na to, že ve světě Atomic Heart můžete zůstat klidně i přes 40 hodin.
A průzkum světa se rozhodně vyplatí. Jedině tak totiž budete moci získat dostatek předmětů a součástek, které lze následně využít ke craftování vybavení, více než 30 zbraní a k jejich upgradům. A s ohledem na to, že prim v této hře hraje likvidace rebelující robotů a nejrůznějších biomutantů, bude se vám pořádná výbava hodit.
Zbraní zde rozhodně není málo, ale budete se k nim muset pěkně probojovat. Minimálně zpočátku hra se vším docela šetří. Sice vcelku záhy dostanete do rukou brokovnici, nábojů do ní je však zoufale málo, a tak se připravte na tuhý boj zblízka s hasičskou sekerou. S postupujícím časem se váš arzenál naštěstí rozrůstá o celou řadu vychytávek, které v boji s neúnavnými roboty a biomutanty bezpochyby oceníte.
Naštěstí se nemusíte spoléhat jen a pouze na palné či sečné zbraně. S ohledem právě na relativní nedostatek nábojů je zde možnost využít stealthu, nebo se spolehnout na speciální polymerovou rukavici.
Ta zde funguje jako určitá náhrada speciálních schopností ADAM z Bioshocku. Díky ní budete moci do určité míry ovládat telekinezi, vysílat elektrické výboje a řadu dalších zajímavých schopností, které oceníte nejen v boji samotném, ale také například při lootění nebo při řešení hádanek a rébusů.
Just like Bioshock
Atomic Heart totiž tak trochu klame tělem. A ač byste od něj očekávali frenetickou akci, nabízí spoustu klidnějších pasáží, ve kterých budete řešit řadu hádanek a rébusů, v čele s odemykáním zámku na dveřích. A právě k tomu se vám budou mnohdy hodit speciální schopnosti vaší rukavice.
Jak už ale asi správně tušíte, přestože se zde zmiňuje především Bioshock, Atomic Heart rozhodně není jeho pouhou socialistickou kopií, ale nabízí skutečně zajímavý mix, který si bere to nejlepší z řady známých titulů fps žánru. Na jedné straně je tak Bioshock, na straně druhé pak Doom, Wolfenstein nebo například legendární Half Life. Od každé hry zde najdeme trochu a dohromady to tvoří opravdu zajímavý celek, který vás vtáhne a nepustí.
Hra vám navíc nedá nic zadarmo, takže rozhodně neočekávejte žádnou procházku růžovou zahradou. Obzvláště pak na vyšší obtížnosti nabidne slušnou výzvu i těm nejnáročnějším hráčům. Jeden robot většinou není problém, ale když se jich na vás sesype deset, začíná jít do tuhého. Je tedy potřeba zachovat si určitou ostražitost a nevrhat se vždy do akce naprosto bezhlavě.
Vcelku odladěný kousek
Za co je autory potřeba kromě samotných herních mechanismů ocenit, jsou grafika a celkové hardwarové nároky hry. Hra na první pohled vypadá opravdu skvěle a především scenérie ze socialistického měst a jeho okolí mnohdy berou dech. Přesto všechno má ale hra vcelku přívětivé hardwarové nároky, a tak byste ji měli bez problému rozjet i na relativně slabších sestavách. O tom ostatně svědčí i chystaná podpora pro konzole PS4 a Xbox One.
Kromě nich hra vychází vcelku pochopitelně i na PC a konzolich nové generace. V den vydání bude titul dokonce součástí předplatného Game Pass. Tvůrci tvrdí, že jejich dílo je určeno primárně pro konzole současné generace a díky jejich rychlým SSD v Atomic Heart nenajdeme načítací obrazovky.
Hra by podle vývojářů měla na současných konzolích (PS5 a XSX) podporovat 60 fps při 1440p v interiéru, při průzkumu externích lokací bude upřednostňovat 60 fps a v zájmu zachování této hodnoty se místy mírně sníží kvalita grafiky.
Osobně jsem hru testoval na konzoli PS5 a na ní hra běží opravdu dobře. Ano, nebylo to úplně bez chybičky a na pár bugů či klasické problémy s propady fps zde narazíme.
Nejedná se však o nic, co by zcela rozbíjelo pocit ze hry, nebo vám dokonce znemožnilo hru dohrát. Navíc jsem měl hru k dispozici ještě bez Day One Patche, takže je možné, že řada chybek bude opravena před vydáním a na zbytek bude stačit pár drobných záplat.
Závěrem
Závěrem už zbývá jen jediné. Ruku v ruce s celkovým vizuálem jde vcelku pochopitelně i hudební doprovod, jenž nemalou měrou přispívá k celkovému dojmu a atmosféře. A nutno říct, že v případě Atomic Heart byla hudba v těch nejlepších rukou. Hudební doprovod má totiž na svědomí renomovaný skladatel Mick Gordon, jenž si získal přízeň fanoušků především za perfektní soundtrack k sérii Doom.
A vzhledem k tomu, že Gordon je dnes již určitou zárukou kvality, dalo se očekávat, že hudební stránka hry bude skutečně na vynikající úrovni. A skutečně tomu tak je. Soundtrack sice není tak výrazný a řízný jako v případě Dooma, což je vcelku pochopitelné, i tak ale patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co nám současná herní produkce může nabídnout.
Atomic Heart je tak opravdu skvělou hrou, která má rozhodně hráčům co nabídnout. A kdyby nebylo toliko propírané kontroverze okolo Ruska a Ukrajiny, rozhodně by ji úspěch neminul.
V současné situaci ale nezbývá než čekat a domýšlet se, zda se hráči dokáží oprostit od politiky a vezmou Atomové srdce na milost, nebo pro ně bude otázka Ruska červenou linií, kterou už zkrátka nepřekročí…
Atomic Heart
Platformy: PlayStation 5, PC, Xbox Series X/S, PlayStation 4, Xbox One,
Vývojář: Mundfish
Vydavatel: Focus
Vydavatel v ČR: Comgad
Česká lokalizace: NE