Assassin´s Creed Mirage
Zdroj: Ubisoft

Assassin´s Creed Mirage byl jednou z nejočekávanějších her letošního roku. Dokáže toto původně plánované DLC Valhally uspokojit náročné fanoušky starších dílů? 

Assassin´s Creed Mirage byl bezpochyby jednou z nejočekávanějších her letošního roku. Mimo jiné hlavně proto, že nám Ubisoft konečně sliboval odklon od nekonečných RPG, kterými se tato série prezentovala v posledních třech dílech a měli jsme se těšit na návrat ke kořenům.

Je tomu ale skutečně tak a dokáže toto původně plánované DLC pro Valhallu uspokojit náročné fanoušky starších dílů? Právě na to se podíváme na následujících řádcích…

Vývoj nezastavíš

Tato herní série je zde s námi již více než patnáct let, a za tu dobu nás zavedla do všemožných koutů naší zeměkoule a nabídla nám nepřeberné množství příběhů řady dnes už legendárních postav včele s Altairem, Eziem, nebo pány z Kenwayova klanu.

Kromě toho se hlavně ale postupně přesunula od žánru akčních stealth adventur k rozsáhlým RPG s nekonečným množstvím otazníků a pro někoho ubíjejícím repetetivním gameplayem.

Stále častěji se tak mezi hráči objevovaly hlasy, které volaly po návratu ke kořenům. A právě jejich volání nyní Ubisoft vyslyšel.

Aktuální novinka měla být původně pouhým DLC k megalomanské Valhalle. Příběh Basima ale nakonec nabobtnal do takové velikosti, že se z něj stala samostatná hra. Hra, která má být podle samotných vývojářů právoplatným návratem ke kořenům a to hned v několika ohledech.

Assassin´s Creed Mirage
Zdroj: Ubisoft

Blízký východ volá

Přeneseme se tak zpět do doby, kdy na stealthu záleželo, šplhání bylo hádankou, nepřátele bylo možné zlikvidovat jedinou zákeřnou čepelí a titulní zabijáci série byli skutečnými zabijáky. Tím však zdaleka nekončíme.

Všechny tyto aspekty, nad kterými zaplesá srdce každého pravověrného fanouška AC, je podpořené příjemnou neubíjející délkou, kdy vám dohrání hry zabere necelých 20 hodin. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak návrat přibližně do stejných míst, kde celá série začala. Vracíme se tak na Blízký východ, v tomto případě konkrétně do Bagdádu a jeho okolí.

Ubisoft nám tentokrát vypráví příběh o původu asasína Basima. Postavy, se kterou jsme se poprvé seznámili v předchozím díle této ságy. V Mirage se s ním setkáváme 12 let před událostmi Valhally, kdy je teprve dvacetiletým pouličním zlodějíčkem, který se snaží přežít v ulicích Bagdádu.

Avšak během velmi krátké doby, zejména ve srovnání s úvodními sekvencemi minulých her, je Basim vtažen do sledu událostí, které vedou k tomu, že se přidá k asasínům (tehdy známým jako „Skrytí“) a pomáhá jim v boji proti templářům (alias „Řádu starých“).

Samozřejmě, pokud jste hráli Valhallu – což není nutné, abyste si Mirage užili – víte, že Basim není jen osamělý pouliční zloděj. A na konci Mirage se o něm dozvíme trochu víc, kým ve skutečnosti je.

Assassin´s Creed Mirage
Zdroj: Ubisoft

Návrat ke kořenům s pořádným ALE

Na první pohled se tak zdá, že se máme skutečně na co těšit a někdo by dokonce řekl, že se Ubisoftu podařil návrat ke kořenům na výbornou. Nenechte se však opít rohlíkem. Jak už to tak ale bývá a, u Ubisoftu obzvláště, není všechno zlato, co se třpytí, a tak se to bez pár pořádně velkých ALE neobešlo.

Za prvé je tu příběh. Ten je naprostou většinu času veskrze průměrný a rozhodně nikterak neoslní. V podstatě taková klasická Assassin´s Creed šablona.Celkový dojem pak naštěstí zachraňuje až samotný závěr, kde si autoři naštěstí připravili nějaké to překvapení. I tak ale patří příběh k jedněm z bolístek této hry. Rozhodně ale není tou největší.

Daleko větším problém jsou klasické Ubisoftí problémy v čele s pokulhávající AI, která již tradičně moc rozumu nepobrala a dává tak vzpomenout na NPC z Far Cry 6.

Dalším kostlivcem ve skříni AC Mirage pak bezpochyby bude samotný combat. Ten je mírně řečeno krkolomný a především v úvodních fázích hry, kdy vám bude chybět řada vybavení a vychytávek, vyloženě otravný a zdlouhavý.

A ruku v ruce s tím jde pak i přehnaný důraz autorů na již zmíněný stealth, kdy se vás snaží na začátku hry násilím přesvědčit, že jinak to nepůjde. Jenže jakmile získáte nějaké to vybavení a vychytávky, vše se otočí a vy hrou bude moci projít, samozřejmě až na pár drobných výjimek,  jak nůž máslem.

Assassin´s Creed Mirage
Zdroj: Ubisoft

A v tu chvíli se z combatu stane skutečně otravná záležitost, která se smrskne buď na klasické assasinace, nebo na spamování vražedných šipek a kouřových bomb, díky kterým se i souboj s naprostou přesilou stane procházka růžovou zahradou.

Pomyslným hřebíčkem do rakvičky je  pak speciální abilita Assassin Focus, která vám dá do rukou lehce nadpřirozenou schopnost, během níž budete v podstatě provádět hromadné assinace za pomoci teleportu.

Kde se tato schopnost vzala a jak ji vubec Basim získal? To vědí asi jen samotní vývojáři. Jisté však je, že tato abilita zde působí jako pěst na oko a vlastně vůbec neladí s celkovou stylizací hry a tím jak se Mirage snaží prezentovat.

Líbivý vizuál

A právě celková prezentace a vůbec audiovizuál bude bezpochyby jedním z hlavních taháků hry. Křivolaké uličky Bagdádu dýchají životem a doslova lákají k prozkoumávání a rozhodně v sobě skrývají daleko větší atmosféru než roztahaná Anglie ve Valhalle.

Navíc, když se poprvé proběhnete uličkou, proderete se přeplněným tržištěm, nebo se schováte na lavičku, abyste „splynuli“ s davem, pocítíte povědomý závan minulosti a nostalgie, kterou jste prožívali u původních her této série. A nutno říct, že to je jeden z hlavních důvodů, proč tento kousek vlastně vznikl. A tak alespoň v tomto ohledu Ubisoft rozhodně zabodoval.

Assassin´s Creed Mirage
Zdroj: Ubisoft

S ohledem na fakt, že celá hra v oblasti enginu v podstatě staví na starší Valhalle, nepatří grafika k úplně tomu nejlepšímu, co dnes můžeme najít. Stále se ale jedná o líbivý kousek, který ostudu rozhodně nedělá a ve spojení s prostředím a povedeným soundtrackem se do útrob Bagdádu budete rádi vracet.

Navíc využití osvědčeného enginu má jednu nespornou výhodu, hra funguje na poměry nových releasů relativně dobře. Ano, sem tam se nějaký ten bug objeví, ale nejedná se o nic, co by zcela rozbíjelo hru.

Závěrem

I přes veškeré těžko přehlédnutelné nedostatky je nový Assassin´s Creed stále kouskem kousek, kterému by měli dát fanoušci šanci. Mirage vzdává decentním způsobem hold kořenům série a rozhodně má šanci potěšit všechny ty, kteří jsou již přejedení velkými RPG, ke kterým se v posledních dílech série uchýlila.

Dá se tak říct, že Ubisoft konečně nakročil správným směrem, a byť vše nedotáhl k dokonalosti a tento díl má hodně bolístek, na kterých by stálo zapracovat, jako začátek něčeho “staronového” má rozhodně potenciál, a tak příznivci série rozhodně nemusí být zklamaní…

Assassin´s Creed Mirage
Zdroj: Ubisoft

Assassin´s Creed Mirage

Vývojáři: Ubisoft, Ubisoft Bordeaux

Série: Assassin’s Creed

Platformy: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X a Series S, iOS, Microsoft Windows

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
70 %
Petr Čapek
Otec, blogger, recenzent, ale především nadšenec do moderních technologií a nejrůznějších geekovin.
assassins-creed-mirage-nedotazeny-i-nostalgicky-navrat-ke-korenum-vrazedne-serie+ Částečný návrat ke kořenům + Zajímavý, třebaže obyčejnější svět + Kompaktnější svět + Dobrá hudba a dabing + Nižší cena - Přehnaný důraz na stealth - soubojový systém - AI - Kontroverzní nadpřirozený Assassin Focus