As Dusk Falls cover
Zdroj: Interior Nights

Dobrých story-driven her je jako šafránu. Když už se vývojářům podaří dát dokopy slušný scénář, často se stane, že samotné herní mechaniky nám titul znepříjemní, nebo nás nakonec úplně odradí. Případy, kdy tyto dva aspekty jsou prohozeny, jsou ovšem četnější (vzpomeňme na vzestup, pád a následující škrábání se ze dna Telltale Games).

Vývojářské studio Interior Nights v čele s Caroline Marchal (lead designer pro Heavy Rain a Beyond Two Souls) nám přináší novou interaktivní adventuru s originálním vizuálním zpracováním.

Máme tedy v rukou další titul, který vstoupí do síně slávy mezi ikonické herní příběhy, a nebo nám je naservírován další párek v rohlíku, který zhltneme, aniž bychom se pozastavili nad tím, co vlastně baštíme?

Rodina vždy drží spolu… Občas ale i s jinou rodinou!

As Dusk Falls (ADF dále) vypráví příběh dvou rodin, jejichž osudy proplete nešťastná shoda náhod a situací. Děj nás pomocí retrospektivy zavede do Arizony roku 1988. Mladá slečna jménem Zoe Walker vypráví své vzpomínky na to, co se tehdy stalo.

As Dusk Falls 1
Zdroj: Interior Nights

Jistí bratři Holtové provedou nepovedený a značně nelegální kousek s místním šerifem a ten po nich začne jít jako slepice po flusu. Hoši tedy zdrhají napříč rozpálenou pouští a po cestě se zastaví pro něco na zub v menším motelu u cesty. Co ale čert nechtěl, je tam zrovna dost plno. Celá rodina Walkerovic, která je zrovinka na cestě za lepšími zítřky si právě užívá krátkého odpočinku po celodenní jízdě autem…

Příběh postupně nabírá na obrátkách a situace jsou čím dál tím více napínavé. Caroline Marchal a Brad Kane si opravdu dali záležet, aby děj měl svižný spád, ale zároveň nepůsobil jako hloupé a prvoplánové vytváření stresových situací. Rozhodně se jako hráč nemusíte probírat tunou zbytečných rozhovorů. Každá scéna s jednotlivými postavami vám poodhalí část jejich minulosti, nebo odkryje kus vnitřních pochodů a motivací postav.

A zde přichází opravdová krása As Dusk Falls. Postavy. Hloubka a propracovanost jednotlivých “účastníků zájezdu” je neskutečná. Byl jsem velice mile překvapen, protože hrdinové příběhu reagovali přesně tak, jak byste od nich očekávali na základě vašich předchozích rozhodnutí. Scénář vám nenabízí hloupé, nelogické nebo přímo schizofrenní možnosti reakcí, jako třeba u série Dark Picture Antology.

Zde již od začátku máte (do jisté míry) možnost odhadovat, formovat a v různých situacích reagovat přiměřeně. To vše je vyšperkováno perfektními hereckými výkony jednotlivých aktérů. Ti, ve spolupráci s vývojáři, dali dohromady opravdu jedinečný projekt.

As Dusk Falls 2
Zdroj: Interior Nights

Tohle prostě musíte vidět! A slyšet!

Důvodů, proč vás hra dokáže velmi rychle vtáhnout do děje a donutí oblíbit si jednotlivé hrdiny, není pouze skvěle napsaný text. Je to také velmi specifická vizuální stránka.

Titul je zpracovaný jako slideshow stylizovaných fotek ve 3D prostředí. Už při traileru jsem si říkal, že to bude nejspíš trochu rušivý element, ale opak se stal pravdou. Všechny postavy jsou ztvárněny skutečnými herci a jednotlivé obrazy vám díky své statičnosti dávají prostor pro vlastní imaginace a dokreslení situací. Je to jako kdybyste četli komiks se zvukovým podkladem.

A opravdu to funguje skvěle, protože právě propojení opravdu dobrého scénáře, velice originálního vizuálu a kvalitní zvukové stránky dávají dohromady neskutečný zážitek.

Stejně jako u všech her, i zde je hraje velmi podstatnou roli právě zvukový design. V případě ADF je o to důležitější, protože děj není plně znázorněn animacemi, ale je předáván v podobě fotek. Proto, podobně jako třeba u audioknih nebo rozhlasových her, byl kladen velký důraz na kvalitu zvukového podkladu.

Big Wheel Studio není žádné ořezávátko ve světě her a má za sebou dlouhou řadu skvělých projektů. A ani zde neudělali nic, co by se dalo vytknout. Spíše naopak.

As Dusk Falls 3
Zdroj: Interior Nights

Klikačka, myškovaná a hádky se spoluhráči

Z hlediska herních mechanik titul nepřináší nic nového. Na jednotlivá rozhodnutí máte X sekund, na rychlé postřehové klikání jich máte X mínus hodně a do toho vám do vašeho rozhodování mohou kecat diváci na streamu nebo spoluhráči.

ADF lze hrát až v osmi lidech třeba přes mobilní aplikaci. Streameři pak mohou nechat rozhodovat diváky o osudech hrdinů pomocí hlasování do chatu na twitchi. Není nad to, když je vám jasné, co se stane či co máte udělat a diváci to pěkně potrollí!

ADF jsem testoval na PC a s ničím nebyl problém. Na konzolích ale dochází k občasným problémům s responzivitou ovládání. A to vás v některých částech hry může opravdu hodně mrzet.

All in all…

As Dusk Falls je velmi dobře napsaná story-driven adventura, která má velice slušně našlápnuto stát se podobně zajímavým titulem, jako byl třeba právě na začátku zmíněný Heavy Rain. Jsem zvědavý, čím nás Interior Night v následujících letech překvapí.

As Dusk Falls 4
Zdroj: Interior Nights

Hra je dostupná na PC, Xbox One, Xbox X, S

Věk 16+

Doba hraní je zhruba šest hodin na první průchod. Pokud ale budete chtít zjistit možné variace vašich rozhodnutí, strávíte u titulu podstatně déle.

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
75 %
Tomáš Pipota
RozseK - knihovník streamer, hráč, komiksový nadšenec a sběratel modelů telegrafních sloupů 20. století
as-dusk-falls-vypravna-adventura-a-rodinne-drama-od-vyvojarskeho-studia-ktere-stoji-za-ikonickym-heavy-rain+ povedený příběh + ucházející dějové zvraty + na PC bezproblémové ovládání + zvukový design + dabing - neoriginální herní mechaniky - dlouhé loadingy - záseky ve verzi pro konzole -