V Říši v hlubinách se uvolnilo místo na trůnu. Místo, které nesmí zůstat prázdné dlouho. A poctu vládnout získá jen ten, koho budou podporovat vlivní lordi v Senátu. Vliv, to je to, o co tu jde až na prvním místě.
Je to devět let, kdy světlo světa a desky našich stolů spatřila hra Abyss od dua herních designerů Bruno Cathala X Charles Chevalier. Podle všeho byla Abyss první hrou, kterou společně vytvořili. Následovala netradiční mravenčí Micropolis a orientálně laděná Kanagawa.
A když už mluvím o ladění. Osobně mám rád čistý, nepřeplácaný styl, něco jako u krabic T.I.M.E. stories, Charterstone… nebo právě jako Abyss. Mysteriózní tvář podmořského lorda sice může být pro někoho děsivá, mě však spíše ke hře přitahovala než naopak. Xavier Collette za mě odvedl úžasnou práci. Při pohledu na takhle pěkně zpracované hry si říkám, že by měl existovat deskoherní Oscar za art.
Jak jsem psal výše, je to už devět let a přesto se teprve nyní dostává na naše stoly česká lokalizace téhle perly z hlubin. Zcela nové a takřka panenské české deskoherní vydavatelství TTGames se rozhodlo Abyss vydat jako svou první hru ever.
Někdo by si mohl říct, že je to odvážný krok. TTGames se vůbec profiluje zajímavým směrem, nedávno ohlásilo hru, která je cca 2 roky stará od stejného vydavatele, jako je Abyss – tedy od Bombyxu. Hru s názvem Zahradní říše (Garden nation). Rozhodně si budu TTGames hlídat.
Zpět k Abyss…
O co ve hře jde? Pojďme se podívat na to, jak se hra připravuje a hraje.
Setup je na rozdíl od jiných moderních her jednoduchý, řekl bych skoro až intuitivní. Hrací deska je vizuálně rozdělená na tři části, na kterých je vidět, kam který balíček karet patří. Balíček menších karet umístíte do levého horního rohu. V této části herního plánu budete provádět Průzkum temných vod. Uprostřed je část nazvaná Sněm, ke které se později ještě dostaneme. Na spodní části plánu je pak místo pro větší karty lordů – senátorů, jejichž přízeň si chcete zajistit.
Zbývají už jen destička Stupnice hrozby, balíček desek Území a hromádka herních žetonů – klíčů a monster. Poslední věc, která ke hře patří, jsou mušle na perly v podobě průhledných misek, do kterých si budete během hry získané perly dávat. Hezký detail, který dotváří ducha hry. Ať už perly nebo mušle jako misky na ně.
Setup vám zabere cca 5 minut, nepočítám-li míchání balíčků karet.
Můžeme se pustit do hry
Hra samotná je asi tak stejně složitá, jako je její setup. V rámci svého tahu musíte udělat prakticky jen jednu věc. Vyberete si jednu akci ze tří a tu provedete. Hotovo. Další na řadě je…?
No dobře, je to o malinko složitější, ale opravdu jen o malinko. Než se dostanete k výběru jedné ze tří akcí, máte možnost doplnit počet přítomných lordů v senátu na spodní třetině hrací desky. Ale protože zadarmo ani kuře nehrabe, nalákání zmíněných lordů do sněmu vás stojí perlu pro každého.
K čemu je taková věc dobrá, není na první pohled jasné. Naštěstí my se na to podíváme minimálně dvakrát. Ovšem až později, abychom pochopili, k čemu taková volitelná akce může být.
Projděme si společně akce, ze kterých si musíte vybrat
První je Průzkum hlubin. Nenápadná akce, se kterou se budete na začátku zaobírat skoro až příliš často. To proto, že bez spojenců, které tady můžete získat, se hrát a vyhrát prostě nedá.
Tah aktivního hráče vypadá tak, že otočí vrchní kartu z balíčku malých karet a položí ji na první volné pole. A pak tuto kartu nabídne protihráči ve směru hodinových ručiček. Ano čtete dobře. Nabídne ji protihráči. Hodně zajímavý mechanismus, se kterým jsem měl potíže se sžít.
Tak tedy – nabídnete kartu prvnímu hráči za vámi, ten má právo první volby, pokud ji nevyužije, posunuje se možnost koupit k dalšímu hráči. První nákup v kole je za 1, druhý za 2 a třetí za 3 perly. Dobré je, že platba jde přímo aktivnímu hráči, nikoliv do banku, jak jsme možná zvyklí v jiných hrách. Tento přísun perel je hodně důležitý, neboť možností, jak perly získat, není mnoho. Pokud by se stalo, že si nabídku nevybere nikdo, má možnost zakoupit si kartu aktivní hráč.
Mohlo by se stát, že aktivní hráč otočí kartu monstra. V takovém případě má tento hráč dvě možnosti. “Bojovat” nebo se boji vyhnout, posunout žeton na stupnici hrozby nahoru a pokračovat dál. Uvozovky u “bojovat” jsem udělal záměrně. Boj je, alespoň v této základní krabici, triviální. Prostě ho vyhrajete. Punktum. Vyhrajete a vezmete si odměnu dle aktuální výše stupnice hrozby. Tou může být například perla, klíč nebo žeton monstra, který leží vedle hracího plánu. Na jeho rubové straně jsou hodnoty 2-4, což jsou první body, které ve hře můžete získat.
Jak už jsem zmínil, nebudete-li se chtít s monstrem zabývat, pouze zvýšíte hodnotu hrozby o jeden stupeň. Další hráč, který narazí při průzkumu Hlubiny na monstrum, pak dostane šanci získat za její porážku vyšší odměnu. Bohužel monster je v balíčku jen 6 (ze 71 karet). Nepřijde mi proto tak pravděpodobné, že by stupnice dosáhla nějaké skutečně dobré odměny, např. v podobě klíčů.
V hrách, které jsem hrál, se balíček spojenců netočil natolik rychle, aby se se stupnicí dalo nějak výrazněji pracovat a taktizovat. Proto jsem ji vždy spíše ignoroval a soustředil se na karty spojenců a jejich hodnoty. Každá karta spojence má na sobě hodnotu 1-5.
Ve chvíli, kdy si všichni hráči koupí svou kartu, pasují svou volbu, nebo aktivní hráč provede svou volbu při některé své příležitosti, tah aktivního hráče končí. V takovém případě vezme veškeré odkryté karty spojenců a rozdělí je lícem dolů do jednotlivých polí v nižší části hracího plánu – do Sněmu.
Každý spojenec totiž patří k jedné rase, která je ze symbolu na kartě jasně patrná.
A na řadu přichází další hráč v pořadí.
Pro příklad si řekněme, že další hráč si vybere jako svou akci požádat sněm o podporu. To se stane tak, že si vezme veškeré karty, které se do té chvíle shromáždily na poli jedné z ras. Ať jich je pět nebo padesát. Vezme si všechny. A tím ukončí svůj tah. Je to rychlé, že?
Další hráč si v naší imaginární hře vybere možnost naverbovat lorda ze Senátu.
Lordy verbovat chcete, bez nich se nedá vyhrát. Na každé kartě lorda se v levém spodním rohu karty nachází cena, kterou budete muset za jeho podporu zaplatit. Součástí takové platby je číslo, které odpovídá minimálnímu součtu karet spojenců, které je potřeba za podporu zaplatit.
Nad číslem je vyobrazen symbol rasy, ze které musí být alespoň jedna z daných karet. Nad tímto symbolem jsou ještě dvě bublinky, nebo možná perly, značící počet dalších potřebných ras, který musí být součástí platby.
Jak už jsem řekl, k verbování lordů nezbytně nutně potřebujete karty spojenců. Ano těch spojenců, které můžete získat v předchozích dvou akcích. Třeba na kartě Mistra magie, kterou najdete i v pravidlech jako příklad, vidíte, že hráč musí dát dohromady hodnoty na kartách v součtu minimálně 10, ze třech různých ras, přičemž jedna z těch karet musí být z rasy medúz. Zmíněná hodnota karet je skutečně uváděna jako minimální, nikoliv přesná.
Můžete tak uplatnit karty i když nemáte přesný součet. Použitou kartu spojence s nejnižší hodnotou pak ze zaplacených karet vyjmete a položíte si ji před sebe. Takový spojenec se stal věrným vaší věci a zůstává s vámi i nadále. Už ho však nemůžete nijak použít k dalším verbováním. Perly, které máte u sebe, můžete použít jako platidlo v kurzu jedna perla, jeden bod. Toho můžete využít zejména ve chvíli, kdy nechcete využít nějakou kartu s nižší hodnotou, protože takovou byste si museli nechat před sebou.
Proč je to důležité, zjistíme při počítání bodů. Místo, které se uprázdnilo po naverbovaném lordovi se nedoplňuje. Tedy nedoplňuje se v případě, že po odebrání lorda z fronty v ní zůstanou ještě alespoň tři další lordi. Pokud by zůstali jen dva. Vezmete si ještě navíc dvě perly, jako kompenzaci, že jste byli nuceni vybírat si z malého počtu lordů a řadu lordů doplníte.
Vše je vyobrazeno na herním plánu. Některé karty lordů mají navíc i zvláštní schopnosti, které hru, nebo hráče samotné ovlivňují. Asi nebude překvapením, že čím lepší schopnost, tím zajímavější platba za jeho naverbování. Ovšem nejen zvláštními schopnostmi jsou lordi zajímaví. Další z věcí je jejich hodnota vlivu a symbol klíče, které přinášejí do vašich rukou.
Máte-li ve svém vlastnictví tři klíče, musíte si vybrat jedno z vyložených území, nebo si vzít naslepo jedno území z vršku dobíracího balíčku. Proč je to důležité? Všechny lordy, jejichž klíče jste použili při získání nových území, zasunete spodní polovinou pod kartu území na znamení, že jste jejich klíč použili a zároveň proto, aby se ukázalo, že schopnosti, kterými oplývali, již nadále neplatí.
Ani teď nejspíš nebude překvapení, že zajímavé schopnosti lordů s sebou nesou většinou klíč a stávají se tím pádem dočasnými. Dokud nenaverbujete lorda, který vám přinese třetí klíč.
K čemu jsou území? Většinou se jedná o další způsob bodování, který budete moct provést na konci hry. Díky Sargasovým polím například získáte navíc 3 body za každého věrného spojence – pamatujete, kde ho získáte? – z rasy mořských koníků a ještě k tomu všemu dalších několik bodů. Zkrátka a dobře je vhodné nějaké to území získat. A čím dříve tím lépe, neboť se podle bodovacích podmínek můžete rozhodovat, jaký bude váš další postup.
Tímto jsme vyčerpali možnosti, co ve svém kole zahrát. Hráči se se svými tahy střídají až do chvíle, kdy nastane jedna ze dvou možností, které mohou celou hru ukončit. A to buď tak, že některý hráč naverbuje svého sedmého Lorda, nebo když je potřeba po naverbování lorda doplnit Senát do plného počtu a není to kvůli nedostatku karet možné.
Ještě jsem na začátku slíbil vysvětlit, proč je volitelná možnost doplnit lordy do Senátu před začátkem hráčova tahu zajímavá a relevantní věc, nad kterou by měl hráč přemýšlet.
Možná už je vám to jasné, ale pokud ne, vraťte se se mnou k poslední akci – k Verbování lorda. Stane-li se vám, že máte omezený výběr lordů, třeba jen tři, a nejde vám tolik o perly, můžete Senát doplnit. Budete tak mít možnost většího výběru z lordů. Tak jednoduchá ta odpověď byla. Věřte mi, že mít na výběr je důležité.
A ještě jednu věc jsem slíbil zmínit, až budu mluvit o sčítání výsledků – a to bude teď.
Body získáte za území, která ovládáte. Tedy za území a různé bodovací podmínky uvedené na Územích, za Lordy, které jste naverbovali, za žetony monster, které jste získali a pak za nejsilnějšího věrného spojence od každé rasy. Ano za nejsilnější ho spojence od každé rasy.
Pokud si vzpomenete, tak při verbování lorda musíte odhodit veškeré karty spojenců, až na toho s NEJNIŽŠÍ hodnotou. A z těchto věrných spojenců, které během hry nasbíráte, pak vyberete od každé rasy jednoho s NEJVYŠŠÍ hodnotou. Proto je dobré občas utratit nějakou tu perlu, aby se vám podařilo získat spojence s vyšším číslem. Ono se vám to na konci hry vrátí.
Zdá se to být marginálií. Zároveň je potřeba si uvědomit, že ras je pět a nejvyšší hodnota je také pět. Jednoduchou matematickou operací, které jsem schopen dokonce i já, se dozvíme, že tak můžeme získat nemálo bodů. A bodů ve hře, stejně jako perel, mnoho není.
Abyss je jedna z her, ve které se nerovná, že kdo hru ukončí, ten také automaticky vyhrává. Může se stát, že některý jiný hráč bude mít lépe sestavená Území s benefity z nich plynoucími. Možná lepší bodované věrné spojence… Zkrátka a dobře, nepospíchejte s ukončením hry. Raději si to vše dobře spočítejte.
Zmíněná drobnost s bodováním věrných spojenců v pravidlech mi přijde jako jediná lehce matoucí věc, se kterou jsem se při hře potkal. Není to nesprávně přeloženými, nebo špatně poskládanými pravidly. Prostě to tak ve hře je nastavené. Věřím, že i vám to při několikátém opakování hry přejde do krve a bude to už snadné.
Suma sumárum
Hra Abyss je pro mě zástupcem rodinných her s jednoduchými a přístupnými pravidly, zároveň se zajímavými herními rozhodnutími, které od svých hráčů vyžaduje. Lze vymýšlet, kombinovat, plánovat a taktizovat. Sice to nejde dělat příliš dopředu, nicméně to zase hra kompenzuje tím, že hráčské tahy jsou poměrně svižné.
Hra je výborná i ve více hráčích, protože vás bude neustále zajímat, co dělají ostatní. Přílišnou interakcí hra neoplývá, nemluvíme-li o schopnostech naverbovaných lordů, které mohou být lehce nas…štvávací. Znovuhratelnost mi přijde vysoká s ohledem na karty spojenců a kombinaci Lordů a Území, kteří přímo ovlivňují hráčské strategie. TTGames navíc již avizovalo rozšíření hry, takže bude variabilita ještě vyšší.
Jedinou věcí, co mi opravdu chyběla, je příběh, který by mohla hra vyprávět. Atmosféra je díky temnému ladění ilustrací k nějakému tomu příběhu náchylná. Vlastně si o něj přímo říká. Ale není tu. Možná v rozšířeních, možná někde stranou…
Pravidla jsou psaná suchým vysvětlovacím tónem bez toho, že by ukazovaly, co se skrývá pod povrchem, kdo a proč tahá za nitky. Jak zemřel bývalý král… Kdo jsme my, kdož se přicházíme ucházet o trůn… Tolik otázek by mohlo být naťuknuto a tolik fantazie by mohlo být rozvinuto… Z mého pohledu zmlsaného čtenáře deskovek, je tohle jediná opravdu důležitá věc, která hře chybí.
Ale víte co? Ta hra je dobrá i tak. Díky TTGames za tuhle perlu moří a oceánů, kterou nám přineslo. Netrpělivě se těším na další jejich dílo.
Abyss je temnou perlou, kterou by si měl jako plnohodnotnou rodinnou hru pořídit každý, kdo aspiruje na vládce království Hlubin. Nezapomeňte, že vládnout může jen ten, za kým stojí nejvlivnější z vlivných…
Abyss
Vydavatelství: TTGames, Bombyx
Návrh hry: Bruno Cathala & Charles Chevalier
Ilustrace: Xavier Collette
Jazyk: Čeština
Česká verze: D. Pokorný, M. Lutonský, S. Dlapa
Počet hráčů: 2-4
Minimální věk: 14+ (podle vydavatele), 8 – 10+ (dle recenzenta)
Délka hry: 45´ (podle vydavatele), 60´ (dle recenzenta)
Cena: 1349,- Kč