V Park Beyond budete stavět zábavní parky, které odporují fyzikálním zákonům a překonávají i ty nejdivočejší představy toho, co znamená zábava.
Od faktického vzniku žánru simulátoru zábavních parků uteklo už bezmála třicet let. Do archivů a srdcí patří především hry Theme Park a Rollercoaster Tycoon.
V průběhu let se samozřejmě s větším, či menším úspěchem tyto simulátory vrací, ale už několik let se opravdů velká hra z této kategorie neobjevila. To by však rád změnil Park Beyond.
Představte si, že jste takový ten klasický neúspěšný snílek. Máte spousty nápadů, ale odvaha, nebo možná trochu toho štěstíčka, prostě chybí.
Po vstávačce v 10:30 nás čeká úvodní sekvence a tutoriál. Ten odstartuje to, že vyhodíte z okna vlaštovku vytvořenou z jednoho vašeho návrhu. Zcela dle očekávání tento papírový aeroplán trefí prolétající slečnu Blaize Megatronic s jetpackem, nebo něčím podobně divokým. Z holčiny se vyklube pracovnice ve známém a oblíbeném zábavním parku.
Majitel této firmy, Phill Bailey, je človíček podobné nátury jako vy a bude vás společně s dalšími postavami provázet na neuvěřitelné cestě. Cestě, kde budete tvořit zábavní parky, které odporují fyzikálním zákonům a překonávají i ty nejdivočejší představy toho, co znamená zábava.
Mechaniky
Hra nám představuje dva základní módy – kampaň a sandbox. Zkušený matador stavebních simulátorů, který pamatuje ještě Theme Park nebo Rollercoaster Tycoon, může v klidu sáhnout rovnou po sandboxu a užívat si naprostou volnost ve svém tvoření.
Ostatním bych ovšem doporučoval projít si kampaň, která vám společně s tutoriálem, jenž začíná výše zmíněným incidentem, odhalí základy videohry i složitější mechaniky.
Už startovní mise/tutoriál vás navnadí a ukáže vám jednu z deviz hry, kterou je rozmanitost prostředí. První mise nás totiž postaví před úkol zkonstruovat horskou dráhu v zabydlené čtvrti plné bytových domů.
Aby toho nebylo málo, tak je potřeba zakomponovat do „horské“ dráhy taky pořádné zrychlení, přetížení a v neposlední řadě i kanón, který vystřelí soupravu horské dráhy přes střechy domů.
Postupně se seznámíte s celým vedením lunaparku. Od mechaničky, přes finanční ředitelku až po bezpečnostního inspektora, nebo agenta konkurenčního parku. Tyto postavy slouží na několika úrovních buď vám radí, dávají úkoly, nebo přidávají výzvy.
Hra se svým pozitivním přístupem snaží fungovat bez prvoplánového padoucha, ale procházka růžovou zahradou nás rozhodně nečeká. Celkově kampaň zabere klidně i dvacet hodin. Taková doba by měla být tak akorát, aby hráč poznal, zda mu to stačilo, nebo se po hlavě vrhne do otevřeného světa.
Sandboxový mód je totiž esencí toho, co hra přináší – neuvěřitelné množství možností a velká rozmanitost. Už při startu máme na výběr z desítek míst, kde si náš zábavní park snů postavíme. Vybíráme si obtížnost, zda chceme mít nějaké výzvy, nebo si jen užívat stavění. Jestli chceme mít nějaké cíle k dokončení hry, nebo prostě jen do nekonečna stavět a zdokonalovat své lunaparky. Spousty možností a to jsme ještě ani nezačali hrát!
Ve hře samotné máme samozřejmě celou plejádu atrakcí, které vévodí ruská kola a samozřejmě předpřipravené nastavení horských drah. Hlavním lákadlem je pak samozřejmě budování vlastních drah. V tu chvíli se nám otevírají takřka nekonečné možnosti dílů.
Můžeme koleje vyhánět do ohromných výšek a klesat v nesčetných spirálách a sešupech. Pokud vám tradiční horské dráhy nestačí nevadí! Můžete sem přidat skoky, akcelerátory a nebo dokonce děla, která změní fádní jízdu na opravdu unikátní zážitek.
Dráhy také můžete učinit přitažlivějším pro určité věkové skupiny tím, že si pro ně přidáte takzvané hooky. Jde veskrze o perky, k jejichž dosažení musíte splnit nějaké podmínky. Například musí dráha jet většinu času pozadu, překročit rychlost 100 kilometrů v hodině a nebo se naopak nedostat nad čtyři metry výšky, aby se nám návštěvníci doslova nep******.
A to samozřejmě není všechno, protože navíc jsou k dispozici předpřipravená témata, jako je například westernové městečko. To vizuálně upravuje především doprovodné budovy a zařízení, která jsou k provozování parku nezbytná.
Vaši návštěvníci tak budou mít například žízeň, kterou je potřeba uspokojit. S jídlem si budou chtít sednout na lavičku a obal od něj vyhodit do koše (jinak se vám bude všude válet nepořádek a to lidi nemají rádi). Samozřejmě po kafíčku nebo cole je potřeba se dojít vyčůrat a to je taky na vás.
Manažerské možnosti parku jsou stejně bohaté jako vše ostatní. Park musí být atraktivní, takže je potřeba uklízet nepořádek a věnovat se dekoracím. Park musí být zábavný, takže je potřeba najímat umělce, baviče a mít pro každou věkovou skupinu návštěvníků dost atrakcí.
A samozřejmě park musí vydělávat. Musíme najít ceny, které jsou lidé ochotni zaplatit a nepřijít při tom o všechno. Naštěstí právě tato stránka hry je zvládnutá opravdu fajn a máme velké množství ukazatelů a analytických nástrojů k tomu, aby náš park byl ten nejlepší na celém světě.
Ano, Park Beyond je simulátor lunaparku a možná by se chtělo i dodat, klasický simulátor lunaparku. Ale není to tak docela pravda. Je tu totiž ještě jeden klíčový prvek hry, který posouvá Park Beyond opravdu trochu za hranici svých předků a mohl by z Park Beyond udělat největší žánrový zářez od Planet Coaster.
Jde o věc zvanou Imposification, což bychom mohli přeložit zhruba jako “znemožnění”, čili posunutí našich atrakcí za hranice možného.
Krásný příklad je atrakce Kraken, která se postupně z houpačky, která smáčí dětem nohy, změní na ponorkovou jízdu a skončí jako realisticky vypadající kraken pohazující si s ponorkami jako s míčky. Věřte mi, že jde o jednu z těch méně zajímavých imposifikací a použil jsem ji jako příklad jen proto, že je na obalu hry a běžně používaná k propagaci.
Technická stránka hry
Nebyl by to moderní herní svět, kdybychom se při hodnocení technické stránky hry nedostali na nějaká bolavá místečka. Opět to tu není zdaleka perfektní. Během hraní nás může potkat celá řada více či méně závažných bugů. Běžně se setkáme s vizuálními nešvary, kdy si například hra po loadingu nepamatuje, že vaše horská dráha jde tunelem skrze skálu a jde už jen …skrz skálu.
Stává se, že vaši údržbáři odmítají akceptovat, že nějaká vaše atrakce existuje a nechají ji v klidu dojít do stavu, kdy běžně podléhá požáru a zkratům. Vtipné je, že vidíte co dělají, takže místo, aby řešili inferno, které tenčí lidskou populaci, tak se rozhodnou jen tak procházet parkem a chytat lelky.
Někdy se zase neviditelná bariéra rozhodne nepustit návštěvníky do atrakce. Zdaleka nejhorší je ovšem bug, kdy se hra rozhodne padat. S uloženou pozicí jsem v tu chvilku nic nevymyslel a musel misi buď restartovat (pokud šlo o kampaň), nebo začít nový park (pokud jsem měl jen jednu uloženou pozici v sandboxu).
Úzce profilovaný klenot
I přes bugy (na kterých vývojáři stále pracují) je Park Beyond velmi povedený simulátor zábavního parku. Skvělý přehled a velké množství variability a možností dostane mezi špičku a mechaniky imposification ještě o trochu výš.
I přes kvalitu hry jde o všem stále o hru pro velmi úzkou cílovou skupinu. Pokud vás nebaví stavět horské dráhy a simulátory nejsou zrovna váš šálek kávy, tak tady štěstí nehledejte.
Park Beyond
Vývojář: Limbic Entertainment
Vydavatelé: Bandai Namco Games, Namco Bandai Games America Inc., BANDAI NAMCO Entertainment Europe
Platformy: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows