Postavte se do role mocného mága a utkejte se s ostatními mágy o nadvládu a moc v deskové hře Válka Mágů
Většinou jsou mágové takoví badatelé a vědci s nadpřirozenými schopnostmi, kteří jsou cennou komoditou pro ubohé vesničany či měšťany, případně mocní spojenci králů do válek. Ale jen do té doby, než se jich v revíru vyskytne moc.
Místo pomoci vesničanům a získávání darů si začnou brousit zuby na všechny jejich zásoby, aby mohli najímat další monstra a získávat větší magickou moc proti ostatním mágům. Když se jich na písečku objeví hned několik, tak to znamená pro okolní obyvatelstvo zkázu.
Válka se rozroste, a i když všechno začne u nebohých farmářů ze statků, tak se pak vlna přesune na vesnice a nezastaví se ani před městy, než si mágové nevyřídí svoje účty a v kraji nezůstane jeden z nejmocnějších.
Jeden mág nad ostatními
O tomhle je základní premisa nové strategické deskové hry, kterou u nás vydává společnost Dino. V ní se hráči chopí jednoho z pětice mocných a zápolí mezi sebou o nepřeberné množství pokladů.
Nicméně jejich samotná kouzla nestačí, a proto do svých řad verbují vše různá monstra, která přináší další suroviny svojí prací, nebo plundrují obyvatele země o jejich zásoby. Kromě toho se mohou zapojit přímo do souboje s dalším temným mágem.
Hra je určena pro dva až pět hráčů od věku deseti let, ale dokázal bych si představit, že by hru zvládl i o několik let mladší hráč, pokud má již zkušenosti z jiných deskových her. Doba hry se dle výrobce pohybuje okolo třiceti minut.
Zde záleží na počtu hráčů, jelikož do hry na počátku kola zasahuje hod kostkou a ostatní hráči, a i sám házející hráč může za určitých podmínek svoje hody učinit znovu. Při plném počtu hráčů se i tato banalita může dost natáhnout. K tomu se ale vrátím ještě po zasvěcení do toho, jak se tahle deskovka vlastně hraje.
Správný hod je základ úspěchu
Vše začíná výběrem mocného mága a jeho hradu. Ty znázorňují pěkně designované karty. Po stranách mají čísla od jedné do šesti a u každé číslice je znázorněno, jakou produkci na levé straně a bojovou sílu na pravé straně u dané číslice mág poskytuje. Vesměs jsou všechny karty stejně silné, jen mají jinak rozložené produkce.
Jak hráči verbují do svých řad nová monstra, tak je přiřazují na stranu surovin, čímž si přináší další produkci do počátku svého kola, nebo na bojovou stranu. Tím si zvyšují svojí útočnou sílu a díky tomu mohou rabovat okolní vesnice či města, nebo dobývat hrady ostatních hráčů a tím je obírat o jejich poklad.
Jeden herní den probíhá v pěti kolech. V tom prvním se volí aktivní tlupa a zde nastupuje faktor kostky. Hráč, který je v tomto dnu na řadě hodí kostkou a dle daného čísla se všichni hráči řídí a získávají bonusy u jejich karty hradu. To jak v bojové části, tak v té produkční.
Pokud se nějakému hráči nelíbí hozené číslo, tak může zaplatit jeden žeton piva a házející hráč musí svůj hod opakovat. Sám házející hráč může využít žeton kouzla přehození se stejným efektem. Což v pozdější fázi hry, kdy jednotliví hráči mají již dobrých pár soudků nastřádaných, může znamenat pomalu nekonečné házení kostkou.
Pak se přechází na rychlejší část. Každý hráč si vezme suroviny, které na daném čísle produkuje. Což je převážně maso a runy, které se využívají pro verbování dalších monster. Také tam může být symbol mapy, ty slouží k průzkumu. Průzkum je další fáze hry, v níž hráč s nejvyšším počtem map získává kovovou truhlu s pokladem. Pokud se více hráčů sejde na stejném počtu, tak si všichni berou jen dřevěnou.
Poklad je to, co rozhoduje o vítězi. Celkem jsou tři druhy pokladů. Dřevěná, kovová a zlatá truhla. Každý druh má jiné bodové rozpětí a na konci hry hráč s největším počtem bodů na druhé straně truhel vyhrává. Kromě průzkumu se truhly získávají bojem, což je další fáze kola.
Útočit lze na vyložené osady, nebo ostatní hráče. Každá osada má dané číslo obrany a pro jeho zpustošení musí bojová síla být stejná nebo vyšší. To samé platí i pro ostatní hráče, kteří mají kromě základní obrany ještě navíc tu, kterou mu poskytují naverbovaná monstra. U osad je předem daná odměna za jejich vyplenění a tím může být jak truhla s pokladem, tak i další suroviny.
Nejsnazší je hostinec, který je stálý, ale jeho odměna je mizivá. Po fázi útoku přichází na řadu verbování dalších příšer. Zakoupenou příšeru je možné přiřadit na jednu či druhou stranu hradu a jsou rozděleny na dvě úrovně, ty nejsilnější potřebují velké množství masa, ale i runy. Konec hry nastává, když se jednomu z hráčů podaří získat alespoň deset truhel s pokladem.
To nemusí znamenat vítězství, jelikož se následně počítá bodový zisk z truhel a i hráč, který jich má podstatně méně, může vyhrát, díky většímu počtu vzácnějších truhel, ale i díky štěstí. Jak jsem již zmínil každá truhla má jiný bodový rozptyl, takže dvě stejné truhly mohou mít jiný bodový zisk.
Což ve výsledku hře moc neprospívá. Pokud je hráč dobrý, získává truhly neustále a velké množství dřevěných truhel v úvodu hry je pak spíše k neprospěchu. Jediné řešení je raději hromadit suroviny, najímat monstra, ale vyhýbat se zisku pokladů, ale to není účel hry.
V pozdější fázi hry dělá neplechu i velké množství monster, která se přikládají na jednu či druhou stranu hradu hráče. Jelikož se jednotlivé kartičky neustále hýbají a využívá se jen znázornění surovin či mečů, když se karty hnou, tak se hůře udržuje lajna u daného čísla.
Hezký vizuál bez hlubšího obsahu
Na druhou stranu musím velmi pochválit kresby na jednotlivých komponentech. Samotné hrady s mágy jsou velmi rozličné a pěkně zpracované. To samé platí pro verbovaná monstra. Škoda, že jsou většinu hry zakrytá a používají se jen jejich kraje se znázorněním surovin nebo bojové aktivity.
Statky, vesnice a města mají stejný vizuál, ale to je pochopitelné. Žetony surovin jsou také velmi pěkně zpracované a nejedná se jen o obrázky, ale celkový jejich tvar, kdy maso opravdu vypadá jako pořádná flákota na kosti. To samé platí pro soudky s pivem nebo pro runy.
Vzhledem k celku příjemné cenovce je materiál velmi dobře zpracovaný a po grafické stránce pestrý a na pohled pěkný. Pochvala musí zamířit i k insertu. I u dražších her je potřeba si insert dokupovat, nebo ve hře vůbec není, ale zde má vše svoje místečko. Třeba žetony není potřeba ani vysypávat na stůl, ale stačí je odejmout z krabice a hrát rovnou z insertů, které jsou rozděleny do tří fochů.
Válka učňů
Hru bych rozhodně nedoporučil zkušeným harcovníkům, jelikož jakékoliv taktizování trošku ubíjí až příliš možností v přehazování hodu kostkou a velká míra náhody při konečném zúčtování.
Naopak může potěšit nezkušené hráče deskových her a případně mladší hráče. Pravidla jsou velmi snadno pochopitelná a herní mechanismy nenáročné. Za málo peněz je přijatelně muziky.
Válka mágů ničím příliš nenadchne, ale zase nikoho jen tak nudit nebude a může být slušnou branou pro mladé hráče do světa složitějších deskových her.
Válka mágů
Počet hráčů: 2 – 5
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 30 min
Čeština: ano
Vydavatelé: Dino Toys
Autoři: Frédéric Guérard
Cena: 571 Kč – 739 Kč