Tvůrci souls her po deseti letech k životu opět probudili obří mechy, se kterými se bude umírat, osazovat je nejrůznějšími zbraněmi a opět umírat. A takhle stále dokola, než se hráči dostanou na konec.
Přitom se nejedná o další souls hru, ale o frenetickou akci plnou akčního střílení a sestavování vlastního mecha.
Legendární tvůrci souls-like her ze studia From Software se po vydání úspěšného titulu Elden Ring vrátili ke značce Armored Core. Šestý díl bude pro některé hráče bude teprve první zkušeností, jelikož na evropském kontinentu se této značce příliš pozornosti nedostávalo. První díl vyšel totiž před dvaceti šesti lety a některé díly ani nebyly v naších luzích a hájích dostupné, stejně jako v celé Evropě.
Tato herní série byla pro specifické publikum a nebýt úspěchu tohoto studia na poli her jako byl Deamon Souls, Dark Souls, nebo v poslední řadě Elden Ring, tak by to nejspíše zůstalo i nadále. Díky úspěchům zmíněných her a sérií se i oznámení Armored Core VI: Fires of Rubicon neobešlo bez všeobecného zájmu hráčské veřejnosti.
I když tvůrci opakovaně oznamovali, že Armored Core nevychází z her určených pro „sadomasochisty“, tak ani tady se jejich rukopis nezapře. Opakovaně umírat se bude i tady, a to hlavně při soubojích s bossy. Nicméně to není až tak přehnané a hru si mohou užít i hráči, kteří nehodují psychickému sebepoškozování.
Ačkoliv by měl být díky tomu záběr nových hráčů větší, tak zde rozhodně nemůžeme očekávat takový úspěch jako u Elden Ringu. To ovšem neznamená, že by hra byla špatná, nebo výrazně slabší, nicméně se nejedná o tak masivní hru a nenabízí žádný průzkum a objevování skvělého světa. Hra se zaměřuje na čistou hratelnost a ladění svého mecha dle nepřátel, které čekají v dané misi.
Žoldácký mech
V Armored Core VI: Fires of Rubicon hrajete za bezejmenného pilota s kódovým označením 621 a poznávacím znakem Raven, kterého si najímají mezigalaktické korporace soupeřící o nadvládu planety Rubicon 3, bohatou na surovinu Coral. Surovina Coral je novým zdrojem energie a samozřejmě také zbrojního průmyslu.
Asi jako každý silný zdroj energie lze i Coral využít pro výrobu elektrické energie, ale ještě lépe slouží ke zbraním hromadného ničení. Proto na zpustošené planetě Rubicon 3 operuje tolik korporací, i když na ní není sebemenší život. Infrastruktura je na tom hůře než D1 v České republice a zbytky staveb slouží jen k výrobě mechů, zbraní a těžbě Coralu.
Takže na první pohled není o co stát. Přesto tyto společnosti investovali stovky tisíc kreditů na placení žoldáka, aby sabotoval snahy ostatních firem a přinášel milionové ztráty. Je rozhodně příjemnou změnou, že zde hráči nehrají za žádného klaďase, který by se snažil zachránit svět před zlem. Naopak dost často budou hráči poslouchat, že oni jsou ti špatní.
Jinak zde žádný převratný příběh rozhodně nečekejte. Veškeré informace o tom, co se ve světě děje se dostávají k hráčům převážně přes hlasové zprávy, brífinkem před misí a příkazy a informování skrze komunikátor.
Ve hře nepotkáte lidskou tvář, ani neuslyšíte svého hrdinu mluvit. To ovšem neznamená, že by se vývojáři vůbec neobtěžovali s nějakým lórem světa, ten je zpracovaný vcelku pěkně, ale pokud ke hraní potřebujete kvalitní příběh, tak se tomuto titulu vyhněte obloukem.
Stejně jako všechny předešlé hry od studia From Software není alfou a omegou příběh. Co dělá jejich hry tak populární je ryzí hratelnosti a uvěřitelnost. Mechové mají svoji váhu a i přes všemožné zbraně, trysky a vylepšení se zodpovídají fyzikálním zákonům.
Přestože mechové mají rozhodně pár pěkných tun, rozhodně se nejedná o žádná neohrabaná monstra a díky tomu je celá hratelnost dost svižná. Při soubojích s bossy jsem snad u žádné jiné hry tak rychle nedrtil tlačítka po celém ovladači a přitom i přemýšlel o taktice a pozoroval prostředí, jak by se dalo využít. Právě díky tryskám se obří mech nepohybuje jen po svých, které ostatně nemusí využívat skoro vůbec.
Jedná se o takové rychlé levitování nad zemí, což nespotřebovává žádnou energii a do tohoto stavu jsem přepínal téměř okamžitě až mě kolikrát rozčilovalo, že mech svoje trysky vypnul, když se zasekl o nějakou překážku, nebo jsem se na okamžik zastavil.
Vznesení mecha do výšky, případně rychlý úhybný manévr, nebo zapnutí maximální rychlosti vpřed už spotřebovává energii. Dokonce i mech s více nohami se dokáže držet ve vzduchu po dlouhou dobu, a to téměř v jakékoliv výšce.
Celý způsob hraní se odvíjí od postaveného mecha a jeho jednotlivých komponentů. Přitom hra nenutí hráče se striktně rozhodnout, zda bude malým rychlým robotem, který uskočí před každou střelou, či ránou, nebo zda se vrhne do bojiště jako neozbrojený tank s pásy místo nohou a obřími kanóny v rukách. Vše lze nejrůzněji kombinovat a jediný limitér je nosnost a energetická hodnota.
Také trošku finance, jelikož nic není zadarmo a nové vybavení je potřeba kupovat za těžce odpracované peníze. Komponentů je opravdu veliké množství od různých druhů nohou, rukou, trupu, hlavy až pro přídavné systémy jako jsou trysky, řídící jednotka, nebo generátor.
A pak tu jsou zbraně. Na mecha je možné osadit až čtyři zbraně. Dvě do rukou a dvě na ramena. Což evokuje, že ramenní zbraně jsou spíše podpůrnými. Jedná se vesměs o různé raketomety či děla, ale i zde je nabídka velmi pestrá.
Do rukou lze nasadit nejrůznější palné zbraně, laserové, pulsní, výbušné, ale i zbraně na blízko v podobě jakéhosi energetického meče či biče. Ve své garáži budou hráči trávit spoustu času rozhodováním, jakou kombinaci na svého mecha osadit, do čeho zrovna investovat své peníze, nebo body vylepšení.
Svého robota si lze upravit i po vizuální stránce a to každou část zvlášť. Kromě nejrůznějších barviček a vzorů lze přilepit nejrůznější získané emblémy. Z garáže se pak vyráží i na jednotlivé mise, tréninky, nebo do arény.
V tréninkovém režimu si hráči mohou vyzkoušet i několik kombinací, jak se ovládá mech s lehkou výzbrojí, těžkou, nebo třeba s pásem místo nohou a podobně. I tyto výukové sekvence se odemykají postupně, takže není potřeba hrát hned od začátku všechny výukové mise, ale hráči je dostávají postupně, dle odemykání nového vybavení.
V aréně se hráči postaví proti jinému mechu a za jeho poražení získají menší finanční obnos, a body na vylepšení schopností svého mecha. Tím nejhlavnějším jsou pak mise, některé trvají klidně jen 5 až deset minut u jiných strávíte 30 až 60 minut a když se jedná o misi, kde je boss, tak třeba i několik hodin, či dní.
Většina misí se skládá z toho něco zničit, ochránit, někam se dostat a oskenovat, a i když ani náplň misí není bůh ví jaká, tak právě ta surová hratelnost, a to piplání svého mecha dělá z Armored Core VI velmi dobrou hru.
Když je řeč o bossech, tak třeba u prvního bosse, který na mě čekal už v první hodince hry jsem umřel třeba třikrát, druhého jsem zvládl hned na poprvé, ale u třetího se zasekl na více jak hodinu, kdy jsem svého mecha předělával hned několikrát, abych našel tu nejlepší možnou kombinaci proti danému nepříteli.
Naštěstí lze upravovat vybavení i v průběhu mise, a to právě když zemřete, ale jen upravovat, nikoliv nakupovat nové komponenty a zbraně. Ve hře neexistuje žádná ideální kombinace a je jen otázkou co sedne do rukou hráče a co platí na soupeře. I když je tu samozřejmě stále prostor na nějaké vylepšování, jelikož se odemykají lepší a lepší zbraně.
Někdy více paseky nadělá malá laserová pistole, než obří výbušný kanón. Vždy záleží na protivníkovi, někteří se dokáží obdařit energetickým štítem a až po jeho proražení se zasahují mechanické části, jiní zase mají silné plátování a až několik střel je ochromí.
To samé se může stát i vašemu mechovi. Stačí úder něčím, proti čemu je méně chráněn a dostane se do stavu ochromení a pak všechny útoky způsobují dvojnásobné poškození. Dokonce všechny zbraně mají i omezený počet nábojů a ty nelze získat tak snadno, většinou je zásoba na celou misi, kromě těch delších, které nabídnou zásobovací stanici.
Po technické stránce Armored Core VI: Fires of Rubicon nikterak neoslní, ale ani neurazí. Grafická stránka je přijatelná, ale modely různých budov a prostředí působí plasticky, ale přírodní jevy dokáží občas vykouzlit hezkou scenérii. Ozvučení je dobré, ale také si nepamatuji žádný výrazný moment, kdy by mi v uších hrála nějaká melodie, která by mi utkvěla. Jinak jsem nenarazil na žádnou chybu, která by mi negativně zasahovala do hraní.
Armored Core VI: Fires of Rubicon je skvělou hrou ve smyslu hratelnosti a balancování svého robota. Příběh, grafické zpracování, náplň misí, případně i nějaký průzkum světa by mohl být daleko lepší, ale i tak se jedná opět o hru, kterou řada fanoušku bude milovat a řada nenávidět až bude podesáté předělávat svého mecha a po třicáté se snažit porazit bosse.
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Platformy: PlayStation 5, Xbox Series X/S, Microsoft Windows
Žánry: Střílečka, akční adventura
Série: Armored Core
Vývojář: From Software
Vydavatelé: From Software, Bandai Namco Games, Namco Bandai Games America Inc.
Vydavatel v ČR: Cenega