A kolikrát jsi viděl Vetřelce? Jedničku nebo dvojku? Tak zní jedna vtipná narážka z jednoho českého filmu na jistý typ fanouškovství, nerdství a hlavně na jednu filmovou legendu, která zanechala nesmazatelnou stopu v myslích a paměti mnohých z nás.
Vetřelec – děj
Probouzí se tedy hlavní kapitán Dallas (Tom Skerritt), dále zastupující důstojník Ellen Ripleyová (Sigurney Weaver), vědecký důstojník Ash (Ian Holm), navigátorka Lambertová (Veronica Cartwright), výkonný důstojník Kane (John Hurt) a mechanici Parker (Yaphet Kotto) a Brent (Harry Dean Stanton).
Po snídani jde kapitán zjistit rozkazy společnosti. Část lodi se odpojí a jde na přistání na neznámém planetoidu v tomto dílu nepojmenovaném. Pro nás dále známém jako LV 426 nebo Acheron. Během přistání dojde ke zničení části rozvodné sítě, kterou musí mechanici Parker a Brett opravit. Také je sestaven výsadek ve složení kapitán Dallas, Lambertová a Kane a z observatoře na ně dohlíží důstojník Ash.
Výsadek se obratem navrací na lod a na palubě zatím dochází k první z konfrontací mezi Ripleyovou a důstojníkem Ashem. Ripleyová, která má velení, nechce dovolit kontaminaci lodi vstupem výsadku se záhadným parazitem. Dochází k hádce i s velitelem Dallasem, který se domáhá vstupu i se zraněným Kanem. Ash neuposlechne, poruší protokoly a vpustí posádku do lodi.
Výsadková část lodi znovu startuje a na orbitě se spojuje opět v celek. Ash dále zkoumá tvora a po chvíli volá kapitána i posádku ke Kaneovi, který se náhle probudiů a zdá se úplně fit a v pořádku. Akorát řádně vyhladovělý. Celá posádka jde do jídelny, ve které dochází k notoricky známé scéně, ve které se nejdříve Kane dusí, dochází k zápasu se členy posádky, která je svědkem zrodu nového vetřelce, který projde hrudníkem výkonného důstojníka a pak zmizí v útrobách přepravní lodi. To je druhý vývojový stupeň – tzv. chestbuster.
Tato scéna se točila čtyřmi různými kamerami najednou a jela se na první dobrou. Výkřiky Lambertové i ostatních jsou skutečné, neboť herci nevěděli odkud vetřelec vyskočí a ani o tom, že budou skutečně postříkáni zvířecí krví a vnitřnostmi. Představitel Parkera po tomto natáčení odjel, zavřel se doma a dva dny nevycházel a s nikým nemluvil. Jaký zážitek v něm toto natáčení asi zanechalo.
Z lovců se ale stává lovná zvěř. Vetřelec je zde již ve svém třetím vývojovém stadium dospělce. Nejdříve zabije Bretta. Při honičce ve větrací šachtě i kapitána Dallase. Tímto se dostává k velení Ripleyová a po zbytek filmu již drží otěže pevně v ruce.
Získá přístup k MU-TH-ER, Matce – lodnímu počítači, dozví se o rozkazu číslo 937. Je určen pro důstojníka Ashe a určuje, že společnost Weyland Yutani chce získat za všech okolností vzorek tvora i za cenu obětování posádky. V tom se Ash objeví vedle Ripleyové a rozhoří se mezi nimi druhý konflikt, kdy se Ash pokusí Ripleyovou zabít. Na poslední chvíli přibíhá Parker a při souboji udeří Ashe do hlavy a ten v agónii upadá na zem. Z Ashe se totiž překvapivě vyklube android – robot s lidskou podobou.
Zbytek posádky se rozhodne Nostromo obětovat, odpojit chlazení reaktorů a zmizet v záchranném modulu. Bohužel vetřelec ještě stačí zlikvidovat Parkera i Lambertovou. A nakonec tak zůstává ve finálním boji s vetřelcem jen Ellen Ripleyová…
Vetřelec – film
Vzpomeňme třeba Kubrickovu 2001: Vesmírnou odyseu, kde posledních 10 minut je vizuálně tak trochu z jiné dimenze. Ve Vetřelci je kladen velký důraz na vytvoření ponuré atmosféry, tmavých zákoutí a strachu, a to pomocí dlouhých scén bez herců. Však také teaser trailer k tomuto filmu má podtitul: Ve vesmíru nikdo nemůže slyšet váš křik.
Vesmírné lodě se natáčely pomocí modelů v různých měřítcích a model Nostromo byl zhotoven z dřeva a plastu, vše podle návrhu a storyboardu R. Scotta a Roba Cobba. Původně mělo být Nostromo žluté, ale Brian Johnson si během natáčení odskočil a spolupracoval na vizuálních efektech pro film Star Wars: Impérium vrací úder. Scott však při návratu nařídil, že má být Nostromo šedé a tak se již natočený materiál znovu přetáčel.
Chodby a interiér lodi v měřítku 1:1 pak byly vytvořeny z trupů různých vyřazených letadel a strojů ze šrotovišť. Bohužel při realizaci se zapomnělo na filmový štáb a prostor pro něj, a tak se toto nedopatření prolíná do celého filmu a vytváří ještě větší pocit ponurosti a stísněnosti.
Vetřelec – postava
Vetřelec jako facehugger byl stvořen z mořských zvířat, plodů moře a jeho ocas pak ze střívka ovcí.
Tvůrci také ve scéně s Ashem trochu gastronomicky experimentovali, jeho bílá krev byla směs mléka a bílého jogurtu. A ve scéně, kdy Ripleyová androida znovu zapojí, aby ho vyslechla, tak je použita figurína spolu s vlákny, které jsou z těstovin a nafouklých balónků.
Tento mix nápadů a kreativity také nakonec ocenili i akademici, Vetřelec totiž byl nominován na cenu Oscara v kategorii Vizuální efekty a tu také v roce 1980 vyhrál. A nejen tuto cenu, ale třeba i cenu Saturn za nejlepší sci-fi film roku 1979, cenu Hugo 1980 za nejlepší hrané představení a za nejlepší režii.
Hudbu zkomponoval Jerry Goldsmith a bez této části filmu by nebyl Vetřelec takovým fenoménem, jakým se stal. Stačí se jen zaposlouchat do tahů smyčců a zvuků flétny, a hned člověku naskočí husí kůže. Také proto si hudba k Vetřelci vysloužila nominaci na Zlatý glóbus za nejlepší filmovou hudbu. Nahrál jí britský National Philharmonic Orchestra pod taktovkou Lionela Newmana.
A co na závěr?
Ale ona atmosféra strachu z tvora, který by byl v potravinovém žebříčku vysoko nad lidmi nebo i fakt, že onen parazit ke svému vývoji potřebuje člověka, dává celému dílu punc jedinečnosti a obrovskou atmosféru strachu.
V roce 2003 byl na DVD vydán ješte tzv. režisérský sestřih, kdy je film o jednu minutu kratší, ale obsahuje až pět minut odlišných od původního filmu uvedeného v kinech. Třeba scénu u marodky, kdy Lambertová vrazí facku Ripleyové. A novou celou scénu, kdy Ripleyová při cestě do záchranného modulu nalezne kapitána Dallase a Bretta zabalené v kokonu a kapitán jí prosí, aby ho zabila.
Na úspěch Vetřelce pak navazuje několik dalších filmů, komiksů i počítačových her. A jako poctu k jeho čtyřicetiletému výročí bylo natočeno šest krátkých filmů, které je možné shlédnout na youtube nebo na IGN… Ty vřele doporučuji. A pak se zeptám – Kolikrát jsi viděl Vetřelce?
Alien
Horor / Sci-Fi
USA / Velká Británie, 1979, 117 min (Director’s cut: 116 min)
Režie: Ridley Scott
Scénář: Dan O’Bannon
Kamera: Derek Vanlint
Hudba: Jerry Goldsmith
Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen Horton