Opět nám poklidný život překazí neznámá infekce a naším hlavním úkolem bude zůstat na živu, přitom se snažit udržet na živu i blízké osoby. I když je to hodně ohraná písnička, tak nás to stále neskutečně baví a troufám si říct, že ještě dlouho bude. Takže nahodit kuši, vyčistit zbraně, natankovat motorku a vzhůru do objevování amerického Oregana s nejnovější exkluzivitou pro Playstation 4.
Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše, všechny zajímá jak je to s nejnovějším přírůstkem k těmto parádním hrám a tím je Days Gone. O téhle hře slyšel snad každý fanoušek videoherního průmyslu, přeci jen má tato hra vysoká očekávání hlavně i kvůli úspěchům Sony z posledních dob. Hned na úvod řeknu, že Days Gone je opravdu skvělý, není sice dokonalý, ale majitelé PS4 se budou velice bavit a rozhodně je nečeká žádné zklamání.
Vítejte v Oregonu
O Days Gone se již hodně namluvilo a i hodně prozradilo, takže většina z vás určitě ví, že hlavním hrdinou je drsný motorkář ve stylu Daryla ze známého seriálu The Walking Dead. Zde se náš protagonista jmenuje Deacon St. John a kromě spolujezdce v sedle Bozzera je jeho nejlepším parťákem jeho vymazlená motorka. Právě motorka je totiž jediný dopravní prostředek, který v zemi po nákaze všichni využívají, jelikož projede i zatarasenými cestami či skrze zničenou přírodu.
Cíl obou zmíněných je jednoduchý, získat dostatek táborových kreditů, za ně nakoupit vybavení a zásoby pro cestu na sever. Na severu o nich nebude nikdo nic vědět a je to jediná příležitost jak začít nový život, bez stínů z minulosti. Jenže vše se trochu zkomplikuje… Ale více z příběhu již prozrazovat nechci. Příběh rozhodně neurazí, nebudete žádný hrdina, co zachraňuje planetu, nýbrž tulák, co se snaží pomoci, ale v jádru jste hodný kluk a vrahy v lásce zrovna nemáte, proto jste se dali na dráhu lovce odměn.
Hordy freakerů a boj o zásoby
Nebezpečí od freakerů se dočkáte především v noci, jelikož opouští své jeskyně, hnízda a vydávají se na lov. Přes den na vás číhají i jiná nebezpečí a to od dalších námezdních tuláků cestujících po zemi nebo banditů, jejichž úkryty jsou stejně časté jako hnízda freakerů. Banditi dokonce vytváří pasti v podobě lan přes silnici, závěsných ok v lesích a odstřelovacích pozic. Při chycení do připravených pasti se na Deacona sesype tahle sebranka, ba ho dokonce i zajme. Proto je dobré útoky na banditská útočiště provádět v noci a nepřátelská hnízda vypalovat zase přes den.
Nyní k benzínu, jelikož se spousty hráčů bojí, že shánění paliva bude otročina, ale vývojářům se podařilo nasadit laťku velice příjemně, kdy můžeme říct, že se jedná spíše o kosmetickou povinnost. Popravdě se mi stalo po celou dobu hraní pouze dvakrát, že mi došlo palivo a svoji motorku jsem musel chvilku táhnout. Benzínky, či kanystry s benzínem, se vyskytují velice často a v každém táboře můžete svůj stroj dotankovat a opravit za drobný peníz.
Co se týče hledání zásob, tak opět nebudete trávit hodiny nudným hledáním a sběrem, vše je intuitivní a potřebných zásob je všude dostatek, snad kromě munice. Hlavně na začátku hry jsem pociťoval neustálý nedostatek nábojů z důvodů slabých, méně účinných zbraní, ale díky tomu jsem více využíval stealth systém a zbraně nablízko.
Neudržovaná zbraň se časem zničí, pak nezbývá nic jiného než si nalézt jinou a znovu ji upravit. V situaci, kdy se poblíž nenachází nic lepšího, než rozvrzaná židle se musíte spolehnout pouze na svůj nůž, ale s tím musíte nepřítele hodněkrát zasáhnout, aby došlo k jeho poražení, avšak na tiché zabíjení slouží dobře.
Další nalezený materiál, jako sterilizátor, hadr, petrolej a láhve od piva slouží k výrobě obvazů nebo Molotovových koktejlů. Časem budete také sbírat střelný prach, plechovky, trubky k výrobě dalších výbušnin. Je toho požehnaně, ale nové předměty se postupně objevují a odemykají, díky tomu nemáte pocit, že by toho v jednu chvíli bylo hodně. A tak je to i s mapou, dalšími tábory a novými zbraněmi či předměty na motorku. Pak nabýváte dojmu, že se možná bude blížit konec hry a ono ejhle. Mapa se rozšíří, objeví se nový tábor a tím nové vybavení, nepřátelé a úkoly.
Tábory, vybavení, dovednostní body
V útoku z blízka zvyšujete svoji sílu a výdrž při kontaktním boji, také se naučíte opravovat chladné zbraně, prodlužovat komba a spousty dalšího. U útoku na dálku zase zlepšujete práci s kuší, odemknete soustředění při střelbě, kdy na krátký čas dokážete zpomalit tok času a lépe tak mířit, jelikož střelba a míření se zde snaží být více realistické a zaměřovací kruh se při pohybu roztahuje a časem zase zužuje. Poslední dovednost přežití zase umožňuje rozšíření inventáře, zlepšení tichého pohybu nebo lepší soustředěný zrak, při kterém můžete vidět třeba po vylepšení nepřátele přes překážky, ale také slouží ke stopování.
Dále svého hrdinu můžete dělat silnějšího za pomocí injekcí z Nero základen, což jsou stanoviště postavené organizací s názvem Nero, ta měla za úkol dostat civilisty z těchto míst do bezpečí a dále se zabývala zkoumáním nákazy. Abyste se k těmto injekcím dostali, musíte se vždy dostat do uzavřeného stanoviště a to tak, že většinou vystopujete ztracenou pojistku, naléznete kanystr s benzínem, ten pak nalijete do generátoru, zničíte rozhlasy, jež se spustí při zapnutí generátoru, a přitahují nechtěnou pozornost a pak si vyberete na co injekci použijete.
Každá oblast spadá pod nějaký tábor přeživších, jeden z nich se nachází v lesích a spoléhá se na lov a rybolov, druhý v nehostinné pusté oblasti, kde sází na zbraně, nucené práce a pěstování plodin, více k zachování překvapení prozrazovat nebudu. Za plnění úkolů, ať povinných příběhových, nebo výše zmíněných vedlejších získáváte jak táborové kredity, tak jejich důvěru.
Z každého zabitého freakera získáváte trofeje, které v táboře můžete prodat a opět získat důvěru a kredity navíc, opět je ve vzduchu otázka do jakého tábora půjdete svoje trofeje prodat. To samé platí u získaných plodin a masa ze zvěře. Všude narážíte na bylinky, různé bobule, jenž můžete sbírat a tak si trochu přilepšit, nebo si zajít ulovit nějakého vlka či medvěda a získat další drobné.
Motorky se nevzdám a budu jezdit do konce svého věku
Dále jsem nezmínil hezky zvládnuté střídání dne a noci, proměny počasí jako je snežení, které dokáže napadat i na oblast, kde předtím žádný sníh nebyl a zase po nějakém čase roztát. I déšť dokáže z prašné cesty udělat bahnitou břečku. Ta sice ovládání motorky příliš neovlivňuje, ale jedná se o hezký detail.
Ale musím dodat, proč hře nemohu udělit maximální hodnocení, a těch důvodů je hned několik. Jeden z nich je technická stránka hry, ano hru jsem měl k dispozici ještě před vydáním a druhý den psaní recenze zrovna vyšel patch s velikostí necelých 22 GB, takže se toho nejspíše ještě před vydáním hodně opraví.
Days Gone
Vývojář: SIE Bend Studio
Engine: Unreal Engine
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Návrhář: Eric Jensen
Platforma: PlayStation 4