Na konferenci E3 v roce 2017 byl oznámen herní titul Plague Tale: Innocence, který zaujal originalitou, zajímavým vizuálem a ambiciozním stealth gameplayem. Na první pohled jde přesně o ten typ hry, který buď oslní a nebo to bude totální propadák. Během následujících dvou let nebyl vytvářen kolem Plague Tale: Innocence žádný velký humbuk a nyní hra celkem potichu vstoupila na trh a je na čase vynést ortel! Bude to sláva nebo nekonečné hlubiny zapomnění?
Z rodiné idylky do pekla během okamžiku
Celá úvodní sekvence má ovšem poněkud ponurý podtón a temné očekávání se rychle vyplní při nehodě, která se během honu stane, a která si vyžádá za oběť život jejího věrného psa (tady už citlivější povahy uroní slzu i dostanou první pořádný nápor na nervy). A vzhledem k tomu, že ta nehoda není na první pohled úplně přirozená, bude všem jasné, že začíná jít do tuhého a lepší už to nebude.
První obětí inkvizitorů je otec obou dětí, který padne před očima mladé Amicii a pak se situace zvrhne peklo, kdy inkvizice a vojáci pátrají po dětech, a během toho se oddávají nezřízenému vyvražďování dvora rodu de Rune. Je na vás, abyste se z této situace dostali a zachránili nejen sebe, ale také maličkého bratříčka. A cesta to nebude snadná.
Na každém kroku po vás pak pase samozřejmě inkvizice, kterou vede vrchní inkvizitor Vitalis, starý nemocný a mocí posedlý muž. Jeho pravou rukou a velitelem vojáků, který se vás snaží neúnavně dopadnout, je Nicholas. Rytíř zakutý ve své zbroji s tváří schovanou za hledím helmy je velmi děsivým a ikonickým nepřítelem. To ovšem zdaleka není jediné nebezpečí, které na vás číhá.
Proč po nás inkvizice jde? Proč je Hugo tak důležitý? Proč se krysy nechovají normálně? Tyto a spousty dalších otázek si musíme ve hře zodpovědět a samozřejmě během toho přežít.
Potichu a nelítostně
V plížení nám naštěstí pomáhá velké množství věcí. První z nich je alchymie. Amicia se v průběhu hry naučí používat a především vyrábět několik velmi užitečných vychytávek, které pomůžou nejen v odlákání vojáků, ale také ke zbavení se smrtící krysí škodné.
Plague Tale: innocence ovšem není hra, kde by se vyloženě nebojovalo, dokonce si troufám tvrdit, že většina úrovní a situací se dá vyřešit i násilnou cestou, protože s prakem to opravdu umíte. Ve výsledku stačí jedna dobře mířená rána kamenem do hlavy a nepřátelský voják má vystaráno. Proti této strategii ovšem hovoří hned několik faktorů.
Za třetí související problém, jdete proti armádě a to znamená, že někteří z nepřátel mají helmy, štíty a nebo dokonce plátové zbroje, a tak do nich můžete střely z praku metat třeba do aleluja a nic z toho nebude. A za čtvrté to hlavní, jakmile vás někdo trefí, dožene atp., tak je konec. Žádné zranění nebo dvě rány, ale jednou a dost.
A na tom pocitu se během hraní nic nezmění, jen se v některých pasážích přidá mírná frustrace, když danou scénu uvidíte již po několikáté za sebou, protože se vám podařilo nějakou maličkost přehlédnout nebo vám o vteřinku nevyšel váš brilantní plán.
Kdybych měl gameplay Plague Tale: Innocence k nějaké hře přirovnat, rozhodně bych sáhl po skvělém titulu Last of Us. Obě hry jsou totiž hnané kupředu především příběhem, atmosférou a emocemi, a ty na mě v tomto případě fungovaly perfektně. Podobné je to i v případě lineárnosti, která zde určitě není na škodu. Hra nám nenabízí otevřený svět, ale jasně načrtnuté levely, kde se dá bloudit jen tak, aby nám to dokreslilo situaci ztracených dětí v příliš velkém a nemocném světě.
V kapitolách je pak vždy několik zásadních situací, které už lineárnost postrádají, a jak již bylo zmíněno výše, je zcela na vás jak se je pokusíte vyřešit. Výborné pak je, že tyto situace nabízí i slepé uličky, které když zvolíte, čeká vás bolestivá smrt a vašeho bratra Huga osud mnohem horší.
Atmosféra jako nosný pilíř
Melancholická a tíživá hudba jasně dává najevo v jakém postavení se nacházíte. I přes smutek a melancholii, kterou je hudba prodchnuta, jí nechybí obrovská intenzita, která vám bude nervy napínat až k prasknutí a perfektně vám pomůže vžít se do rolí hlavních hrdinů a prožívat s nimi každý moment.
S temným vizuálem skvěle pracuje jeden ze prvků hry a to sběr květin. Malý Hugo si vede herbář a pokud objevíte květinu, řekne vám o ní něco málo informací a vetkne ji Amicii do vlasů. Tyto momenty jsou jako světlo naděje ve všudypřítomné temnotě a zoufalství.
Překvapení roku
Je to tak. Zatímco pohledy většiny hráčů se upírají na přehypované tituly, tak se studiu Asobo podařilo vyvinout a vydat klenot, který by mohl snadno uniknout vaší pozornosti, a to by byla obrovská škoda. Plague Tale: Innocence je určitě letos zatím nejlepší hra, kterou se bude jen těžko překonávat.
Plague Tale: Innocence
Vydavatel: Asobo Studio/ Focus Home Iteractive
Cena: 1299 Kč
Platformy: PS4,XboxONE
Věk: 18+
Herní Doba: 10 – 15 hodin