Díky seriálové adaptaci Netflixu se do povědomí široké masy diváků dostal skvělý komiks Umbrella Academy. Příběh o skupině podivných superhrdinů vymyslel a napsal zpěvák kapely My Chemical Romance Gerard Way a jeho představám dal originální vizuální podobu brazilský ilustrátor Gabriel Bá.
Čeští čtenáři mohou být spokojení, protože Apokalyptickou Suitu i Dallas vydalo nakladatelství Crew už v roce 2018, kdy o seriálu nebylo ani potuchy. Ze strany Crwe to pravděpodobně nebyla nějaká předtucha, protože Umbrella Academy je kvalitní a velmi originální komiks, právem oceněný prestižní Eisnerovou cenou.
Má to však háček. Čtenáře komiksů, kteří si pustí seriál, i diváky, kteří otevřou komiks, čeká upřímný šok. Obě díla jsou si na hony vzdálená a zároveň neskutečně blízká. Těch rozdílů a zároveň podobností je tolik, že to způsobuje tik v oku a přímo svádí k porovnávání.
Má cenu koukat na seriál, když jsem četl komiks?
Má smysl číst komiks po zhlédnutí seriálu?
V obou případech to smysl má. Jen bych to nedělal současně, protože z těch markantních rozdílů vám bude lehce cukat nejen oko, ale možná i celá ruka.
Podivno se snoubí s realitou
„Došlo k tomu ve stejném roce, kdy ‚Rváč Tom‘ Gurney knokautoval vesmírnou oliheň z Rigelu 9. Stalo se to ve 21:38, kdy ji zasadil atomový úder letícím loktem. V tom samém okamžiku, bez varování a naprostou shodou okolností, přišlo na svět třiačtyřicet mimořádných dětí, které se narodily převážně svobodným matkám nevykazujícím do té doby žádné známky těhotenství a žijícím ve zdánlivě náhodných místech po celém světě.“
Všimněte si, jak jednoduše, takřka stroze, a přesto efektivně, staví scénárista Gerard Way mantinely, kde, kdy a v jakém stylu se ponese jeho dílo. V mnoha ohledech připomíná Umbrella Academy příběhy s Hellboyem či ještě více sérii Ú.P.V.O.
Sedm nečekaně narozených dětí získá do adopce milionář a vynálezce Reginald Hargreeves, který z dětí začne vychovávat tým superhrdinů, jehož prostřednictvím bojuje se zločinem či takovými hrozbami, které obyčejní lidé nedokáží vyřešit. Třeba oživlou Eiffelovou věží. Tady bychom si mohli říci: „Nuda, to už jsme tu měli kolikrát.“
Pravda pravdoucí, proto Way přidává další prvek – časové roviny. Příběh se odehrává v několika etapách života členů rodiny. Pro zjednodušení řekněme v „přítomnosti“ a v době, kdy tým Umbrella Academy byl ještě v dětských letech. Jednotlivé časové linie se prolínají, vysvětlují a doplňují tak, že ani jedna stránka v komiksu není zbytečná.
Ani panel navíc
Scénárista ve velké míře používá zkratku, informace zhušťuje na samotnou únosnost a silný koncentrát pere do čtenářů pod tlakem. Při četbě se nelze spoléhat jen na text, ale také na jednoduchou, takovou „komiksovou“ kresbu Gabriela Bá, který na kulisách panelů doplňuje informace a obaluje je do dárkového balení.
První stránka pod obálkou navíc obsahuje vždy jinak prezentované doplňující informace, které se příběhu samotného netýkají, ale rozšiřují čtenářovo povědomí o hrdinech.
Strohost příběhu je velice efektivní, takže se v ní nelze zamotat. Way se fakticky s ničím nemaže a příběh žene kupředu fakt neskutečnou rychlost. Co stránka, to výrazný posun vstříc závěrečné pointě. Žádné vykecávání se tu nekoná. Úderný monolog střídá rychlá akce, intermezza z minulosti žhaví čtenářovu zvědavost, protože se v nich něco vysvětlí či naznačí nebo odpoví na otázku z předchozích stránek.
Festival podivínů
Když byly děti malé, jejich adoptivní otec jim říkal čísly, když se dětem rozvinuly jejich schopnosti, začal jim říkat přezdívkami, které jejich umění charakterizují – Kraken, Fáma a tak dále. A pak tu jsou ještě jejich „občanská“ jména.
Pokud jde o schopnosti, to je přímo festival autorské imaginace, ze které vůbec není patrná snaha parodovat klasické superhrdiny, či se vůči nim nějak vymezovat.
Umbrella Academy jako taková se postupně rozpadla a to dalece před tím, než začíná příběh komiksu. Její členové se musejí dát zase rychle dohromady, protože světu nehrozí nic menšího, než totální zkáza. A to se opakuje jak v prvním, tak ve druhém díle.
Hudba k tanci a konci světa
Když to shrneme, tak Umbrela Academy: Apokalyptická Suita je skvělý komiks, který by milovníci „podivných“ týmovek rozhodně neměli minout. Je to jistá povinnosti hlavně pro ty, kterým se líbil úderný a strohý styl Mika Mignoly. Ostatně, strohost a efektivita je patrná i v kresbě. Zklamaní rozhodně nebudete. Jako zábavná akční jízda čtenáře zcela jistě pobaví.
Směřujeme do Dallasu
Sebelítostné drama se vcelku nenápadně, ale neodvratně promění do neuvěřitelně bizarního kaleidoskopu, jehož hlavní podstatu tvoří cestování časem. Do role hlavního záporáka totiž vstoupila společnost, která zajišťuje hladké plynutí proudu času. A to tak, že jakékoliv anomálie objeví a pošle za nimi časem a prostorem nějakého likvidátora, aby je no… zlikvidoval. Jedním časoprostorovým mordýřem totiž byl i člen Umbrella Academy, který se na to však vykašlal, a nyní musí čelit následkům. A jiným časoprostorovým zabijákům.
Příběhy, které si zahrávají s časem a kauzalitou, stojí vždy na velmi tenké hraně. Stačí to malinko přehnat a z děje se stane pitomá slátanina. Scénárista Way si je toho vědom, proto jen tak klouže po povrchu časoprostorových skoků, nepouští se do žádného složitého vysvětlování a striktně se drží lineárního chápání proudu času. Díky tomu je i druhý díl velmi zábavným a příjemným čtením.
Pokud se čtenáři líbil první díl, druhý zhltne jako zákusek. Na obou knihách je vidět, že je autoři tvořili ve stejné časové období, jen je rozdělili na šest a šest komiksů.
Jako diváci se dozvíme další podrobnosti z minulosti jednotlivých členů Umbrella Academy, Way a Gá nám představí ultimátní dvojku divnozabijáků jménem Hazel a Cha-Cha a užijeme si i pár okamžiků z Vietnamu. Je pravda, že jednička byla o malinko lepší než dvojka. Ale jen o fous.
Série komiksů Umbrella Academy právem získala prestižní Eisnerovu cenu – originální svět, skvělý grafický styl, řemeslně výborně zvládnuté vyprávění, kde se doplňuje několik časových rovin a především líbivé a zajímavé postavy. To vše tvoří dílo, které si zaslouží pozornost.
Umbrella Academy 1: Apokalyptická Suita / Umbrella Academy 2: Dallas
Scénář: Gerard Way
Kresba: Gabriel Bá
Vydal: Nakladatelství Crew, 2018
Počet stran: 184
Cena: 569,-