Říká se, že člověk by se měl pro to, aby žil hezky, obklopovat hezkými věcmi. Pohádky Tomma Moora patří k tomu nejhezčímu, co jsem kdy viděl na plátně či obrazovce. Proto říkám: “Obklopte vaše děti hezkými příběhy, obklopte je animovanými pohádkami Tomma Moora. Chtěl jsem jít ještě dál a napsat něco ve smyslu, že kdo nepouští dětem pohádky Tomma Moora ohrožuje jejich mravní výchovu, ale to bych už chtěl asi moc.
Tomm Moore přináší dětem, a nejen jim, klasickou 2D kreslenou animaci, kterou přibližuje irské mýty a legendy z dávných dob, spolupodílel se na některých dílech přibližující ožehavé téma blízkého východu, ale jeho dílo nekončí, proto tenhle výčet neuzavírejme.
Trivia
Oficiální jméno zní Thomas Moore (*1977). Jako klučina, který vyrůstal v ospalém irském městečku Kilkenny, byl prostě Tommym, a stejně jako existuje Tomm Cok (komiksový kreslíř), Robb Pratt (animátor) nebo Robb Stark, je i Tomm Moore. Berme to tak, že jsou lidé se zálibou v dvojhláskách.
Dost však laciného trefování se do jména. Tomm Moore je jednoduše chlapík, kterému se splnil dětský sen. Jako puberťák byl takový ten zesměšňovaný geek se zálibou v komiksových superhrdinech. Prý z toho však rychle vyrostl a ponořil se do nezávislého komiksu a konečně, a to je naše štěstí, již jako mlaďounký začal i tvořit a následně v Dublinu vystudoval klasickou animaci.
Dále je jeho příběh mile banální. Potkávat lidi, tvořit, založit pelech pro animátory, po kterém začali klienti chtít, aby se etabloval ve společnost, kam půjde srozumitelně fakturovat. A tak vznikl v roce 1999, ihned po studiích, Cartoon Saloon, irská značka, pod kterou vznikají animované příběhy, které protáhnou divákovo estetické cítění z letargie.
Mimo animované filmy Moore ilustroval komiksy o svatém Patrikovi Otrok (An Sclábhaí 2001) a Posel (An Teachtaire 2003). Jako inspirační zdroj pro své animace uvádí často Miyazakiho (Studio Ghibli – Můj soused Totoro, Cesta do fantazie a další) nebo Genndy Tartakovskyho (Hotely Transylvánia).
Cartoon Saloon
Jako mnohé umění, i tohle bylo v začátcích placeno ze složenek za reklamu. Internetové animace, flash bannery a podobné kšefty přispěly k tomu, že první výročí založení studia sice bylo slaveno toasty s fazolemi, ale v roce 2005 se již mohlo mimo reklamních zakázek začít rodit něco velkého a nádherného: Secret of Kells.
Nominace na Oscara je v Cartoon Saloon, které stále sídlí v onom ospalém irském městečku Kilkeny, oblíbenou disciplínou. Na proměněnou zlatou sošku však ještě tvůrci čekají.
Navzdory tomu, jak kolektivní díla to jsou, zejména v případě Secret of Kells, můžeme napočítat v titulcích jméno Tomm Moore několikrát, byť sám říká, že ten, kdo je v titulcích více než dvakrát, je ostatními v týmu považován za “asshole” protože strká prsty do všeho, ale vzdát se toho do budoucna nemíní.
Brendan a tajemství Kellsu (Secret of Kells — 2009)
Brendan je, jak jinak, malý kluk. Žije v klášteře a chce být iluminátorem a ještě lépe, iluminátorem velké legendární knihy, knihy z Iony, o které si bratři z kláštera vyprávějí s očima navrch hlavy.
Téměř všechno, co si nechávají davy tetovat jako keltské, keltská symbolika, kroje a ornamenty, je inspirováno Knihou z Kellsu, což jsou iluminovaná evangelia, biblické rodokmeny a nějaké další texty, které vznikaly v Ioně, dokončeny byly pravděpodobně v 9. století v klášteře Kells. Jenže není snadné věnovat se iluminacím v dobách, kdy seveřané prahnoucí po zlatě berou Irsko útokem. Opat kláštera, Brendanův strýc (v originále namluvil Brendan Gleeson), investuje raději do zdi, která má klášter chránit. Neoblomí ho ani zjevná Brendanova chuť se iluminacím věnovat, ani příjezd slovutného malíře knih Aidena.
Z příběhu tvorby knihy se tak stává dobrodružství. Jednak, jak jej utajit před strýcem a uchránit před seveřany a jednak dobrodružství kořeněné výpravami do hlubokého lesa, kde žije tajemná Aisling s bílými vlasy. A tak se propojuje svět křesťanství a pohanský svět víry v lesní duchy a Croma Cruaha a sílu přírody.
Obvyklé hodnocení tohoto filmu je “půvabné”, pod to se nezbývá než podepsat, protože ruční animace je skutečně něžná, v barvách vystihujících náladu aktuálního děje, rámovaná do nápaditých geometrických kompozic, kde oblé je dobré a před hranatým je dobře se mít na pozoru, každý okamžik filmu je prokládaný rafinovanou symbolikou a keltskými vzory. V závěru animace graduje oživlými motivy z Knihy.
Tradiční keltská ambientní hudba prokládaná staroanglickými chorály tvoří hudební podkres rovněž modelující náladu filmu. Samostatnou kapitolou a vrcholem jsou Asilinginy písně a magická ukolébavka Pangur Bana v angličtině a staroirštině, která bere za srdce.
Jenom poznámka, písničky v originále jsou o několik řádů vyšším zážitkem než přezpívané do češtiny, kdy se mi bohužel nepodařilo identifikovat českou interpretku. V originále je pod hudbou podepsaný známý francouzský autor filmové hudby Bruno Coulais
Píseň moře (Song of the Sea–2015)
Upřímně, kdyby Píseň moře byla hraný film, byla by to poměrně ponurá podívaná. Reálná osmdesátá léta, osamělý maják, kde vdovec (opět Brendan Gleeson) vychovává své dvě malé děti, desetiletého Bena a o čtyři roky mladší Saoirse (pro jednoduchost jí říkejme: Sírša).
Scény typu: šestiletá Sírša se se v noci potápí s tuleni v mámině kožichu nebo děti vystoupí takřka za jízdy z autobusu u nějaké nanicovaté pastviny, scénu s plivancem, či to, jak se holčička vrátí po dlouhé cestě s temnými kruhy pod očima prošedivělými vlasy na maják, opravdu nepotřebujete vidět hrané. Animace jim však dodává tolik půvabu, že to zcela mění žánr a vyznění. Maminka dětí zmizela za tajemných okolností v noc Síršina narození a všichni se s tím musejí nějak srovnat.
Píseň moře je magická možná o chlup více, než byly příhody Brendanovy a současně je i o trošku více lidská, možná je to tím, že je zasazena do nedávné doby.
Děti při sledování žasnou nad tím, jak ožívá kouzelný svět a rodiče k tomu mohou žasnout nad tím, jak je vykreslen svět dětí, od takových detailů, jako je Benův vypadlý zub, způsob, jak spolu děti v této konstelaci starší brácha a mladší nemluvící sestra jednají, nebo jak Sírša všechno zvládá říct očima a výrazem v tváři. Je to prostě animovaná rozkoš.
Velké finále, kdy zkamenělé mýtické postavy a celý irský panteon ožívá a děti i dospělí se s úlevou zbavují tajemství či traumat, počínaje samotnou Síršou, konče babičkou, a vezme se to šmahem přes celý mytologický sbor s obrem Mac Lirem a jeho psy v čele. Pohádka o víle Selkí (která je tuleň a občas člověk), se uzavírá.
Hudební složka byla opět v rukou Bruna Coulaise, výhrou pro českou dabovanou verzi je, že producenti u nás oslovili pro nazpívání Markétu Irglovou, která byla nejlepší irskou volbou v českém prostředí a její interpretace snese plně srovnání s originálem.
Prorok – O lásce (2015)
To, co jsem napsal o knize, platí i o obsahu filmu, překypuje něhou a životními moudry, hodnocení se potom zřejmě bude odvíjet od toho, jak se kdo k tomuto žánru staví. Každé “podobenství”, chcete-li “vyprávění” proroka je ilustrované jiným autorem. Rámující příběh malé Almitry režíroval Roger Allers (spolurežisér Lvího krále — 1994).
Dalším zářezem na pažbě Cartoon Saloon je oscarová nominace Nory Twomey, za animovaný film.
The Breadwinner (Chlebodárce) — 2017
Breadwinner nám přináší obrázek o těžkém životě žen a dívek v prostředí afghánského/talibanského státu těsně předtím, než začnou americké nálety.
Mooreův rukopis, či inspirace, je znatelný v pohádkových sekvencích, kdy hrdina Sulayman musí přemoci protivenství obřího Slona.
Zatímco jsou naše děti familiérně seznámené s bojem světelnými meči anebo s tím, že se megacity bortí pod nohama příše,r a nečiní jim problém se na dívat na hynoucí emzáky, srovnat se s tím, že v realitě talibanské moci někdo vezme holí maminku tak, že několik dní leží nemohoucí, nemluvě o tom, jak zavřou tatínka do vězení bez pochopitelné příčiny a malá hrdinka se musí vydávat za kluka, aby rodina přežila, je nejen pro děti silný kafe. Což je spíš kladné hodnocení, jenom buďte obezřetní.
Na co se můžeme těšit
V režii Tomma Moora na film Wolfwalkers, který vypadá velmi slibně (v jedné z rolí například legendární Sean Bean).
Půjde o příběh z irské historie, kde podle legendy ti, kteří neuvěřili radostné zvěsti svatého Patrika, byli prokleti, aby se v noci stávali vlky.
Že den vydání ještě nebyl oznámen, tím se netrapte, práce jsou v plném proudu. Odvážné zdroje píší již o premiéře na konci roku 2019, jiné 2020. Jisté je, že práva na Wolfwalkers koupil Apple v září 2018 a předpokládá se, že to bude jeden z klenotů připravované jablečné streamovací služby.
Stručný klíč k určení Mooreova rukopisu
Geometrie kompozice je promyšlená a často nápaditě rámovaná aktuálním prostředím či aktivitou. To, že seskupení postav, které tvoří rodinu je ve finále sesazené do tvaru, který připomíná domeček či chatrč, také nebývá náhoda.
Kompozice (nezřídka symetrická) se často kryje s keltskou (irskou) symbolikou, v našem prostředí ji můžeme přirovnat ke gotické.
Postavy jsou jednoduše ale výstižně animované několika čarami, prokreslenost a detaily hledejte na pozadí.
Čím více starostí a odpovědnosti, tím bělejší vlasy, bez ohledu na věk.
Dětské hrdiny provází zvířecí postava (kocour Pangur Bán, pes Cú, ve Wolfwalkers se můžeme těšit na jestřába Merlina)
Animace byla a vždy je 2D ruční kresba a 3D nebude, protože to Tomm Moore řekl a chce to tak. Jeho hlavním cílem je být kreslíř a ne trojrozměrný modelář.
Doporučení
Často se mne rodiče dětí ptají, co bych doporučil za film, aby to bylo krásné, poučné a neškodné. Se svědomím čistým bez váhání v první řadě odpovím Brendan a tajemství Kellsu a Píseň moře. Mohu si to dovolit s klidem vůči těm maminkám, o nichž vím, že studia Disney, Marvel či Pixar berou z nějakých důvodů s rezervou, ale i vůči těm, které drží kulturní rozhled svých dětí na tepu doby.
Pokud o těchto pohádkách čtete poprvé, zkuste je také. A pamatujte. Na tyhle příběhy nejste nikdy dost velcí.