Je to týden, dva, čtyři nebo víc? Poslední dobou mi čas letí víc než by měl. Může za to i jedno z nejznámějších MMORPG posledních let. SKYFORGE! To nám přineslo studio Obsidian Entertainment a Allods Team. A co je na něm tak unikátní? Třeba to, že se jedná o projekt pro fanoušky akčních sérií jako God of War či Devil May Cry. Hráči v něm mohou aktivně uhýbat nepřátelským útokům, provádět provázané devastující útoky, nejsou tu žádné úrovně postav a vaši herní třídu si můžete změnit kdykoliv během hraní! To samo o sobě zní dostatečně unikátně a tak vám zůstane jen otázka, jestli je to opravdu tak dobré jak se zdá.
Příběh a informace
Planetu Aeli tak čeká docela smutná budoucnost, pokud se tedy někdo nepostaví na její stranu. Naštěstí jste tu vy, hráči. Stanete se nesmrtelnými a budete se snažit o to, aby se z vás samotných stali bohové hodni vládnout planetě a ochránit ji před ostatními, nebo budete pouhými pohůnky ve hře mnohem větších rozměrů?
První krůčky
Po dané předmluvě jsem očekával, že budu moci ihned vrhnut na tvorbu postavy jako u většiny ostatních her, ale nestalo se tak a já se stal součástí zajímavého příběhu. Ten vám zde samozřejmě nebudu spoilerovat, ale můžu říct, že mě i přes totální předvídavost, udržel až do tvorby mé vlastní postavy naprosto bez problému, a to i přes nemožnost si zvolit za koho vlastně chci hrát.
Naštěstí jsem neměl důvod k obavám, protože jsem věděl, že si herní třídu mohu kdykoliv během hraní změnit. Tvorba postavy se tak stala vlastně čistě estetickým prvkem, kdy si vyberete vzhled a nic víc. To se týká také zbraní a brnění, kterým už později upravujete pouze vlastnosti. Nemusíte se pak tedy zabývat klasickými dilematy stylu; tohle brnění je nádherné ale má horší vlastnosti než to hnusné atd. Prostě jeden vzhled, který můžete kdykoliv obměnit a přenést si do něj vlastnosti z jiného prvku. Díky tomu bude vaše postava vždy vypadat, tak jak chcete vy.
Po dokončení tvorby postavy mají všichni hráči na výběr mezi třemi třídami (já jich měl 5 díky sběratelské edici zapůjčené Allods týmem). Cryomancer je útočný mág s ledovými útoky, Paladin je klasickým tankem a Lightbinder supportem. Další classy, které jsem měl k dispozici, byly Berserker (melee bojovník s obouručním mečem) a Gunner (střelec s rotační plasma puškou a raketometem).
Hra vás naštěstí opravdu nenutí k hraní jediné třídy a dokonce vás i vybízí k tomu, abyste třídye postupně střídali v průběhu hry.
Druhé krůčky
Vaše vybavení není, jak už jsem řekl dříve, nijak extra důležité, protože tu nejsou žádné úrovně a jediné co využijete, jsou body získané v boji. Za ty si koupíte další schopnosti a přizpůsobíte si postavu úplně jiným způsobem. Díky tomu se můžete plně zaměřit na její rozvoj, který se tak stává nejsilnějším prvkem celé hry. Sedí to vlastně i přesně do herního příběhu, kdy vás plnění misí a neustále souboje povyšují blíže a blíže k božství a neomezené moci.
Přepínání herních tříd vám k tomu nijak neubere na síle a vy tak budete moct doslova dle situace měnit své zaměření. Na určité protivníky platí útok z dálky, na některé z blízka. Stačí nebýt chvilku v boji a už se můžete přepnout. Získáte tak nejen taktické výhody, ale i pocit, že je hra opravdu unikátní a nezažíváte tak neustále stejný stereotyp jako u ostatních her, kdy musíte neustále používat jedny a ty samé schopnosti, dokud se nedostanete na další úroveň.
To, co bych danému systému vytknul, je snad jen absurdní složitost. Ascension Atlas je abnormálně složitou entitou, kterou nepochopíte na první zátah. Chvíli vám potrvá, než se v něm vyznáte a uvědomíte si, jak si odemknout další classy nebo vylepšit aktuální schopnosti.
Zajímavý svět
Aby toho nebylo málo, observatoř vám také poskytne kompletní informace o tom, jakou odměnu za danou misi získáte a také vám doporučí mise a výzvy určené přímo pro vás. Ty se prakticky vždy dostatečně liší a to včetně úkolů, které však nejsou tím nejkvalitnějším, co jsem ve světě MMO her viděl. Většinou se jedná o výzkum či poražení několika nepřátel s ne zrovna vysokou úrovní AI.
Na samotné planetě Aelionu se mi pak potvrdil fakt, že si zde každý hráč najde to své. Lokace jsou abnormálně rozdílné, stejně jako i jejich obyvatelé (kteří jsou tu zastoupeni mýtickými, ale i mechanickými tvory) a najdete zde například obří “skleněná” města s mrakodrapy či divočinu ne nepodobnou kanadským lesům s horami a dřevěnými mosty přes hluboké rokle. Level designu chlapci z Allods Teamu očividně rozumí a hra je tak krásnou ukázkou kombinace fantasy a sci-fi prvků jakou už jsem dlouho neviděl.
Grafika, zvuk, interface…
Verdikt
[review]