Ať už jezdíte pražským metrem každý den, nebo jste mimo pražští a svezete se jednou za uherský rok, nemůžete popřít, že na metru je něco zvláštního. Budí ve vás zvědavost z kolemjdoucích a cestujících, nostalgii z dřívějších návštěv, ale při každodenní jízdě vás umí ukonejšit do tiché apatie. Světlé a moderní stanice se střídají s relikty minulého režimu a temnými tunely, kterými vagóny souprav projíždí bez zaváhání. Ale občas v tunelu metro zastaví. Vzácně i vypadne elektřina a potom…
Neskutečně silnou stránkou knihy je popis pražského metra. Je znát, že si autor, byť nežije v Praze, ale na Moravě, o metru, jeho zákoutích a hlavním městě hodně nastudoval a načetl. Budete hltat detaily popisu jednotlivých stanic a přemítat, zda jste si těch věcí někdy už všimli, zda tam jsou a nebo zda si je autor jen vymyslel v rámci knihy. A dost možná se tam i po přečtení knihy vypravíte, abyste to viděli na vlastní oči.
Příběh z blízké budoucnosti začíná ve chvíli, kdy v pražském metru začnou technici nacházet podivné značky na stěnách tunelů, malé pomníčky se svíčkami, ale i kříže s přibitými zbytky zvířat. Z tunelů začnou vycházet stíny, šeptat podmanivá slova a bílé oči pronásledují ty, kteří do hlubin metra vejdou a je jedno, zda pracovně nebo náhodou.
Děj se točí kolem Haďáka, Niny a Kerbera, plus pár dalších vedlejších postav, které jsou někdy více přítomny a jindy zase neviditelné. Haďák je postarší technik Dopravního podniku, jede si svou směnu, jeho lidé mu věří, zná metro jak své boty a má s ním již nějakou tajemnou historii. Nina pracuje ve farmaceutické firmě na vývoji prášků ovlivňujících lidské nálady a chování, a tak trochu se plácá životem ve stylu „mám práci a jinak nevím co se sebou“. Trojici doplňuje Kerber, pražská náplava, unavený policista pořádkové služby, jehož rajónem je metro.
Zhruba do poloviny knihy si budete s dětinským nadšením užívat hutnou atmosféru, která se knihou táhne jako těžká želatina a přemílat její každičký kousek v mysli, tak moc vás to bude bavit. Hlavně s přibývajícími oltáři, mrtvými holuby, ukřižovanými psy a tajemnými pronásledovateli v tunelech metra.
Postarší Haďák jede celý příběh svou linku. Spolehlivý týpek s chladnou hlavou, co měl radši práci než rodinu, která se mu rozpadla, žena si našla jiného a děti s ním nemluví. Stará se o své, odvádí dobrou práci, upadá do nostalgie. A když je potřeba, zatne zuby a vše vyřeší, třeba i se sebeobětováním. Nina se vyprofiluje jako absolutně nezajímavá korporátní trubka, která se nechá napálit od místního firemního nabíječe a pak zmateně pobíhá po metru a fotí, a vás vlastně svou přítomností jen štve a řádky věnované její lince se snažíte přečíst co nejrychleji. Kerber je z nich asi nejzajímavější, čemuž hodně pomáhá i vytrvalý dialog s jeho podvědomím, nicméně i tam brzy dojde autorovi šťáva a vy si u určitých nelogických momentů říkáte „proboha proč?!“. Většina akce se vztahuje právě ke Kerberovi, ale tady je bohužel vidět autorova absolutní neznalost reálií. Taktické postupy, popisy bojů nebo i fyzických kontaktů, to vše se přelije buď do stavu, kdy je vám to jedno, nebo jen kroutíte hlavou nad naivitou a nelogičností. A to jeho jméno? No prosím vás 🙂
Podsvětí má úžasný potenciál, navíc chcete fandit počinu českého autora, ale očekávané zůstane hned za prahem vstupu do tunelu a vy se zatnutými zuby čtete dál a čekáte, kdy už to konečně začne být lepší. A ono nezačne. Možná, kdyby se autor více opřel do fantastična, více do hororové linky, magie, tajemna a ne naopak do nějakých pseudo psychologických hrátek.
No a pak je tu závěr. Opět zhruba od poloviny knihy tušíte, kdo bude asi hlavní záporák. Jeho „epický“ skon a finále v závěru knihy je cokoliv, jen ne pochopitelný. Čím víc se blížíte k završení příběhu, kdy se naznačené a schované ve stínech mění na reálné, z démonů se stávají lidé, ze stínů zcela něco absurdního, tak si dokola opakujete „wtf, wtf, wtf…“ a víte, že se k Podsvětí už nevrátíte a v lepším případě ji pošlete do korporátní knihovničky v práci. Škoda.
Michal Šefara: Podsvětí
Obálka: Kateřina Bažantová
Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2017
Počet stran: 336
Cena: 348 Kč
[review]