Atomový výbuch a následná devastace není nic, co bychom si běžně idealizovali. Ačkoliv je to v oblasti literárního, televizního a herního žánru vděčné téma, vždy to bývá spojeno se zoufalstvím a utrpením. A nový Far Cry nyní ukazuje, že se to dá pojmout i jinak. Když se nad nádhernou krajinou hor Montany vznesly atomové hřiby, znamenalo to kromě zkázy ještě něco jiného. Nový začátek.
V Far CRy 5 jsme mohli potkat vůdce náboženské sekty, Josepha Seeda a jeho rodinu, která držela pod svou nadvládou okres Hope County, ukrytý v nádherném pohoří státu Montana. Hlavní část herního času jsme pak trávili v otevřeném světě, kde jsme postupně osvobozovali jednotlivé lokality a pomáhali obyvatelům Hope County získat své domovy zpět. A aniž bych zabíhal do detailů, celé to nakonec končilo v prachu a ohni.
Mohou za to především dvojčata Mickey a Lou. Ta totiž vedou skupinu nájezdníků, která si nárokuje celou oblast pro sebe. Na rozdíl od předchozího dílu je jejich motivace a činy mnohem jednoznačnější a brutálnější.
Ve zkratce – vy máte něco, co my chceme. Buď nám to dáte po dobrém, nebo po zlém. Nenechte se však zmást tím, jak obě dvojčata vypadají. Za křehkým vzhledem mladých dívek se skrývá drsná povaha, vybroušená problematickým vztahem k otci.
Jelikož vaše karavana, se kterou jste původně cestovali, skončí na dně kaňonu, musíte vzít za vděk pohostinnosti obyvatel Hope County, kteří vás přijmou mezi sebe. Samozřejmě naopak očekávají pomoc od vás.
Celý vývoj v kampani probíhá tak, že buď obsazujete stanoviště, osvobozujete vedlejší postavy, přepadáváte cisterny s lihem a nebo plníte vedlejší, či hlavní mise. Za veškerý postup a vyrabované lokace získáváte součástky, kusy kovu apod., za který lze následně stavět zbraně, auta, lodě a další pomůcky.
Pokud se někomu opravdu nechce sbírat suroviny, nabízí mu Ubisoft možnost mikrotransakcí, neboli možnost za reálné peníze nakoupit herní měnu a tu pak vyměnit za herní předměty.
Abyste měli ve zpustošeném Hope County alespoň nějaký domov, připojíte se hned ze začátku do osady Prosperity. V té najdete místa pro specialisty z každého oboru – garáž, ošetřovnu, heliport, kartografii – na co si jen vzpomenete.
V tom vám pomáhají i pomocníci, které můžete přibrat do týmu. Někdy se jedná o staré známé, jako například pastor Jerome, někdy o nové nebo alespoň staronové, například o dceru Nicka a Kim Rye, které známe z pátého dílu. Každý z pomocníků má pak své specializace, které se odemykají spolu s tím, jak postupujete dál příběhem.
Co si zaslouží velkou pochvalu, je prostředí. Jak jsem již psal dříve, New Dawn je v podstatě spin-off a odehrává se na stejném místě jako Far Cry 5. To však neznamená, že by musela stejná mapa nudit. Právě naopak.
Ubisoft pojal post apokalyptické prostředí hodně „nefalloutovsky“ a všude tu najdete růžově rozkvetlé lesy, azurově modré řeky a faunu, která sice prošla očividnou mutací, ale ta jí jen přidala na kráse.
Pokud se vrátím k té fauně – opět, lov zvěře není nic, co bychom dříve neviděli, ale trochu zábavy tomu dodává právě vliv mutace. Přeci jen je větší zábava lovit napumpovaného a téměř nesmrtelného bizona se zářícím břichem, než obyčejného medvěda. Díky tomu všemu, se tak povedlo zpracovat stejnou mapu do nového prostředí a vdechnout do Hope County nový život. Snad ani není potřeba dodávat, že tomu všemu napomáhá nádherná grafika.
A vy se místo poklidné cesty za misí, ocitáte uprostřed vřavy, ze které možná odjedete s cisternou lihu nebo skončíte s jaguárem na zádech. Celé to funguje naprosto přirozeně a vtáhne vás to okamžitě do herního světa.
Důvodem, proč je mé hodnocení nakonec velice pozitivní, je hlavně zábavné a barevné zpracování postapo světa, a právě kvalitní příběh. Abyste mohli New Dawn plně docenit, je určitě lepší si předtím zahrát Far Cry 5. Nestojí to sice tak, že byste byli úplně ztracení, ale přijdete o spoustu souvislostí. Ale i v případě, že se na New Dawn dívám jako na samostatnou hru, ve mě převažují pozitivní pocity.
Není to revoluce, ale jsou využité základy toho, co již dobře fungovalo. Uvidíme jak New Dawn obstojí v souboji s dalšími postapo kousky tohoto roku – Metro: Exodus a Rage 2.
Vývojáři: Ubisoft Montreal
Platformy: PC, PS4, Xbox
Doporučený věk: 17+
Délka hraní: hlavní příběh – 18 hodin