Proč jsme tady a co zde děláme? Nikdo z si nepamatuje nic kromě svého jména. Když se vynořili z temnoty, svět kolem nich vypadal jako z populárních videoher. Aby přežili, musí Haruhiro a ostatní utvořit spolupracující tým, naučit se bojovat a udělat první společné kroky ve světě Grimgaru. Co je tam očekává, nikdo neví… ale jejich hlavním cílem je nezemřít. Protože by to bylo doopravdy.
Do světa videoher
Je vám to povědomé? Ani se nedivím. Většina z vás už minimálně zaslechla něco o Sword Art Online nebo Log Horizon. Z počátku zde můžete najít jistou podobnost, jenže když se na Grimgar podíváte trošku blíže, začnete si uvědomovat, že se jedná o něco úplně jiného a to z mnoha důvodů.
Tím prvním je to, že svět Grimgaru je skutečný. Přesněji řečeno, postavy si nepamatují svůj pravý svět a tak musí opravdu bojovat o své přežití ve všech ohledech.
Druhý důvod? Souboje s monstry jsou brány neskutečně vážně. Žádná z postav nijak nevyniká v boji – ve skutečnosti má na začátku naše ústřední šestka v čele s Haruhirem, problém porazit jediného goblina. Souboje jsou tady rychlé, brutální a hlavně strašidelné. Postavy vám i díky tomu mnohem rychleji přirostou k srdci a budete se o ně každou chvíli opravdu bát.
Všechny tyto důvody dohromady znamenají jen jedno. Grimgar je jiný než ostatní anime v žánru, postupuje pomalu a zarývá se vám čím dál více pod kůži. Jeho propracovanost a hlubokost myšlenky vás vyloženě překvapí.
Boj o život, kde může prohrát každý
To se vlastně nezmění ani s postupným vývojem postav. Ty se totiž jak se dá očekávat, postupně rozvíjí a posouvají dál. Vstupují do vojenského, bojového výcviku, bojují s více monstry, s osudem a snaží se zlepšit si svůj život. Tedy alespoň do chvíle než přestřelí. Že to bude mít fatální následky, asi nemusím říkat. Spoileru se prostě nevyhnu… Jedna z hlavních postav to nepřežije a Grimgar vám tak finálně dá najevo, že tady se hraje na vážnou notu, což je jen vítaná změna oproti spoustě jiných seriálů.
Celá druhá polovina je pak částečně zaměřena na proces truchlení, utužení vztahů ve skupině a hledání náhrady za někoho, kdo se vlastně od začátku zdál nenahraditelným. I díky tomu je Grimgar unikátní záležitostí. Jsou tu momenty plné skutečných a upřímných emocí, které se ještě více rozvinou, když do týmu přijde nový člen. Grimgar prostě bere životy svých postav neskutečně vážně a i díky tomu je mnohem bohatší podívanou než 90% konkurence.
Nějaké ale…
Za další a poslední „chybu“ tohoto anime se dá považovat až přílišný důraz na hudbu. Nechápejte mě špatně. Hudba je tu excelentní ve všech ohledech, ale někdy jí je prostě moc. Ano, je krásné dívat se na nádhernou kresbu daného světa za zvuků jednoho z nejlepších orchestrů… jenže když to trvá 3 minuty v kuse, může vás to z něj spíše vytrhnout.
Celková estetika a kresba je na nejvyšší úrovni. Design postav je líbivý a animace jsou zpracovány do nejmenšího detailu. Nenajdete tu prakticky žádné stagnující či opakující se animace jako u jiných projektů. Vše působí přirozeně a plynule a to v poslední době není všude zvykem. Pozadí každé scény je pak doslova úchvatné. Souboje tu pak nejsou jen epickou montáží úderů a vířících mečů, ale dávají najevo beznaděj a opravdový boj o život.
Verdikt
Hai to gensó no Gurimugaru: Grimgar, svět popelu a fantazie
Režie: Ryosuke Nakamura
Scénář: Ryosuke Nakamura
Délka: 12 dílů x 25minut, 2016
Studio: A-1 Pictures
Žánr: Akční, Adventura, Fantasy, Hry, Drama
[review]