Volný čas se dá trávit různými způsoby. Někdo preferuje pasivní koukání na televizi, jiný zas prožije kus svého života online. Jsou ovšem i tací mezi námi, kteří chtějí zažít něco víc. Například se stát nebojácným trpaslíkem a rubat lebky smradlavých skřetů při cestě za nehynoucí slávou!
Vytvořte si svou vysněnou postavu a zažijte s ní rozličná dobrodružství ve světech daleko od reality, kde vám nad hlavami budou létat draci, nebeské koráby či hořící šípy znepřátelených armád. Vžijte se do role opuštěného sirotka, který se zvedne z bláta ulice a přidá se k partě podivínů, jež se vydá vyřešit záhadu na nedaleký hrádek, v němž po nocích straší, nebo buďte ostříleným veteránem, který se po návratu z války rozhodl vykonat také nějaké dobro. Možností je spousta. Záleží jen a pouze na vaší představivosti! Pojďme se spolu podívat na nejrozšířenější rpg hru na světě.
Když nevíte jak, zeptejte se svého dítěte
Jelikož Arneson pro vyhodnocování soubojů používal mechaniky z Chainmail, netrvalo dlouho a přizval Gygaxe ke stejnému stolu a v roce 1974 tak spatřila světlo světa první moderní RPG (role play game) hra, kterou již znají všichni pod názvem Dungeons & Dragons. Jen pro zajímavost, konečný název z větší nabídky vybrala Gygaxova tehdy dvouletá dcera. Celý projekt pak zastřešila Garyho firma Tactical Studies Rules Inc. (TSR), jelikož nikdo jiný nechtěl D&D publikovat.
Základním principem celého D&D bylo a je vyprávění, přičemž samotní hráči reprezentují jednotlivé postavy v menší či větší družině dobrodruhů. Pod vedením Dungeon Mastera (v češtině Pán jeskyně) pak zažívají nejrůznější dobrodružství, plní úkoly a budují samotný příběh. Ještě než však půjdeme do větších detailů, bylo by dobré si říct něco málo o historii hry.
Povinná exkurze k prameni RPG žánru
V roce 1977 vyšla vylepšená verze, která hru více strukturovala, doplnila a rozšířila pravidla a celkově ji posunula na nový level, zvláště pro hráče, kterým základní sada již neměla co nabídnout. Advanced Dungeons & Dragons obsahovalo tři knihy, z nichž jedna byla zaměřena na Pána jeskyně (Dungeon Master – o tom ještě později), druhá na hráče samotné a třetí se týkala nepřátel a monster. 1989 se AD&D dočkalo druhé edice, jež opět upravila pravidla a změnila některé aspekty hry.
Po ní následovala ještě edice čtvrtá a v současné době také ta poslední, edice pátá, pro jejíž tvorbu WotC sesbíralo zpětnou vazbu od více než 75 000 testovacích hráčů! Vydána byla v roce 2014, ke čtyřicátému výročí od publikování prvního D&D. Netřeba říkat, že došlo opět ke změnám v některých pravidlech.
Aby toho nebylo málo, mimo základní edice vyšla ještě obrovská spousta různých variací, modulů, doplňkových příběhů a dalších komponent, jež hru mohou oživit a zpestřit. V Česku například vznikla úplně nová hra, Dračí doupě (ale o té třeba jindy). A to by k historii mohlo stačit.
Dobrá kumpanyje, polovina úspěchu!
Základem jsou lidi, bez nich se to neobejde. Nicméně, je třeba dobře vybírat, s kým budete hrát. Jak jsme totiž již zmínili o kousek výše, klíčové je vyprávění a také vžití se do role (odsud odvozen onen „role play gaming – RPG“), které pomáhá vybudovat tu správnou atmosféru a umocňuje celkový zážitek. Pokud by to v partě někdo jen nezaujatě odseděl, nejen že je to ztráta jeho času, ale rovněž tím zkazí hru i ostatním. Mimo personální obsazení pak budete potřebovat ještě tužku, gumu, papír a kostky (alespoň v rámci úplného základu).
Jeho cílem není co nejvíce komplikovat ostatním život, naopak správný PJ se má postarat o to, aby si to všichni užili naplno. A co si budeme povídat, v rámci D&D (a v podstatě ve všech obdobných hrách) je to klíčová role, na níž staví ostatní hráči a která někdy vyžaduje i hodiny příprav.
Naproti němu pak sedí ostatní, jež se vžijí do jednotlivých hrdinů, které si vytvoří ku obrazu svému (samozřejmě v rámci určitých pravidel). Zde je nutno podotknout, že vytvořit dobře postavu je poměrně náročný a dlouhý proces.
Jakmile máte připraveny své trpaslíky, elfy, hobity, půlorky či drowy a řádně jste si zvolili své povolání barda, kouzelníka, paladina a tuláka (nebojte se, všeho je podstatně víc, jen nemá smysl to zde vypisovat) a jsou vám známy všechny vaše specifikace, přesvědčení, jazyky, ideály atd. jste připraveni vyrazit na své první dobrodružství.
Chopte se zbraní a hurá na draka!
Do třetice všeho dobrého zdůrazníme aspekt vyprávění, jelikož od této chvíle, kromě okamžiků, kdy je třeba házet kostkou (vyhodnocování iniciativy, soubojů a dalších situací), již stojí vše jen na ústní komunikaci a popisu. Jak moc podrobní budete, jak věrohodně své postavy ztvárníte, záleží jen a pouze na vás. Z pozice hráčů pak sami rozhodnete, kam půjdete, co budete dělat a jakým způsobem to provedete, přičemž váš průvodce bude pouze korigovat okolní události (a sem tam taky vás, pokud se pustíte příliš daleko mimo příběh).
Společně budete překonávat jednotlivé nástrahy, zažívat velkolepé úspěchy i kritické neúspěchy (to když vám padnou sakra blbé čísla na kostkách) a postupně zvyšovat svou úroveň. S tím budou rovněž přibývat i nové schopnosti u vašich postav (samo sebou že každé povolání umí něco jiného), budete si pořizovat lepší vybavení, ale také přijdou nové výzvy. Až jednoho dne narazíte třeba na ty draky.
A pokud vás hra opravdu pohltí, můžete do ní zakomponovat všelijaké rekvizity od map jednotlivých oblastí, přes malé dopisy, až po meč zabodnutý uprostřed stolu. Zkrátka a dobře vše, co zážitek ještě více umocní!
Slovo závěrem
PS: Zkuste se podívat na Krotitele draků, kteří hrají Dungeons & Dragons před kamerami a aktuálně na Startovači sbírají vaši podporu pro další natáčení!
Gary Gygax a Dave Arneson – Dungeons & Dragons
Vydal: Wizzards of the Coast
Počet hráčů: ideálně 2+
Doporučený věk: 10+
Doba hry: nespecifikovatelná
Čeština: pravidla ne
Cena: různá