Kostka se dramaticky valí přes celý stůl. Konečně začne zpomalovat. Těsně u kraje se zastaví, na okamžik váhavě balancuje na hraně a pak dopadne. Vítězný výraz na tváři vašeho prvního potomka střídá zklamané rozhořčení na tváři potomka druhého. Současně se ozývají radostné výkřiky a roní se vzteklé slzy. Figurky lítají po pokoji, strhne se hádka a zatímco v tomto okamžiku řada rodičů pokusy stmelit rodinu pěknou deskovkou vzdává, sáhnou ti odvážnější po kooperativní hře. Moudré rozhodnutí. Pokud si ovšem vyberou správně.

Matthew Dunstan a Brett J. Gilbert nejsou mezi designery deskových her žádnými nováčky. Jako autorská dvojice mají na svém kontě hry Pyramids, Costa Rica, Elysium a další. A pokud se právě tihle dva spojí s takovým výtvarníkem, jako je Biboun, dá se očekávat, že výsledek v podobě hry Bláznivý profesor a citadela času bude stát za to.

Společně jim to natřeme

Princip kooperativních her je jednoduchý. Hráči se společně snaží dosáhnout výhry prostřednictvím domluvy a vzájemné pomoci, přičemž protivníkem bývá většinou hra samotná. V takovém případě hráči hrají proti nepříteli, jehož kroky obvykle stanovují náhodně zamíchané karty či hod kostkou. Kooperativních her je celá řada, liší se především v míře kooperativy a vlivu náhody. Nejinak je tomu i u hry Bláznivý profesor a Citadela času.

Téma hry je lákavé. Kdo někdy nezatoužil najít poklad? A proč byste tím někým neměli být právě vy? Jen si to představte. Vy a vaši přátelé jako praví dobrodruzi přicházíte v noci k tajemnému hradu šíleného profesora, který ukradl vzácné poklady světa jako jsou Mona Lisa, Archa úmluvy a mnohé další. Tyto skvosty ukryl profesor na svém hradě a dobře zabezpečil.

Čeká vás nesmírně těžký úkol. Právě vy a nikdo jiný se vloupáte (oknem, jak jinak) do profesorova sídla, celý dům prohledáte a vrátíte světu nenahraditelné bohatství. Ale i když jste v přesile, profesor rozhodně není bezbranný.

Právě kostky jsou v této hře hlavním nástrojem protivníka, ďábelského profesora. Kostky a čas, protože poklad musíte získat zpět v určitém čase. Jak asi tušíte, ono „získat zpět“ není tak snadné. Pravda, v této hře nemůžete umřít, dokonce vás profesor nemůže ani zranit, ale abyste získali poklady, musíte překonat všechny zamčené dveře a zneškodnit všechny pasti v podobě kamer, zámků, laserů, pil a datapadu. Nic jednoduchého. Ale co byste čekali, když už jste se rozhodli vzít spravedlnost do vlastních rukou?

Lovcem pokladů snadno a rychle

Pravidla jsou jednoduchá a přehledně zpracovaná. Na začátku každého tahu si líznete dvě ze svých akčních karet, vyberete si jednu, která vám poskytuje v daném kole lepší výhody. Vybranou kartu zahrajete, k tomu ještě tři další akce a následně hodíte třemi kostkami za profesora. Tyto kostky vám ukáží, kam se profesor ve svém domě vydá – a cestou zamkne všechny odemknuté dveře a aktivuje všechny neaktivní pasti – a kolik času ve hře uběhne. A buďte si jisti, že čas v této hře ubíhá zatraceně rychle.

Poté, co vyhodnotíte výsledek hodu kostkami (a pravděpodobně tak naprosto změníte situaci na hrací ploše), hraje další hráč. Kromě výhod, které poskytují akční karty, máte na výběr z těchto akcí – pohyb, odemknutí dveří, vypnutí spínače pasti a vyzvednutí pokladu. Mohlo by se zdát, že běžné akce plus jedna akce z karet je dost na to, abyste poklad zachránili. Ale na to, abyste mohli poklad vyzvednout, musíte v domě deaktivovat všechny pasti, které jsou vyznačeny na daném pokladu.

Abyste v této hře zvítězili, musíte získat všechyn čtyři poklady dříve než je profesor stihne ukrýt. A to rozhodně nezvládnete, pokud si nebudete pomáhat a domlouvat se na každém kroku. Ale ani když budete spolupracovat maximálně a nebudete se dopouštět chyb, není vůbec jisté, že profesora dokážete porazit.

Ne tak hrrr! Na poklady je potřeba se připravit

Abyste měli alespoň nějakou šanci, je dobré začít s plánováním už při volbě postav na začátku hry. Každá postava má totiž k dispozici ve hře jiné akční karty a speciální vlastnosti a pokud se vám podaří vybrat správné postavy a budete mít dostatek štěstí, své čtyři poklady získáte.

Norbert Běhounek se umí po citadele pohybovat jako nikdo jiný, Amélie Osudová je královna štěstěny, Oskar Klapka mistrovsky ovládá pasti a dveře, Irena Tikavá zná tajemství vřetena času a Eduard Drátek se vyzná v mechanismech citadely. Na štěstí je ale potřeba se spolehnout především. Každý tah profesora totiž může zcela zvrátit průběh hry. A i když budete strategicky plánovat sebevíc, může vám to být k ničemu.

Náhoda zkrátka sehrává v této hře příliš velkou roli a stačí jeden hod kostkami za profesora, abyste se dostali do bezvýchodné situace. Ve hře totiž neexistuje princip, který by umožňoval postupný rozvoj vašich schopností nebo získávání výhod. Pokud stojí štěstěna na straně profesora, vy můžete s každým hodem začínat prakticky od začátku. A to může být frustrující nejen pro vaše potomky, ale i pro vás.

Ozubená kolečka se vší parádou

Máte rádi steampunk? Toho se vám ve hře dostane vrchovatě. Výtvarné zpracování hry je skvělé. Naivní steampunk krásné vykresluje atmosféru hry. Velkolepě zpracovaný herní plán a výtvarně bohaté hrací karty zaručí, že ve hře je na co se dívat. Jednotlivé postavy jsou jak vystřižené ze stempunkové pohádky a akční karty jsou detailně propracované. Škoda jen, že samotné figurky (karton v plastovém stojánku) jsou tak malé, že si je ve hře snadno spletete.

Mechanismus hry funguje, pravidla jsou srozumitelná a funkční, výtvarně není co vytknout. Náhoda hru ale příliš ovlivňuje, což jde proti smyslu kooperativního principu. A to je přeci jen malá kaňka na celé nádheře hry.

Matthew Dunstan a Brett J. Gilbert – Ďábelský profesor a Citadela času

Vydal: ADC Blackfire Entertainment

Počet hráčů: 2-4

Doporučený věk: 8+

Doba hry: 30-45 min.

Čeština: pravidla ano, materiál ano (+ ve slovenštině)

Cena: 999 Kč


Reklama

Jsem máma na plný úvazek. A taky trochu lektorka, básnířka, divadelní scénáristka, performerka, herečka, režisérka, malířka, galeristka a milovnice deskových her. A jak to vše souvisí s fantastikou? Bez magie bych tohle všechno nemohla stihnout ?