Warhammer 40 000: Space Marine 2 vás postaví do vůdčí role ultramariňáka bojujícího za věčnou slávu císaře proti hordám chaosu.
“Píše se 41. milénium- Po Více než sto staletí sedí Císař nehybně na svém zlatém trůnu země. Je pánem lidstva z vůle bohů a pánem milionu světů díky svým nevyčerpatelným armádám.
Je hnijící mršinou, která neviditelně strádá díky moci Temného věku Technologie…
… Žít v takové době znamená být jedním z nesčíslných miliard, smířit se s se žiivote v nejkrvavějším představitelném režimu. toto jsou příběhy z oněch časů.
Zapomeňte na moc techniky a vědy, protože ta je z větší části pro lidstvo navždy ztracena. Zapomeňte na příslib pokroku a porozumění, protože v děsivé temnotě budoucnosti není nic než válka.
Mezi hvězdami neexistuje smír, jen nekonečné krveprolití, masakry a škodolibý smích žíznících bohů.”
(William King, Šedý lovec)
Otevřeme tuto recenzi hezky optimisticky úryvkem z knihy Williama Kinga. Jak jsi si, milý čtenáři, jistě všiml, ve hře na tebe čekají cukrárny, poutě, radost a štěstí. Budeš rozsévat mír a lásku napříč různými světy celého vesmíru! Za císaře pána!
Ale teď vážně. Opravdu vážně. Saber Interactive a jejich Swarm Engine odvedl bezkonkurenčně perfektní práci na vývoji tohoto titulu. Díky tomu nám Focus Entertainment naservíroval skvostný vzorek z gargantuovsky rozsáhlého universa Warhammer 40 000. A je na co se dívat, co sekat, řezat, rozprskávat, střílet a být hrdý!
Po dvousetleté pauze ve spárech Deathwatch se bývalému kapitánovi Demetrianu Titovi podaří očistit své jméno od křivého obvinění z hereze (viz události prvního dílu). Málem u toho sice zahyne, ale to je vedlejší.
Vracíte se tedy s postavou zmíněného ultramariňáka zpět ke své kapitule, kde jste ovšem vítán s rozpaky a předsudky. Vaše místo mezitím obsadil nový kápo Sevastus Acheran. Pojďme si to říct narovinu, moc mu prostě nevoníte. Není ovšem ve zvyku kapituly plýtvat genovým štěpem svého primarcha a než se nadáte, máte nové parťáky a misi.
Tyranidské hordy napadly planetu Kadaku a vaším úkolem je zajistit evakuaci všeho, co ještě nepodlehlo valícím se hordám xeno špíny.
Jak už to tak bývá, neštěstí nechodí samo a k tomu se ještě většinou velice rádo okotí. V průběhu mise dostanete nový úkol. Evakuovat Archmága Nozicka. To vše se ale komplikuje ve chvíli, kdy dotyčný řekne “nein” a vyšle vás sebrat data z projektu Aurora.
Postupně se Titus dobere nehezké pravdy. Projekt Aurora je poháněn stejným prastarým chaosáckým artefaktem, jaký jste v roli bývalého kapitána zničili na Graie (viz první díl Space Marine).
Demetrian Titus se tedy znovu ocitá mezi mlýnskými koly. Na jedné straně rozhodnutí, které může a nemusí zachránit milióny životů a planet, na straně druhé zkostnatělá fašistická struktura impéria, která nemilosrdně trestá jakékoliv neuposlechnutí, zaváhaní nebo, nedej císař, závan chaosu. Žádná volba není dobrá.
Ale pokud jste fanoušky W40K univerza, tak jste na beznaděj nejspíš zvyklí.
Lavina proti lavině!
Ocitáte se v roli výše uvedeného ultramariňáka, geneticky upraveného superčlověka, jehož jediným smyslem života je sloužit císaři a za jakoukoliv cenu splnit jeho vůli.
Jako Adeptus Astartes máte tu čest nosit speciální zbroj, masivní zbraně a být světlem na konci temného tunelu předem prohraných bitev. A věřte, že se tak budete cítit!
Každý pohyb vaší postavy sice vypadá těžkopádně (ještě aby ne, když na sobě vláčíte nekolik set kilogramů keramitu, kvérů a jiného vybavení), ale pocit z něj je prostě k nezaplacení.
Při první srážce s nepřáteli zažijete ono adrenalinové zamrazení v zátylku a pocit neskutečného uspokojení z každého vystřeleného projektilu, z každého zavrčení rotomeče.
Jste válečný kolos, který se bezhlavě vrhá do beznadějných situací, aby je zvrátil ve svůj prospěch. A opravdu jen málokterý herní titul z posledních let vám dopřeje takhle podařený prožitek ze souboje.
XENO, to nikdy nenakrájíš sám!
Napříč celou kampaní vás doprovází dva bratři ve zbrani – Gadriel a Chairon. A buďte rádi, protože žár bitvy vás občas přismahne dřív, než stačíte říct “Za císaře”. Vaši noví kolegové k Titovi přistupují dost obezřetně a je tedy na vás, abyste si v průběhu misí získali jejich přízeň svými činy.
Souboje jsou jeden obrovský chaos! Vrhá se na vás tuna Tyranidů z různých stran, což skvěle vykresluje situace, které Ultramarines zažívají dnes a denně. Stačí chvilka nepozornosti a je z vás otevřená plechovka keramitu z výživnou biomasou uvnitř.
Ve skrumáži si musíte dávat pozor na indikátory přicházejících útoků.
Modrá znamená blokování zbraní. Pokud je blok načasován perfektně, neprátele rozhodíte, nebo rovnou popravíte. A to je teprve pořádná dávka maskuliního testosteronu! S každou popravou si obnovujete jeden bod armoru (max. 4). Execute lze provést i palnou zbraní a tím si obnovíte malé množství zdraví.
Červená znamená průšvíh! A uhnout! Útoky vás rozhodí a tím se otevře prostor pro menší jednotky.
Ve většině bitev je nutné prioritizovat jednotky Tyranidů (a později fanoušků Chaosu). Ve vyšších obtížnostech je to absolutní nutnost. Jeden špatný úhyb nebo nepodaří kryt a už se válíte ve svých střevech.
Už nechci NPC!
V průběhu kampaně hra otevře kooperační mód, který dokresluje příběh celé hry. Titus během svých misí komunikuje s ostatními jednotkami Ultramarines. Jejich mise si pak můžete zahrát jinými hráči a odkrýt tak další část příběhu Space Marine 2.
Za každou kooperaci získáváte zkušenosti a podobně jako v jiných hrách postupně otevíráte různé zbraně a vybavení, s jejichž pomocí můžete efektivněji prosazovat vůli císaře napříč vesmírem.
Opravdové porno pro fanoušky W40K je však nepřeberné možnosti upravování a modifikací vašeho brnění a zbraní. Jako hráč dostáváte do rukou nekutečné množstvé emblémů, barev, druhů zbrojí z různých kapitol a spousty dalších vizuálních hračiček.
Jsou toho slušná kvanta, takže si opravdu každý přijde na své, ať už budete hrát za válečníka chaosu nebo za vesmírného mariňáka.
Hra nabízí i PvP režim. Stejně jako v kooperaci, i zde je 6 různých tříd, jejichž vybavení lze různě variovat a stejně tak i jejich vizuální stránku. Hráč si může vybrat od lehké jednotky s přitahovacím hákem, až po těžkooděnce tahajícího masivní kvér.
Zde je ovšem nutné napsat, že je potřeba si chvilku zvykat na těžkopádnost pohybu při „kydlení“ jiných hráčů. Není to ale nic, čím byste se měli na začátku nechat odradit. Během pár her rychle zjistíte jakou jednotku použít proti té či oné a jak se vyhnout zbytečným úmrtím.
Slyšet je prostě všechno!
Znáte ten pocit, kdy vaše uši slyší zvuk tak hutný, že si na něj můžete prakticky sáhnout? Několikrát ho znásobte a dostanete téměř hmatatelný důkaz toho, že i bez PS Dualsense nebo Xbox ovladače lze zvuk popsat jako hmatatelný!
Zvuková stopa působí neuvěřitelně živě! Od nejtišších (a podezřelých) zvuků zmutované džungle, až po temné hučení a ne tak moc tlumené výbuchy vzdálené bitvy v pozadí vám kulisa zvukového designu bude dokreslovat úžasný zážitek z příběhu temné budoucnosti.
Každý výstřel z bolteru je hutný, hluboký a přinášející pocit uspokojení. Řev rotomeče rozvibrujie konečky vašich prstů a “masitý zářez” nutí hráče otočit se na židli a podívat se, jestli za vámi nestojí řezník porcující čunče na páse!
Absolutní mňam!
Kamera, klapka, hudba… HUDBA!!!
O hudební stránku projektu se postaral filmový skladatel Nima Fakhrara (Crypto, RE: Revelations 2, Detroit: Become Human atd.) a Steve Molitz (Evil Dead: The Game).
Výsledkem je epická orchestrální hudba s elektronickými prvky přinášející chuť heroických činů. Trenky nejen fanoušků W40K nezůstanou suché při jistých scénách, které vám (samozřejmě) neprozradím!
A to vše běží jak má! Tak trochu…
Vizuální zpracování je pastvou pro oči. Scenérie ocení jistě ocení nejen fanoušci temného univerza Warhammeru.
Prostředí zničených měst s imperiální architekturou nebo strohé industriální kulisy vesmírné lodi jsou vykresleny do těch nejmenších detailů a díky velké možnosti grafických nastavení lze vizuál dotáhnout k opravdovému „pokocháníčku“. Vaše mašiny se u toho ale krapet zapotí.
Tady začínáme trochu pokulhávat. Na silnějších sestavách s maximálními detaily vytáhnete slušných 90 fps. Ty ale v některých situacích lehce poskakují.
Na průměrných setupech se ale málokdy dostanete nad 60 snímků a občas jde počet FPS o dost níže. I při nižším nastavení je hra dost náročná na nejen na GPU, ale i na CPU.
What is the Emperor’s Will? That we fight and die! What is Death? It is our Duty!
Občas se vám stane, že ve vás hra zanechá neurčitý pocit hořkosladkého zadostiučinění. Nejinak tomu je i v případě Space Marine 2.
Po dokončení příběhu máte sice dobrý pocit z heroického vítězství, ale v hloubi duše víte, že to byla jen jedna kapka v moři beznaděje nemilosrdného vesmíru. Nenechte se ale vyvést z míry a vrhněte se do nekonečné bitvy kooperace a PvP!
Při testování multiplayeru na našem discordu zazněla dost zvrhlá věta, která ale značně vystihuje prakticky až nepředstavitelnou úroveň epičnosti a hrdinství Space Marine 2:
“… kámo, v tý hře je tolik testosteronu, že když to bude hrát nějaká holka, nejspíš z toho otěhotní!”
Warhammer 40 000: Space Marine 2
Platformy: PS5, Xbox X, PC
Vývojář: Saber Interactive
Vydavatel: Focus Home Interactive
Doporučený věk: 18+