Vládci podzemí cover
Zdroj / Autor: Dave Allsop

Ve většině her se hráči ujímají kladných hrdinů, kteří se vydávají za nebezpečím a poražením zla. Ale proč si nevyzkoušet tu druhou stranu. Místo výprav do temných dungeonů pro neskutečné bohatství si tyto katakomby vybudovat, nashromáždit poklady, odstrašit ostatní vládce a odrazit útoky nebezpečných hrdinů.

Jeden ze slavných autorů deskových her Vlaada Chvátil se inspiroval slavnou video herní sérií Dungeon Keeper. Pro mladší publikum bude spíše známá jen jako Dungeon, která vychází právě ze zmíněné hry.

V této počítačové hře se právě hráči ujali role vládce dungeonu a pomocí svých impů budují mocné pozemní království a odrážejí útoky nepřátelských hrdinů. Pokud jste Dungeon hráli, tak v této deskové hře budete jako doma a budete jen zírat, jak se autorovi povedlo přetvořit tento počin do stolní zábavy pro více hráčů.

Vládci podzemí 1
Zdroj: Mindok

Vladimíř „Vlaada“ Chvátil má totiž velmi blízko i k počítačovým hrám. Na poli deskových her se velmi slušně proslavil třeba tituly jako je Galaxy Trucker, Krycí jména, Mage Knight, Příšerky z podzemí, Space Alert či Through the Ages. Ale veteráni z prostředí počítačových her tohoto autora budou znát i z české legendární hry Original War, což je hra, kterou považuji za český herní klenot z dob první Mafie, nebo Operaci Flashpoint.

Krabice plná monster, hrdinů a staveb

Než více zabředneme do detailů celé hry, tak se v rychlosti podíváme na to, co skrývá krabice ve svých vlastních útrobách. Při otvírání krabice dejte pozor na neposedné impy, kteří rádi hned vyskakují a někteří dokonce koušou. Sice úvodní ilustrace na krabici hry impy, upíry, a obry vystihuje ve velice roztomilé formě, tak to tak ve skutečnosti rozhodně není.

Po tom, co pochytáte všechny neposedy, se vám do ruky dostanou velmi dobře zpracovaná pravidla, o kterých si povíme za chvilku. V krabici nechybí slušná hromádka menších karet, různých surovin, příkazů a událostí.

V dalších sáčcích naleznete dřevěné žetony, na některé je možné nalepit samolepku, a ty slouží jako služebníci ve vašem dungeonu. Ostatní žetony znázorňují jídlo a zlato. Dále nechybí žetony zranění nebo samotní plastoví impové. Ty je možné si dokonce vlastnoručně nabarvit, ale i bez toho jsou velmi roztomilí.

Tím výčet toho, co nalezneme v krabici, ještě nekončí. Karty příšer, hrdinů a jednotlivých částí dungeonu a chodeb si musíme nejdříve vyloupat, jelikož jsou vytvořeny s kartonu. Zpracování jednotlivých monster je velmi pohledné a zaujme hned na první pohled.

Vládci podzemí 2
Zdroj: Mindok

Kromě toho na hráče čeká ještě několik herních desek neboli ploch. Některé desky jsou určeny pro jednotlivé hráče, jiné složí pro všechny, jako je deska plán roku, bojová část, nebo centrální plán. Desek je požehnaně, a proto je potřeba pro hraní této deskovky si rezervovat docela dost prostoru. Opticky pak hra vypadá moc pěkně a bohatě i díky velkému množství herních komponent a desek s velmi povedenou ilustrací.

Čtení pravidel nemusí být tou nudnou přípravou hry

Zajímavý je již samotný arch s pravidly. Kromě lehce příběhového úvodu o tom, jak si parta hrdinů v čele s neohroženým bojovníkem, mocným čarodějem a nenechavou zlodějkou domluví výpravu do hlubin podzemí, kde si vybudoval svojí pevnost temný pán.

A přitom nemají vůbec potuchy, jak obtížná je to práce pouze vybudovat něco tak ohromného. Získat všechny potřebné licence, povolení, vejít se do regulačních norem a nebo překonat odborovou organizaci impů, aby nevypukla stávka.

Hrdiny zajímá pouze kolik získají zkušeností ze zabití oněch monster, kolik zlata a slávy obdrží za vyplenění podzemních katakomb.

Tak pokračuje seznámením se dvěma průvodci. Malý Imp a bezejmenný démon překypující humorem provázejí celými pravidly a kromě zpříjemnění v celku rozsáhlého textu, doplňují i tipy jak hru podávat a vysvětlovat dalším hráčům.

Jejich komentáře jsou opravdu skvělé a samotné studování pravidel mi díky tomu přišlo příjemné a více se vrylo do paměti. Podobnou vložku by mohlo využívat více deskových her, aby čtení pravidel bylo příjemnější částí.

Vládci podzemí 3
Zdroj: Mindok

Budování, boj, druhý rok

Hráči herní předlohy budou mít značně navrch, jelikož kromě znalostí, o co ve hře vlastně jde, tak mohou i malinko tušit, jak naložit ze všemi nástrahami a jak ve hře postupovat. I tak se jedná o náročnější hru, jelikož hra neobsahuje jen velké množství komponentů, ale i velmi složitých mechanizmů.

Sice je průběh hrou velmi striktně „nalajnovaný“, a dle postupu na časovém herním plánu se provádějí jednotlivé akce, přes to by se v tom leckdo mohl zamotat. I proto se nejdříve doporučuje cvičná hra, která má značně osekaná pravidla a některé činnosti v ni nejsou obsažené.

Ono uřídit všechny různé regule, jak se mohou hloubit chodby, ohlídat si dostatečnou zásobu jídla a zlata pro dělníky, příšery a nové místnosti, do toho se vypořádat s nečekanými událostmi, odrazit úkoly dobrodruhů a nepopudit si hrdinného paladina, dá opravdu zabrat.

Nebudu do detailu popisovat průběh hry, od toho jsou pravidla. Jen ve zkratce, jde o to získat nejvíce bodů a stát se opravdovým vládcem dungeonu. Body se jednotlivým hráčům přidělují na základě jejich úspěchů po konečné fázi hry.

Hra je rozdělena do čtyř základních segmentů, rok jedna, boj, rok dva a druhý boj. Pak už následuje závěrečné vyhodnocení. Každý rok je rozdělen na čtyři roční období zima, jaro, léto podzim. Kromě zimy jsou kola ve stejném duchu a v každém tom období se odehrává hned několik akcí a fází. Ve hře pro dva a tři hráče má trošku jinou fázi hraní příkazů, jelikož hra je koncipována převážně pro čtyři hráče.

Vládci podzemí 4
Zdroj: Mindok

To samozřejmě neznamená, že ani ve dvou či ve třech si neužijete dostatek zábavy a taktizování. Je velmi důležité udržet rovnováhu mezi rozvíjením dungeonu, tedy rozdělovat příkazy a hlavně suroviny na budování nových místností, dolování zlata, hloubení chodeb, nebo najímání impů, a udržením dungeon v bezpečí. To znamená nakupovat pasti, najímat příšery a udržet je dostatečně spokojené s jejich nehorázným žoldem.

Vládcem podzemí může být pouze jeden

Závěrečné body se získávají z postavených místností, které nejsou vypleněné, za dobyté území naopak body ztrácíte, stejně tak za nevyřízenou korespondenci, takže ani administrativa nesmí zůstat ladem. Aktivní příšery či zajatí hrdinové v žaláři, také značně přispívají do bodového hodnocení. Proto je základ udržet rovnováhu mezi všemi činnostmi.

Počet příšer a místností na vybudování je tak akorát. Každé monstrum a každá místnost poskytují jiné výhody. Příšery slouží pouze na boj a jde převážně o jejich sílu a cenu. K nabídce je třeba goblin, drak, golem, upír, trol, nebo démon. Jediným trošku odlišným je duch. Duch totiž není úplně příšera a má drobné výhody, ale zase značná omezení.

Místnosti jsou zase rozděleny do tří skupin a to výrobní, bojové a prestižní. Zatímco výrobní, jako jsou drůbežárna, tiskařský lis, sklad a ty bojové, jako jsou cvičiště či labyrint, je možné budovat stále, tak prestižní například jídelnu nebo síň slávy je možné postavit pouze v druhém roce. Kromě dalších výhod přináší i bodový zisk na víc.

Různorodost jednotlivých partií částečně obměňují dílčí systémy řízené náhodou a také příkazy, které hráči vykládají v tajnosti a až v další fázi přijde na jejich odhalení, tudíž na to mezi sebou nemohou nikterak reagovat dopředu.

Vládci podzemí 5
Zdroj: Mindok

Bohužel, i tak jsem měl trošku pocit, že při více a více hrách se trošku vytrácí úvodní kouzlo, možná to bylo způsobenou nepříliš velkou složkou interaktivního soupeření mezi jednotlivými hráči. Kdyby bylo možné ještě škodit ostatním hráčům, či popichovat hrdiny k útokům, byla by míra zábavnosti daleko vyšší a životnost také.

Jinak jsou Vládci Podzemí velmi povedenou deskovou hrou, která rozhodně zaujme všechny fanoušky videoherní předlohy. Hráči se jen nesmí nechat odradit na první pohled trošku složitějším pravidly, jelikož po jejich pochopení se vše krásně vykrystalizuje a pokud hráč dokáže dobře vysvětlit, tak si hru užijí i občasní či mladší hráči.

Jediné, co bych hře mohl vytknout, je zmíněné chybějící zápolení mezi živými hráči, menší počet hrdinů a pastí. Hra by rozhodně snesla větší různorodost v tomto ohledu.

Vládci Podzemí

Počet hráčů: 2 – 4

Doporučený věk: od 12 let

Herní doba: 60-120 minut

Vydavatelé: Czech Games Edition, Mindok

Autor: Vlaada Chvátil

Cena: 775 Kč

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
80 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
vladci-podzemi-stante-se-nejvetsim-temnym-panem-s-nejdesivejsi-a-nejstrasnejsi-kobkou-a-porazte-zastupy-hrdinu+ Variabilní hratelnost + Pěkná ilustrace + Skvěle napsaná pravidla + Spousty mechanismů - Menší různorodost hrdinů a pastí - Žádná větší míra zápolení a naschválů mezi hráči