Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint cover

Pod jménem Tom Clancy se skrývá neskutečně velké množství slavných herních sérií. Rainbow six, Splinter Cell a nejmladší Division. Všechno jsou to hry, kterých se prodaly statisíce kusů a u novějších dokonce miliony. Poslední nezmíněnou herní sérií, která stále vychází a těší se obrovskému zájmu, je Ghost Recon a právě pod ní spadá nejnovější přírůstek do herní rodiny Toma Clancyho – Tom Clancy’s: Ghost Recon – Breakpoint.

Vědecký ráj na zemi

Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint helikopteraJason Skell je utopistický vědec, který má na nové technologie lepší mozek než naprostá většina obyvatelstva a navíc dokáže své sny přenést ve skutečnost. A nebojí se zajít ještě dál. Vzhledem k tomu, že má jeho společnost přebytek financí, rozhodne se na ostrově Aurora postavit vědeckou Utopii pro všechny vědce světa, kteří chtějí mít svoje bezpečné místo a prostor na roztáhnutí křídel v rámci své vědecké kariéry.

Jednoho krásného dne ovšem veškerá komunikace z Aurory ustane a když se nedaleko jeho pobřeží potopí i americká nákladní loď, tak se Spojené státy americké prostřednictvím CIA rozhodnou jednat. A tady přichází na řadu elitní vojenská jednotka Duchů (Ghosts) v jejímž čele je i veterán Nomad, jehož role se ujímá hráč. Tedy ujme se potom, co jsou helikoptéry rozcupovány na kousky i s většinou vojáků hned při příletu k ostrovu.

Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint tymNomád a hrstka dalších samozřejmě přežijí a zatímco se snažíte rozkoukat, tak hned na počátku herního dobrodružství se ocitáte s pistolkou na nepřátelském území. Nepřátelé tu rozhodně nejsou krokodýli a paviáni, ale žoldáci, kteří prohledávají místa havárie a přeživší se dočká smrtelné dávky olova mezi oči (upozornění – smrtelná dávka olova může být obsažena v jedné kulce). 

Aby toho nebylo málo, tak když se nějak dáte dohromady a vypořádáte se s žoldáky, kteří vám jdou po krku (čímž získáte i lepší výzbroj než vzduchovku), tak uvidíte, že vždycky může být hůř. Objeví se totiž stejně elitní jednotka jako byla ta vaše, ale tihle nosí celkem děsivé (a funkční) masky, cool oblečení a říkají si Vlci (Wolves). Vede je člověk, kterého vaše postava okamžitě pozná jako někoho jménem Walker a je jasné, že máte společnou minulost. Walker sám popraví jednoho z vašich důstojníků a vy se vydáváte najít přeživší a zjistit, co se na tomhle prokletém ostrově, kde se to hemží vojáky, sakra děje.

Dechberoucí smrtící past

Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint dzunglePrvní, co z nového Ghost Recon uvidíte, je prostředí džungle a hořících trosek helikoptér. Ale už po tom, co projdete první, tak nějak tutoriálovou misí, vás čeká ohromení. Ostrov Aurora má v přepočtu nějakých 45 kilometrů čtverečních a využívá tuto plochu na maximum, aby vás prostředí nemělo šanci nudit. Setkáme se zde s močály, zasněženými vrcholky hor, jezery, supermoderními budovami, ale i torzy budov dávno opuštěných a prorostlých vegetací, stejně jako z pozůstatky studené války v podobě starých bunkrů a kasáren.

Celý ostrov je protknutý širokou sítí lokací, kde najdete například návody na vylepšení pro zbraně a spousty dalších užitečných věcí.

Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint pristavVojáci ovšem nejsou jen v označených lokacích jako jsou pevnosti a továrny, ale jak už to na okupovaném území bývá, tak se po silnicích i mimo ně prohání spousty hlídek, takže hráč musí být neustále na pozoru, aby se nenechal překvapit uvítací salvou do zad, protože byl zrovna na špacíru po Auroře.

Otevřený krásný svět vyloženě vybízí k průzkumu a četné vedlejší úkoly s tím jdou ruku v ruce. Vedlejších misí je opravdu mraky, navíc každý den přibývají nové úkoly pro různé frakce, které se snaží ostrov osvobodit, takže to že vám náplň hry dojde je takřka nemožné. A pokud by se vám stalo, že vás vedlejší mise a průzkum ostrova nebaví, nezapomeňte na hlavní příběh. Vlastně jsem se velmi často přistihl, že jen chodím po světě a plním vedlejší úkoly coby doplňující aktivitu průzkumu ostrova. 

Akční pecka s prvky RPG

Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint vodaHodiny bojů ovšem nevyjdou vniveč, protože kromě vylepšování vybavení přinášejí také zkušenosti. Každý level přinese jeden schopnostní bod, který využijete v rozsáhlém stromu dovedností, které můžete odemknout. Navíc můžete hrát za jednu ze čtyř tříd, kdy každá má unikátní aktivovatelnou dovednost a podporuje jiný styl hry, stejně jako schopnosti, které si otevřete.

RPG prvky nejsou tak komplexní, aby bylo potřeba se jim věnovat dlouhý čas, ale dostatečně rozsáhlé, aby se váš herní styl mohl dynamicky měnit nejen podle výběru zbraně. Baví vás být akční hrdina jako John Matrix v Komandu? Proč ne. Jste raději tišší zabijáci? Taky možno a navíc na blízko, střední vzdálenost nebo odstřelování na víc než 400 metrů. Je to zcela na vás.

Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint obrnenecKaždá akce, i ta nejzběsilejší, vyžaduje řádné plánování. Pokud přepadnete čtyřčlennou hlídku, tak to většinou zmáknete i s pistolí, ale nájezd na továrnu, kde jsou desítky vojáků i automatická obrana, aniž byste získali dostatečné množství informací, se rovná sebevraždě. K pořádnému průzkumu toho, co vás čeká, slouží váš osobní dron, který může označit nepřátele a alespoň trochu vám pomoci se připravit na nadcházející akci. Výhoda je to malá, ale ve výsledku znatelná. Především pokud se do toho vrhnete po hlavě sami.

Zcela jiná herní zkušenost je pak kooperativní multiplayer, který nejen pořádně využije hratelnou třídu Medika, ale nechá vás vymýšlet nejrůznější přístupy a taktiky. Není lepší pocit než vyvolat chaos pomocí odstřelovací pušky z půl kilometru a ve chvíli, kdy se vypraví vašim směrem trestná výprava, tak dostanou od vašich dvou spojenců skrytých ve vysoké trávě dávku olova do zad. 

Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint vybuchTakový souboj pak může skončit dřív, než vlastně začal, ale neusněte na vavřínech, protože pokud se nevydáte cestou nejjednodušší obtížnosti, tak využijete veškerou možnost obrátit výsledek přestřelek na vaši stranu. Nejste sice tak křehký jako vaši nepřátelé, ale už od střední obtížnosti stačí jeden výbuch a pár ran ze střelných zbraní a jdete k zemi. Vlastně kromě extra snadného easy herního módu, je herní obtížnost velmi krásně vyvážená a už dlouho se mi nestalo, že bych cítil ve střílečce výzvu, že jsem hru musel vypnout s uznáním, že mě tentokrát dostala a oddechnout si od ní.

Když padla řeč o kooperativním módu, tak je určitě potřeba alespoň jednu větu věnovat i kompetetivnímu. Hra totiž obsahuje i Player versus Player mód zvaný Ghost war. V ranných fázích hry se sice hra snaží vyvažovat rozdíl v kvalitě vybavení mezi hráči, ale musím říct, že pro mě přinesla zdlouhavé souboje, které jsem během prvních třiceti hodin hry rozhodně nepotřeboval, ale možná, že za dalších třicet hodin budu mít Auroru tak prošlou, že se do Ghost wars ponořím víc, ale zatím mě nijak nezaujala. 

RPG nebo střílečka

Tom Clancy’s: Ghost Recon - Breakpoint maskaBreakpoint se snaží být stejnou vojenskou taktickou akcí jako byl Wildlands, dotáhnout jí mnohem dál a blíž realitě, ale zároveň přináší RPG prvky. Trochu se mi zdá, že samotný Breakpoint vlastně neví čím chce být a PVP Multiplayer mód mě v tom jen utvrzuje.

Jde o sandboxovou střílečku s nejlepší akcí letošního roku? Je to single player RPG s možností kooperace s kamarády nebo nový Counter-Strike s rozsáhlým single playerem? Sám nevím a trochu mě to mate a vlastně přesně tohle zmatení je to, co tak trochu oddaluje možnost Breakpointu se stát hrou roku, ale na druhou stranu to momentálně vypadá, že je jenom na vás jakou hru si v Breakpointu vlastně koupíte.

Přesto, že hra je už je venku skoro měsíc, tak na ní vývojáři pilně pracují a je možné, že některý z výše zmíněných přístupů ke hře převáží ty ostatní a my budeme mít brzy jasněji.

Tom Clancy’s: Ghost Recon – Breakpoint

Vývojář: Ubisoft

Režim: Singleplayer, Co-Op Mulitplayer, PVP

Platformy: PS4, Xbox One, PC, Google Stadia