V Tiletum zaopatření lidé žijí bujarým, snobským životem, obchodu se daří jako nikdy předtím a vy jste mladí a nechutně bohatí.
Středověk možná zní jako děsivá doba plná krve, mučíren, rybích trhů a mrtvých koní válejících se na ulici. Naštěstí vy jste bohatý obchodník, co má peněz jako šlupek a mnoho stejně bohatých obchodních partnerů, takže vás tyhle nepříjemnosti vůbec nezajímají.
Vy totiž cestujete po Evropě z jednoho přepychového města do druhého, abyste své bohatství využili na rozšíření vašeho majetku, který už teď mnohokrát přesahuje normu, vybavení nových výhodných kontraktů a samozřejmě získávání důležitých kontaktů mezi kupci, investory a šlechtici. A protože hrajete za postavu, která hladem rozhodně netrpí, ani samotná hra není z nejchudších.
Poměrně velká krabice není žádnou jednohubkou na cesty. Je to pořádná hra s pořádným obsahem. Už samotná hrací deska se vám nevejde na průměrný stolek – kdepak. Aby se dalo hrát, je potřeba alespoň rodinný jídelní stůl, nebo klidně i podlaha, pokud vám nevadí sedět v japonském stylu a po Evropsku si ničit záda.
Grafické zpracování je opravdu něco. Herní svět využívá tlumenějších barev zemitých odstínů, ilustrace jsou poměrně detailní a krásné a na tisíckrát vyzdvihnu pastelové barvy kostek a hracích figurek, které mají jednoduché, na omak příjemné tvary (pilíře, domky, ovály). Ještě nikdy jsem neviděla tak nádhernou růžovou barvu!
Suroviny a tolary jsou klasické kartonové vylupovací žetonky a každému hráči náleží po jedné hráčské desce. Pro kostky a jejich manipulaci budete využívat přiložený pytlík, vzdáleně připomínající naditý měšec.
To zajímavé ale teprve přijde: kromě těchto základních komponentů ve hře fungujete i s destičkami kontraktů, postav, bonusů (například erb, suroviny, tah navíc apod.) pro veletrh (úkoly a odměny) a samozřejmě katedrál. Katedrály jsou prvkem opravdu pěkným a pohladí po duši každého, kdo tíhne k umění a estetice.
Jsou to totiž ilustrace skutečných katedrál, které se nachází v různých významných městech a vypadají moc hezky – vyobrazení Katedrály svatého Víta v Praze je subjektivně zdaleka nejkrásnější. Obsah je završen hracím akčním kolem, kolem kterého se točí všechny akce (doslova).
Princip hry je tvořen na základě managementu kostek. Barva kostky náleží jedné ze surovin, hodnota hozené kostky je počet surovin, který jejím výběrem získáte a je nepřímo úměrná počtem akcí, které díky tomu můžete provést. Tedy čím více surovin získáte, tím méně akcí provedete a naopak. Je proto na zvážení každého hráče, jak bude nakládat s darovanými možnostmi, které představují náhodnost osudu a vrtkavost štěstěny.
Hra má 4 kola po pěti fázích. Celkově za jednu fázi jsou hráči schopni vykonat jen tolik kroků, kolik mu jeho plánovací schopnosti dovolí. A protože štěstěna chodí na návštěvu asi tak často, jako ateista do kostela, je vhodné si přichystat nějaký ten plán B… a možná radši i C a D. Do toho se vám každou fázi bude odkrývat žeton korupce, který vám po většinou ubírá body. Čím víc do korupce zahučíte, tím více bodů ztratíte. Zkrátka neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš!
Fáze hry jsou poměrně intuitivní a člověk se v nich rychle zorientuje. První fáze je přípravná, náhodně házíte kostkami a přiřazujete je podle počtu surovin k jednotlivým akcím akčního kola. Máte-li více kostek s hodnotou 6, všechny je přiřadíte k akci, která má stejnou hodnotu. Může se stát, a to velmi často, že některé akce v některých kolech nebude možné využít vůbec, zatímco jiné hned několikrát.
Nejdůležitější fází je fáze akční. Hráči si vyberou kostku, se kterou budou nyní fungovat, vezmou si příslušný počet surovin a akčních bodů a začnou plnit úkoly, které dané akci náleží. Akční fáze má tři identické části: otáčení žetonu korupce, kdy každý hráč posune svůj žeton na poli krále a podle finální hodnoty políčka zacouvá (nebo popojde) na bodovací desce.
Poté si vybere kostku, vezme si suroviny a provede příslušné akce. Každé kolo si hráči postupně vybírají 3 kostky a provádějí akce 3x, pokaždé jiné dle vybrané kostky.
Existuje 5 akcí, které lze vykonat během akční fáze. Akce architekta jednoduše přemisťuje hráčovu figurku architekta po mapě. Jeden krok = jedna akce. Můžete za ni také stavět pilíř, nebo si vzít bonusovou destičku z města, pokud město takovou destičku má. Katedrály jsou totiž zboží omezené a pokud ve městě již žádná volná nezbyde, nelze získat další.
Akce obchodníka přemisťuje figurku obchodníka mezi městy stejným způsobem, stejně jako činí architekt. Staví také dům ve městě, kde se momentálně figurka nachází a nikdo jiný tam dům ještě umístěný nemá. Nebo si opět hráč může vzít bonusový dílek z města, pokud se tam nachází.
Akce postavy dovoluje hráči vzít si z nabídky postavu a umístit si ji do skladu. Poté ji zadarmo (bez nutnosti mít volný akční bod) smí umístit na svou hrací desku do příslušných polí. Hráč také může nabídku postav za jeden akční bod smazat a nahradit ji náhodně novými postavami, pokud se mu ty stávající nehodí. Vyplněním místnosti postavami získá hráč volný domek k umístění a samozřejmě body. Postavy samotné jsou taktéž nositeli bodů a zajímavých výhod.
Akce smlouvy funguje velice podobně s tím rozdílem, že různé smlouvy stojí různý počet akčních bodů. Také lze během této akce měnit různé suroviny za ty, které se hráči hodí více. Takže pokud má hráč například přebytek bavlny, může ji vyměnit za jakoukoliv jinou surovinu, včetně zlata.
Akce krále je jednoduchá, efektivní a velice často člověku doslova vytrhne trn z paty. Přidává totiž body na stupnici krále podle počtu akcí a udává tedy o kolik bodů v dalším kole hráč přijde, nebo kolik jich naopak dostane. A tím určuje i pořadí hráčů. Hráč s nejvyšším počtem královských bodů má totiž před ostatními přednost. Zároveň vítěz v daném kole dostává příjemnou odměnu v podobě bonusové kartičky.
Poslední akce je akce žolík, která umožňuje hráči si zvolit jakoukoliv akci chce provést, a to včetně těch, které v tomto kole nebyly požehnány žádnou kostkou. Kromě základních možností jsou tu i akce zadarmo, které může hráč provést kdykoliv během hry.
Třetí fází je fáze krále, kdy hráči na konci akční fáze (použijí všichni 3 kostky) vyhodnotí stupnici králů, určí se vítěz s nejvyšším počtem bodů, které se mu přičtou do celkového hodnocení, ostatní si přičtou nebo odečtou své body podle toho, kde se nachází a určí se další začínající hráč.
Čtvrtou fází je účast na trhu. Trh se přemisťuje po Evropě jednou za kolo (tedy 4x) a přináší hráčům veliké možnosti. Podmínkou ale je, že hráči se musí nacházet figurkou obchodníka ve městě, kde se trh koná, nebo tam mít postavený domek. Kdo se nedostaví, neúčastní se. A že by to byla škoda, trhy za splněné úkoly rozdávají bodů skutečně požehnaně. Každý trh má různé bodování a různé úkoly, je tedy potřeba být neustále v obraze.
Poslední fáze je úklid. Kostky se uklidí a zamíchají, posune se akční kolo, pohyblivé komponenty se zamíchají a dají na své místo, doplní se smlouvy a může začít další kolo. Na konci hry proběhne poslední bodování, takže po dokončení čtvrtého kola se hráč ve vedení může vyskytnout klidně i na posledním místě.
Inu, hra toho ukrývá mnohem více než je v tomto skromném souhrnu vyjmenováno. Hráči mohou zvolit mnoho různých taktik a jejich kombinací, musí pružně reagovat a být připravení na všechny možnosti, protože jediné klopýtnutí, jediný pohled bokem či zaváhání je může stát opravdu hodně bodů.
Zároveň je žádoucí předvídat kroky všech ostatních hráčů, neboť vaše plány mohou jak sdílet, tak devastovat. Není radno podceňovat své protivníky, být krok před ostatními je v této hře esenciální.
Musím uznat, že jsem se u žádné jiné obchodní hry takhle nebavila. Její délka mě zpočátku odrazovala, ale upřímně ten adrenalin, to napětí, ten sladký pocit z toho, když vám něco vychází, i zoufalství a vztek ze zničených plánů… směs emocí byla při každém hraní tak hmatatelná, že jsem chvílemi zapomínala, že jde jenom o hru. A co víc, nemůžete se toho nabažit.
Tiletum jsme hráli tak často, jak nám náš mentální stav dovoloval a vůbec nás neomrzelo. Ani po několika hrách jsem neměla předem pevně strukturovaný plán, jak to často u pravidelně hraných deskovek bývá. Vždy jsem do toho šla s pocitem, že nemám ponětí, co dělám. Vždy jsem se musela zorientovat, přijít s něčím novým, reagovat na protihráče pružně, kreativně. Opravdu jsem si každou jednu hru užila a užila jsem si ji pokaždé jinak.
Velkou radost jsem měla i z možnosti hrát sama proti hře. Struktura hry je stejná, jen se doplňují některé věci jinak a trochu jinak si i volíte akce. Protože je hra silně individuální, tvůrci dokonce sepsali odděleně pravidla čistě pro sólo hru, ve které hrajete proti fiktivnímu hráči a snažíte se ho přechytračit.
Musím říct, že je to jedna z mála her, kdy si užíváte hru i zcela sami. Volíte si obtížnost, kombinujete, přicházíte s novými strategiemi, zlepšujete své schopnosti a svou předvídavost, která je neustále pokoušená strýčkem náhodou, který je tam dost zainteresován na to, aby měla hra spád, ale zároveň se tam necpe příliš, takže hlavní úlohu má především hráčův mozek. Opravdu bravurní počin!
Pokud bych měla zmínit něco, co mi na hře chybí, je to jednoznačně pořadač. Ta velká spousta komponentů je čistý chaos. Příprava a úklid hry je otravně náročný a chtě nechtě vás bude od hraní lehce odrazovat. Příprava hrací plochy jakbysmet, je na ní toho opravdu hodně. Ale co naplat, pro velký zážitek je třeba velkého odhodlání.
Nicméně co se těch opravdu důležitých věcí týče – hratelnost, zábava, slast pro oko apod. – hra splňuje všechna kritéria na 100 %. Nemám jí co vytknout, nemám důvod jí nic vytýkat, bavila mě od A do Z, a to žádný časový úsek pro přípravu neovlivní.
Tiletum
Vydavatelství: Tlama Games
Autor: Daniele Tascini, Simone Luciani
Počet hráčů: 1-4
Minimální věk: 14+
Délka hry: 91-120 minut
Jazyk: čeština/angličtina