The Medium cover
Zdroj: Bloober Team

Obloha splývá s okolím a z mlhy vystupují obrysy stromů, jež vám připomínají deformované lidské postavy, které jakoby v záchvěvu poslední agonie zkameněly. Vítr se občas prožene prsty herců tohoto obskurního divadla a vy najednou máte pocit, že za vámi někdo stojí. Vy víte že „TO“ tam je. Nejspíš…

Ano, uznávám, tento začátek působí možná trochu kýčovitě až pateticky, ale věřte mi, že popsat pocity z hry od Bloober Team – The Medium prostě nejde. Pokusím se alespoň přiblížit zážitek z hraní titulu, který si rozhodně nesmíte nechat ujít, jste-li fanda hororových her.

The Medium 1
Zdroj: Bloober Team

Samotné studio má za sebou několik velmi úspěšných herních titulů s hororovou tematikou.

Nejvíce se proslavilo nezapomenutelným Layers of Fear, ale ani ostatní tituly (Observer: System Redux nebo Blair Witch) rozhodně nejsou neznámé.

Studio se vykazuje velmi precizním a originálním přístupem k hororovému žánru a ve svém posledním titulu to jen dokazuje a potvrzuje.

Původní plán pro vznik hry, kde ovládáte dvě reality na splitscreenu, vznikl už v roce 2012. Bloober Team ovšem nápad odložil z důvodu renderování dvou pohledů najednou a z toho vyplývající technické problematiky optimalizace na konzole Wii U, Xbox 360 a PS3.

The Medium je third-person psychologicko-hororová hra, která je zasazena do devadesátých let post-komunistického Polska.

Hlavní postava se jmenuje Marianne, a jak už název napovídá, jedná se o slečnu s nadpřirozenými schopnostmi. Marianne může přecházet do spirituálního světa, pohybovat se v něm a řešit v něm různé rébusy, které vám hra postupně předkládá.

Zde přichází velmi originálně použitá herní mechanika splitscreenu, kdy se zároveň pohybujete v „zásvětí“ (spirituální svět) a realitě.

Hráč má v různých pasážích možnost ovládat samostatně Marianne v jedné či druhé „realitě“, nebo v obou zároveň. Tato zdánlivě jednoduchá mechanika přináší do hry velmi chytlavý a zábavný prvek, který je neuvěřitelným oživením hororového herního žánru.

The Medium 2
Zdroj: Bloober Team

Pojďme si ale na chvíli odskočit do hrubého náčrtu děje, abychom pak v klidu mohli pokračovat v popisu toho, co je na této hře nejdůležitější 😉

Jako každý dobrý příběh i tento je otevřen zvratem v životě hlavní postavy.

A těžko bude horor začínat za krásného slunečního dne ve květinářství, cukrárně nebo v půjčovně šatů pro malé rozkošné princezny. S Marianne se zde seznamujete na pohřbu jejího poručníka, Jacka.

V bytě vašeho poručníka, kterého se momentálně chystáte pohřbít, vás probere noční můra, která končí smrtí malé holčičky. Vy, probuzeni noční můrou, se musíte postarat o Jacka a jeho poslední cestu.

Po několika letech samostatného života se tedy vracíte na místo, kde hlavní postava vyrůstala. Procházíte domem a hra vám postupně předkládá ochutnávku mechanik, které v následujících hodinách hraní budete hojně používat.

V bytě, který je nad pohřebním ústavem, začnete objevovat první střípky obrovské mozaiky, kterou děj hry je.

Celá první část hry, odehrávající se kolem pohřbu, by se dala považovat za jakýsi tutoriál, který má za úkol hráče navnadit a připoutat k monitoru. Nemusíte se bát, zdaří se to totiž během prvních několika málo minut.

Během příprav na pohřeb Jacka se dozvíte něco málo o dětství hlavní postavy, o tom, proč ji vychovával Jack a ne rodiče, a také o daru, který Marianne má.

Zjistíte, že neumíte „pouze“ přeházet z jedné reality do druhé, ale že máte schopnost zachránit duše, které uvíznou na druhé straně. Právě tato vaše abilita je klíčová pro následující děj.

Ten vás následně zavede do několika lokací, ve kterých postupně poznáváte další důležité charaktery. Postupně rozkrýváte jejich a vaši minulost a snažíte se vyplnit chybějící kousky skládačky toho, co se to sakra kolem děje.

The Medium 3
Zdroj: Bloober Team

The Medium je „hardcore story-driven” záležitost a pokud jako hráč vynecháváte veškeré skazky, dokumenty, pohlednice, úryvky z novin atp., zdaleka si nebudete moci vychutnat hloubku a propracovanost zápletky, kterou hra nabízí.

Celkový průběh hry je vlastně pátrání po minulosti vaší, postav, které potkáváte v reálném i spirituálním světě, a také po smyslu vaší vize (noční můra, kterou hra začíná- viz. předchozí řádky).

Co se dávání si děje dohromady týče, zde vás vývojáři opravdu nedrží za ručičku. Detektivní způsob stavby příběhu vytváří napínavé klima. Právě mysterióznost, neznalost a postupné objevování okolností je jedním ze skvělých aspektů The Medium. Za sebe mohu říci, že hra sice může působit trochu lineárně, ale všechny výše uvedené mechaniky z ní dělají opravdový „masterpiece“.

Procházka růžovým sadem?

Teď je vhodná chvíle se vrátit ke hratelnosti a provedení. Grafické zpracování hry je prostě a jednoduše…. „AAAARGGGH!“ (v tom nejlepším slova smyslu).

Atmosféru děje zdůrazňuje temné podzimní pozadí. Šedivé a tmavé barvy starého bytu, ústavu a města (v první části) pak podtrhují tísnivou náladu hry.

V následujících momentech je vše vyšperkováno vašimi prvními kroky ve spirituálním světě. Ten vás svým vizuálem absolutně pohltí!

Částečně fixní kamera (Resident Evil, Silent Hill) zkraje působí trochu jako „old school“, ale celkovému obrazu opravdu přidává na síle, hloubce a propracovanosti.

The Medium 4
Zdroj: Bloober Team

Vývojáři v čele s Wojciech Piejkem na ni odvedli opravdu skvělý kus práce a díky tomu jako hráč máte až filmový pocit.

A co víc, na rozdíl od výše zmíněných titulů je v ní ovládání neuvěřitelně plynulé!

Pohyby postavy působí přirozeně a téměř nikdy se nestane, že byste se zasekli o texturu, postava nereagovala na příkazy nebo se chovala nepřirozeně.

Pokřivený obraz reality

Nejsilnější stránkou titulu je vizuální část. Celé „zásvětí” bylo inspirováno tvorbou Zdislava Beksinskiho, zejména jeho obrazy. Beksinski je ikonický umělec 20. století, který byl silně ovlivněn událostmi druhé světové války v Polsku, které sám zažil.

Druhý svět hráči ukazuje formu reality, která nastavuje svou pokřiveností zrcadlový obraz realitě skutečné. Celá spirituální dimenze je vyobrazena jako výsledek dopadu pokřivenosti lidské mysli (její vzpomínky, zážitky, zkušenosti, činy atd.).

Na rozdíl od naší reality, která ve hře působí melancholicky, otupěle a depresivně, se spirituální svět vykazuje saturovanými sepiovými tóny, ostrými výraznými prvky a pokřivenými objekty.

The Medium 5
Zdroj: Bloober Team

Při pozorování scenérií spirituálního světa máme pocit, že je formován dopady tragických událostí na mysl člověka, jeho zkušenostmi a prožitky.

Lead artist Damian Žukowski o spirituálním světě mluví jako o temném, bezútěšném a více otevřeně nepřátelském místě.

Vizuální stránka zásvětí je ale dost dobře slovy nezachytitelná, pořádně nepopsatelná a silně znepokojivá.

Beksinski o svém díle říká, že jej nelze interpretovat, nicméně jeho obrazy nesou opakující se prvky, které jsou ikonické pro jeho tvorbu (deformované obličeje, skulptury či postavy s extrémně hubenými končetinami, vojenské helmy, architektura).

Pravdou ale zůstává, že pokud bychom se měli bavit o věcném popisu Beksinskeho děl (a tedy zásvětí hry The Medium), můžeme Vám, čtenářům, přinést pouze pocit, který z obého vyplývá.

Bezútěšná krajina, na jejímž pozadí se často tyčí deformované stavby z lidských končetin, ve hráči vyvolává morbidní fascinaci něčím hrůzným, co konkrétní slova nedokáží pojmout.

Vesměs máte pocit, že se koukáte na zpomalený, ne-li úplně zastavený snímek z války, ve kterém kulka musí každou chvíli zasáhnout svůj cíl a čepel meče už už narazit do těla jedné z mnoha postav účastníků onoho výjevu.

Nečekejte od toho grafického znázornění jakoukoliv formu splatterpunku, to opravdu ne. Ale očekávejte nádech hrůzy, která přichází před tím a nebo potom. Právě tímto „příslibem hrůz“ z Beksinskeho tvorby hra dosahuje neuvěřitelně hutné atmosféry, která vás provází během celého průběhu.

The Medium 6
Zdroj: Bloober Team

Pokud narazíte na klidnější pasáž, tak jen proto, aby vám to hra dala později ještě více „sežrat“.

The Medium vás celou dobu drží v atmosféře husté jako sirup, a když už máte pocit, že parta z Bloobers Team nemůže přitlačit, dostanete pořádně přes prsty. Je to neuvěřitelné návykové a vy nebudete chtít přestat!

Vývojáři se vyvarovali otřepanému jumpscare spamu na každém rohu. Lekací pasáže tam sice jsou, ale je jich velmi málo (ovšem o to jsou horší!).

Zapomeňte na vřískot nože míhajícího se vzduchem!

Taky vás už rozčiluje, jak se u spousty hororových titulů tvůrci hudby snaží docílit gradace nesmyslně silným zvyšováním/snižováním hlasitosti v jednotlivých pasážích? Ptám se, protože mě ano!

Je to sice účinná, ale značně otřepaná a často až nevhodně používaná taktika. The Medium tohle naštěstí téměř nemá. Osobně si jsem schopen vybavit pouze dvě chvíle, kdy jsem se opravdu lekl a kde tato mechanika byla (vhodně) použita.

A zbytek hudebního podkladu? To je zatraceně skvělá práce!
Při tvorbě soundtracku se zde spojila dvě zvučná jména, a sice Arkadiusz Reikowski, jehož práce je známa z her Layers of Fear, Kholat nebo Two Worlds, a Akira Yamaoka, kterého si můžeme spojit s ikonickým Silent Hill.

Oba skladatelé se vyznačují velmi osobitým stylem jejich dosavadní hudební tvorby. Zatím co Reikowski použivá originální zvuky a propojení netradičních nástrojů, čímž dosahuje neotřelých melodií, Yamaoka do díla přináší více filmový nádech.

The Medium 7
Zdroj: Bloober Team

V symbióze těchto dvou „entit“ vznikla hudba, jež sama o sobě vyvolává přesně ten pocit, který máte při pohledu na obrazy Beksinskeho nebo právě na bezútěšný prostor spirituálního světa hry The Medium.

Hudba zde nepůsobí pouze jako podbarvení vizuálu, které pouze dokresluje celkový pocit, ale je plnohodnotnou součástí, bez které by výsledný obraz rozhodně nebyl úplný.

A co snímky?

Tady hra naráží na menší problém. Pokud „nafullíte“ veškerá grafická nastavení, nedostanete se na více jak 50-55 snímků (nestálých), a to i když vlastníte intergalaktické pc s Nvidia RTX 3080.

Slušného snímkování dosáhnete na střední a nízké detaily. Velice slušné srovnání provedl web pcgamesn.com.

I když je titul náročný na hardware, během celého průběhu jsem nenarazil na jediný bug a hra ani jednou nespadla.

The Medium 8
Zdroj: Bloober Team

Co dodat závěrem? The Medium je absolutní MUST HAVE, jste-li fanda hororu. Zatraceně, zahrajte si to, i když nejste!

Hra je doporučena starším sedmnácti let a herní čas je zhruba sedm až osm hodin. Titul je zatím dostupný na PC a Xbox Series X a S.

The Medium

Vývojář: Bloober Team

Engine: Unreal Engine 4

Vydavatel: Bloober Team

Skladatelé: Arkadiusz Reikowski, Akira Jamaoka

Producenti: Jacek Zięba


Reklama

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
90 %
RozseK - knihovník streamer, hráč, komiksový nadšenec a sběratel modelů telegrafních sloupů 20. století