The Last of Us cover
Autor: Naughty Dog

Už je tomu sedm let co světlo světa spatřila jedna z nejlepších her poslední dekády. Zub času je většinou neúprosný a v případě her to platí dvojnásob. The Last of Us se však podařilo uchovat kouzlo i po tolika letech a stále patří k tomu nejlepšímu co Playstation nabízí.

The Last of Us PS3
Autor: Naughty Dog

Tento postapokalyptický survival horor pravděpodobně konzolovým fanouškům netřeba příliš představovat. Psal se rok 2013, když se studio Naughty Dog po veleúspěšných Uncharted rozhodlo zabrousit do stále populárnějšího zombie žánru.

S notnou dávkou invence a originality přinesli hru, která se rozhodla toto “obehrané” téma uchopit trochu odlišným způsobem. A že se jednalo o trefu do černého, nemůže již dnes nikdo pochybovat.

Hra poprvé zamířila na tehdy už dosluhující Playstation 3, aby o necelý rok později v graficky vylepšeném kabátku zavítala i na současnou generaci konzolí. TLOU zaznamenala takřka okamžitý úspěch.

The Last of Us získalo přes 200 ocenění, včetně prestižních cen BAFTA, DICE a české INVAZE za nejlepší hru roku 2013 a stalo se tak jedním z nejúspěšnějších herních titulů vůbec. Ostatně, i po sedmi letech od vydání patří k tomu nejlepšímu, po čem můžete na konzoli Playstation sáhnout.

The Last of Us remastered
Autor: Naughty Dog

Vývojářům z Naughty Dog přitom stačilo relativně málo. Hra jako taková vlastně nepřišla s ničím extra novým. Ovšem to, co dělala, dělala více než dobře. Když se k tomu navíc přidal silný příběh a skvěle propracované postavy bylo na úspěch zaděláno.

The Last of Us je tak krásným příkladem toho, že není třeba přicházet za každou cenu s něčím extra technologicky novým, daleko důležitější je umět vše vyladit k dokonalosti a dát si záležet i na těch nejmenších detailech.

A to vývojáři ze studia Naughty Dog umí vskutku dokonale. Ostatně, stačí se podívat do jejich portfolia…

Zde samozřejmě může někdo namítnou, že samotný svět TLOU vlastně nebyl zase tak dobře propracovaný, jak by se mohlo zdát.

Hra se odehrává v typickém postapokalyptickém světě, ve kterém je zbídačené lidstvo na pokraji zkázy. Nechybí rozpadlá města, opuštěné dálnice plné aut, hordy monster, ani militantní gangy, které se rozhodly vzít spravedlnost do svých rukou.

The Last of Us 3
Autor: Naughty Dog

Proč tomu ale tak skutečně je a jak vše vůbec funguje, to už se nedozvíme. Zkrátka berte, nebo nechte ležet.

Ale víte co, ono je to vlastně jedno. The Last of Us totiž nemá ambice ukázat nám celý svět, či spasit lidstvo (i když vlastně ano, ale to je jedno), jeho síla je někde jinde.

Vývojáři se nám na ploše přibližně 14 herních hodin snaží ukázat soukromé drama o dvou hlavních postavách, které jsou jako den a noc.

Na jedné straně je věčně cynický a životem unavený pašerák Joel, který na počátku “houbové” apokalypsy přišel o dceru a na straně druhé temperamentní prostořeká puberťačka Ellie.

The Last of Us 4
Autor. Naughty Dog

A jelikož má osud evidentně smysl pro humor, svede tyhle dva dohromady a pošle je na hodně nebezpečný trip zničenou krajinou, na jehož konci by mohla být snad i záchrana světa.

Zkrátka a dobře klasický americký doják, u kterého ukápne nejedna slza. No dobře, zde možná trochu přeháním, ale rozumíme si že.

Avšak, abych byl zcela upřímný, ani tento základní nástřel příběhu vám nedá pravděpodobně ani tu nejmenší představu o tom, co na vás vlastně čeká. V případě The Last of Us totiž více než kdykoliv dříve platí, že cesta je cíl.

Mnohem důležitější než záchrana světa, je totiž v tomto případě samotný vývoj postav a jejich vztah. Ostatně, příběh TLOU je především o rodině, sounáležitosti, přátelství a lásce.

Rozhodně však nečekejte procházku růžovou zahradou a vůbec sluníčkový příběh. Svět TLOU je pořádně drsný a přežijí v něm jen ti nejsilnější.

The Last of Us 5
Autor: Naughty Dog

Ani ten nejlépe napsaný příběh a postavy však nemohou zachránit hru, jejíž mechaniky nefungují.

To naštěstí není případ The Last of Us. Vývojáři sice nepřichází s žádnými převratnými novinkami, ale to co dělají, dělají více než dobře.

V přibližně 14 hodinové kampani tak budete procházet zpustlými koridory světa, ve kterém budete nejen střílet a zabíjet nepřátele, ale v neposlední řadě se budete snažit najít co nejvíce předmětů, které by vám usnadnily průchod hrou.

Jejich nedostatek pak ještě více umocňuje celkový zážitek ze hry. Každý váš krok se počítá a je tedy potřeba jej dobře promyslet. Vrhnete se na nepřátele střemhlav a rozdáte si to s nimi ve férovém souboji, nebo se naopak rozhodnete ušetřit munici a své nepřátele buď obejdete, nebo sejmete ze zálohy.

The Last of Us 6
Autor: Naughty Dog

Řešení je jen na vás, počítejte však s tím, že zdroje zde nejsou neomezené a každý náboj se především ve vyšších obtížnostech počítá a má cenu zlata.

Abych však jen nechválil, tak je potřeba zmínit, že samotné herní mechanismy obsahují i pár prvků, které vám po nějaké době budou doslova pít život.

Ano, mluvím přesně o těch pasážích, kde zjistíte, že v dnešní (herní) době postavy neumí skákat, nebo plavat. V tomto okamžiku se váš pohyb přes překážky promění v utrpení v podobě hledání kontejnerů, či dřevěných prken, které byste mohli přesunout, abyste si ulehčili cestu. To je však jen malá kaňka na kráse jinak perfektně fungující hry.

The Last of Us 7
Autor: Naughty Dog

I přes svůj věk věk vypadá The Last of Us stále skvěle a je krásnou ukázkou toho, že i stárnout se dá s grácií.

Pokud vás tedy tato hra z nějakého nepochopitelného důvodu na současné, nebo minulé generaci konzolí Playstation minula, možná právě nastal ideální čas doplnit si vzdělání a do této hry se pustit naplno.

Ostatně, druhý díl již nezadržitelně klepe na dveře a věřte, že se vám u něj bude znalost prvního dílu skutečně hodit. Jedině tak si totiž dokážete užít příběh obou TLOU naplno. A o ten jde v případě těchto her především.

The Last of Us 

Vývojář: Naughty Dog

Vydavatelé: Sony Interactive Entertainment, SIE Worldwide Studios, Sony Interactive Entertainment Europe

Designéři: Neil Druckmann, Bruce Straley, Emilia Schatz, Jacob Minkoff, Ricky Cambier

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
90 %
Petr Čapek
Otec, blogger, recenzent, ale především nadšenec do moderních technologií a nejrůznějších geekovin.
the-last-of-us-retro-vzpominka-na-jednu-z-nejlepsich-pocitacovych-her-posledni-dekady+ strhující příběh + atmosféra a silné emoce + propracované postavy + prozkoumávání prostředí + audiovizuální zpracování + i po letech skvělá grafika - postavy neumí skákat - přesouvání prken a kontejnerů pro to, abyste se dostali přes překážku - občas trochu horší umělá inteligence