Stronghold: Warlords cover
Zdroj: Firefly Studios

Někdejší král RTS strategií je zpět. Po dlouhých sedmi letech se Stronghold vrací zpět na scénu. Tentokrát nás zavede až na dálný východ, aby se ve své “asijské” odbočce Warlords pokusil navázat na prachem zapadaný úspěch původní hry, která ve své době definovala celý subžánr strategií…

Zašlá sláva někdejšího krále RTS

Stronghold: Warlords 1
Zdroj: Firefly Studios

Stronghold byl ve své době opravdovým pojmem, kterému mohla konkurovat snad jen legendární série Age of Empires.

Obě série se však svým pojetím hodně odlišovaly a tak přímé srovnání obou titulů není úplně na místě.

Snad jen s tím ohledem, že zatímco na Stronghold neúprosně dopadl zub času a jeho sláva dávno pominula, k AoE se hráči i díky péči Microsoftu stále vrací. A tak má tato série i více než 24 let od vydání prvního dílu stále co nabídnout.

Toho jsou si evidentně vědomi i vývojáři z Firefly Studios, kteří po dlouhých sedmi letech tuto takřka zapomenutou značku rozhodli znovu oživit a přinést hráčům další fantastický strategický zážitek.

Bohužel, jak už to tak u podobný projektů bývá, opět jsme zůstali takříkajíc na půl cesty. Návrat někdejšího krále RTS strategií se nekoná a autoři tak už od vydání původního Stronghold: Crusader v podstatě vaří z vody a hledají cestu jak navázat na svůj debutový úspěch.

A bohužel Stronghold: Warlords tou pravou cestou rozhodně nejsou, byť se nejedná o vyloženě špatný titul.

Poměrně dost jej však sráží celkové audiovizuální zpracování, špatná AI jednotek, špatná optimalizace a některé inovace, se kterými se autoři rozhodli u tohoto titulu přijít. Přitom stačilo málo a Stronghold se mohl vrátit zpět na výsluní. O tom však až později.

Stronghold pro 21. století

Stronghold: Warlords 2
Zdroj: Firefly Studios

Původní Stronghold se vyznačoval úžasnou komplexností, která vám nedala nic zadarmo.

Zároveň se však autorům podařilo zachovat i určitou přístupnost, díky čemuž se do hry mohli snadno pustit i relativní nováčci.

Stoupající obtížnost a postupně přicházející nové prvky se autorům podařilo namixovat do úžasného koktejlu, v němž se stírala hranice mezi budovatelsko-válečnou real-time strategií a tower defense hrou.

A tak, i když se Stronghold na první pohled tvářil jako klasická RTS strategie, ve výsledku se od těchto her v mnohém odlišoval.

Velký důraz zde byl na dvě odlišné kampaně, kdy v jedné šlo prakticky jen o boj a dobývání, zatímco v druhé jste se snažili splnit úkoly ekonomickou (mírovou) cestou, v níž šlo především o rozvoj vašeho hradu, či shromáždění dostatečného počtu potřebných surovin.

Toto uspořádání naštěstí zůstalo i v aktuální novince, ve které však opustíme břehy Evropy a Blízkého Východu a vydáme se až do daleké Číny.

Pravdou však je, že ekonomická kampaň je zde mnohem víc upozaděna, než tomu bylo u předchozích titulů a autoři tentokrát vsadili především na válečné zápolení.

Výlet na dálný východ

Stronghold: Warlords 3
Zdroj: Firefly Studios

Ostatně, ocitáme se v opravdu turbulentní době, kdy se dálný východ zmítal v neustálých potyčkách mezi jednotlivými dynastiemi.

Postupně se tak v celkem pěti kampaních ocitneme ve staré Číně Vietnamu, Mongolsku a Japonsku.

Prostředí je tedy vcelku atraktivní a ve spojení s hlavní novinkou tohoto titulu takzvanými Warlords by se mohlo jednat o skutečně zajímavý kousek. Navíc nechybí ani klasický multiplayer, skrimish, nebo free build mód.

Bohužel když pomineme atraktivitu prostředí, dostáváme do rukou vcelku tuctový titul, který v dnešní době nemá prakticky čím zaujmout a navíc dojíždí na řadu nedodělků a nedokonalostí, které dost výrazným způsobem narušují poklidné hraní titulu.

Zcela ponechme stranou fakt, že Warlords toho s původním Strongholdem mají ve výsledku společného jen málo. Snaha zde sice byla. Na druhou stranu zde vše působí lehce budgetovým dojmem.

Navíc je i řada původních mechanik upravena pro “moderní hráče”. V překladu to znamená, že je vše lehce zjednodušené.

Stronghold: Warlords 4
Zdroj: Firefly Studios

To sice může někteří hráči kvitovat s nadšením, ostřílení harcovníci však se smutkem zamáčknou slzu v oku a vrátí se k původnímu Strongholdu, který je oproti tomuto titulu skutečnou výzvou…

Hlavním problémem je však fakt, že zde vše působí strašně jednotvárně a je vlastně úplně jedno jakou kampaň zrovna hrajete.

Rozdíly mezi jednotlivými národy jsou malé, a tak v podstatě jedinou inovací, kterou v průběhu hraní zažijete, jsou rozdílné cíle jednotlivých misí. Jinak si je vše podobné jako vejce vejci.

Warlords, ale proč vlastně??

Celkový dojem by však mohla zachránit největší novinka tohoto titulu, která by měla přinést sérii nový svěží vítr do plachet.

Tím jsou již zmínění warlordi. Ti mají vcelku slušný potenciál a pokud by je autoři dobře uchopili docela výrazným způsobem by mohli zahýbat s celkovou hratelností. Bohužel tomu tak není.

Stronghold: Warlords 5
Zdroj: Firefly Studios

Opět tak zůstává vše na půli cesty, a vy tak vcelku záhy zjistíte, že jakékoliv větší zapojení tohoto prvku do hry a kampaně, je prakticky zcela zbytečné.

Warlordi na vás samovolně neútočí, takže se jich není třeba příliš bát. Naopak, když je obsadíte a získáte je do područí, nepřinesou vám ani výraznější bonusy.

V podstatě se tak dá říct, že se jedná o zcela zbytečný prvek, který vás jen v průběhu kampaně bude zpomalovat.

Tedy, samozřejmě za předpokladu, že se mu budete vůbec věnovat. Když vám to totiž vyloženě nepřikáže kampaňová mise, můžete tyto lordy zcela ignorovat a věřte, že se v podstatě nic nestane.

Jak by nemělo vypadat AI

Tím se vcelku elegantním obloučkem dostáváme k samotné umělé inteligenci, která pohání celou hru. A ta je s ohledem na předchozí díly série opravdu k smíchu.

Stronghold: Warlords 6
Zdroj: Firefly Studios

AI se dost často chová naprosto nelogicky a vy tak budete mít nezřídka pocit, že místo abyste ovládali armádu mocných válečníků, běhá vám po mapě tlupa tupých opic.

To naštěstí platí i pro vaše protivníky, takže se rozdíly vcelku stírají.

Je však jisté, že podobnou umělou inteligenci bychom očekávali někdy v roce 1990 a ne v současnosti. Na tomto aspektu hry by měli autoři opravdu ještě dost zapracovat.

Nejedná se totiž jen o chování jednotek, ale i opakovaný spawn nepřátel, možnosti stavění a další prvky, díky kterým se stává hraní Stronghold Warlords lehce krkolomným zážitkem.

Když 3D nedává smysl

Posledním hřebíčkem do rakve je celkové audiovizuální zpracování. A zde se vám bude chtít pravděpodobně brečet ze všeho nejvíce. Autoři si totiž evidentně řekli, že čím více, tím lépe.

Stronghold: Warlords 7
Zdroj: Firefly Studios

Celé uživatelské rozhraní je až nesmyslně přeplácané a zabírá neuvěřitelné množství prostoru, kdy budete mít mnohdy problém vůbec vidět na samotnou mapu a to, co se na ní děje.

Celkový dojem pak nezachrání ani rádoby moderní 3D zpracování.

Osobně se mi daleko víc líbí dvacet let starý původní Stronghold se svou izometrickou grafikou, než tato místy přeplácaná zhůvěřilost.

Navíc má evidentně samotný engine, na kterém hra běží, docela dost co dělat. Jakmile totiž nashromáždíte větší množství jednotek a zkusíte se pustit do nějaké větší bitvy, očekávejte vcelku slušné záseky a lagy, od kterých vás patrně nezachrání ani ty nejvýkonnější mašiny.

3D engine je sice poplatný dnešní moderní době, v případě této hry ale nefunguje úplně ideálně. Když necháme stranou problémy technického rázu, stále zde zůstává samotný vizuál a především pak praktičnost 3D prostředí.

Připravte se tak na neustálé otáčení mapy, abyste objevili za budovu zaseklé jednotky nebo armádu ukrytou hluboko v pralese. A když říkám ukrytou, tak myslím ukrytou tak, že můžete mít problém ji vůbec najít. A věřte, že toto k intuitivnímu ovládání rozhodně nikterak nepomáhá.

Závěrem

Stronghold: Warlords 8
Zdroj: Firefly Studios

Přitom stačilo málo a Stronghold: Warlords by mohli být zajímavou a dobře fungující hrou, která by si rozhodně své fanoušky získala.

Bohužel aktuální stav ukazuje spíše na poslední hřebíček do rakve známé značky.

Autoři sice slíbili na hře i nadále pracovat, venku je ostatně již první update, který přinesl pár nových prvků a opravil ty největší problémy, do ideálu má hra však stále hodně daleko.

Otázkou ale zůstává, zda se na opravdy bude hráčům chtít čekat…

Stronghold: Warlords

Vývojář: Firefly Studios

Série: Stronghold

Vydavatel: Firefly Studios

Návrhář: Simon Bradbury

Platformy: Microsoft Windows, Mac OS


Reklama