Ve Star Wars Outlaws si v kůži zlodějky vyzkoušíte, jaké je to stát na druhé straně zákona proti impériu i zločineckým syndikátům.
Star Wars Outlaws je hra, o které se mluví a šeptá už od E3 2018. A jakmile něco dostane nálepku Hvězdných válek, tak si můžete být jistí, že se o tom mluvit nepřestane.
O tři roky později už hra dostala i jméno a oficiální oznámení. Poslední rok už jede marketing na plné pecky a nadšená očekávání střídají věštby propadáku a odpadu. Čekání je ale u konce a my jsme měli tu možnost se do hry opravdu ponořit.
Kdo, kdy a kde? Převážně noví hrdinové ve známém vesmíru
U hry Star Wars Outlaws je celkem zásadní KDY se odehrává. Konkrétně jde o rok 3 ABY (after the Battle of Yavin). Aby je oficiální letopočet používaný pro Hvězdné války a jak název napovídá, počítá se od Bitvy o Yavin. A je to přesně ta bitva, kterou znáte z původní trilogie, během které byla zničena první Hvězda smrti.
Pokud se stejně jako já v letopočtech Star Wars moc nevyznáte, tak je to mezi filmy Impérium vrací úder a Návrat Jediů. Tahle informace je pro děj celkem zásadní. Vytváří se tak v císařství celkem unikátní ekosystém. Impérium je stále v plné síle a po posledních událostech i při chuti v potlačování rebelie.
To ovšem nahrává do karet všemožným zlodějíčkům, podvodníčkům a pašerákům. Ale nejen malé ryby prosperují. Zločinecké syndikáty nejen že mají volnější ruce pro své aktivity, ale navíc uzavírají s impériem výhodné dohody. A jak už asi tušíte, tak právě v těchto “společenských” vrstvách se naše hra odehrává.
Hlavní hrdinka se jmenuje Kay Vess a už na první pohled s ní není něco tak úplně v pořádku. Jejím parťákem, mazlíčkem a nejspíš i nejlepším kámošem, je tvoreček Nix (pro vaši představu je to taková pozemní axolotlo-kočka).
Krom divoké fauny je ještě potřeba zmínit, že je Kay zlodějka. To by samozřejmě stačilo na to nebýt “normální”, ale z toho co se záhy dozvídáme není ani kdovíjak velký hráč. Svůj život prožila ve slumech a dělnických čtvrtích planety Cantonica (tu můžeme znát především z filmu Hvězdné Války: Poslední Jedi).
Jejím kariérním snem je být součástí nějaké opravdu velké loupeže, takové té legendární akce, o které se bude ještě dlouho vyprávět. No, poslední akce se ovšem ne tak docela povedla a žádnou novou jí teď její kontakt moc dohodit nechce. Tak se rozhodne na vlastní pěst okrást lokálního kriminálního bosse.
Jak tušíte, to se zase tak úplně nepovede a se zabijáky v zádech Kay utíká domů. Tam jí její kontakt a a zároveň ochránce předá velkou práci, ale má to být od něj ta poslední, Kay už se nemá vracet. Konečně se má dostat z nižších čtvrtí a podniknout ještě šílenou akci s nejasným koncem a a ještě nejasnějším výsledkem.
Kay samozřejmě bez váhání přijímá a tak se chystáme na tu největší rybu široko daleko. A co se nestane! Zase to nevyjde úplně podle představ, ale po několik zvratech, zradách a šílených úprcích se dostáváme z planety Cantonica a hurá vstříc dalším dobrodružstvím!
Ta se sestávají hlavně ze snahy stát se součástí kriminálních syndikátů, ale jejich vyvrcholením bude najít si posádku pro jednu z největších loupeží, přesně takovou kterou si Kay vysnila!
Originální herní prvky. Akorát že vůbec
Hra od začátku láká na originální herní prostředí i prvky. Žánr hry je Open world akční RPG. Během svého putování se budete pohybovat na několika různých planetách. Různé a živé biotopy rozmanitých planet, které jsou i zdravě vyplněné městy můžete (ale naštěstí nemusíte) prozkoumávat klidně hodiny, pokud vám to udělá radost. Ale otevřený svět není jediné prostředí, které nás ve hře čeká.
Druhým takovým je samotný vesmír. Tam bych určitě vypíchl vesmírně bitvy, které sice nejsou nijak extrémní, obrovské a vlastně ani úplně mega zajímavé, ale baví. Herní obec, která už si mohla hru zahrát, hodnotí vesmírné bitvy lépe než ve Starfield, což je pro hru od Bethesdy trochu ostuda, protože tady jsou vlastně jen takový příjemný bonus a ne jedna z nosných feature hry.
Posledním prostředím jsou pak uzavřené objekty, ve kterých se plní velké množství misí. V tu chvíli se hra stává povedenou koridorovkou, která nabízí různá řešení problému. Hlavní jsou samozřejmě Stealth versus Přímočaré brutální řešení pomocí blasteru.
Teď přijde to ale…
Měl bych začít vypisovat, originální prvky hry, ale ty tu vlastně žádné nejsou. Změna prostředí je sice příjemné a rozhodně za něj hra body neztrácí, tak to celou hru neutáhne.
Všechno ostatní, co ve hře potkáme, už Ubisoft někde použil. Šplhání jako herní prvek by si hry už mohly odpustit, když je každý krok nascriptovaný a po budovách se jen tak „přivařují“ kovové římsy a rantly, aby náhodní kolemjdoucí mohli bez problémů proniknout kamkoliv.
Stealth tu sice máme, ale je takový nedotažený a kostrbatý, a vlastně navlas stejný jako ve Watch Dogs 2. Tam se koneckonců (a jsem za to osobně rád) vývojáři inspirovali nejen u plížení, ale také přestřelky jsou hodně podobné. Nix jako prvek byl vlastně už v Assassins Creed v podobě orla, ale i v jiných hrách byl takový užitečný pomocníček použitý.
Pak tu máme reputaci, kterou budujete s jednotlivými kartely, tam nejde o originalitě ani mluvit. A spojení Ubisoft a Star Wars je v každém vesmíru nevyhnutelné, protože tohle jsou dvě značky, které jsou nejvíc notorické v používání těch “kladných” záporáků (vrazi, hackeři, pašeráci atd.). Ono vlastně na Star Wars Outlaws není originální snad vůbec nic. A to je čas na další ALE.
Ale tentokrát to funguje! V Ubisoft se nejspíš zrodil geniální lepič, protože takhle poskládat již použité a recyklované prvky, aby fungovaly, je mistrovský kousek. Plížení a šplhání nás hra nenutí používat tak často, aby se z toho stala bolestivá zkušenost. Máme v přestřelkách sice jen blaster, ale Kay je schopná používat jakoukoliv střelnou zbraň, kterou najde a těch je ve hře solidní arzenál (včetně Z-6 Rotary cannon coby místního minigunu!!!).
Open World se nezmění v nejotravnější nekonečné běhání od mise k misi, ba naopak. Jak se dozvídáme víc o Kayině minulosti a hra i příběh nabírá koncept, tak se dostaví pocit, že mise které děláme mají nejen smysl, ale také dopad na svět a vyprávění.
Jistě jednotlivé typy misí se dokážou stát monotónní a repetitivní, ale velká volnost v přijímání zakázek a jejich pořadí v jejich nestereotypnosti hodně pomáhá.
Nejvíc jsem ovšem potěšený ze systému reputace. Ocitáme se totiž v tiché válce gangů, kdy si každý chce ukousnout větší kus koláče impéria, než ti druzí. A mezi nimi se pohybuje divoká karta Kay, která pomůže tuhle Huttům a jindy Pykům. Skvěle mi to připomnělo film Poslední zůstává.
Hra navíc vychází vstříc hráčům různých herních stylů. Hlavní příběh hry má nějakých 12- 20 hodin (hlasování se zatím hodně liší). Vše ovšem závisí na tom, jakým stylem hrajete, kolikrát mise opakujete a podobně. Já nejsem žádný speed runner a nad 15 jsem se nedostal. Pro 100% dohrání budete určitě potřebovat alespoň dvojnásobek, ale tam jsem se zatím svými ambicemi nedopracoval.
Nakonec je tu bohužel mor zvaný mikrotransakce. První, co o herní budoucnosti Star Wars Outlaws víme, je Season pass. Ten nám do budoucna slibuje nějaké kosmetické blbinky a doplňky, ale bohužel i mise a celé příběhové bloky. Season pass získáte s koupí Golden a vyšší verze a to se dostáváme na 110 Euro.
Hra která tak působila za svých 70 Euro jako velmi dobrá AAA hra, která strčí do kapsy naprostou většinou posledních Ubisoft pokusů. Za 110 už to je ovšem mnohem víc hořká pilulka, a to ani nevíme jak rozsáhlé mise za víc než 50c% ceny navíc získáme.
Povedlo se to?
I přes ne příliš pozitivní poslední poznámku s monetizací se za mě Star Wars Outlaws nadmíru povedlo. Nejsem žádný hardcore Star Wars fanda a absence světelných mečů a Síly mi vyhovovala (a s ohledem na úspěch seriálu Andor to tak má nejspíš víc fanoušků).
Hra není vůbec originální, ale to ničemu nevadí. Všechny použité prvky spolu fungují a přináší zážitek, který jsem u open world hry už dlouho neměl. Osobně asi zapomenu, že nějaký Season pass existuje a Star Wars Outlaws tak pro mě zůstane velmi solidně vyrobenou a nadprůměrně napsanou hrou.
Star Wars Outlaws
Vývojáři: Massive Entertainment, Massive Entertainment AB
Vydavatelé: Ubisoft, Lucasfilm Games
Platformy: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, GeForce Now, Microsoft Windows