Rok pandy je pět elementů, třináct zvířat a jedno jednoduché pravidlo: když myslíš, že jsi mimo hru, můžeš ji právě vyhrát. Tahle hra je malá, chytrá a silně návyková.
Vydavatelství Mindok přichází s překladem zbrusu nové, a to sice letošní, karetní hry Rok pandy(v originále Panda Spin)z dílny designéra Carla Chudyka.
Ta zaujme na první pohled hned třemi věcmi – zasazením do čínského zvěrokruhu, s tím souvisejícím pěkným vizuálem a ilustracemi zvířat, a nakonec „dvouhlavými“ kartami, kdy pokud se lícová strana otočí o 180 stupňů, změní karta svou hodnotu.
Ruku na srdce, u těchto her je celkem jedno, zda-li se odehrávají jakoby v čínském zvěrokruhu nebo třeba v klasickém zvěrokruhu, na Marsu, v pivovaru, v zákopech první světové války, na křídlech draků, v nemocnici, mezi elfy, v Itálii, v casinu, na pláži, během rybolovu, volby papeže nebo při sběru kukuřice.
Prostředí zde funguje pouze jako estetický rámec pro vymyšlený herní mechanismus. I když pravda, existence dvanácti zvířat se dá relativně šikovně naroubovat na číselnou řadu pokerových karet: drak, had, kohout, tygr, prase, kůň, králík (zajíc), krysa, ovce (koza), vůl… a při větší sinologické představivosti zde nalezneme i opici a psa.

Třináctým zvířetem je tady ovšem panda – odtud název hry. Ta totiž záviděla dvanácti vyjmenovaným zvířatům, že se lesknou na noční obloze, a chtěla se stát taktéž slavnou.
V klasických kartách existují čtyři barvy, Rok pandy disponuje pěti. Každá z nich reprezentuje čínské živly: oheň (červená), kov (šedá), země (žlutá)a pak trochu neintuitivně voda (černá)a dřevo (tyrkysová). Každý ze živlů má též jednu bonusovou kartu. Dohromady se tedy dá hrát teoreticky až se sedmdesáti kartami.
Ústředním pojmem hry jsou pak karetním hráčům dobře známé „štychy“, ale hra se podobá spíše moderní hře Shithead (ano, ta hra se tak opravdu jmenuje), která spočívá v přebíjení číselných hodnot a zbavování se karet z ruky a stolu.
Jedná se zde tedy spíše o mechanismus zvaný „ladder climbing“. Začínající hráč před sebe „do štychu“ vykládá karty, tzv. „nabídku“. To se zase trochu podobá pokeru, neb člověk může nabídnout postupku, sadu či formaci číselných hodnot nebo jen jednu jedinou kartu. Ostatní hráči se ji mohou pokusit přebít, tj. číselně vyšší nabídkou toho samého druhu (kartu kartou, postupku postupkou, sadu sadou atd.). Pokud hráč nemůže (nebo nechce), pasuje.
Poslední nepasující hráč vyhrává štych a začíná nové kolo. Cílem hry je tedy víceméně vyhrávat štychy a zbavit se všech karet v ruce, ale pozor, hru vyhrává hráč s nejvyšším počtem bodů, konkrétně ten, co první získá patnáct bodů. Ty se dají získat skrze symboly pandy, bambusu a právě díky vítězným štychům.

Klíčovým a nejzajímavějším aspektem hry je ovšem ono otáčení karet z bílé strany na modrou. Hráči začínají s kartami s bílou stranou nahoře (případně si je lížou z balíčku), ty disponují klasickými číselnými hodnotami. Jakmile však hráč prohraje štych, své vyložené bílé karty si vrací do ruky, ale již otočené na modrou stranu.
Ta má zpravidla zajímavější čísla, mnohdy i více hodnot najednou, nachází se zde i více bonusových symbolů. Takže prohrát štych není vždy na škodu, ba naopak – hráč se de facto lépe „vyzbrojí“ do dalšího boje a štychu. Pokud hráč prohrál štych a použil alespoň jednu modrou kartu, zbavuje se všech vyložených karet podobně, jako kdyby štych vyhrál, což je opět výhodné.
Tento jednoduchý herní princip má pak několik speciálních pravidel. Patří mezi ně karty živlů, které za určitých splněných podmínek automaticky vyhrají štych. Je to tzv. „bomba“, tedy vzácnější sada alespoň čtyř stejných čísel v nabídce, která se dá překonat pouze jinou bombou.
A nakonec jsou to zmíněné symboly, které se občas objeví na kartách: symbol pandy přináší body nebo otáčí karty v ruce(podle toho, jak je natočen žeton pandy uprostřed stolu), symbol bambusu přináší body, symbol ohně odhazuje karty a symbol vody funguje jako jakýsi žolík, tj. Karta volitelné hodnoty.
Rok pandy patří mezi ony menší kompaktní hry, které jsou zároveň jednoduché na přípravu a pochopení, zároveň nabízejí určitou variabilitu – v menším počtu hráčů, než je maximum pěti, se vždy hraje s jiným balíčkem karet. Každá barva živlu má totiž trochu jinou charakteristiku, co se týče hodnot a symbolů.

Je to hra, kterou dostanete jednoduše na stůl. Je ideální pro hraní nejen doma, ale i na dovolené, na chatě či třeba v restauračním zařízení u piva. Zábavnost a divokost se odvíjí od počtu hráčů; čím více hráčů, tím větší nepředvídatelnost, na druhou stranu se může stát, že se někdo z hráčů delší dobu nedostane do hry, protože zkrátka nemá co dát do nabídky nebo se zbavil všech karet a čeká na dohrání kola.
Jako dvojkovka se Rok pandy dá hrát také, ale ztrácí leccos ze svého kouzla a jisté napínavosti.
Sečteno podtrženo, Rok pandy je esteticky povedená, jednoduchá a svižná hra, která je zábavná, a člověk ji chce za večer – jak to u dobrých karetní her bývá – hned několikrát zopakovat. Zároveň vyžaduje určité taktické přemýšlení, proto je hra doporučována až od 14 let.
Zajímavá novinka, kterou by si rozhodně neměl nechat ujít žádný milovník karetních her, čínské kultury nebo hospodského povalování. Nebo leckdo jiný, protože hra je přístupná opravdu všem.
Rok pandy
Vydavatelství: Mindok
Autoři: Carl Chudyk(design), Wenjue Zhuang, CMYM(art)
Počet hráčů: 2–5
Minimální věk: 14+
Délka hry: cca 30 minut