Navštivte znovu svět, kde můžete být kýmkoliv, chovat se jakkoliv, dělat cokoliv a nebýt za to souzen ostatními ani zákonem. Místo, kde lidé ukáží, jací doopravdy jsou. Jací jsou ve svém úplném nitru. A mnohdy v domnění, že se nikdo nedívá, a že vás za vaše činy nikdo nepotrestá, se ukáže ta opravdová temnota ukrytá hluboko ve vás.

Trochu oběcně a trochu historie

Když v roce 2016 poprvé HBO oznámilo seriál Westworld, mé srdce zaplesalo. Jako fanda této tématiky, ale i seriálů obecně jsem se zaradoval, že po Hře o trůny přijde další seriálový klenot, který v mnohých ohledech nezaostává před velkofilmy v kinech, ba i naopak je kolikrát výrazně předčí.

Původní filmovou předlohu z roku 1973 jsem sice neviděl, ale to co mi naservírovalo HBO bylo naprosto skvělé. I proto jsem nedočkavě vyhlížel sérii druhou, ale to co jsem dostal tentokrát, bylo naprosto impozantně fenomenální.

Už hudba při úvodních titulcích je naprosto skvěle napsána a postupným přidáváním hudebních nástrojů a dalších elementů tvoří ve finále opravdu dokonalou hudební souhru. Jakoby přesně vystihovala průběh seriálu, kde se jednotlivé střípky a kousky skládačky postupně přidávají a zapadají do sebe, až se ke konci vše spojí v neskutečně promyšlený obraz.

Pro mě je úvodní znělka s vizuální stránkou společně se Hrou o trůny to nejlepší, co v tomto směru HBO přineslo. O hudbu se postaral Ramin Djawadi, který má na kontě třeba první Pacific Rim, nebo Warcraft.

Neskutečná je i výprava seriálu.  Téměř celý seriál se odehrává v nádherných exteriérech, které ještě umocňuje práce se světlem a s kamerou. Můžete se těšit na rozsáhlé prérie se zapadajícím sluncem a stádem bizonů. Obří Skalisté hory, obrovská jezera, ale i deštné pralesy předaleké Indie nebo lesy se zasněženými vrcholky hor ve feudálním Japonsku.

Když už se dostaneme do nějakých interiérů, tak i ty jsou propracované do nejmenšího detailu, jako třeba rozsáhlé laboratoře, japonské chrámy, nebo i obyčejný saloon ve westernovém městečku. Kombinace moderních technologií a starodávných kultur nebo Divokého západu je velmi jedinečná a zajímavá.

Od prvního jednání ke druhému

Ale pěkně po pořádku. V první sérii se nám představil park sám o sobě.  Místo, které vzniklo pro čistou zábavu zámožných klientů. Založili ho společně Robert Ford a Arnold Weber. Arnold později zemřel a hlavní tvůrce Ford vymýšlel hlavní dějové linky a jak se později ukázalo, dost ho bavilo hrát si na Boha. Ve druhé sérii se o parku dozvíme daleko více.

Například, že je celý park rozdělený na sekce a že každá sekce ukrývá nejenom jinou dobu a prostředí, ale i jiná tajemství. Dozvíme se také o velmi utajovaném, ale hlubším důvodu provozu parku a že ne všechno je tak jak vypadá.

Druhá série v podstatě navazuje tam, kde první skončila. Po tom, co Robert Ford, ztvárněný skvělým Anthony Hopkinsem, dal do pohybu svou poslední příběhovou linku a nechal se popravit nejmilejší z nejmilejších Dolores Abernathy (Evan Rachel Wood), nastala doslova vzpoura strojů.

Děj je opět dokonale rozvrstvený a s každým dílem se odkrývá další a další vrstva a vy nepřestáváte žasnout nad komplexností a hlavně lehkostí s jakou vše odsýpá. Ze začátku jsem měl dojem, že celek tvoří tři hlavní dějové časové linky, ale postupem času vykrystalizovalo, že jsou tyto nosné linky jen dvě.

Nicméně jedna z nich sleduje několik hlavních charakterů a je díky tomu velmi rozsáhlá a až komplikovaná. Každá postava má svoji vlastní velmi propracovanou motivaci, díky které  jsou jejich činy velmi uvěřitelné a v průběhu celého seriálu se až neuvěřitelně vyvíjí. Vrátí se v podstatě všechny nám známé postavy.

Dvě hlavní linie. Nebo víc?

Postupně sledujeme Dolores a její rebélii a cestu za osvobozením všech výtvorů. Její myšlenka jako sebeuvědomělého stroje, který se chce zbavit okovů otroctví jejich stvořitelů a utéct do lidského světa, je fascinující. Tahle postava prošla od minulé řady asi nejvýraznější proměnou a z krotké milé dívky z ranče se stala Wyatt, která si jde velmi tvrdě za svým a nebojí se použít i těch nejtvrdších prostředků. Její přesvědčení, že se lidskému druhu musí pomstít a že ho musí zničit, ji žene neúnavně dál ke svému cíli.

Velmi zajímavá linka je Maeve (Thandie Newton) a její procitnutí, postupné rozvíjení jejich schopností a cesta za nalezením její dcery. Schopnost ovládat výtvory silou pouhé myšlenky sehraje v příběhu velkou roli. Zároveň s ní bylo velmi zajímavé sledovat spolupráci s trojicí jejích lidských stvořitelů a hlavně s Leem Sizemoorem (Simon Quarteman), který stvořil a napsal všechny postavy v zábavním parku.

Tihle dva se skupinkou dalších se společně podívají i do Japonska v období samurajů, které bylo stvořeno pro náročnější klienty zábavního parku, kterým nestačila jen hra na kovboje a indiány.

Tady mě velmi zaujal způsob, jakým byly navrženy místní postavy. Lee jednoduše vzal napsané charaktery postav z Westworldu a překlopil je na jejich přímé asijské protějšky. Proto bylo velmi zábavné sledovat jejich vzájemnou interakci od chvíle, kdy to zjistí. V japonské oblasti také uvidíme charismatického Hirojuki Sanadu, jako zběhlého ronina z šógunovy gardy. Za něj palec hore. Na jeho samurajské souboje je radost pohledět.

V jedné epizodě se podíváme i do Indie brzkých let 20. Století, kdy se poprvé setkáme s Williamovou dcerou Emily (Katja Herbers), kterou vzpoura strojů zastihne při lovu tygrů a bude muset s vypětím všech sil uniknout a zachránit si život. Již od prvních okamžiků, jak si ověřuje jestli je někdo výtvor nebo host, není pochyb, že je dcerou svého otce.

Asi nejzajímavější je linka s černým jezdcem Williamem, kterého hraje skvělý Ed Harris/Jimmy Simpson. Díky ní se dozvíme mnoho informací o Westworldu samotném a jeho vývoji a důvodech proč byl stvořen.

Dozvíme se, že v podstatě on je zodpovědný za to, kam celý park směřuje a co se v něm děje. Že to byl právě on, kdo přesvědčil otce jeho manželky Jamese Delose (Peter Mullan), aby do projektu nasypal obrovský balík peněz s vidinou nesmrtelnosti a vyléčení jeho vážné nemoci. Williamovi je zde věnováno obzvláště dost prostoru. Jeho proměna v lidské monstrum je naprosto dokonalá a šel mi z toho kolikrát mráz po zádech.

Po tolika letech, kdy navštěvoval park už není pomalu schopen rozeznat co je realita a co je jen fikce zábavního parku. Začne být velmi paranoidní a myslí si, že za vše, co se děje, může Ford a všechny nástrahy, které překonává, jsou určené právě jemu samotnému. Nedokáže ani rozeznat, zda jeho dcera, která ho najde v parku je skutečná nebo ne, a jeho cesta za vykoupením je velmi drsná a bolestivá.

Obě dvě dějové linky jsou spojeny dvěma postavami. Bernardem (Jeffrey Wright) a Charlottou Hale (Tessa Thompson). Tyto dva charaktery nás provází celým příběhem a na konci nám přichystají velkolepé finále. Bernard, jak jsme se nečekaně dozvěděli v první sérii, je kopie jednoho ze dvou zakladatelů parku Arnolda, a jako hlavní analytik a tvůrce výtvorů je ve finále klíčem k rozuzlení této série. Dozvíme se taky něco více o tom proč, a hlavně, kdo ho stvořil.

Slečna Halová je zde vykreslena jako tvrdá, cílevědomá a neústupná žena, která si jde tvrdě za svým. Snaží se získat zašifrovaný klíč k tajnému projektu, který se v zábavním parku uskutečňoval. Ji ani společnost Delos nezajímala záchrana hostů po masakru z finále první série, ale chtěli pouze zachránit a odvysílat potřebné informace k projektu věčného života.

Mistrovské dílo pro náročné publikum

Je až neuvěřitelné, co dokáže lidský mozek vymyslet a vypracovat. Celý seriál stojí na velmi pevných a propracovaných základech a přitom je tak originální, jako dlouho žádný film, či seriál. Nolan a jeho tým nám naservírovali něco tak neuvěřitelně složitého, ale přesto tak kompaktního a s takovým přesahem, až je tomu opravdu těžké uvěřit.

Tady se neubráním srovnání se Hrou o trůny, která vévodí sledovanosti a je považována za nejlepší komerční seriál současnosti. Nijak to nepopírám, nicméně jediné, čím vás může překvapit, je tím, kde kdo koho zradí, kde kdo koho zabije, nebo kdo kde se s kým vyspí. Westworld zašel o několik úrovní dále.

Nejenom, že netušíte co se na obrazovkách bude dít, ale také nemáte šanci odhadnout jakýkoliv zvrat nebo překvapení. Je libo prohánět se prériemi s Indiány a kovboji? Můžete. Je libo lovit tygry v Indii? Není problém. Je libo poznat život samurajů a podívat se na krásy japonských dálav? Tady to máte.

Westworld má obrovský přesah. Ford a jeho hrátky na boha. Zkoumání lidské podstaty a naprogramovaného lidského chování. Morální principy a zásady jsou zde rozebrány jako hrad z lega a místy je to až šokující. Touha po nesmrtelnosti člověka a zároveň touha lidstva samo sebe ničit a zemřít.  To všechno a ještě více ze seriálu přímo prýští a já jsem se sám musel zamyslet nad tím, co opravdu lidstvo pohání dál a směřuje je dál ve svém chování.

Závěr a pokračování

Co říci závěrem. Druhá série posunula tento seriál o velký kus dál a musím říct, že se zařadil mezi top seriály, jaké jsem kdy viděl. Možná se díky svému přesahu, nepředvídatelnosti a komplexnosti stal mým seriálem numero uno. Dozvíme se zde, proč park vznikl, co se zde ve skutečnosti děje a co jsou schopni lidé udělat a obětovat při honu za věčným životem.

Musím také pochválit stopáže jednotlivých dílů. Kolikrát to bylo výrazně přes hodinu. Finální díl má dokonce hodinu a půl (!!).

Jediná věc (ano, opravdu jediná), kterou bych seriálu vytknul je jeho složitost. Díky tomu, jak je velmi rozvrstvený a strukturovaný a jak vyprávění i v rámci jedné časové linky skáče od postavy k postavě jiné, je občas velmi těžké držet krok a chápat úplně vše. Mě osobně to třeba naprosto vyhovovalo, ale chápu že běžný divák se může už v prvním díle snadno ztratit, a proto pro něj seriál nebude tak zajímavý a poutavý. Na druhou stranu si nemyslím, že byl záměr autorů cílit seriál na široké nezaujaté publikum.

Na konci nás klasicky čeká vypečený cliffhanger. Po tom, co se Dolores opravdu podaří dostat z parku ven a uniknout do reálného světa, tak má v plánu tento svět zničit, avšak aby byly síly vyrovnané, přivedla si ze svého světa i protivníka, který se ji bude snažit v její cestě za zničením lidstva zabránit. Třetí série byla už ohlášena a já už se teď nemůžu dočkat, jestli a kam tvůrci posunou Westworld dále.

Za neuvěřitelnou dávku kreativity, emocí a dokonale promyšlený děj a neskutečně nabité hvězdné obsazení nemůžu dát jinak než plnou palbu. Nemyslím si, že Westworld ještě něco tento rok překoná.  Je to to nejlepší, co kdy z produkce HBO vyšlo. Tohle je jejich Sixtýnská kaple. Klaním se panu Jonathanu Nolanovi. Je vidět, že to mají v rodině. Stvořil se svým týmem legendu.

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

Jan Šnajder
Řídím se heslem kdo si hraje nezlobí. Milovník her, knih, filmů, seriálů, komiksů, Japonska. A vlastně všeho spojeného se sci-fi a fantasy. Ve svém věku jsem stále duší kluk, který miluje toulky po fantastických světech všeho druhu. Když pominu Harryho Pottera, se kterým jsem vyrůstal, tak mě ke čtení dotlačila kniha Neila Stephensona - Sníh a Roberta Fabiana – Mariňáci. Tyto dvě knížky v podstatě nasměrovaly můj literární život tím správným směrem a rád se k těmto dílkům vracím dodnes. Když pominu tenhle soubor nerdích vlastností, tak mám svoji taneční skupinu a hraju poloprofesionálně bowling. ?