Navštivte znovu svět, kde můžete být kýmkoliv, chovat se jakkoliv, dělat cokoliv a nebýt za to souzen ostatními ani zákonem. Místo, kde lidé ukáží, jací doopravdy jsou. Jací jsou ve svém úplném nitru. A mnohdy v domnění, že se nikdo nedívá, a že vás za vaše činy nikdo nepotrestá, se ukáže ta opravdová temnota ukrytá hluboko ve vás.
Trochu oběcně a trochu historie
Původní filmovou předlohu z roku 1973 jsem sice neviděl, ale to co mi naservírovalo HBO bylo naprosto skvělé. I proto jsem nedočkavě vyhlížel sérii druhou, ale to co jsem dostal tentokrát, bylo naprosto impozantně fenomenální.
Už hudba při úvodních titulcích je naprosto skvěle napsána a postupným přidáváním hudebních nástrojů a dalších elementů tvoří ve finále opravdu dokonalou hudební souhru. Jakoby přesně vystihovala průběh seriálu, kde se jednotlivé střípky a kousky skládačky postupně přidávají a zapadají do sebe, až se ke konci vše spojí v neskutečně promyšlený obraz.
Pro mě je úvodní znělka s vizuální stránkou společně se Hrou o trůny to nejlepší, co v tomto směru HBO přineslo. O hudbu se postaral Ramin Djawadi, který má na kontě třeba první Pacific Rim, nebo Warcraft.
Když už se dostaneme do nějakých interiérů, tak i ty jsou propracované do nejmenšího detailu, jako třeba rozsáhlé laboratoře, japonské chrámy, nebo i obyčejný saloon ve westernovém městečku. Kombinace moderních technologií a starodávných kultur nebo Divokého západu je velmi jedinečná a zajímavá.
Od prvního jednání ke druhému
Například, že je celý park rozdělený na sekce a že každá sekce ukrývá nejenom jinou dobu a prostředí, ale i jiná tajemství. Dozvíme se také o velmi utajovaném, ale hlubším důvodu provozu parku a že ne všechno je tak jak vypadá.
Druhá série v podstatě navazuje tam, kde první skončila. Po tom, co Robert Ford, ztvárněný skvělým Anthony Hopkinsem, dal do pohybu svou poslední příběhovou linku a nechal se popravit nejmilejší z nejmilejších Dolores Abernathy (Evan Rachel Wood), nastala doslova vzpoura strojů.
Děj je opět dokonale rozvrstvený a s každým dílem se odkrývá další a další vrstva a vy nepřestáváte žasnout nad komplexností a hlavně lehkostí s jakou vše odsýpá. Ze začátku jsem měl dojem, že celek tvoří tři hlavní dějové časové linky, ale postupem času vykrystalizovalo, že jsou tyto nosné linky jen dvě.
Nicméně jedna z nich sleduje několik hlavních charakterů a je díky tomu velmi rozsáhlá a až komplikovaná. Každá postava má svoji vlastní velmi propracovanou motivaci, díky které jsou jejich činy velmi uvěřitelné a v průběhu celého seriálu se až neuvěřitelně vyvíjí. Vrátí se v podstatě všechny nám známé postavy.
Dvě hlavní linie. Nebo víc?
Velmi zajímavá linka je Maeve (Thandie Newton) a její procitnutí, postupné rozvíjení jejich schopností a cesta za nalezením její dcery. Schopnost ovládat výtvory silou pouhé myšlenky sehraje v příběhu velkou roli. Zároveň s ní bylo velmi zajímavé sledovat spolupráci s trojicí jejích lidských stvořitelů a hlavně s Leem Sizemoorem (Simon Quarteman), který stvořil a napsal všechny postavy v zábavním parku.
Tihle dva se skupinkou dalších se společně podívají i do Japonska v období samurajů, které bylo stvořeno pro náročnější klienty zábavního parku, kterým nestačila jen hra na kovboje a indiány.
V jedné epizodě se podíváme i do Indie brzkých let 20. Století, kdy se poprvé setkáme s Williamovou dcerou Emily (Katja Herbers), kterou vzpoura strojů zastihne při lovu tygrů a bude muset s vypětím všech sil uniknout a zachránit si život. Již od prvních okamžiků, jak si ověřuje jestli je někdo výtvor nebo host, není pochyb, že je dcerou svého otce.
Asi nejzajímavější je linka s černým jezdcem Williamem, kterého hraje skvělý Ed Harris/Jimmy Simpson. Díky ní se dozvíme mnoho informací o Westworldu samotném a jeho vývoji a důvodech proč byl stvořen.
Dozvíme se, že v podstatě on je zodpovědný za to, kam celý park směřuje a co se v něm děje. Že to byl právě on, kdo přesvědčil otce jeho manželky Jamese Delose (Peter Mullan), aby do projektu nasypal obrovský balík peněz s vidinou nesmrtelnosti a vyléčení jeho vážné nemoci. Williamovi je zde věnováno obzvláště dost prostoru. Jeho proměna v lidské monstrum je naprosto dokonalá a šel mi z toho kolikrát mráz po zádech.
Obě dvě dějové linky jsou spojeny dvěma postavami. Bernardem (Jeffrey Wright) a Charlottou Hale (Tessa Thompson). Tyto dva charaktery nás provází celým příběhem a na konci nám přichystají velkolepé finále. Bernard, jak jsme se nečekaně dozvěděli v první sérii, je kopie jednoho ze dvou zakladatelů parku Arnolda, a jako hlavní analytik a tvůrce výtvorů je ve finále klíčem k rozuzlení této série. Dozvíme se taky něco více o tom proč, a hlavně, kdo ho stvořil.
Slečna Halová je zde vykreslena jako tvrdá, cílevědomá a neústupná žena, která si jde tvrdě za svým. Snaží se získat zašifrovaný klíč k tajnému projektu, který se v zábavním parku uskutečňoval. Ji ani společnost Delos nezajímala záchrana hostů po masakru z finále první série, ale chtěli pouze zachránit a odvysílat potřebné informace k projektu věčného života.
Mistrovské dílo pro náročné publikum
Tady se neubráním srovnání se Hrou o trůny, která vévodí sledovanosti a je považována za nejlepší komerční seriál současnosti. Nijak to nepopírám, nicméně jediné, čím vás může překvapit, je tím, kde kdo koho zradí, kde kdo koho zabije, nebo kdo kde se s kým vyspí. Westworld zašel o několik úrovní dále.
Nejenom, že netušíte co se na obrazovkách bude dít, ale také nemáte šanci odhadnout jakýkoliv zvrat nebo překvapení. Je libo prohánět se prériemi s Indiány a kovboji? Můžete. Je libo lovit tygry v Indii? Není problém. Je libo poznat život samurajů a podívat se na krásy japonských dálav? Tady to máte.
Westworld má obrovský přesah. Ford a jeho hrátky na boha. Zkoumání lidské podstaty a naprogramovaného lidského chování. Morální principy a zásady jsou zde rozebrány jako hrad z lega a místy je to až šokující. Touha po nesmrtelnosti člověka a zároveň touha lidstva samo sebe ničit a zemřít. To všechno a ještě více ze seriálu přímo prýští a já jsem se sám musel zamyslet nad tím, co opravdu lidstvo pohání dál a směřuje je dál ve svém chování.
Závěr a pokračování
Musím také pochválit stopáže jednotlivých dílů. Kolikrát to bylo výrazně přes hodinu. Finální díl má dokonce hodinu a půl (!!).
Jediná věc (ano, opravdu jediná), kterou bych seriálu vytknul je jeho složitost. Díky tomu, jak je velmi rozvrstvený a strukturovaný a jak vyprávění i v rámci jedné časové linky skáče od postavy k postavě jiné, je občas velmi těžké držet krok a chápat úplně vše. Mě osobně to třeba naprosto vyhovovalo, ale chápu že běžný divák se může už v prvním díle snadno ztratit, a proto pro něj seriál nebude tak zajímavý a poutavý. Na druhou stranu si nemyslím, že byl záměr autorů cílit seriál na široké nezaujaté publikum.
Za neuvěřitelnou dávku kreativity, emocí a dokonale promyšlený děj a neskutečně nabité hvězdné obsazení nemůžu dát jinak než plnou palbu. Nemyslím si, že Westworld ještě něco tento rok překoná. Je to to nejlepší, co kdy z produkce HBO vyšlo. Tohle je jejich Sixtýnská kaple. Klaním se panu Jonathanu Nolanovi. Je vidět, že to mají v rodině. Stvořil se svým týmem legendu.