Navštivte znovu svět, kde můžete být kýmkoliv, chovat se jakkoliv, dělat cokoliv a nebýt za to souzen ostatními ani zákonem. Místo, kde lidé ukáží, jací doopravdy jsou. Jací jsou ve svém úplném nitru. A mnohdy v domnění, že se nikdo nedívá, a že vás za vaše činy nikdo nepotrestá, se ukáže ta opravdová temnota ukrytá hluboko ve vás.
Trochu oběcně a trochu historie
Když v roce 2016 poprvé HBO oznámilo seriál Westworld, mé srdce zaplesalo. Jako fanda této tématiky, ale i seriálů obecně jsem se zaradoval, že po Hře o trůny přijde další seriálový klenot, který v mnohých ohledech nezaostává před velkofilmy v kinech, ba i naopak je kolikrát výrazně předčí.
Původní filmovou předlohu z roku 1973 jsem sice neviděl, ale to co mi naservírovalo HBO bylo naprosto skvělé. I proto jsem nedočkavě vyhlížel sérii druhou, ale to co jsem dostal tentokrát, bylo naprosto impozantně fenomenální.
Už hudba při úvodních titulcích je naprosto skvěle napsána a postupným přidáváním hudebních nástrojů a dalších elementů tvoří ve finále opravdu dokonalou hudební souhru. Jakoby přesně vystihovala průběh seriálu, kde se jednotlivé střípky a kousky skládačky postupně přidávají a zapadají do sebe, až se ke konci vše spojí v neskutečně promyšlený obraz.
Pro mě je úvodní znělka s vizuální stránkou společně se Hrou o trůny to nejlepší, co v tomto směru HBO přineslo. O hudbu se postaral Ramin Djawadi, který má na kontě třeba první Pacific Rim, nebo Warcraft.
Neskutečná je i výprava seriálu. Téměř celý seriál se odehrává v nádherných exteriérech, které ještě umocňuje práce se světlem a s kamerou. Můžete se těšit na rozsáhlé prérie se zapadajícím sluncem a stádem bizonů. Obří Skalisté hory, obrovská jezera, ale i deštné pralesy předaleké Indie nebo lesy se zasněženými vrcholky hor ve feudálním Japonsku.
Když už se dostaneme do nějakých interiérů, tak i ty jsou propracované do nejmenšího detailu, jako třeba rozsáhlé laboratoře, japonské chrámy, nebo i obyčejný saloon ve westernovém městečku. Kombinace moderních technologií a starodávných kultur nebo Divokého západu je velmi jedinečná a zajímavá.
Od prvního jednání ke druhému
Ale pěkně po pořádku. V první sérii se nám představil park sám o sobě. Místo, které vzniklo pro čistou zábavu zámožných klientů. Založili ho společně Robert Ford a Arnold Weber. Arnold později zemřel a hlavní tvůrce Ford vymýšlel hlavní dějové linky a jak se později ukázalo, dost ho bavilo hrát si na Boha. Ve druhé sérii se o parku dozvíme daleko více.
Například, že je celý park rozdělený na sekce a že každá sekce ukrývá nejenom jinou dobu a prostředí, ale i jiná tajemství. Dozvíme se také o velmi utajovaném, ale hlubším důvodu provozu parku a že ne všechno je tak jak vypadá.
Druhá série v podstatě navazuje tam, kde první skončila. Po tom, co Robert Ford, ztvárněný skvělým Anthony Hopkinsem, dal do pohybu svou poslední příběhovou linku a nechal se popravit nejmilejší z nejmilejších Dolores Abernathy (Evan Rachel Wood), nastala doslova vzpoura strojů.
Děj je opět dokonale rozvrstvený a s každým dílem se odkrývá další a další vrstva a vy nepřestáváte žasnout nad komplexností a hlavně lehkostí s jakou vše odsýpá. Ze začátku jsem měl dojem, že celek tvoří tři hlavní dějové časové linky, ale postupem času vykrystalizovalo, že jsou tyto nosné linky jen dvě.
Nicméně jedna z nich sleduje několik hlavních charakterů a je díky tomu velmi rozsáhlá a až komplikovaná. Každá postava má svoji vlastní velmi propracovanou motivaci, díky které jsou jejich činy velmi uvěřitelné a v průběhu celého seriálu se až neuvěřitelně vyvíjí. Vrátí se v podstatě všechny nám známé postavy.
Dvě hlavní linie. Nebo víc?
Postupně sledujeme Dolores a její rebélii a cestu za osvobozením všech výtvorů. Její myšlenka jako sebeuvědomělého stroje, který se chce zbavit okovů otroctví jejich stvořitelů a utéct do lidského světa, je fascinující. Tahle postava prošla od minulé řady asi nejvýraznější proměnou a z krotké milé dívky z ranče se stala Wyatt, která si jde velmi tvrdě za svým a nebojí se použít i těch nejtvrdších prostředků. Její přesvědčení, že se lidskému druhu musí pomstít a že ho musí zničit, ji žene neúnavně dál ke svému cíli.
Velmi zajímavá linka je Maeve (Thandie Newton) a její procitnutí, postupné rozvíjení jejich schopností a cesta za nalezením její dcery. Schopnost ovládat výtvory silou pouhé myšlenky sehraje v příběhu velkou roli. Zároveň s ní bylo velmi zajímavé sledovat spolupráci s trojicí jejích lidských stvořitelů a hlavně s Leem Sizemoorem (Simon Quarteman), který stvořil a napsal všechny postavy v zábavním parku.
Tihle dva se skupinkou dalších se společně podívají i do Japonska v období samurajů, které bylo stvořeno pro náročnější klienty zábavního parku, kterým nestačila jen hra na kovboje a indiány.
Tady mě velmi zaujal způsob, jakým byly navrženy místní postavy. Lee jednoduše vzal napsané charaktery postav z Westworldu a překlopil je na jejich přímé asijské protějšky. Proto bylo velmi zábavné sledovat jejich vzájemnou interakci od chvíle, kdy to zjistí. V japonské oblasti také uvidíme charismatického Hirojuki Sanadu, jako zběhlého ronina z šógunovy gardy. Za něj palec hore. Na jeho samurajské souboje je radost pohledět.
V jedné epizodě se podíváme i do Indie brzkých let 20. Století, kdy se poprvé setkáme s Williamovou dcerou Emily (Katja Herbers), kterou vzpoura strojů zastihne při lovu tygrů a bude muset s vypětím všech sil uniknout a zachránit si život. Již od prvních okamžiků, jak si ověřuje jestli je někdo výtvor nebo host, není pochyb, že je dcerou svého otce.
Asi nejzajímavější je linka s černým jezdcem Williamem, kterého hraje skvělý Ed Harris/Jimmy Simpson. Díky ní se dozvíme mnoho informací o Westworldu samotném a jeho vývoji a důvodech proč byl stvořen.
Dozvíme se, že v podstatě on je zodpovědný za to, kam celý park směřuje a co se v něm děje. Že to byl právě on, kdo přesvědčil otce jeho manželky Jamese Delose (Peter Mullan), aby do projektu nasypal obrovský balík peněz s vidinou nesmrtelnosti a vyléčení jeho vážné nemoci. Williamovi je zde věnováno obzvláště dost prostoru. Jeho proměna v lidské monstrum je naprosto dokonalá a šel mi z toho kolikrát mráz po zádech.
Po tolika letech, kdy navštěvoval park už není pomalu schopen rozeznat co je realita a co je jen fikce zábavního parku. Začne být velmi paranoidní a myslí si, že za vše, co se děje, může Ford a všechny nástrahy, které překonává, jsou určené právě jemu samotnému. Nedokáže ani rozeznat, zda jeho dcera, která ho najde v parku je skutečná nebo ne, a jeho cesta za vykoupením je velmi drsná a bolestivá.
Obě dvě dějové linky jsou spojeny dvěma postavami. Bernardem (Jeffrey Wright) a Charlottou Hale (Tessa Thompson). Tyto dva charaktery nás provází celým příběhem a na konci nám přichystají velkolepé finále. Bernard, jak jsme se nečekaně dozvěděli v první sérii, je kopie jednoho ze dvou zakladatelů parku Arnolda, a jako hlavní analytik a tvůrce výtvorů je ve finále klíčem k rozuzlení této série. Dozvíme se taky něco více o tom proč, a hlavně, kdo ho stvořil.
Slečna Halová je zde vykreslena jako tvrdá, cílevědomá a neústupná žena, která si jde tvrdě za svým. Snaží se získat zašifrovaný klíč k tajnému projektu, který se v zábavním parku uskutečňoval. Ji ani společnost Delos nezajímala záchrana hostů po masakru z finále první série, ale chtěli pouze zachránit a odvysílat potřebné informace k projektu věčného života.
Mistrovské dílo pro náročné publikum
Je až neuvěřitelné, co dokáže lidský mozek vymyslet a vypracovat. Celý seriál stojí na velmi pevných a propracovaných základech a přitom je tak originální, jako dlouho žádný film, či seriál. Nolan a jeho tým nám naservírovali něco tak neuvěřitelně složitého, ale přesto tak kompaktního a s takovým přesahem, až je tomu opravdu těžké uvěřit.
Tady se neubráním srovnání se Hrou o trůny, která vévodí sledovanosti a je považována za nejlepší komerční seriál současnosti. Nijak to nepopírám, nicméně jediné, čím vás může překvapit, je tím, kde kdo koho zradí, kde kdo koho zabije, nebo kdo kde se s kým vyspí. Westworld zašel o několik úrovní dále.
Nejenom, že netušíte co se na obrazovkách bude dít, ale také nemáte šanci odhadnout jakýkoliv zvrat nebo překvapení. Je libo prohánět se prériemi s Indiány a kovboji? Můžete. Je libo lovit tygry v Indii? Není problém. Je libo poznat život samurajů a podívat se na krásy japonských dálav? Tady to máte.
Westworld má obrovský přesah. Ford a jeho hrátky na boha. Zkoumání lidské podstaty a naprogramovaného lidského chování. Morální principy a zásady jsou zde rozebrány jako hrad z lega a místy je to až šokující. Touha po nesmrtelnosti člověka a zároveň touha lidstva samo sebe ničit a zemřít. To všechno a ještě více ze seriálu přímo prýští a já jsem se sám musel zamyslet nad tím, co opravdu lidstvo pohání dál a směřuje je dál ve svém chování.
Závěr a pokračování
Co říci závěrem. Druhá série posunula tento seriál o velký kus dál a musím říct, že se zařadil mezi top seriály, jaké jsem kdy viděl. Možná se díky svému přesahu, nepředvídatelnosti a komplexnosti stal mým seriálem numero uno. Dozvíme se zde, proč park vznikl, co se zde ve skutečnosti děje a co jsou schopni lidé udělat a obětovat při honu za věčným životem.
Musím také pochválit stopáže jednotlivých dílů. Kolikrát to bylo výrazně přes hodinu. Finální díl má dokonce hodinu a půl (!!).
Jediná věc (ano, opravdu jediná), kterou bych seriálu vytknul je jeho složitost. Díky tomu, jak je velmi rozvrstvený a strukturovaný a jak vyprávění i v rámci jedné časové linky skáče od postavy k postavě jiné, je občas velmi těžké držet krok a chápat úplně vše. Mě osobně to třeba naprosto vyhovovalo, ale chápu že běžný divák se může už v prvním díle snadno ztratit, a proto pro něj seriál nebude tak zajímavý a poutavý. Na druhou stranu si nemyslím, že byl záměr autorů cílit seriál na široké nezaujaté publikum.
Na konci nás klasicky čeká vypečený cliffhanger. Po tom, co se Dolores opravdu podaří dostat z parku ven a uniknout do reálného světa, tak má v plánu tento svět zničit, avšak aby byly síly vyrovnané, přivedla si ze svého světa i protivníka, který se ji bude snažit v její cestě za zničením lidstva zabránit. Třetí série byla už ohlášena a já už se teď nemůžu dočkat, jestli a kam tvůrci posunou Westworld dále.
Za neuvěřitelnou dávku kreativity, emocí a dokonale promyšlený děj a neskutečně nabité hvězdné obsazení nemůžu dát jinak než plnou palbu. Nemyslím si, že Westworld ještě něco tento rok překoná. Je to to nejlepší, co kdy z produkce HBO vyšlo. Tohle je jejich Sixtýnská kaple. Klaním se panu Jonathanu Nolanovi. Je vidět, že to mají v rodině. Stvořil se svým týmem legendu.