Ú.P.V.O. – Smrt cover
Zdroj: Nakladatelství Comics Centrum

I taková instituce, která odvrací globální katastrofy a vypořádává se s nadpřirozenými jevy v zásadě každý den, musí občas řešit takové banální věci, jako je stěhování úřadu, či problémy s novým kápem.

Ú.P.V.O. – Smrt obálka
Zdroj: Nakladatelství Comics Centrum

Když se ovšem všední problémy tohoto typu přidají k probíhající žabí pandemii, k faktu, že nový šéf je již dávno po smrti a že protagonisté jsou pronásledováni přízraky z minula, je jisté, že nás opět čeká strhující a atmosférická výprava na Úřad pro paranormální výzkum a obranu.

Smrt, více než předcházející svazky, tvoří skvěle promyšlený a organický celek. Celou knihou se prolínají dvě hlavní příběhové linie. První sleduje četné útrapy členů Ú.P.V.O. při přesunu do nového sídla – opuštěného vojenského komplexu kdesi v horách v Coloradu.

Organizační změny tím však nekončí, vedení dává našemu supernaturálnímu týmu nového velitele, kapitána Benjamina Daimia, muže s vojenskou minulostí, který z dosud nevyjasněných příčin přežil vlastní smrt.

Druhá, poněkud komornější linka, sleduje, jak se Abe Sapien s pomocí Kate Corriganové vydává po stopách své minulosti, ze které se nám již posledně dostalo ochutnávky.

Kapitán Benjamin Daimio představuje nový element v příběhu a dodává novou vztahovou dynamiku celému týmu. Zatímco v předchozích dílech bylo vedení spíše abstraktní instancí v pozadí, která byla reprezentována více méně zapomenutelnými muži v oblecích v konferenčních místnostech (a také to bylo „to zlé vedení“, které nepřímo způsobilo Hellboyův odchod), v osobě kapitána Daimia se dočkáme konfliktů a vztahů v osobnější rovině.

Bývalý člen námořní pěchoty a zelených baretů přináší do Ú.P.V.O. více vojenského ducha, což nevede jen k novým uniformám a sjednoceným zbraním, ale také ke střetům s individui, která na nějakou striktní disciplínu doposavad nebyla moc zvyklá.

A zatímco homunkulus Roger ve své prostomyslnosti začne ke kapitánovi postupně až vzhlížet, Liz Shermanová si musí projít pomalejším vývojem, než tohoto záhadného a znetvořeného vojáka začne respektovat a poslouchat.

Nové ústředí Úřadu pro paranormální výzkum a obranu totiž přinese nejednu výzvu. Komplex je již dlouho opuštěný a není zcela jasné, k jakým účelům jej americká vláda využívala. A zatímco kapitán Daimio se snaží upřít veškerou pozornost a sílu týmu k potlačení žabího moru, který postupně nabývá na síle, Johanna Krause spíše zajímají podivné zvuky a vibrace, které cítí z hlubin obrovského komplexu.

Spor o to, kam napřít své síly, nakonec vyhrává Liz a Johann a kapitánovi nezbývá než kapitulovat, protože problémy se začnou doslova valit z nejspodnějších pater komplexu (která podle oficiálních plánů ani nemá mít). A tak musí podivné rituály, runy neznámého jazyka a expanze žabích stvoření po americkém východním pobřeží počkat, protože Johann Kraus odmítá mluvit anglicky a z kaverny pod ústředím je zachráněn pokroucený stařík v laboratorním plášti.

Přestože je starý Günther poněkud výstřední (ostatně žil v podzemí padesát let živ jen z hub a pavouků a bavil se tím, že ošoupaným psacím strojem dělal díry do záplavy papírů,) nakonec se rozmluví a na světlo vychází historie celého komplexu a jeho návaznost na tajné projekty Třetí říše.

Tentokrát jde o projekt Himmelmacht, který byl ovšem přerušen kvůli realizaci projektu Ragnarök (ano, toho projektu, který na svět přivedl Hellboye). Protože však americká vláda nerada plýtvá materiálem, stalo se po válce z coloradského komplexu útočiště německých vědců, kteří dál pokračovali ve svém výzkumu. Ten však měl tragické následky a všichni, krom Günthera zahynuli.

Celá linka je tedy nejen napojena na okultní minulost Mignolova světa, ale také slouží jako dějiště třenic mezi Liz a kapitánem Daimioem, který si buduje svou pozici pro další díly.

A aby toho nebylo málo, dočkáme takových libůstek, jako jsou šílené vynálezy, duchové zesnulých vědců, brána do nebes, Longinovo kopí a šílený anděl-serafín. Krom hutné atmosféry je zde předností i samotný „team-building“ v dynamickém tahu překotných událostí.

Abe Sapien a jeho výprava za duchy vlastní minulosti tvoří výtečnou protiváhu k výše zmíněným událostem a svými pomalými vstupy pomáhá brilantně dotvářet dynamiku celé knihy.

Spolu s Kate Corriganovou se vydává na Rhode Island, kde pátrá po minulosti muže jménem Langdon Everett Caul, muže, kterým kdysi zřejmě byl on sám, k jehož vzpomínkám ovšem nemá přístup. Bádání ve starých fotografiích a samotný výlet do Caulova starého domu uprostřed silné bouře je melancholickým pohledem do nitra jedince hledajícího svou identitu.

Krom hluboko zasutých vzpomínek zde však na Abea čeká tajuplná postava a okna a zrcadla zakrytá těžkými drapériemi, které brání světlu prozření.

Obě linky svým silným vzájemným kontrastem, ale zároveň jistou tematickou spřízněností tvoří skvěle komponovaný příběhový celek, který dokazuje, že Mignolova sázka na Johna Arcudiho coby scénáristu Ú.P.V.O. byla naprosto správná. A sám Arcudi ve své předmluvě nezapře nadšení pravověrného fanouška.

Ani vizuální stránka nezůstává pozadu a Guy Davis opět s grácií předvádí své ilustrátorské kvality – hmyzí hejna, groteskní postavičky, lyrické výjevy v temnotách i výborné akční scény.

Mimochodem, jeho ztvárnění „anděla“ rozhodně není nepodobné postavám andělů z Neon Genesis Evangelion, byť o této inspiraci v nezbytně přítomném skicáři v závěru knihy nemluví. Stejně jako je Mignola neodmyslitelně spjat s hlavní ságou Hellboye, Guy Davis se pevně usazuje v pozici hlavního strůjce výtvarného výrazu série Ú.P.V.O.

Celý svazek tedy drží pohromadě a tvoří vskutku elegantní dílo, kde se potkává skvělá atmosféra, napětí, akce, tradiční Mignolovská směs okultismu a historie (byť Mignola sám zde již působí jen jako jakási šedá eminence v pozadí), a především skvěle vystavěný příběh, který funguje jak v rámci jedné knihy, tak i v kontextu dílů předcházejících a následujících.

Smrt je plnohodnotným přírůstkem do našláplé série a čtenáři nezbývá než se těšit na pokračování. Netrpělivost může zatím utápět v klidných momentech a spolu s Abeem se zahledět na rozbouřenou hladinu moře, které, stejně jako celá série, skýtá ještě mnohá tajemství.

Ú.P.V.O. – Smrt

Scénář: Mike Mignola, John Arcudi

Kresba: Guy Davis

Vydal: Nakladatelství Comics Centrum, 2019

Překlad: Jan Kantůrek

Počet stran: 160 stran

Cena: 419 Kč


Reklama