Patnáct let uplynulo od doby, kdy hráčova noha poprvé došlápla na půdu ostrova Sinnoh. Čtvrtá generace se 107 novými Pokémony se představila ve hrách pro Nintendo DS s názvy Pokémon Diamond a Pokémon Pearl. Nyní dostávají hráči na Nintendo Switch remake této klasiky – Brilliant Diamond a Shining Pearl.
Nová verze se zcela otevřeně odkazuje na svého předchůdce, a tak lze ocenit, že tvůrci do původního příběhu v podstatě nezasahovali a že nezahrnuli ani některé nové funkce a herní prvky, které se objevily po roce 2007, například mega evoluce.
Část hráčů je možná zklamána, hráči původních verzí však si však můžou vychutnat příběh stejně jako tenkrát. Tedy… opravdu?
Piplupe, volím si tebe!
Vezmeme to ale od začátku. Hráč dostane na výběr, jestli se jeho avatarem stane dívka nebo chlapec. Druhá z postav se potom stane průvodcem. Zejména pokud jste sledovali televizní seriál, už víte, že dívka se jmenuje Dawn a chlapec Lucas.
Vy se pojmenujte, jak chcete, toho druhého zkrátka budete na svých cestách potkávat v roli asistenta pokémoního profesora Rowana. A potom je tu ještě váš rival, kluk ze sousedství, který se snaží být vždycky o krok před vámi, ale ruku na srdce – nemá šanci.
Spolu se sousedem se vydáte k jezeru, kde uvidíte profesora Rowana, kterak zapomněl na břehu kufřík. Vydáte se k němu a – jaká náhoda – zrovna na vás zaútočí divoký pokémon, kufřík se jako na zavolanou otevře a vypadnou tři pokébally. Který si vyberete? Vaše volba ovlivní průběh hry.
V pokéballech se totiž tradičně ukrývá jeden travní, jeden ohnivý a jeden vodní pokémon, v této generaci jsou to Turtwig, Chimchar a Piplup. Ten, kterého se chopíte, s vámi projde celým dobrodružstvím. Váš soused/rival si vybere toho, který má na vašeho výhodu, zatímco na Lucase/Dawn zůstane ten třetí, proti vašemu v nevýhodě.
Potom už se hra točí kolem tradičního scénáře: profesor vám vybraného pokémona nechá, a navíc vás poprosí, abyste pro něj plnili Pokédex, dále obcházíte města, nacházíte stadiony a porážíte jejich vůdce, na konci zamíříte porazit elitní čtyřku a šampiona. Do toho na vás čeká tým zlounů a legendární pokémon – v Diamondu je to Dialga a ve verzi Pearl Palkia.
Standardem už od dob druhé generace hry pro Game Boy Color je střídání dne a noci, ve verzích Diamond a Pearl však denní režim zahrnuje celkem pět fází – ráno, den, odpoledne, večer a noc. Každá denní fáze má svá specifika a můžete potkat jiné pokémony.
A nesmíme zapomenout ani na události, které jsou závislé na přesném dnu v týdnu (například Drifloon se u elektrárny objevuje pouze v pátek), a samozřejmě bobule, které rostou různou rychlostí a je potřeba se vracet, zalévat je a sklízet. Pokud možno každou v jiném čase.
Oživením této generace hry byly jednak Pokémon Contests, ve kterých hráč předváděl, jak jsou jeho svěřenci cool, cute nebo smart, možnost prohledávat rozsáhlé podzemí, a také Pokémon Watch, zkráceně Pokétch.
Ty plně využívaly funkce druhé dotykové obrazovky zařízení DS (Dual Screen) a simulovaly chytré hodinky se spoustou funkcí včetně mapy, ukazatele zdraví vašich pokémonů, jejich náklonnosti k vám, nebo radar pro vyhledání skrytých předmětů – Item finder.
A teď je otázkou, jak něco takového přenést do zařízení, které nemá druhou dotykovou obrazovku a na kterém budou trenéři hrající na televizi o dotykovou funkci ochuzeni úplně.
Let it shine
Patnáct let vývoje hardwaru se zákonitě musí projevit především na grafice a možnostech herní konzole tak nějak souhrnně. Hned první otázkou na začátku hry tak může být to, proč je customizace herní postavy možná pouze v rámci výběru čtyř dívčích a čtyř chlapeckých podob (kombinace světlé a tmavé pleti a světlých a tmavých vlasů).
Později je sice možné postavu mírně upravit, ale pouze v rámci předvytvořených setů oděvů, doplňků a účesů, nikoli každého z těchto elementů samostatně, jako tomu bylo například u her Pokémon Sun a Moon z roku 2016 pro Nintendo 3DS.
Prostředí, ve kterém se pohybujete mimo souboje, výrazně odkazuje na původní hru a doznalo samozřejmého vyhlazení všech tvarů ve prospěch grafiky s rozlišením větším než 256 × 192 pixelů původního Nintenda DS. Zůstává však výrazně chibi, postavy jsou stylizované s přehnaně velkou hlavou.
Chibi, chyby
To se mění v okamžiku, kdy začíná souboj. Lidé najednou nabudou anatomicky správných proporcí, a dokonce se objevuje i náznak mimiky. A tak je otázkou, proč pokémoni vypadají jako gumová zvířátka do vany. Naznačení srsti nebo šupin by Switch hravě zvládl. Navíc u útoků, které zahrnují například ovinutí soupeře šlahouny či ocasem, je tato animace nahrazena jakýmsi generickým zmáčknutím.
Nové pokémoní hry mají obecně klesající obtížnost. To je dáno třemi faktory: ve hrách prvních generací si hráč prostě musel pamatovat, že kamenný pokémon je citlivý na vodu a bojový toho moc nezmůže proti psychickému.
Nové hry (a to není případ pouze této, jedná se o trend posledních let) vám poté, co proti danému pokémonovi jednou bojujete, u všech dalších soubojů prozradí, zda vybraný útok bude účinný, případně opravdu velmi účinný, nebo nebude dělat vůbec nic.
Druhým zjednodušením je získávání zkušeností, které se dělí mezi všechny členy aktuální party. Zpočátku musel hráč „expit“ každého pokémona zvlášť a využívat strategie nejslabšího pokémona na prvním místě. Toho před prvním útokem vyměnil za silnějšího spojence, se kterým se ten slabší rozdělil o zkušenost. Teprve později ve hře hráč získal předmět zvaný Exp. share, který umožňoval sdílení zkušeností s jedním vybraným členem party.
A s tím je konec. Body zkušenosti se automaticky sdílejí se všemi pokémony, kteří jsou v danou chvíli v batohu a naživu. Pokémoni tak velmi snadno sílí, až reálně hrozí, že přestanou svého trenéra poslouchat. A to se novodobý hráč ani nemusel vydat do trávy na padesát náhodných soubojů, aby posunul jednoho člena party o jeden, dva levely.
Třetí zjednodušení najdete v menu, ze kterého se díváte do batohu, mezi své pokémony, nebo chcete hru uložit. Je v něm totiž uvedeno, co máte udělat, abyste se ve hře posunuli. Dojděte do města, vyzvěte šéfa stadionu, vraťte se domů k mámě. Už žádné tápání, hledání a doptávání se neherních postav.
To vše nám dává jasně najevo, že Pokémoni jsou hrou pro děti. Pravda, v českém prostředí takové děti, které umí aspoň základy angličtiny (ale proč právě tuto hru nevyužít jako výukovou?).
Další změny – a ne k lepšímu
Konečně se dostáváme k umístění Pokétch na jedinou obrazovku. To, co před patnácti lety vypadalo jako vrchol luxusu, dnes ve světle reálných chytrých hodinek působí trochu jako mechanická kalkulačka v digitálkách (a hele, tu tam najdete taky). Ve snaze zachovat původní design a funkčnost tak tyto retro Pokétch najdeme v pravém horním rohu obrazovky.
Pokud Pokémony hrajete na Switchi v režimu konzole připojené k televizi, dostáváte se k nim poměrně složitě přes ovladač, přepínáte mezi jejich funkcemi posunutím kurzoru na jediné velké tlačítko Pokétch a třeba používání Item finderu je vyloženě nepohodlnou záležitostí.
Vzhledem k tomu, že Pokétch nemají tlačítko zpět, pokud hledanou funkci přejedete, musíte se znovu prolistovat všemi ostatními, které se střídají po stisknutí onoho jediného tlačítka stále dokola. V pozdějších fázích hry těchto funkcí můžete mít i přes dvacet. V režimu handheldu lze Pokétch přepínat i dotykem přímo do obrazovky, funkce jako právě Item finder však nejsou bez rozbalení na celou obrazovku dostupné.
Jisté změny dostihly také Pokémon Contests. Zatímco dříve jste museli vhodně kombinovat útoky svého vybraného pokémona a taktizovat proti soupeřům, v nové verzi se Contest proměnil v rytmickou minihru, kde pouze mačkáte tlačítko ve vyznačených intervalech.
Body navíc do Contestů vašim pokémonům přinese konzumace Poffins, jakýchsi pochoutek uvařených z bobulí. K jejich výrobě také slouží minihra, kterou tvůrci upravili na míru možnostem Switche.
Na Nintendu DS jste museli stylusem míchat těsto v hrnci přímo na spodní dotykové obrazovce. Dojem z toho, že vaříte, tak byl poměrně reálný. Nyní oním těstem v hrnci otáčíte levým nebo pravým kloboučkem na ovladači. Kroužením prstu po Switchi bohužel neuvaříte.
Najdeme i něco pozitivního?
Vývoj technologií, především wifi do každé rodiny, umožnil Switchi podstatně plynulejší a rychlejší spojení se světem. Funkce, které jsou založené na online přístupu, tak probíhají daleko snáz než v původní verzi hry – ať už jde o výměnu pokémonů, souboje nebo třeba návštěvu podzemí.
To je nově přístupné buď v režimu „úplně sám“, „internet“ nebo „po síti s přáteli“. Tunely pod ostrovem Sinnoh tak probíháte s tím, že můžete někoho potkat, anebo taky ne. Prostě si jen dolovat kamínky (provádění vykopávek pomocí dotykové obrazovky je jednou z nemnoha dobře provedených dotykových funkcí) a zkoumat nové místnosti.
Tyto místnosti v původní verzi nebyly. Jedná se o jakési jeskyně, ve kterých se volně pohybují pokémoni. Vy se jim tak můžete snažit vyhnout, nebo je naopak cíleně napadnout a pokusit se je ulovit. Pardon, chytit. Zejména v úvodní fázi hry však není úplně dobrý nápad tyto místnosti navštěvovat, jelikož zdejší pokémoni jsou téměř na třicátém levelu. Úplný nováček nemá šanci.
Zajímavou novinkou je také přepínání pohybu chůzí a během. Zatímco dříve jste museli spolu se šipkou zmáčknout tlačítko B, aby se postava rozběhla, Switch toto řeší tak, že klobouček pod levým palcem slouží pro běh, zatímco šipky vlevo pro pomalou chůzi.
Potvrzování je spolu s tlačítkem A možné také ZL, tedy levým ukazováčkem, což byla funkce v původní verzi volitelná. Základní ovládání tak lze zvládnout jednou rukou.
Shining or not?
Pokémon Brilliant Diamond a Shining Pearl jistě přitáhnou pozornost nejednoho pamětníka původních Diamond a Pearl, přičemž si hru bude moct užít společně s vlastní ratolestí a třeba ji přivést na cestu trenéra pokémonů.
Vzhledem k rapidně se snižující obtížnosti však pro pokročilejšího hráče bez nostalgie z dob dávno minulých nebude hra výzvou. Nejspíš si ji užije jako takovou tu jednoduchou zábavu po náročném pracovním dni, možná stráví pár hodin hledáním svého oblíbence, ale desítky hodin strávené tréninkem a repetitivními souboji kvůli pár bodům zkušenosti už jsou zkrátka ty tam.
Je vyloženě škoda, že tvůrci více nevyužili možností konzole Nintendo Switch, a to zejména grafiky, která by mohla být detailnější. Stejně tak dotykové funkce v případě hraní v režimu handheldu jsou značně omezené. Kvůli tomu hra nepřináší kýžený wow efekt a dost pravděpodobně se tak stane jednou z řady, prostě jen takový ten remake pro novou konzoli. Nic víc, nic míň.
Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl
Vydavatel: Nintendo, The Pokémon Company
Platforma: Nintendo Switch
Datum vydání: 19. 11. 2021
Žánr: RPG