Středozemě. Místo, které jsme si všichni zamilovali nejen díky knihám J.R.R. Tolkiena, ale i díky nádherné filmové adaptaci Petera Jacksona. A ačkoliv tato díla byla a stále jsou naprostým klenotem, každý z nás nejspíše zatoužil nějaké to dobrodružství zažít na vlastní kůži. Tuto možnost nyní máme díky deskové hře Pán Prstenů: Putování po Středozemi. Pojďme se tedy podívat jako to dopadlo.
První pohled na hru
„Je to nebezpečný podnik, Frodo, vykročit ze dveří. Stoupneš do Cesty, a když nestojíš pevně, nevíš, kam tě může strhnout.“ – Bilbo Pytlík
Nejdříve si řekněme o jaké kategorii deskových her se tu dnes budeme bavit. Pán Prstenů: Putování po Středozemi, je kooperativní hra, kterou je možno hrát v rozmezí jednoho až pěti hráčů. Slibovaný příběh kampaně je rozvětvený, propracovaný a díky systému generování map nabízí vysokou znovuhratelnost.
Jaké že to generování map? Inu, není to poprvé a nejspíše ani naposledy, kdy deskovou hru doprovází i aplikace. Slovo doprovází ale nejspíše není to nejvhodnější. Pán Prstenů je totiž na kombinaci deskové hry a aplikace založený a jedno bez druhého by tu nefungovalo.
Rozbalení a řemeslné zpracování
Zároveň by někomu mohl samotný obsah balení připadat slabší v porovnání se stejně drahými a epickými hrami. Zde je ale také potřeba brát v potaz samotnou aplikaci, jejíž vývoj prostě něco stojí a není to něco hmatatelného, co na vás vypadne z krabice ven. Ale jinak vše pasuje, nic se nerozpadá, a tisk je velmi pěkný.
Zachraňujeme Středozemí. Jak jinak.
„Vlk, kterého slyšíš, je horší, než skřet, kterého vidíš.“ – Boromir
Příběh vás postaví do role společenstva, jehož složení se od toho knižního či filmového dost liší. Na výběr máte šest hrdinů – Bilbo, Legolas, Gimli, Aragorn, Elena a Beravor. Každý z nich má hned pět vlastností, ukazatel strachu a poškození. Navíc zde máte také možnost výběru ze šesti rolí a každý z hrdinů obdrží také vybavení.
Máte tým? Tak jdeme na to. Výbavou do začátku vám bude balíček karet, který vzniká právě výběrem postav a jejich rolí. Karty které vám v balíčku přistanou, budou pro další vývoj hry zásadní…
Herní mechaniky
Celý herní zážitek vychází z prvků průzkumu a soubojů. Většinu času budete trávit pohybem po herní mapě a vyhledáváním (popř. vyhýbáním se) soubojů. Pravidla nejsou nijak komplikovaná a ideální je, aby je do začátku nastudoval jeden hráč a ostatní pak provedl začátkem hry, během kterého se ostatní chytí. Celé herní kolo je rozděleno do tří fází – první je vaše akce, kdy se pohybujete po mapě nebo bojujete. Další fází je tzv. fáze temnoty, což jak již název napovídá, je tah nepřátel. Poslední fází je doplnění vašeho balíčku schopností a přípravy se na další kolo. Jelikož má každý hráč unikátní balíček karet, hodí se také na jiné druhy úkolů.
A nejen od zbraně, ale také od typu nepřítele, protože každý z nich má vlastní silné a slabé stránky. Samotný souboj navíc probíhá ve spolupráci s aplikací, která určuje jaké zranění na vás dopadne, pokud se mu nevyhnete. A když už jsme u té aplikace…
Aplikace vládnou světu
Jak jsem již předeslal, aplikace není jen doplněk, ale skutečně podstatná část herního zážitku. Ke zmíněné atmosféře krásně napomáhá hudba, kterou vám aplikace pouští během hraní. Dále sleduje aplikace poškození, které jste utržili nebo vybavení, které má vaše postava. To by byly ty menší věci. Mezi ty zásadnější pak patří to, že se aplikace stará o pohyb nepřátel, vypráví příběh dané mise, ale hlavně staví svět.
Prostě by to bez ní nešlo, ale za předpokladu že nám aplikace bude bez problémů dostupná i v letech příštích, v tom nevidím problém. Naopak jsem s celkovým hraním spokojený a zážitek to nenarušuje.
Hodnocení
Pán Prstenů: Putování po Středozemi je jednou z nejlepších deskových her letošního roku. Pokud hledáte hru, u které se vnoříte do příběhu a zažijete dobrodružství, tak zde nesáhnete vedle. Díky generování map a různým kombinacím herních balíčků se vám v zásadě nestane, že byste hráli dvakrát stejnou hru.
Je navíc přívětivá k začátečníkům, kterým nabízí jednak úvodní scénář, jehož účelem je pochopit hru a také nabízí volbu dvou obtížností, takže na své si přijdou i zkušenější hráči, kteří hledají výzvu. V tom případě už je opravdu potřeba kombinovat jednotlivé postavy adekvátně k jejich úkolům a soubojům, jinak se konce nedočkáte. Hra nabízí zábavu na příjemnou hodinu, až hodinu a půl. Ale věřte mi, že budete chtít víc.
Nathan Hajek & Grace Holdinghaus – Pán Prstenů: Putování po Středozemi
Vydavatel: ADC Blackfire
Počet hráčů: 1–5
Herní doba: 60 až 90 minut
Doporučený věk: od 14 let
Čeština: pravidla ano, herní prvky ano
Cena: 1898 Kč