New York pod pavučinou: Jak se povedl Spider-Man 2 na PC?
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Spider-Man 2 na PC je vizuálně ohromující a akční jízda, ale trpí menšími neduhy špatně optimalizovaného portu.

Sony Interactive Entertainment nám představila své herní marvelácké universum hrou Spider-Man. Následně ho rozšířila s releasem PlayStation 5 o druhý díl Spider-Man: Miles Morales.

Před dvěma lety pak cesty dvou pavouků nerozlučně propletla ve třetím díle s číslovkou dvě. Bohužel šlo o jednu z her exkluzivně vypuštěných jen na PlayStation. Čas ale uzrál a PC Master race se konečně dočkala počítačového releasu. Nám nezbývá tedy nic jiného, než se podívat, zda to čekání stálo za to.

Příběh začíná dva roky před samotnými událostmi hry. Harry Osborn na tom není zdravotně úplně dobře. Je v tak špatné kondici, že se jeho otec Norman v zoufalství obrací na neschválenou experimentální léčbu. Tou je zvláštní substance černé barvy, která se chová jako by byla živá…

Střih a ocitáme se šest měsíců před hrou. V africké džungli vrcholový predátor zabíjí lovce, který měl být jedním z nejlepších na světě. Tím predátorem není žádná šelma, ale muž jménem Kraven. Baží po kořisti, která by byla pořádnou výzvou a jediné co se mu dostává je zklamání. Pak ale vidí záběry z New Yorku, superhrdinové, superpadouši…je na čase změnit loviště.

New York pod pavučinou: Jak se povedl Spider-Man 2 na PC?
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

A konečně se dostáváme do herní současnosti. Deset měsíců po událostech předchozí hry (Spider-Man: Miles Morales), která nás seznámila s herní verzí stále oblíbenějšího pavoukovce, se z Petera a Milese stalo dynamické duo přátelských sousedů.

New York je na své hrdiny pyšný a hned na úvod je čeká nemalá výzva, doslova nemalá. Sandman, Flint Marko, který se řadou nešťastných příhod stal super padouchem a většinou se snaží sekat dobrotu, nám vyrostl. Převyšující většinu výškových budov Nového Yorku se spustil na destruktivní řádění městem jako smyslů zbavený.

Úvodní bojová sekvence vlastně slouží i jako tutoriál. Oživíme si, co všechno pavoučí hrdinové dovedou, v čem se jejich schopnosti liší a samozřejmě si připomeneme, jak super je houpat se po New Yorku.

Samozřejmě je první souboj jen úvodem, stejně jako dvě první animované sekvence. Příběh nadále nabírá na obrátkách a přináší nám další hrdiny i záporáky, které hráči můžou více či méně znát z jiných médií.

Spoilery jsou velké fuj fuj, ale i bez nich můžu říct, že scénář funguje. Umí navodit radost, smutek i zábavu. Postavy představuje velice příjemně, a když je potřeba, vrhne nás do minulosti ve vzpomínkách, buď pro dosazení kontextu, nebo prostě jen proto, že první obálka se Spider-Manem je prostě cool easter egg.

Ať už se někomu příběh líbí nebo ne, nejde mu upřít, že vyvolává emoce po celou dobu a za mě se povedl na jedničku, což je u Story driven open world hry rozhodně velké plus.

Asi je ještě dobré zmínit, že příběh je lineární a nečekají vás tak žádná hru měnící rozhodnutí ani stovky konců. Hlavní herní zápletka má pak nějakých 17–20 hodin a pro kompletní dohrání všech vedlejších aktivit počítejte dvojnásobek. Samozřejmě záleží na tom, jak moc se budete houpat po městě 🙂

New York pod pavučinou: Jak se povedl Spider-Man 2 na PC?
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

New York ze všech úhlů

To, jak se postavička ve hře hýbe, není vždycky nejdůležitější věc, na kterou se hráči zaměří. Dovolím si ale tvrdit, že ve hře Spider-Man je to o něco zásadnější. A musím říct, že i tady vývojáři obstáli perfektně! Houpat se ulicemi města je naprostá pohoda. Skvěle to vypadá a i pocitově je to skvělé, jak na gamepadu, tak na myši s klávesnicí.

Dobře nevypadá jen pohyb, ale hra celkově. Testoval jsem hru na různé úrovně kvality a vždycky vypadala parádně. Jasně, nejnižší a nejvyšší se určitě nedá srovnat, ale i ta vypadá dobře jak při gameplayi, tak v cut scénách. Voda, vlasy, písek i stromy působí velice v pohodě. To, jak vaše hra bude vypadat, už je samozřejmě otázka vašeho železa.

Faktem je, že na vysoké (high) detaily, které jsou zhruba uprostřed možností grafiky, vám v klidu postačí i RTX 3070. Se řadou RTX 40 Nvidie si pak užijete i některou z úrovní Ray Tracingu, který dodává hře zase další level na kráse. Trochu zamrzí, že se hra nikdy nevyhrabe nad 60 FPS, ale přeci jen jde o port z PlayStatiou, takže možná můžeme být rádi i za to.

Kromě toho, že město skvěle vypadá po grafické stránce, tak i parádně působí jako prostředí. Nemůžu posoudit, jak věrný herní New York ve skutečnosti doopravdy je, ale podle ohlasů na internetu velmi. I mně, který znám Velké Jablko jen z fotek, televizní obrazovky a podobně, ale navodí pocit, že takhle nějak si to město zosobňuji.

Nezaměnitelný kolorit “„nejlepšího města planety“” dokresluje i jedna série postranních misí, kdy na fotografie zanamenáváte ikonická místa, události a momenty. Ať už jde o venkovní odpaliště, frisbee mezi střechami domů nebo konspirační teoretiky vyřvávající s transparenty v Central Parku.

New York pod pavučinou: Jak se povedl Spider-Man 2 na PC?
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Když už jsme nakousli vedlejší úkoly, tak jich je zde opravdu velké množství a super je, že se neodemknou všechny najednou, takže vaše mapa nevypadá jako oběť samolepkových banditů, ale postupně se otevírají vaším průchodem hlavním příběhem.

Celkem je tu čtrnáct kategorií vedlejších misí, některé jsou bojové, jiné prohledávací a další jsou rozsáhlé stejně jako úkoly z hlavní dějové linky.

Mimo hlavní a vedlejší úkoly tu jsou i náhodné události: zloději prchající v autě, přepadení cisterny a podobně. Nutno říct, že všechny aktivity, které se rozhodnete dělat, působí velmi přirozeně a nijak nenarušují herní zážitek, ba naopak dokreslují pocit Open world hry a příjemně mapu zaplňují, takže není ani přeplněná ani prázdná. Takhle by se otevřený svět měl dělat.

Odemykání schopností, vylepšení a dalších možností hry je pak hlavním RPG prvkem mimo příběh. Stromy schopností najdeme celkem tři – Milesův, Peterův a samozřejmě společný. I přesto, že schopnosti, gadgety a obecně soubojový systém, jsou jasně šité na míru gamepedům, tak až na velmi světlé výjimky v několika minihrách si toho ani nevšimnete.

Mimo funkční obsah je zde i velké množství kosmetického obsahu. K digitální deluxe verzi získáte nějaké obleky už od začátku, ale desítky jich odemykáte hraním hlavních a vedlejších misí. Nechybí ani velmi oblíbený Spider-Man Noir, nebo například Spider-Punk.

Jedno velké ALE

Zatím to zní jako ideální hra, pohádka a procházka růžovým sadem, kde ze stromů rostou jitrnice a korytem teče pivo. Příběh je super, grafická stránka vynikající, konečně jde i o otevřený svět, který dává smysl a není sílu naroubován do hry. Navíc se hra skvěle ovládá. Že by se to Sony povedlo a Spider-Man 2 na PC byl opravdu desítkovým releasem?

New York pod pavučinou: Jak se povedl Spider-Man 2 na PC?
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Bohužel je tu jedno ALE. A je to přesně ten druh ALE, který trápí největší herní studia několik let. Samozřejmě jde o technický stav hry v době vydání. A z mého pohledu jde přitom o nejzbytečnější bolístku ze všech.

Internet se velmi rychle zaplnil reakcemi na to, co vše nefunguje a podle toho, co jsem četl, tak jsem měl ještě velké štěstí! Do prvního update mi hra spadla jen dvakrát a nejnepříjemnější bug, který mě potkal, byl nesynchronizovaný zvuk s animací v několika cut scénách.

Problémů bylo ovšem dle jiných hodnocení mnohem více. Mezi ty vtipnější patří nahaté postavy během filmečků, chybějící končetiny nebo klasický “T-posing”. Bohužel se objevily i FPS dropy, pády, chybějící textury a řada dalších.

Vážně mají vydavatelé pocit, že jim vydání podle rozvrhu udělá lepší prodeje, než zpoždění 5 dní a kvalitnější zážitek? Pět dní je totiž přesně doba, kdy jsem se dočkali velkého, pěti gigového updatu a bohužel ani ten kdovíjak nepomohl.

Na jednu stranu chápu, že pro Sony není PC release nic zásadního, že Spider-man 2 si na sebe už vydělal na konzolích, ale i tak to zkrátka zamrzí, protože tahle hra si zasloužila větší technickou péči.

Takřka dokonalý zážitek

Spider-Man 2 má opravdu skoro všechno. Buduje si vlastní svět, který je blízký fanouškům pavoučích hrdinů, ale umí je překvapit. Dodává filmový zážitek, ale i otevřený svět. Skvěle vypadá a skvěle se hraje. Bohužel se stal další obětí uspěchaných vydání a nedodělků.

Pokud vám bugy a nedokonalý technický stav hry dělají větší vrásky než mně, klidně jděte s konečným hodnocením o něco níž. Já si hru perfektně užil a nemůžu se dočkat dalšího (možná posledního?) Dílu Spider-Mana!

New York pod pavučinou: Jak se povedl Spider-Man 2 na PC?
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Marvel ́s Spider-Man 2

Vydavatelé: Sony Interactive Entertainment, PlayStation Studios, PlayStation Publishing LLC

Vývojáři: Insomniac Games, Nixxes Software

Platformy: PC / Microsoft Windows

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
90 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
new-york-pod-pavucinou-jak-se-povedl-spider-man-2-na-pc+ Grafika + Prostředí + Příběh, postavy, emoce + Velké množství vedlejších misí + Skvěle využitý otevřený svět - Technický stav hry během releasu a prvního týdne