Nekojima: Napětí na ostrově plném chlupatých sabotérů
Zdroj: Asmodee

Postavit elektrickou síť na ostrově plném neposedných koček? Nekojima prověří vaši šikovnost i trpělivost v napínavé deskové hře.

Aoshima je jedním z japonských „kočičích ostrovů,“ kde počet koček výrazně převyšuje počet lidských obyvatel. Pro většinu světa je však známý jako „Nekojima“, což v překladu znamená „kočičí ostrov“.

A právě toto místo, zdá se, inspirovalo autory  a  k vytvoření deskové hry Nekojima, která spojuje prostorovou představivost, plánování a šikovnost.

Ke hře budete potřebovat zejména pevné ruce. Na tomto ostrově totiž hráči budují elektrickou síť, která zásobuje čtyři čtvrtě ostrova.

Samotnou stavbu elektrických sloupů značně komplikuje stísněnost ostrova a také zvědavá populace koček, které se chodí po kabelech procházet. Hráči si mohou zasoupeřit mezi sebou nebo se spojit a v kooperativním režimu se snažit dosáhnout co nejvyšší úrovně.

Co se skrývá v krabici?

Nekojima: Napětí na ostrově plném chlupatých sabotérů
Zdroj: Asmodee

Hlavními komponenty hry jsou dřevěné stožáry spojené provázky tří barev představující elektrické vedení. Dále hra obsahuje desku ostrova, rozdělenou do čtyř oblastí. Dvě kostky a kartonové figurky koček rozličných tvarů. K tomu látkový sáček, malé dřevěné kostičky a desku na jejich umisťování.

Zpracování hry skutečně není co vytknout. Deska ostrova je ze dřeva a poskytuje skvělou základnu pro stavbu sloupů. Samotné sloupy jsou příjemné do ruky a dobře se s nimi manipuluje a i kartonové kočky jsou dobře zpracované, každá má jiný tvar i velikost a tak jejich zavěšování na sloupy představuje pokaždé jinou výzvu.

Látkový sáček je vždycky příjemný bonus a deska pro umisťování kostiček je vícevrstvá, takže žádná kostička ze svého umístění neunikne.

V krabici najdete jednoduchý insert se třemi přihrádkami, do kterých můžete roztřídit sloupy dle barev. A detailisté jistě ocení i výřez pro umístění desky ostrova. Celkově hra dozajista zaujme hned na první pohled!

Jak se to hraje?

Nekojima: Napětí na ostrově plném chlupatých sabotérů
Zdroj: Asmodee

Hru zahajuje hráč, který je prokazatelně nejméně šikovný. Jak budou toto hráči prokazovat už je ponecháno na nich.

Tento hráč hodí dvěma kostkami, které určí, ve kterých oblastech bude začínat a končit elektrické vedení, jež bude v tomto kole umisťovat. Dále vylosuje ze sáčku kostičku. Ta rozhodne o tom, jakou barvu (a tedy délku) bude umisťovaný vodič mít. Růžové dráty jsou nejkratší, bílé středně dlouhé a modré vodiče jsou nejdelší.

Pokud hráč vylosuje černou kostičku, do hry vstupují kočky! Prozatím se však nic neděje a hráč losuje tak dlouho, dokud nevylosuje jinou barvu než právě černou. Dle nalosované barvy si pak hráč sám zvolí, který sloup s danou barvou bude umisťovat.

Samotné umisťování sloupů má jen pár pravidel. Sloupy musí být umístěný do oblastí, které padly na kostkách. Může se stát, že bude začátek i konec elektrického vedení ve stejné oblasti.

Sloupy nesmíte umisťovat vzhůru nohama. Drát musí být vždy v horní části sloupu. Nikdy nesmíte umístit sloupy z jednoho vedení na sebe. Ovšem na ostatní sloupy je samozřejmě umisťovat můžete. To je přece jen „gro“ této hry.

Dále také nesmíte omotat vodič okolo sloupu. Vodič nesmí přečnívat ven z ostrova ani se dotýkat země. Nesmíte přesunout dříve umístěné sloupy, můžete je ale posunout pomocí vámi umisťovaného sloupu. A poslední pravidlo – nikdy, ale opravdu NIKDY se nesmíte dotknout samotného drátu. Nechcete si přece přivodit úraz elektrickým proudem, no ne?

Nekojima: Napětí na ostrově plném chlupatých sabotérů
Zdroj: Asmodee

Už tedy víme, kam a co stavíme. Ale co s tou černou kostičkou? Zde záleží na tom, jestli hráči hrají proti sobě, anebo spolu. V kooperativním režimu hráč, který černou kostičku nalosoval, okamžitě po svém tahu zavěšuje jednu kočku za každou černou kostičku, kterou v daném kole vytáhl.

A právě při tom přichází to pravé “napětí“. Kočky mají různé tvary a velikosti. Úkolem hráče je vybrat si kočku a následně ji za packu či za ocas pověsit na drát takové barvy, kterou naposledy stavěl.

Jestliže kočka spadne, ale stavba zůstane stát, pak ji musí hráč znovu umístit na stejné místo, ze kterého spadla. Zavěšená kočka se nikdy nesmí dotýkat země ani jiného drátu elektrického vedení.

Hrají-li hráči variantu proti sobě, pak černou kostku či kostky hráč se škodolibou radostí věnuje jinému hráči nebo hráčům. Ti potom musí kočku zavěsit ve svém následujícím tahu.

Tím se již dostáváme ke konci pravidel. Kdy skončí hra? Když se podaří umístit všechny sloupy elektrického vedení, nebo když se stavba zhroutí. V kompetitivním režimu prohrává hráč, jež pád způsobil, v kooperačním se hráči podívají, jak dobře si vedli. Podle počtu vytažených kostiček posoudí, kolik ze sedmi možných úrovní se jim podařilo splnit.

Hra dále nabízí i 4 varianty hry pro ozvláštnění a také sólový režim.

A jaká ta hra je?

Nekojima: Napětí na ostrově plném chlupatých sabotérů
Zdroj: Asmodee

Když jsem hru poprvé viděla, nadchla mě vzhledem i zábavností. Říkala jsem si, že tahle hra do naší rodinné sbírky odlehčených her rozhodně nesmí chybět. Přítomnost koček navíc předem garantovala úspěch!

Po prvotním nadšení však přišlo rozčarování, které brzy přešlo do frustrace. Ukázalo se, že stavět na sebe sloupy elektrického vedení vyžaduje notnou dávku šikovnosti a trpělivosti.

Doporučená věková hranice je 7 let, což v našem případě ještě jednoduše nestačilo, a tak jsme se pro hraní s dětmi zatím uchýlili k jednodušším hrám a na Nekojimu lákáme spíše dospělejší hráče. Věková hranice je vždy velmi individuální a není ostuda některé hry prostě odložit na později.

Tak jako u všeho i zde platí, že velká část zábavy hry spočívá ve spoluhráčích. Nešikovného dospělého může šikovné dítě strčit do kapsy. Je třeba ale dávat pozor, aby naopak nešikovné dítě nedrtil šikovný dospělý, což by mohlo vést k celkovému zatracení hry, a to by byla skutečně škoda!

Hra vás baví nejen hrát, ale i pozorovat. Spadne soupeři sloup, nebo ho dokáže postavit? Interakce mezi hráči zde není velká, ale může se stát, že na kostkách padne symbol dýky, díky které o vašem osudu rozhoduje spoluhráč. On potom určí, do které oblasti bude hráč na tahu stavět a zde se projeví skutečně škodolibé duše:)

Nekojima: Napětí na ostrově plném chlupatých sabotérů
Zdroj: Asmodee

I když hra uvádí maximum 5 hráčů, teoreticky tento počet ničím omezený není. Můžete hrát na týmy a vzájemně se hecovat, nebo zvolit podporu a kooperaci. Záleží jen na vás!

Hra má neotřelé téma, krátkou herní dobu a dokáže být napínavá jako kšandy! Je jedním slovem zábavná! Rozhodně ale ne snadná! Tak co říkáte, zlákala vás hra k návštěvě kočičího ostrova?

Nekojima

Vydavatelství: Asmodee

Autor: David Carmona, Karen Nguyen

Ilustrace: Gilles Warmoes

Jazyk: CZ

Počet hráčů: 1 – 5

Minimální věk: 7+

Délka hry: 15 – 30 minut

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
80 %
Lucie “Rin” Hrivňáková
Mamka dvou kluků a milovnice deskových her. Kromě deskovek ráda čte a sleduje sci-fi a fantasy. Fanda Star treku a únikových her. Občasná moderátorka společenských akcí a soutěží.
nekojima-napeti-na-ostrove-plnem-chlupatych-saboteru+ vizuální stránka a zpracování + krátká herní doba umožňující opakované hraní + kompetitivní i kooperativní varianta hry a několik módů pro větší znovuhratelnost - může způsobovat frustraci méně šikovným hráčům - podíl náhody při vytahování koček