V aréně jedenáctého Mortal Kombatu nejde jen o boj na život a na smrt, ale o boj o záchranu veškerého časoprostoru. S příchodem zcela nového zla se mění zaběhlá spojenectví, postavy se vyvíjejí nečekaným směrem, ale především tečou hektolitry krve.
Kdo komu dá přes hubu? / O co tu jde?
V reakci na smrt Shinoka, se na scéně objevuje Kronika, hlavní záporačka celé hry a jednoznačně nejmocnější postava celého universa Mortal Kombat, jelikož dokáže ovládat čas a stojí nad všemi staršími bohy. Jejím plánem je přepsat historii a vytvořit svou verzi vesmíru, bez Raidena a kohokoliv, kdo by narušoval její plány. K tomu jí dopomáhá nesmrtelný Geras, který sám dokáže manipulovat časem a na svou stranu přitáhne i spousty známých postav, jako je Kano, či nemrtvý Liu Kang a Kitana.
Ve chvíli, kdy Kronika započne svůj plán, objeví se časoprostorové anomálie, ze kterých vystoupí postavy z jiného časového období. Konkrétně z doby odpovídající příběhové linii druhého dílu hry –a tak se do hry dostávají jak mladší verze již přítomných postav (Johny Kage Erron Black, Jax, …), tak postavy již dávno mrtvé (Jade, Shao Khan, Baraka). Po chvíli zmatku se noví příchozí přidají na odpovídající stranu –padouši k padouchům, hrdinové k hrdinům a jdou si dávat přes držku.
O to tady přece jde – o dávání si přes držku, nakopávání zadků, lámání zad a trhání hlav. Příběh, který dohrajete za jedno odpoledne (nebo v mém případě dva večery), je hlavně kulisou umožňující epické souboje. Ale je poměrně zajímavý, a hlavně se dobře hraje.
V polovině kapitol se postavy vydávají na misi ve dvojicích a vy si tak před bojem vždy můžete zvolit, kdo půjde rozdrtit padouchy tentokrát. Tahle variabilita se mi velice líbila, stejně jako možnost nastavit a měnit si v průběhu kampaně obtížnost od lehké až po brutální. Na normální obtížnost jsem bez jediné prohry došel až k závěrečnému bossovi. Kronika však dokáže velice nehezky potrápit a dala mi zabrat. A to by to do ní člověk ani neřekl. Vždyť vypadá tak málo nebezpečně, a tak nějak jako trochu…divně.
Koukatelná brutalita / Jak to vypadá?
Ano, krev teče proudem (jedním z achievmentů je ze soupeřů vytřískat hektolitr krve, a člověk ho dostane velice rychle), ale nepůsobí to nijak drasticky –připomíná to filmy od Tarantina, kde z žil cáká rudá tekutina na všechny strany a je spíše estetickým doplňkem. Z fatalit se člověku již nedělá zle od žaludku a jen u málokteré zamrazí…To je na Mortal Kombat poměrně slabota.
K vizuálu hry se na internetu objevily také stížnosti k designu ženských postav. Sonya už nelítá s poloodhaleným poprsím, ale zato bojuje v kompletní taktické výbavě. Stejně tak zbytek ženských postav se začal oblékat praktičtěji, a i objem hrudníku se jim mírně zmenšil. Stížnosti na tyto věci mi připadly úsměvné, a já jsem spíše zastánce reálnější podoby postav – dává to větší smysl, a na stylovosti to nijak neubírá.
Celkový vizuální dojem ze hry je takový arkádový, po většinu hry jsem cítil závan nostalgie a dostával jsem chuť si jít zahrát první díly na starých automatech. Toho nejspíše chtěli autoři dosáhnout – vše od přinesení starých postav (Noob Sailbot, Jade, Shao Khan), přes stylizaci fatalit, až po menu a HUD, které jsou zpět ve žluté, která k MK jednoznačně patří, má oldschool příchuť.
Kterak přelomit páteř na pět způsobů/ Jak se to vlastně hraje?
Důraz na timing je i v obraně, kdy lze správně načasovaným perfektním blokem vstoupit nepříteli do komba a dát mu ochutnat vaše pěsti. Nebo pouhý protiútok ve správnou chvíli dokáže prorazit protivníkovu zbroj a zvýšit zranění, které dostává do konce kola. Tyhle mazané vychytávky vás ale stojí energii z ofenzivního, respektive defenzivního, zásobníku, který se vám v průběhu boje doplňuje. Je potřeba si jej bedlivě hlídat.
Poslední výraznou změnou jsou fatální útoky, kdy se jednou za celý zápas, ve chvíli, kdy máte pod třetinu životů, můžete vrhnout na soupeře v úžasně brutální animované sekvenci ne nepodobné X-ray útoku z minulého dílu. Avšak v animacích nevidíme praskání kostí a probodávání orgánů, což mě mrzí. Zato taktická hloubka těchto fatálních útoků, kdy je můžete použít jen jednou, se mi velice zamlouvá.
Jakmile se za nějakou postavu obstojně naučíte hrát, naprosto doporučuji vyzkoušet mód Věží. Tyto klasické challenge prošly velice zajímavým vývojem a jsou jedním z důvodů, proč jsem se do hry zakousl jak do voňavého steaku. Nabídka Věží, kde musíte porazit různé protivníky, se pravidelně obměňuje, máte každý den jiné výzvy a ty se neliší jen nabídkou protivníků, ale různými variacemi.
Překonávat tak budete úrovně, kdy na vás náhodně budou padat meteority, kdy po úderu do hlavy na pár vteřin nic neuvidíte, nebo kdy protivník má„boss mód“s výrazně větší porcí životů, než máte vy. Abyste vyrovnali síly, můžete se vyzbrojit různými „consumable“ předměty, které vám umožňují regenerovat život, dávat ohnivé útoky, či třeba střílet po protivníkovi rakety a v některých bitvách můžete na bosse jít ve skupině a navzájem si pomáhat. I tak však obtížnost některých Věží hraničí s nemožnou. Odměnou za splnění Věží bývají skiny, vybavení, mince a výše zmiňované „consumables“ předměty.
Kotel věcí
Navíc lze v kovárně duší v kryptě ukovat různé předměty použitelné v challengích. K vyrobení těchto „consumables“ potřebujete různé ingredience a také znalost receptů. Ty se vám také postupně odemykají, avšak ukáží vám jen dvě ze tří potřebných ingrediencí. Navíc se k nim dostanete pouze v hlavním menu, takže buď musíte mít dobrou paměť, nebo používat papír a tužku. Tohle je na mě už moc oldschool.
Bohužel se ani MK11 nevyhnul modernímu trendu mikrotransakcí, a tak si ve hře můžete za reálné peníze koupit herní měnu, unikátní skiny či tokeny pro jednoduché fatality. Avšak vzhledem k tomu, že kdybych nehledal, tak o této možnosti ani nevím a zdaleka není třeba, tudíž to nevidím jako důvod ke kritice, spíše jako lehce smutný odraz aktuálního videoherního trhu.
Konečné hodnocení
V obrovském obsahu jsem se utopil, ale to je asi tím, že se ze mě stává casual hráč. Věřím že pro hráče, který se do Mortal Kombat 11 ponoří a bude v hlubinách tohoto krvavého oceánu trávit dlouhé večery, bude tato hra hotový poklad. Pokud jste takovým hráčem, tak si k hodnocení přidejte dalších 10%.
Mortal Kombat 11
Vydáno: 23.4.2019
Vydavatel: Warner Bros IE
Vývojář: Nether Realm Studios
Doporučený věk: 18+
Čeština: Ne
Platformy: PC, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One