Asi všichni jsme si ve škole museli pročíst Petiškovy Staré řecké báje a pověsti. A možná nám to tehdy nepřišlo nějak extra cool nebo zábavné. Polský autor deskových her Adam Kwapinski si ale řekl, že by to chtělo trochu okořenit, a tak přidal do klasického řeckého mixu bohů, hrdinů a bájných monster ještě jednu přísadu – science fiction. A jak to dopadlo? Na to se pojďme podívat.
První dojmy po rozbalení
To nejlepší se ale nachází pod nimi – herní figurky. Tři monumenty, které znázorňují bohy Athénu, Dia a Hermése, sedm nestvůr, mimo jiné Minotaurus, Medůza, Kyklop, nebo Chiméra, čtyři hrdinové, Héraklés, Perseus, Achilles a Helena a spousta menších figurek. Především monumentálně skutečně dostály svému jménu, neboť jde o masivní, 12 cm velké figurky.
Když se na ně však podíváte detailně zjistíte, že tu něco nehraje. Proč má proboha Minotaurus místo sekery něco, co jakoby vypadlo ze světa Falloutu? Proč má Hermés místo nohou mechanické končetiny? A proč kolem sebe Zeus místo blesků metá elektrickým bičem? K odpovědi na tyto otázky se dostaneme záhy…
Příprava a příběh
Krvavý konflikt přitáhl pozornost tajemných, technologicky vyspělých bytostí, které sestoupily na Zemi, aby hrdinům nabídly svou pomoc. Vybavily je pokročilými zbraněmi strašlivé síly a Řekové je brzy začali uctívat jako bohy.”
A víte co? Minimálně vizuálně to funguje skvěle. Je to nečekaná změna, která lehce osvěžuje již dobře známé téma.
Když jsme navíc rozložili herní plán a připravili figurky, nic nám nebránilo ponořit se do hry. A také do pravidel.
Herní systém pro více hráčů
Následně si take může vybrat jednu speciální možnost, které se ale následně musí vzdát až do té doby, dokud jeden z hráčů nepostaví část monumentu. Všechny speciální schopnosti jsou samozřejmě silnější, což je take důvod proč je jejich použití omezené a každý hráč musí uvážit, jak s nimi naloží.
V principu se pak hra točí okolo pohybu po mapě, přesunu hoplítů, zabírání jednotlivých regionů, včetně jejich lokálních bonusů, stavby chrámů a nabírání kněžích, kteří zase modlitbami posilují vašeho hrdinu a ten se tak může vydat na drsnější dobrodružství. Vše se samozřejmě odvíjí od toho, za jakým druhem vítězství směřujete.
Zároveň tato možnost patří mezi ty nejtěžší a spíše jsme se v praxi setkávali s předchozími variantami. Díky tomu je možné Lords of Hellas hrát několikrát za sebou a pokaždé zkoušet jinou taktiku, hrdiny atd. Co se herní doby týká, vždy jsme se pohybovali v rozmezí jedné, až dvou hodin.
Hra pro jednoho
Stejně tak na Chiméru zde nenarazíte. A to mi přijde trochu škoda, protože když už tyto hrdiny máme k dispozici, rád bych si je zahrál i v sólo variantě. Na tomto scénáři je malinko znát, že hra je primárně určena pro více hráčů a v této variantě jde spíše o doplněk. I přes tyto male výtky jde ale o zábavnou záležitost, která mi dala zabrat.
Pokud jste viděli film 300: Bitva u Thermopyl, pak malinko tušíte, čemu budete čelit. Nebudu lhát, prvních pár her jsem dostal za uši a trvalo mi, než jsem dokázal sólo variantu vyhrát. Na druhou stranu by to tak být mělo, nikdo nestojí o primitivní hraní bez přemýšlení.
Verdikt
Možná také škoda, že se více nepracovalo s motivem science fiction, protože potenciál by tu byl. Kdyby se změnily figurky a úvod příběhu, vlastně by všechno ostatní fungovalo uplně stejně, a to je škoda, chtělo by to využít tento motiv více. To už ale spíše hledám výtky, protože při hraní samotném mi tohle vůbec na mysl nepřišlo. Naopak jsme byli ponořeni do velkolepého dobrodružství, které předčilo mé očekávání.
Lords of Hellas je nádherná hra, která díky výbornému hernímu systému a epickým komponentům více než ospravedlňuje svou cenu. Hledáte-li herní zážitek na dlouhé podzimní a zimní večery, právě jste ho nalezli.
Lords of Hellas
Počet hráčů: 1-4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 minut
Jazyk: Pravidla i herní komponenty v Čj
Vydavatel: Albi
Autor: Adam Kwapinski
Cena: 1649 Kč