Králíček Jojo cover
- Reklama -

Nový film Králíček Jojo vypadá jako naprostá šílenost nebo parodie nacismu na úrovni České sody, ale opak je pravdou. Režisér, scénárista a asi nejlepší Hitler na stříbrném plátně, Taika Waititi vytvořil propracovanou a skvěle natočenou kritiku nejen nacismu, ale fanatismu jako takového. A také je ten film neskutečná sranda.  

Králíček Jojo plakat Králíček Jojo překvapil, dokonce trochu šokoval, už prvním trailerem. Snímek samotný netratil nic z toho, co ukázky slibovaly, naopak toho nabízí mnohem víc.

Jojo Betzler je desetiletý kluk, který žije v malém německém městečku někdy na konci druhé světové války, kdy se nacistický režim pomalu hroutí sám do sebe. Z původní slávy mocné diktatury zůstávají jen otrhané plakáty na zdech a zdání fungujícího státu udržují jen fanatici slepě oddaní Vůdci. Mezi nimi je i malý Jojo.

Jako každý správný mladý chlapec se přihlásí do Hitlerjugend a s nadšením i ochotou, byť uvnitř s obavami, podstupuje indoktrinaci a přerod v ideálního občana tisícileté říše, který s úsměvem na rtech padne za Hitlera a každého Žida okamžitě udá a zlikviduje. Žid je přece nepřítel.

Jenže, co když je Žid mladá holka, která nemá rohy, ocas ani nechrlí z úst síru? A žije skrytá za táflováním v pokoji Jojovy sestry. Autor celého snímku Taika Waititi postupně vrství jednu úroveň filmu na druhou a vytváří neuvěřitelně bohatou komedii, parodii i vážně míněné drama, které spolu neuvěřitelně dobře funguje.

O nacismus vážně i nevážně

Králíček Jojo hitler Na úplném povrchu je film bohapustá komedie. A pokud budete snímek vnímat jen jako vtip, dobře. Fungovat bude, ale přeci jenom některé gagy budou trochu křečovité. V této rovině hraje Taika Hitlera, kterého si Jojo vysní jako imaginárního přítele. Spolu diskutují a spolu vytvářejí sehrané komické duo. Především Hitler tu působí naprosto komicky a směšně. A režisér si svoji roli evidentně užívá.

„Co budeme dělat?“

„Zapálíme dům a obviníme Winstona Churchila!“

Jedna replika mluví za všechno.

Waititi svou roli hraje naplno a vtěluje do Hitlera trochu klaunství i trochu vážného poselství, které lidem předával Chaplin v Diktátorovi.

Králíček Jojo les Když totiž pomineme prvoplánový komediální plášť, brzy zjistíme, že imaginární Hitler není jen vtipný kašpar, ale že v něm promlouvají léta usilovné propagandy, kterou se národní socialisté snažili vybudovat nového Němce. I když je Hitler směšný a excentricky skáče po scéně, je to stále hlas nemilosrdné vojenské diktatury, která nepovažovala některé lidské rasy za hodné života a důsledně pracovala na jejich vyhlazení. A to není prdel. Ani trošičku.

Proto je ve filmu Elsa – židovská dívka, která zuby nehty přežívá v prostoru mezi stěnou domu a dřevěným táflováním pokoje s vědomím toho, že je asi poslední živá bytost ze své rodiny. Události tomu chtějí, že ji Jojo potká a film se rozvine do své další bohaté úrovně. Fanatický Němec navzdory usilovné propagandě zjišťuje, že ten Žid není až tak strašný, vlastně je docela fajn.

Thomasin McKenzie hraje ukrývající se dívku se správnou dávkou naléhavosti, smutku a odevzdání. Netlačí na pilu, nepouští se do vášnivého obviňování nacistů, s ledových chladem v očích jen konstatuje fakta a i to bohaté stačí.

Králíček Jojo Scarlett I další osudová žena v okolo Joja působí naprosto skvěle. „Černá vdova“ Scarlett Johansson v roli matky malého nácka dokazuje, že umí hrát i jinak, než že svůj skvostný zadek vystaví v těsném černém latexu. Role matky Joja diváky znovu vrací k fanatismu, protože i když se žena i její dítě milují, jeden z nich má na sobě hnědou košili a výložkami a věrně slouží nacistům. Takže klidně hrozí, že pro lásku k Vůdci by klidně udal i svoji matku.

Přesně tenhle rozpor patří k tomu nejlepšímu, co film nabízí. Z jejich vztahu cítíte, že mamka i malý kluk se navzájem chtějí obejmout, někde ukrýt a doufat, že se to šílenství kolem přežene. Ale oba si od sebe drží odstup, bojí se jeden druhého, byť každý z jiného důvodu, a našlapují kolem sebe po špičkách.

Vezmi si granát a běž obejmout toho Amíka

Králíček Jojo all Když se vrátíme k té bláznivé části filmu, skvěle rozpolcenou postavu představuje Sam Rockwell, který kraje kapitána Klenzendorfa, jako kdyby ji dostal za odměnu. Na jedné straně věrně slouží Říši, zároveň by válku v mžiku poslal celou do prde… do háje a snaží se zachovat si v tom marastu aspoň nějakou pozici. Konkuruje mu plnoštíhlá blondýna Rebel Wilson, která představuje tu správnou kovanou nacistku, která bude bránit Vůdce do posledního dechu.

Poslední postavou, kterou musíme zmínit, je tlusťoučký hošík Yorki, kterého hraje Archie Yates. Na první pohled by se mohlo zdát, že neohrabaný tlouštík s brýlemi je čistě komická figurka, kterou do filmu nastrčili jen proto, aby mohl sázet jednu vtipnou hlášku za druhou.

Králíček Jojo oba Jenže ona to není pravda. I když jeho slova vyvolávají salvy oprávněného smíchu, je hlas Yorkiho spíš hlas svědomí. Jeho slova a činy nastavují nemilosrdné zrcadlo absurdnosti historickým událostem.

Yorki s naprostou odevzdaností přijímá vše, co se mu děje. Že jej v deseti letech naverbují do armády, že musí se zbraní v ruce stát proti postupujícím vojákům, že u toho pravděpodobně umře… to vše se mu prostě děje a on neprotestuje. Je to vlastně trochu takový český Švejk, který tím, že události prožívá bez naprostého odporu a nechává se jimi manipulovat, tím je odhaluje v jejich absurditě a směšnosti.

„Teď není dobrá doba na to, být nácek,“ říká se stoickým klidem Yorki a za ním vybuchují domy.

Režisér, herec i scénárista Taika Waititi vytvořil film, který se pravděpodobně nebude líbit každému, ale který je plným právem nominovaný na Oskara v kategorii za nejlepší film.

Králíček Jojo vlajka Předně je snímek naprosto originální. Zároveň nepůsobí jako laciná komedie či tragické obvinění nacistů ze všech zločinů, kterých se dopustili. Není to ani historický revizionismus, který předvedl Quentin Tarantinio v legendárních Hanebných panchartech. Waititi se naopak velmi věrně drží historických událostí a nechává je pomocí tragických, směšných i zcela nevinných postav, aby na diváka působily samy o sobě.

Je to skvělá podívaná, která balancuje na hraně komedie, tragedie, bláznivé sci-fi i laciné frašky. Důsledně si pohrává s city diváků, představuje jim skvěle napsaný, zrežírovaný a především zahraný film, který má nápad i odvahu sdělovat nějaké poselství, na které však diváci musejí přijít sami.

Divák se u sledování Králíčka Joja bude bavit, bude i v němém úžasu sledovat dramatické události a především bude chtít vidět film znovu. A to je známka té nejvyšší kvality.

Králíček Jojo

Režie: Taika Waititi

Předloha: Christine Leunens (kniha)

Scénář: Taika Waititi

Hrají: Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Taika Waititi, Sam Rockwell, Rebel Wilson, Alfie Allen, Stephen Merchant a další

Reklama

- Reklama -
Mám rád fantastiku všeho druhu, ale opravdu s gustem si vychutnám dobrý horor, kyberpunk nebo oddechové akční sci-fi. Jelikož mám rád i publicistiku, stále mě baví psát recenze, reportáže i rozhovory. Doufám, že to někoho baví i číst… Nicméně jednou jsem už byl dokonce citovaný v diplomové práci jako zdroj!